آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت خرابی لامپ مگنترون مایکروفر

از آنجایی که مصرف کنندگان از مایکروفر به دفعات زیادی در طول روز استفاده می کنند، ممکن است این د‌ستگاه با ایرادات مختلفی روبرو شود. یکی از مشکلات رایج انواع ماکروفرها وجود خرابی و ایراد در لامپ مگنترون است. در صورتی که لامپ مگنترون مایکروفر شما دچار مشکل شده است، باید به دنبال یافتن نشانه ها و علت خرابی لامپ مگنترون مایکروفر و نحوه ی رفع آن باشید. با هوم خانه در ادامه این مقاله همراه باشید.

کاربران گرامی؛ چنانچه تجربه یا نظر به خصوصی در مورد علت خرابی لامپ مگنترون مایکروفر دارید به شما توصیه می کنیم تا در این مقاله با متخصصین نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه همراه باشید.

علت خرابی لامپ مگنترون مایکروفر چیست؟

بسیاری از عملکردهای نامناسب دستگاه مایکروفر می تواند ناشی از خرابی لامپ مگنترون باشد. از مهمترین نشانه هایی که نشان دهنده خرابی و سوختن لامپ مگنترون مایکروفر می باشد، عدم گرم شدن غذا در دستگاه است. اگر تمامی تنظیمات و دستورالعمل های دستگاه را به درستی انجام می دهید، اما با این حال پس از شروع به کار دستگاه و برنامه پخت، ممکن است با مشکل گرم نکردن مایکروفر مواجه شوید که دلیل آن می تواند مربوط به خرابی لامپ مگنترون مایکروفر باشد.

از دیگر نشانه هایی که علت آن ها را می توان با خرابی لامپ مگنترون در ارتباط دانست، نداشتن یا ضعیف بودن گرما در مایکروفر و وجود صدای جرقه ای است که پس از شروع برنامه پخت از داخل مایکروفر شنیده می شود. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که شنیدن صدای سوت و بوی سیم سوخته از درون دستگاه مایکروفر نیز می تواند از جمله نشانه های سوختن یا دلایل خرابی لامپ مگنترون مایکروفر باشد.

3 دلیل برای خرابی لامپ مگنترون مایکروفر

یکی از اصلی ترین قطعات داخلی مایکروفر لامپ مگنترون محسوب می شود که فرآیند طبخ و گرم کردن غذا با استفاده از امواج ساطع شده از آهنربای این قطعه و ایجاد یک میدان مغناطیسی را انجام می دهد. لامپ مگنترون از دو بخش اصلی الکترون و مگنت تشکیل شده است. این قطعه وظیفه بسیار مهمی را در مایکروفر بر عهده دارد. به طور کلی علت خرابی لامپ مگنترون مایکروفر می تواند در اثر عوامل مختلفی باشد که باعث مختل شدن عملکرد صحیح مایکروفر خواهند شد. دلایل خرابی لامپ مگنترون ماکروفر به سه دلیل اصلی تقسیم می شود که در ادامه این بخش به آنها اشاره خواهیم کرد:

  1. ایراد و شکستگی در آهنربای لامپ مگنترون
  2. خرابی و سوختگی نازل اشعه مگنترون
  3. اشکال در سیم کشی مایکروفر

10 مرحله برای عیب یابی لامپ مگنترون

در صورتی که قصد دارید خودتان برای تست خرابی مگنترون مایکروفر اقدام کنید، توصیه می‌ کنیم پیش از هرکاری مطمئن شوید که علل خرابی لامپ مگنترون مایکروفر چیست و ایراد اصلی دستگاه از کدام قسمت می باشد. برای تست سلامت و یا خراب شدن لامپ مگنترون ماکروفر می توانید به راحتی با استفاده از اهم متر اقدام به بررسی آن نمایید. در ادامه این مطلب به بیان چندین نکته مهم جهت تست مگنترون مایکروفر خواهیم پرداخت:

  1. ابتدا باید کلیه اتصالات را از قسمت لامپ مگنترون جدا نمایید.
  2. سپس مقیاس اهم سنج خود را بر روی بالاترین مقدار ممکن قرار دهید.
  3. یک پایه اهم سنج را بر روی یک ترمینال لامپ مگنترون و پایه دیگر آن را نیز بر روی ترمینال دیگر این لامپ قرار دهید.
  4. در این مرحله می توانید مقدار اهم آن را اندازه بگیرید.
  5. حالا باید پایه های اهم سنج را جا به جا نمایید.
  6. همواره این نکته را در نظر داشته باشید که در صورت سالم بودن لامپ مگنترون، عددی که نمایش داده می شود، کمتر از یک خواهد بود.
  7. حتما اطراف دهانه محل قرارگیری لامپ مگنترون را به دقت بررسی کنید تا دچار تغییر شکل، خرابی و یا زنگ زدگی نشده باشد؛ زیرا موجب خرابی مجدد لامپ مگنترون و نشت اشعه مایکروفر می شود.
  8. مواظب باشید که به هیچ عنوان به سیم کشی های پشت ترانس های ولتاژ لامپ مگنترون دست نزنید؛ زیرا باعث ایجاد شوک الکتریکی و یا برق گرفتگی خواهد شد.
  9. جهت تعویض لامپ مگنترون، حتما متعلقات و فیوز حرارتی لامپ قبلی را از آن جدا کنید.
  10. به هیچ عنوان خارج از دستگاه اقدام به تست لامپ مگنترون مایکروفر نکنید.

اشکال در آهنربا دلیل خرابی لامپ مگنترون مایکروفر

یکی از مهم ترین قطعات موجود در لامپ مگنترون آهنربای آن می باشد که از جمله وظایف اصلی آن می توان به ایجاد یک میدان مغناطیسی در داخل دستگاه مایکروفر اشاره نمود. از آنجایی که افزایش دمای بیش از حد در این قسمت می تواند باعث ایجاد شکستگی در آهنربا شود، در نتیجه علت خرابی لامپ مگنترون مایکروویو می تواند وجود ایراد در این آهنربا باشد. شکستن این آهنربا می تواند باعث ایجاد اختلال کامل در لامپ مگنترون گردد. در صورت وجود مشکل و خرابی در این قطعه باید لامپ مگنترون را به طور کامل تعویض نمایید.

خرابی نازل اشعه علت خرابی شدن لامپ مگنترون ماکروفر

یکی دیگر از قطعات متصل به لامپ مگنترون مایکروفر، نازل مسی می باشد که در بخش بالای لامپ تعبیه شده است. این قطعه و نازل ممکن است در اثر گرمای بیش از اندازه دچار خرابی شده و یا بسوزد. این مسئله می تواند اصلی ترین علت خرابی لامپ مگنترون ماکروفر باشد. در صورتی که این قطعه دچار هرگونه خرابی و تغییر در عملکرد شود، تنها راه این است که لامپ مگنترون را به طور کامل تعویض کنید. برای بررسی مشکل نازل اشعه لامپ مگنترون، باید ابتدا صفحه میکا را از آن جدا کنید.

اشکال در سیم کشی یکی از عوامل خرابی لامپ مگنترون می باشد

به طور کلی نحوه کارکرد مایکروفر به گونه ای طراحی شده است که برنامه پخت فقط در شرایطی آغاز می گردد که درب دستگاه به طور کامل بسته شده باشد و برنامه با باز شدن آن متوقف خواهد شد. به همین منظور جهت تشخیص باز و یا بسته بودن درب مایکروفر از دو میکروسوئیچ مخصوص استفاده می شود که با لامپ مگنترون به صورت سری قرار گرفته اند. از این رو به دلیل سری بودن اتصالات این قطعات با یکدیگر، وجود هرگونه خرابی در میکروسوئیچ ها می تواند باعث از کار افتادن لامپ مگنترون و از دلایل خرابی لامپ مگنترون مایکروفر باشد.

  • برای رفع این مشکل ابتدا لازم است اتصالات دستگاه را به طور دقیق بررسی کرده و در صورت نیاز میکروسوئیچ ها را تعویض نمایید.
  • در صورتی که در زمینه تعمیرات و عیب یابی مایکروفر اطلاعات زیادی ندارید، بهتر است روند کار را به تعمیرکاران مجرب و متخصص بسپارید.

نحوه بررسی سلامت لامپ مگنترون ماکروفر

در صورتی که تصمیم دارید از سلامت لامپ مگنترون ماکروویو اطمینان خاطر کسب کنید، می توانید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • در گام اول باید اتصالات را از لامپ مگنترون جدا کنید.
  • حال مقیاس اهم سنج را بر روی بالا ترین مقدار تنظیم کنید.
  • یک پایه اهم سنج را بر روی یک ترمینال لامپ مگنترون و پایه دیگر را بر روی ترمینال لامپ مگنتران قرار دهید.
  • مقدار اهم را اندازه گیری کنید.
  • پایه های اهم سنج را جا به جا نمایید.
  • در صورتی که لامپ مگنتران سالم باشد، عدد نمایش داده شده باید کم تر از 1 باشد.

بررسی عوامل خرابی لامپ مگنترون ماکروفر

خراب شدن لامپ مگنترون ماکروفر از جمله مشکلاتی است که موجب می شود تا عملکرد صحیح دستگاه به طور کامل با اختلال مواجه شده و غذا در ماکروفر گرم نشود. به همین دلیل لازم است ابتدا نسبت به علل خرابی لامپ مگنترون مایکروفر اطلاع داشته باشید تا بتوانید از بروز خرابی در سایر قطعات جلوگیری کنید. البته لازم به ذکر است که در صورت مشاهده هرگونه ایراد و خرابی در لامپ مگنترون مایکروفر بهتر است تعمیر و تعویض این قطعه را به تعمیرگاه های تخصصی در حوزه تعمیرات مایکروفر بسپارید. نمایندگی تعمیرات مایکروفر در هوم خانه با دارا بودن تعمیرکاران آموزش دیده و مجرب در حوزه تعمیر و عیب یابی تخصصی مایکروفر با شما کمک خواهند نمود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست