آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت سوختن غذا در مایکروفر

یکی از مشکلات رایج مایکروفرها، سوختن غذا در دستگاه می باشد. در صورتی که پس از قرار دادن غذا در مایکروفر، متوجه بوی سوختگی شدید و یا غذایتان سوخته بود، این مطلب می تواند به شما کمک کند تا علت سوختن غذا در مایکروفر را پیدا نموده و سریعا آن را برطرف کنید. همچنین در این مطلب مواد غذایی که نباید آن ها را در مایکروفر بگذارید نیز ذکر خواهیم کرد. از این رو جهت بررسی دلایل سوختگی غذا در ماکروفر و نحوه از بین بردن بوی سوختگی در آن با هوم خانه همره باشید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصیی در مورد علت سوختن غذا در مایکروفر دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا غذا در ماکروفر می سوزد؟

به طور کلی سوختن غذا در مایکروفر می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که برای پی بردن آن ها، باید این دلایل را به دقت بررسی و در صورت نیاز برطرف نمایید. از جمله دلایل سوختن غذا در مایکروفر می توان به موارد زیر اشاره نمود.

4 دلیل برای سوختن غذا در ماکروفر

همانطور که پیش تر گفته شد، دلایل مختلفی وجود دارد که می توان برای سوختگی غذا در مایکروفر آورد. در ادامه 4 دلیل برای سوختن غذا در ماکروفر را نام خواهیم برد و در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت. با هوم خانه همراه باشید:

  1. تنظیم برنامه پرخت و زمان استباه
  2. استفاده از طروف نامناسب در ماکروفر
  3. عدم وجود مولکول آب در مواد غذایی داخل ماکروفر
  4. خرابی قطعات دستگاه

تنظیم برنامه و زمان اشتباه باعث سوختن غذا در ماکروفر می شود

یکی از دلایل سوختن غذا در مایکروفر، عدم تنظیم صحیح زمان برای گرم کردن و یا پخت غذا می باشد. همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که برای پخت غذا در مایکروفر، حتما برنامه پخت، گرم کردن و یخ زدایی را مطابق با نوع غذای مورد نظر خود تنظیم نمایید. همچنین باید برند و مدل دستگاه مایکروفر را جهت تعیین زمان در نظر داشته باشید؛ زیرا این تنظیمات در مدل های مختلف مایکروفرها متفاوت خواهد بود. لازم است با دکمه های روی پنل ماکروفر به طور کامل آشنا باشید.

استفاده از ظروف چینی و فلزی علت سوختن غذا در مایکروویو

یکی از مواردی که به هنگام کار با مایکروفر باید در نظر بگیرید، این است که به هیچ عنوان از ظروف آلومینیومی، فلزی، فویل و چینی در مایکروفر استفاده نکنید. استفاده از ظروف فلزی در مایکروفر می تواند علت سوختن غذا در مایکروفر بوده و باعث ایجاد آتش‌ سوزی و آسیب به دستگاه شوند. در نتیجه برای جلوگیری از سوختن غذا در مایکروفر، بهتر است با ظروف مناسب ماکروفر آشنا باشید.

برای جلوگیری از سوختن غذا در ماکروفر، مواد غذایی به مقدار کافی تر باشند

به طور کلی مایکروفر گرما را به کمک تولید امواج الکترومغناطیسی ایجاد می کند تا غذاها گرم و یا پخته شوند. دستگاه مایکروفر بر مولکول های آب موجود در غذا تاثیر گذاشته و در آن ها نوسان ایجاد می‌ نماید و طی این عملکرد غذا گرم می شود؛ زیرا مولکول های آب امواج را به میزان بیشتری جذب می کنند. بنابراین در صورتی که غذای قرار داده شده در مایکروفر فاقد رطوبت و خشک باشد، به احتمال زیاد غذا خشک تر شده و یا می‌ سوزد. در این شرایط بهترین راه این است که از گذاشتن مواد غذایی خشک در مایکروفر خودداری نمایید.

خرابی قطعات دستگاه از دلایل سوختگی مواد غذایی در ماکروفر

خرابی لامپ مگنترون ماکروفر می تواند علت سوختن غذا در ماکروفر باشد. در چنین مواقعی ممکن است امواج ایجاد شده توسط دستگاه به میزان زیادی ایجاد شوند و موجب گرم شدن بیش از اندازه اتاقک مایکروفر و در نهایت سوختن غذا شوند. اگر با بررسی و رعایت نکات گفته شده مشکل سوختن غذا در مایکروفر شما حل نشد، بهتر است از تعمیرکار متخصص در زمینه تعمیر مگنترون مایکروفر کمک بگیرید.

مواد غذایی که نباید در مایکروفر قرار دهید

  • برنج خام: برنج از جمله مواد غذایی است که از باکتری های بالقوه ای برخوردار می باشد و مایکروفر توانایی لازم جهت از بین بردن این باکتری ها را ندارد. بنابراین پخت برنج در مایکروفر می تواند منجر به ایجاد مسمومیت در این ماده غذایی گردد.
  • نان: در صورتی که برای گرم نمودن نان از دستگاه مایکروفر استفاده کنید، تکه نان مورد نظر شما خشک خواهد شد. علت این مسئله نیز مربوط به وجود گلوتن، قند و نشاسته در نان است که نسبت به امواج دستگاه واکنش نشان می دهد. از این رو بهتر است نان را به جای گرم کردن در مایکروفر، در مقداری فویل پیچیده و سپس آن را در فر قرار دهید. این کار مدت زمان زیادی به طول می انجامد اما بهترین کار است.
  • تخم مرغ با پوست: به هیچ عنوان تخم مرغ خام را همراه با پوست در دستگاه مایکروفر قرار ندهید؛ زیرا دمای زیاد داخل دستگاه می تواند موجب ایجاد بخار در داخل پوسته تخم مرغ شده و در نتیجه آن را با ایجاد فشار تخریب نماید.
  • لیوان آب: در صورتی که لیوان آب را درون مایکروفر بگذارید، به میزان بسیار زیادی گرم می شود و اگر بخواهید به آن قهوه و یا چای نیز اضافه کنید، باعث انفجار آن خواهد شد. در نتیجه پیشنهاد می شود جهت گرم کردن آب تنها از اجاق گاز و کتری استفاده نمایید.
  • غذایی که بیش از یک بار گرم شده است: اگر قصد دارید غذایی که یک بار آن را گرم کرده و در یخچال قرار داده اید، مجددا گرم کنید، بهتر است از مایکروفر استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث افت کیفیت غذا با شدت زیادی خواهد شد. در این شرایط بهتر است از این غذا استفاده نکرده و آن را دور بریزید.

نکات مهم جهت جلوگیری از سوختن غذا در مایکروفر

در ادامه نکاتی مهم جهت جلوگیری از سوختگی غذا در مایکروفر را برای شما بین خواهیم کرد:

  • به هیج عنوان از ظروفی مانند فلزی و پلاستیکی که برای قرارگیری در دستگاه مایکروفر طراحی نشده اند، استفاده نکنید. این ظرف ها نه تنها برای غذا بسیار مضر هستند و باعث ایجاد سم می شوند، بلکه در مایکروفر ذوب شده و باعث ایجاد آتش سوزی نیز می گردند.
  • هیچگاه ظروف آلومینیومی را داخل مایکروفر نگذارید. این کار می تواند موجب آتش سوزی شده و بسیار خطرناک باشد؛ زیرا هنگامی که فلز گرم می گردد، می تواند گرما را منعکس نموده و آن ‌را به دستگاه برگرداند.
  • از ظرف هایی که دارای لبه های طلایی هستند و یا ظروف چینی نیز نباید در مایکروفر استفاده کنید؛ زیرا گرمای زیاد موجب شکست و ترکیدگی آن ها خواهد شد.
  • برخی از انواع غذاها را به هیچ وجه در مایکروفر قرار ندهید. این کار ممکن است علت سوختن غذا در ماکروفر بوده و یا باعث ایجاد سوختگی و انفجار در دستگاه شود.

بوی سوختگی داخل ماکروفر را چگونه از بین ببریم؟

در این بخش از مقاله علت سوختن غذا در مایکروفر قصد داریم تا به بررسی نحوه رفع بوی سوختگی در این دستگاه بپردازیم.

  • یک قاشق غذاخوری سرکه سفید به همراه نصف فنجان آب را در یک کاسه بریزید. پس از قرار دادن کاسه در مایکروفر، دستگاه را به مدت پنج دقیقه روشن نمایید. بخار ایجاد شده توسط این محلول می تواند موجب رفع بوی بد فضای داخلی و دیواره های مایکروفر شود؛ زیرا سرکه بوها را به خود جذب می نماید. در انتها کاسه را خارج کرده و با استفاده از حوله قسمت های داخلی دستگاه را پاک کنید.
  • جهت از بین بردن بوی سوختن غذا در مایکروفر می توانید در یک کاسه دو پرتقال نصف شده یا یک لیمو به همراه دو لیوان آب قرار دهید. سپس دستگاه را در مدت زمان ۴ دقیقه روشن کنید. همچنین به مدت ۱۲ ساعت از دستگاه استفاده نکنید تا مطمئن شوید بوی سوختگی به صورت کامل از بین رفته است.
  • استفاده از قهوه یکی دیگر از راه های رفع بوی سوختن غذا در مایکروفر است. برای انجام این کار دو قاشق قهوه را به مدت ۳ دقیقه در نصف فنجان آب بریزید تا بوی بد داخل مایکروفر از بین برود.
  • بر روی یک اسفنج مقداری جوش شیرین و سرکه بریزید و به مدت ۳۰ ثانیه داخل دستگاه مایکروفر قرار دهید. در انتها درب و فضای داخلی مایکروفر را با استفاده از اسفنج اقدام به  تمیز کردن ماکروفر نمایید.

نتیجه گیری از علت سوختن غذا در ماکروفر

در این مطلب توانستید با دلایل سوختن غذا در مایکروفر آشنا شوید. در صورتی که شما نیز با این مشکل در مایکروفر خود روبرو هستید، بهتر است ابتدا به بررسی دقیق هریک از این علت ها بپردازید و در صورت نیاز اقدام به رفع عیب دستگاه خود نمایید. همچنین در بعضی مواقع با رعایت نکات گفته شده، به راحتی می توانید از مشکل سوختگی غذا در مایکروفر خود جلوگیری نمایید. در صورتی که قادر به شناسایی علت سوختن غذا در مایکروفر نیستید، می توانید از تکنسین های باتجربه و متخصص در نمایندگی تعمیرات مایکروفر در هوم خانه کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست