آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعمیر برد ماکروفر

در بسیاری از مواقع به هنگام استفاده از مایکروفر، بردی که وظیفه کنترل عملکرد قسمت های مختلف دستگاه را بر عهده دارد، دچار خرابی می گردد. برخی از مدل های مایکروفر ممکن است در برد فرمان الکترونیکی دستگاه شامل قسمت هایی مانند صفحه نمایش و یا تاچ آن اختلال ایجاد شود که می تواند کارکرد کلی دستگاه را با مشکل مواجه نماید. در این مقاله از هوم خانه به بررسی نحوه تعمیر برد ماکروفر خواهیم پرداخت تا در صورت داشتن دانش فنی بتوانید دستگاه خود را تعمیر نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد نحوه تعمیر برد مایکروفر دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

5 دلیل برای خرابی برد مایکروفر

برد مایکروفر تمامی دستوراتی که کاربر به آن می دهد را کنترل نموده و فرمان را به سایر قطعات مربوطه در دستگاه انتقال می دهد. برد مایکروفر ممکن است به دلایل مختلفی دچار آسیب شود و نیاز به تعمیر و یا تعویض داشته باشد. به طور کلی تعمیرات برد الکترونیکی مایکروفر نیاز به کارشناسی توسط یک فرد متخصص در این زمینه دارد تا دستگاه بعد از مدتی مجددا هزینه ای نداشته باشد و کار عیب یابی و تعمیر آن نیز به سرعت انجام شود. نحوه تعمیر برد ماکروفر به این صورت است که تکنسین تمامی بخش های برد شامل تاچ و صفحه کلید و … را به صورت دقیق بررسی می نماید. علت خرابی این برد ممکن است به دلایل زیر باشد که قابل تعمیر و یا تعویض خواهد بود.

  1. وجود نوسانات برق و عدم کنترل برق ورودی به مایکروفر
  2. علت سوختن فیوز مایکروفر و خازن های برد دستگاه
  3. خرابی و کارکرد نامناسب سایر قطعات
  4. وجود رطوبت در برد مایکروفر
  5. استفاده مداوم و نامناسب از مایکروفر

آموزش گام به گام تعمیر برد ماکروفر

برد مایکروفر ممکن است به دلایل مختلفی دچار خرابی شده و کارکرد آن با اختلال مواجه شود. این قطعه هنگامی خراب می شود که صفحه نمایش دستگاه دچار مشکل شده باشد و یا صفحه کلید آن از کار افتاده باشد. وجود خرابی در هریک از این بخش ها می تواند عملکرد صحیح مایکروفر را به طور کامل مختل نماید. اگر این قسمت ها همانطور که باید کار می کنند و مشکلی ندارند، پس مشکل از خود برد دستگاه می باشد که در این صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض خواهد داشت. نحوه تعمیر برد ماکروفر در این مواقع به صورت زیر می باشد:

  1. ابتدا دستگاه مایکروفر را جهت رعایت موارد ایمنی از برق بکشید.
  2. سپس پوشش فلزی بر روی بدنه دستگاه را باز نموده و خازن را تخلیه کنید.
  3. صفحه نمایش مایکروفر را باز کنید.
  4. برد را با استفاده از اسپری مخصوص غیر روغنی شستشو دهید.
  5. سپس مدار برد را با استفاده از اسپری مخصوص آن تمیز کنید.
  6. جهت تعمیر صفحه کلید، دکمه، تاچ و برد مایکروفر از مولتی متر استفاده نمایید.
  7. در این مرحله از نحوه تعمیر برد ماکروویو، تمامی قسمت های مدار تاچ و دکمه های برد را تست کنید.
  8. در صورت وجود اشکال و یا اتصال کوتاه در هریک از قسمت های تست شده، باید نسبت به تعمیرات برد مایکروفر اقدام کنید.
  9. همچنین مسیرهایی از مدار برد که دچار قطعی شده است، باید بررسی و ترمیم شود.

طریقه تعمیر روشن نشدن برد ماکروفر

هنگامی که با مشکل روشن نشدن مایکروفر مواجه می شوید، ابتدا باید فیوزهای برق اصلی محل مورد نظر را بررسی کنید. به طور کلی دو فیوز جهت جلوگیری از ورود نوسان برق به برد الکترونیکی مایکروفر تعبیه شده است.

یک فیوز معمولا در مسیر برق به منبع تغذیه یا ترانس روی برد و یک فیوز در قسمت مسیر برق ورودی تعبیه شده است. در صورتی که این دو فیوز سالم باشند، مشکل روشن نشدن برد مربوط به خرابی در آن می باشد و در این شرایط طریقه تعمیر برد مایکروفر باید به صورت دقیق انجام شود.

چرا برد ماکروفر روشن نمی شود؟

برای تشخیص اینکه فرمان برد الکترونیکی دستگاه شما به درستی کار می کند و یا اطلاع پیدا کردن از نحوه تعمیر برد مایکروفر در این مواقع، می توانید یک برنامه در دستگاه را انتخاب نموده و سپس دکمه استارت را فشار دهید تا متوجه شوید دستگاه شما کار می کند یا خیر.

در صورت عدم کارکرد مایکروفر، احتمالا خرابی مربوط به برد الکترونیکی دستگاه می باشد. خرابی مدار فرمان یکی از شایع ترین دلایل بروز ایراد در برد مایکروفر می باشد که در این شرایط برد باید توسط افراد متخصص عیب یابی و تعمیر شود.

مراحل عیب یابی و تعمیر برد ماکروفر

در این بخش به بررسی مراحل عیب یابی و تعمیر برد ماکروفر می پردازیم:

  • چنانچه مشکلات ایجاد شده در برد مایکروفر دارای علائمی مشخص مانند قطعی، سوختگی و کثیفی است، ابتدا باید محل مورد نظر را تمیز کنید.
  • در صورت سوختگی برد باید آن را تعویض و لحیم کنید.
  • اگر با نحوه تعمیر برد مایکروفر آشنایی چندانی ندارید، بهتر است از متخصص حرفه ای بخواهید تا دستگاهتان را عیب یابی کند.
  • در هنگام وجود ایراد در قسمت ترانس روی برد، جهت بررسی بیشتر برای تایید سوختگی ترانس، لازم است تا برق شهری را به ورودی های مستقیم موجود بر روی پنل برد متصل نمایید.
  • در صورت روشن نشدن صفحه نمایش مایکروفر، ایراد از ترانس روی برد می باشد.
  • اگر ترانس روی برد به هر دلیلی قابل تعمیر نمی باشد، باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • در صورتی که صفحه نمایش مایکروفر روشن شده اما دکمه های ماکروفر، صفحه کلید و تاچ دستگاه کار نمی کند، باید به بررسی مدار کلید آن بپردازید تا در صورت نیاز ترمیم گردد.
  • در زمینه طریقه تعمیر برد مایکروفر، بهتر است پیش از انجام هرگونه تست و بررسی برای تعمیر برد، خازن آن را تخلیه کنید.
  • حال باید عدم سوختن فیوز ماکروفر را بررسی کنید.
  • در زمان تایید سلامت فیوز، به بررسی اجزای مداری تعبیه شده در داخل پنل برد مایکروفر بپردازید.

در زمان تعمیر برد ماکروفر نکات ایمنی را جدی بگیرید

در هنگام تعمیر برد ماکروفر باید به برخی نکات جهت افزایش سطح ایمنی توجه کرد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت:

  • با توجه به نکات نحوه تعمیر برد مایکروفر، باید پس از قطع نمودن برق، بخش مونتاژ دستگاه را برداشته و سپس اتصالات برد را قطع نمایید. پس از جدا شدن برد و قطعی اتصالات می توانید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کنید.
  • حتما پیش از شروع به کار تعمیر مایکروفر، دستگاه را کاملا از برق بکشید و حتما دستکش مخصوص کار دست کنید.
  • به هیچ عنوان به صورت مستقیم به برد مایکروفر دست نزنید؛ زیرا ممکن است برقی که در دستگاه وجود دارد، به شما و یا به برد دستگاهتان آسیب برساند.
  • پیش از شروع کار تعمیرات برد مایکروفر، به اجسام فلزی دست بزنید تا برق دستتان تخلیه شود.

نتیجه گیری از نحوه تعمیر برد مایکروفر در هوم خانه

در این مقاله نحوه تعمیر برد ماکروفر در موارد مختلف را برای شما بیان نمودیم تا در صورتی که برد دستگاهتان دچار ایراداتی شده است، بتوانید نسبت به عیب یابی و تعمیر آن اقدام کنید. البته از آنجایی که نحوه تعمیر برد مایکروفر یک امر کاملا تخصصی است، بهتر است برای انجام آن از تعمیرکاران متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که در بسیاری از موارد تعمیر خرابی برد امکان پذیر نمی باشد و تنها راه رفع عیب آن، تعویض برد می باشد. کلیه خدمات مربوط به تعمیر و تعویض برد مایکروویو توسط تکنسین های نمایندگی مجاز هوم خانه ارائه می گردد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست