آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت سوختن فیوز ماکروفر

ممکن است برای شما نیز این سوال ایجاد شده باشد که علت سوختن فیوز ماکروفر چیست و چگونه می توانید اقدام به تعمیر و عیب یابی دستگاه خود نمایید. با مطالعه این مقاله از هوم خانه به هنگام سوختن فیوز ماکروفر خود می توانید عیب دستگاه خود را در سریع ترین زمان ممکن تشخیص داده و اقدام به تعویض قطعه معیوب دستگاه نمایید.

مایکروفر از جمله دستگاه هایی است که مانند سایر تجهیزات برقی از فیوز هایی برخوردار می باشد. این فیوزها در صورت داشتن اضافه‌ بار، از کار افتاده و یا می‌سوزند. سوختگی فیوز مایکروفر یکی از مشکلات بزرگی است که حتی در مدرن ترین برندهای تولیدکننده انواع مایکروفر نیز شاهد بروز این اتفاق خواهید بود

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علل سوختن فیوز ماکروفر دارید به شما توصیه می کنیم تا به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

بررسی 4 علت سوختن فیوز مایکروفر

فیوزها از جمله قطعات ساده‌ ای هستند که سیم آن ها از فلز ساخته شده است و در دمای بالا ذوب می گردند. زمانی که اتصال کوتاهی در این قطعه رخ دهد، از طریق فیوز جریان آن افزایش پیدا می‌ کند. این جریان که از گرمای زیادی برخوردار است، سیم موجود در فیوز را ذوب نموده و در نهایت مدار را می‌ شکند. این افزایش جریان که می تواند علت سوختن فیوز مایکروفر باشد، ممکن است در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود.

به طور کلی سه قطعه دیود، خازن و مگنترون که از قطعات اصلی مایکروفر محسوب می شوند که باید به هنگام عیب یابی و تعمیر فیوز به صورت جداگانه بررسی شوند. سوختن فیوز یکی از علت های خرابی دستگاه مایکروفر است که جهت رفع این مشکل باید دیود و خازن را به طور کامل بررسی کنید. اگر پس از تخلیه ولتاژ خازن متوجه شدید که دیود و خازن دارای مشکلی هستند، بهتر است به بررسی علت سوختن مگنترون بپردازید.

  1. خرابی میکروسوییچ
  2. آسیب دیدن دیود
  3. آسیب دیدن خازن
  4. اتصال کوتاه ترانس

معرفی قطعات وابسته به فیوز ماکروویو

به طور کلی عملکرد سه قطعه زیر، با فیوز مایکروفر در ارتباط می باشد:

  • دیود
  • خازن
  • مگنترون

این سه بخش نقش مهمی در عملکرد ماکروفر دارند، با ولتاژ بری بسیار زیادی کار می کنند. از این رو باید برای عیب یابی سوختن فیوز ماکروفر، به صورت مجاز مورد برری قرار بگیرند.

خرابی میکروسوئیچ باعث سوختن فیوز مایکروفر می شود

دستگاه مایکروفر دارای یک قطعه مخصوص به نام میکروسوئیچ‌‌ قفل می باشد که در زمان باز بودن درب، اقدام به غیرفعال نمودن مایکروفر می کند. میکروسوئیچ‌ های معیوب می‌ توانند موجب سوختن فیوز دستگاه شوند. همچنین در بعضی مواقع ممکن است علت سوختگی فیوز ماکروفر و گرم شدن بیش از حد آن به دلیل خرابی فن خنک‌ کننده دستگاه نیز باشد. یکی دیگر از مشکلات احتمالی دستگاه مایکروفر وجود یک اتصال کوتاه در برد الکترونیکی و یا سیم کشی است که برق را به داخل مایکروفر می رساند.

آسیب دیدن دیود علت سوختگی فیوز ماکروفر است

دیود یکی از مهمترین قطعات مایکروفر می باشد که سوختگی و یا خراب شدن آن می تواند علت سوختن فیوز مایکروفر باشد. به طور کلی دیود، ولتاژ برق شهری را به کمک خازن به ولتاژ مورد نیاز جهت کارکرد صحیح دستگاه تبدیل می کند. برق شهری برای ورود به دستگاه از مسیر ترانس به مگنترون و سپس از خازن و دیود عبور می کند. دیود وظیفه همگام سازی جریان برق عبوری به مایکروفر را بر عهده دارد. وجود هرگونه اختلال در عملکرد دیود و یا سوختگی آن می تواند یکی از دلایل سوختن فیوز مایکروفر باشد. برای عیب یابی قطعه دیود مایکروفر می توانید نشانه های زیر را دنبال نمایید:

  • در صورتی که دستگاه روشن شاست، علت گرم نکردن مایکروفر دیود سوخته است.
  • دستگاه مایکروفر به هنگام کارکرد دچار اتصالی می شود.
  • صدای اتصالی ایجاد شده در دستگاه مایکروفر شنیده می شود.
  • دستگاه مایکروفر به صورت ناگهانی خاموش می گردد.

برای بررسی دلیل سوختن فیوز خرابی خازن را بررسی کنید

یکی دیگر از مهمترین دلایلی که می تواند منجر به سوختن فیوز ماکروفر به طور مداوم شود، ایجاد اختلال در عملکرد خازن ها و یا سوختن آن ها به دلایل مختلف می باشد. خازن از جمله قطعات بسیار مهم تعبیه شده در مایکروفرها می باشد که وظایف تعیین کننده ای را نیز بر عهده دارد. خازن جریان برق ورودی به دستگاه مایکروفر را در خود ذخیره می کند. هنگامی که مایکروفر شروع به کار می کند، این قطعه برق را آزاد کرده و این کار منجر به خارج شدن امواج مایکروفر و گرم شدن آن می شود. وجود هرگونه ایراد یا خرابی در خازن می تواند از دلایل سوختگی فیوز ماکروفر باشد.

  • پیش از اقدام برای بررسی و عیب یابی خازن مایکروفر، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید از تخصص و مهارت لازم برخوردار باشید.
  • در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب بیشتری به دستگاه خود شوید.
  • از آنجایی که خازن به هنگام خاموش بودن مایکروفر نیز از برق زیادی برخوردار است، در صورت عدم رعایت نکات ایمنی ماکروفر، خطرات زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت.

اتصال کوتاه ترانس یکی از دلیل های سوختن فیوز ماکروفر

به طور کلی وجود اتصال کوتاه در ترانس و سیم کشی دستگاه می تواند علت سوختن فیوز مایکروفر باشد. ترانس مایکروفر قطعه ای است که معمولا در قسمت پشت صفحه‌ گریل قرار دارد. شما می ‌توانید برای قطع کردن ترانس، سیمی که این قطعه را به حفره‌ فیوز حرارتی و سایر سیم کشی ‌ها متصل می نماید، بکشید. اگر بتوانید یک چرخه مناسب را انتخاب کرده و آن را بدون پریدن مجدد فیوز راه بیندازید، ممکن است اتصال کوتاه درون خود ژنراتور باشد.

  • بعضی مواقع نیز اتصال کوتاهی وجود نداشته و فیوز مایکروفر بدون هیچ دلیل خاصی خراب ‌می شود.
  • حال، تعویض فیوز مشکل را حل می‌کند.
  • اگر فیوز مجددا بپرد، مشکل اتصال کوتاه در برد ماکروفر است و در صورتی که فیوز کل خانه با استفاده از مایکروفر می ‌پرد، مشکل می‌تواند از آمپر زیاد برق باشد.
  • از برق کشیدن برخی از وسایل برقی می تواند به حل این مشکل کمک نماید.

برای رفع مشکل سوختن فیوز ماکروفر چه اقداماتی انجام دهیم؟

برای عیب ‌یابی و بررسی دقیق علت سوختن فیوز مایکروفر ابتدا لازم است کارکرد هریک از قطعات گفته شده را به دقت مورد بررسی قرار داده و تست نمایید تا مشکل دستگاه مشخص شود.

  • ابتدا باید دستگاه مایکروفر را با رعایت کلیه نکات ایمنی از برق جدا کرده و اقدام به باز کردن آن نمایید.
  • در بسیاری از موارد نیاز است تا دیود قدیمی را تعویض نموده و دیود جدیدی جایگزین آن کنید. بهتر است این کار را به تعمیرکاران متخصص در این زمینه بسپارید.
  • از آنجایی که خازن وطیفه ذخیره جریان برق را بر عهده دارد، ممکن است زمانی که اقدام به تعمیر ولتاژ آن می کنید، به صورت کامل تخلیه نشده باشد و دچار برق گرفتگی شوید. در نتیجه بهتر است از تعمیرکاران مجرب کمک بگیرید.
  • در صورتی که علت سوختن فیوز ماکروفر مربوط به خازن و دیود نبود، می توان علت مشکل دستگاه را به خرابی مگنترون مرتبط دانست که جهت رفع این مشکل باید دستگاه را به تعمیرگاه های مجاز و تخصصی بسپارید.

بررسی دلایل سوختن فیوز ماکروفر

در این مقاله به بررسی دلایل سوختن فیوز مایکروفر پرداختیم. از آنجایی که عیب یابی و رفع عیب فیوز مایکروفر امری بسیار تخصصی است، جهت شناسایی مشکلات آن بهتر است از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بخواهید. علت سوختن فیوز مایکروفر می تواند به شما کمک نماید تا از زمان تعویض فیوز دستگاه خود اطلاع پیدا نمایید. البته لازم است به این نکته نیز توجه داشته باشید که بررسی ایرادات مربوط به سوختن فیوز مایکروفر نیاز به تجربه و مهارت کافی دارد. در صورتی که تسلط کاملی بر تعمیرات مایکروفر ندارید، می توانید از تکنسین های متخصص و آموزش دیده نمایندگی مجاز هوم خانه کمک بگیرید. در ادامه علت سوختن فیوز ماکروفر را به صورت خلاصه می خوانید:

  1. خرابی میکروسوییچ
  2. آسیب دیدن دیود
  3. آسیب دیدن خازن
  4. اتصال کوتاه ترانس

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست