آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر

یکی از پرکاربردترین لوازم خانگی مایکروفر می باشد که از اصلی ترین مزایای آن می توان به پخت مواد غذایی مختلف در ماکروفر اشاره نمود. همین مسئله موجب می شود تا مایکروفر به وسیله‌ای محبوب در میان مصرف کنندگان تبدیل شود. یکی از مشکلات داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر می باشد که به ندرت پیش می آید و متداول نیست. دلایل مختلفی می‌تواند علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر باشد. در صورت بروز این مشکل، لازم است که علت آن را شناسایی کرده و از خرابی بیشتر دستگاه جلوگیری نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علل داغ شدن زیاد بدنه ماکروفر دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه و دیگر کاربران بپردازید.

دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر

عوامل مختلفی می‌تواند موجب افزایش گرمای تولید شده در مایکروفر شده و به داغ شدن زیاد بدنه دستگاه منجر شود. جهت پیشگیری از ایجاد این مشکل، باید دستگاه را در مکانی قرار دهید که تهویه هوای مناسبی وجود داشته باشد. محل مناسب مایکروفر باید در طرفین و پشت دستگاه دارای ۱۰ سانتی متر فضای آزاد و در بالای دستگاه از ۲۰ سانتی متر فضای آزاد برخوردار باشد.

علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر معمولا مربوط به مشکلات فنی دستگاه می شود که برای بررسی آن ‌ها نیاز به داشتن شناخت و تخصص نسبت به قسمت‌های مختلف دستگاه می باشد. همچنین در صورت عدم تجربه ممکن است خطر برق گرفتگی برای شخص ایجاد شود. بنابراین در صورتی که از تخصص برخوردار نیستید، بهتر است بررسی مشکل دستگاه خود را به افراد متخصص و حرفه‌ای در زمینه تعمیرات مایکروفر بسپارید.

7 علت داغ شدن بدنه ماکروفر

در این بخش از مطلب، 7 علت داغ شدن بدنه ماکروفر را نام خواهیم برد. توجه داشته باشید که در ادامه یک به یک این موارد از سوی تکنسین های هوم خانه مورد عیب یابی و بررسی قرار گرفته اند:

  1. خرابی لامپ مگنترون ماکروفر
  2. خرابی و از کار افتادن فن ماکروفر
  3. آسیب دیدن قطعه tod
  4. استفاده از طروف نامناسب در داخل ماکروفر
  5. استفاده نادرست از ماکروفر
  6. به کار گیری از برنامه پخت طولانی مدت
  7. خرابی برد ماکروفر

خراب شدن مگنترون علت داع شدن زیاد بدنه مایکروفر

در مایکروفرها یک قطعه الکترونیکی به نام مگنترون وجود دارد که امواج رادیویی را جهت گرم کردن غذای داخل دستگاه ساطع می کند. این امواج موجب لرزش مولکول‌های آب در دستگاه شده و با اصطکاک ایجاد شده توسط آن ها، گرمای لازم جهت گرم کردن غذا را ایجاد می نماید. مگنترون برای فعال شدن نیاز به انرژی الکتریکی دارد و به همین علت ممکن است به میزان زیادی داغ شود. در صورتی که در عملکرد مگنترون مایکروفر مشکلی ایجاد شود، گرمای این قطعه می‌تواند علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر باشد. این گرما می تواند بسیار خطرناک بوده و موجب سوختن دست کاربر شود. همچنین ادامه این وضعیت می‌تواند منجر به از کار افتادن دستگاه به صورت موقت و یا دائمی گردد.

  • برای محافظت از مگنترون از یک قسمت به نام کاور هدایت موج جهت پوشش دهی استفاده می‌شود.
  • وظیفه اصلی این بخش متمرکز نمودن انرژی گرمایی مگنترون بر روی مواد غذایی داخل دستگاه است.
  • این پوشش از چسبیدن مواد غذایی به قطعه مگنترون جلوگیری می ‌نماید.
  • در صورتی که این پوشش کارایی صحیح خود را از دست دهد، منجر به ایجاد جرقه زدن ماکروفر و داغ شدن دستگاه خواهد شد.
  • در این شرایط با تعویض این پوشش، مشکل دستگاه برطرف خواهد شد.

از کار افتادن فن باعث داغ شدن بدنه ماکروویو می شود

یکی دیگر از دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر، از کار افتادن فن خنک کننده دستگاه می باشد. فن خنک کننده‌ تعبیه شده در مایکروفر مانع از افزایش بیش از حد دمای مگنترون شده و در نهایت با ایجاد تهویه هوای مناسب، این قطعه را خنک می نماید. در صورتی که در کارکرد فن مایکروفر مشکل ایجاد شود و نتواند مگنترون را به خوبی خنک کند، گرمای ایجاد شده باعث داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر و کل دستگاه خواهد شد.

ادامه این شرایط می تواند به سایر قسمت ‌های الکتریکی دستگاه نیز آسیب برساند. بنابراین در صورتی که فن دستگاه نتواند مگنترون را خنک کند، با ادامه پیدا کردن این موضوع گرمای ایجاد شده، یکی از مدارهای داخلی دستگاه را قطع کرده و باعث خاموش شدن آن می شود.

خراب شدن قطعه TOD علت گارمای زیاد بدنه مایکروفر است

به طور کلی در برخی از مایکروفرها، در بخش مربوط به جلوگیری از افزایش زیاد گرما، یک سوئیچ ریست خودکار (TOD) تعبیه شده است. وظیفه قطعه TOD قطع کردن برق دستگاه در صورت گرم شدن بیش از حد مگنترون می باشد. چنانچه TOD دچار خرابی شود، می‌تواند موجب افزایش گرمای مگنترون شده و علت گرم بودن بدنه ماکروفر باشد. اگر مایکروفر شما مجهز به سوئیچ ریست خودکار باشد، در صورت ایجاد این مشکل کارکرد دستگاه متوقف می گردد و پس از خنک شدن مگنترون، دستگاه مجددا عملکرد عادی خود را شروع می کند.

  • در مایکروفرهایی که فاقد قسمت ریست خودکار هستند، در صورت افزایش بیش از حد دما، دستگاه خاموش شده و دیگر روشن نخواهد شد.
  • در این صورت تعمیرکار پس از باز کردن قسمت محفظه مایکروفر، باید TOD را به صورت دستی ریست نماید.
  • چنانچه متوجه تغییر در کارکرد فن دستگاه شدید، استفاده از دستگاه را متوقف کرده و سریعا به تعمیرکار مراجعه کنید.

قرار دادن ظروف نامناسب باعث داغ شدن ماکروفر می شوند

همواره برای قرار دادن مواد غذایی در مایکروفر باید از ظروف مناسب استفاده نمایید. به هیچ عنوان برای قرار دادن غذا در مایکروفر از ظروف فلزی استفاده نکنید. با گذاشتن ظرف فلزی در مایکروویو و روشن کردن دستگاه جرقه‌هایی را مشاهده خواهید نمود.

ادامه پیدا کردن این شرایط می‌تواند علاوه بر داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر، باعث آسیب دیدن سایر قسمت‌های داخلی دستگاه شده و در نهایت به از کار افتادن کامل دستگاه منجر شود.

استفاده نادرست از ماکروفر از علل داغ شدن بدنه مایکروویو

گاهی استفاده نادرست از مایکروفر می تواند علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر و آسیب به قطعات داخلی دستگاه شود. صورتی که مایکروفر را به صورت خالی روشن نمایید، می‌تواند منجر به آسیب دیدن مگنترون شده و با گرم شدن آن، موجب گر شدن بدنه مایکروویو گردد. همواره باید این نکته را در نظر داشته باشید که مایکروفرها برای گرم کردن مواد غذایی ساخته شده اند. بنابراین استفاده از این دستگاه برای مصارف دیگر می‌تواند باعث خراب شدن آن شود.

برنامه پخت غذای طولانی مدت دلیل گرم شدن بدنه مایکروفر است

استفاده از برنامه پخت غذای طولانی مدت می‌تواند مشکلاتی را به خصوص در دستگاه ‌های قدیمی ‌تر ایجاد نماید. در صورتی که دستگاه شما برای مدت زمانی طولانی مشغول به کار باشد، سنسور افزایش دمای دستگاه فعال شده و آن را فوراً خاموش می نماید.

در صورتی که این سنسور به دلایل مختلفی مانند فرسودگی نتواند کار خود را درست و به موقع انجام دهد، ممکن است دستگاه بسیار گرم شده و در نتیجه باعث داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر گردد. برای پیشگیری از ایجاد این مشکل بهتر است در مایکروفرهای قدیمی از برنامه‌ های پخت بدون وقفه و طولانی مدت استفاده نکنید.

ایراد در برد اصلی از دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر

برد اصلی در مایکروفر وظیفه فرمان دادن و کنترل کلیه قسمت‌ های مختلف دستگاه را بر عهده دارد. وجود اختلال و ایراد در هریک از بخش های برد اصلی می‌تواند باعث ایجاد مشکل در کارکرد متداول دستگاه شود. بنابراین خرابی برد اصلی می‌تواند علت داغ شدن زیاد بدنه ماکروفر باشد. برد اصلی مهمترین قسمت‌ مایکروفر محسوب می شودلازم بهذکر است که بررسی و تعمیر برد ماکروفر نیاز به دانش فنی و تخصص دارد. بنابراین بهتر است خودتان اقدام به تعمیر دستگاه نکنید و جهت بررسی مشکل این قطعه به تعمیرکار مراجعه نمایید.

نتیجه گیری از علت گرم شدن زیاد بدنه ماکروفر در هوم خانه

با مطالعه این مطلب توانستید با دلایل داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر اطلاعات زیادی را به دست آورید. به طور کلی مایکروفر مانند سایر دستگاه‌ های برقی، نیاز به رسیدگی و نگهداری دارد.از این رو باید با نحوه نگهداری از ماکروفر به خوبی آشنا باشید. یکی از مشکلاتی که به ندرت با آن مواجه می‌شوید، داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر است. از آنجایی که معمولاً وجود خرابی و ایراد در یکی از قطعات داخلی دستگاه باعث ایجاد این مشکل می‌شود، در صورت مواجه شدن با آن بهتر است دستگاه را خاموش نموده و جهت بررسی علت داغ شدن زیاد بدنه مایکروفر آن را به هوم خانه بسپارید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست