آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

همه چیز درباره اشعه ماکروفر

مایکروفر با استفاده از امواج و اشعه ها فرایند گرم کردن و پخت غذا را اجرا می کند و برنامه های پخت مختلفی دارد که هرکدام برای پخت مواد غذایی در ماکروفر استفاده می شوند. در این مطلب تصمیم داریم که بررسی همه چیز درباره اشعه مایکروفر بپردازیم.پس اگر فکر می کنید که امواج مایکروفر برای غذا مضر هستند و استفاده از این دستگاه برای سلامت انسان خطر دارد. با ادامه مطلب همراه هوم خانه باشید.

کاربران گرامی چنانچه نظر و یا تجربه به خصوصی در مورد اشعه ماکروفر دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

اشعه مایکروفر چیست؟

اشعه مایکروفر امواجی است که توسط دستگاه تولید شده و برای پخت و یا گرم کردن غذا استفاده می شود.

  • بطور دقیق تر و علمی تر باید بدانید که اشعه رادیویی یا همان RF دربرگیرنده امواج رادیویی و ماکروفر است که این اشعه در انتهای طیف اکترومغناطیسی قرار داشته و انرژی فرکانسی بسیار کمی دارد.
  •  این نوع از پرتوها غیریونیزه هستند و انرژی آن ها صرف حرکت یا لرزش اتم ها در اطراف یک مولکول می شود.این اشعه به این صورت و با به حرکت درآوردن مولکول های یک ماده سبب افزایش حرارات و در نتیجه گرم شدن آن می شود.
  •  بد نیست بدانید که یونیزه کردن به معنای حذف ذرات شارژ شده مانند الکترون ها در ماده است که برای مواد غذایی مناسب نیست و جالب است که اشعه مایکروفر دارای انرژی کافی برای یونیزه کردن ماده نمی باشد.
  • همچنین این نوع از پرتوها می توانند وارد بافت سلول شده و به آن ها صدمه بزنند و در نتیجه موجب سرطان شوند.

آیا اشعه مایکروفر می تواند علت ابتلا به سرطان باشد؟

بطور کلی پاسخ این سوال خیر است.چرا که نوع پرتو بکار گرفته شده در این دستگاه با پرتوهای سرطان زایی مثل پرتو ایکس تفاوت دارد.برای درک بیشتر این موضوع ادامه مطلب را از دست ندهید.

  • در بخش قبل اشاره کردیم که اشعه مایکروفر از پرتو های RF تشکیل شده است که این امواج انرژی بسیار کمتری نسبت به انواع دیگر پرتوهای غیر یونیزه مانند نور مرئی و یا مادون قرمز دارد.
  • اما انرژی این اشعه نسبت به پرتوهای هم فرکانس خود یعنی پرتوهای ELF بیشتر است.
  • اگرچه تشعشعات رادیویی حجم زیادی از آب غذا را جذب می کنند، اما می توانند منجر به تولید حرارت نیز شوند.
  • درواقع می توان گفت که پرتوهای رادیویی نمی توانند سبب بروز سرطان یا اختلال در DNA در سلول ها شوند، اما نگرانی ها درباره پرتوهای غیر یونیزه هنوز بطور کامل رفع نشده است ، چرا که امکان دارد اثرات بیولوژیکی داشته باشند.

آیا غذای پخته شده در مایکروفر مضر است؟

متاسفانه این باور غلط وجود دارد که غذاهای گرم شده یا پخته شده توسط مایکروفر برای سلامتی انسان ضرر دارد و استفاده از این دستگاه به دلیل تولید امواج خطرناک است.اما به هیچ وجه اینطور نیست!

  • همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره کردیم امواج تولید شده توسط مایکروفر امواج رادیویی با فرکانس پایین و انرژی بالا هستند که سبب حرکت و لرزش مولکول های آب موجود در ماده غذایی می شوند که این حرکت مولکولی در نتیجه سبب گرم شدن غذا می شود.
  • باید بدانید که اشعه هایی مانند ایکس و یا گاما اشعه هایی خطرناک هستند که سبب ایجاد سرطان و تولید رادیواکتیو می شوند نه اشعه های رادیویی!پرتوهای رادیویی همان پرتو ها و امواجی هستند که روزانه از بدن خود ما و بسیاری از وسایلی که با آن ها کار می کنیم ساطع می شود.
  • از همین رو غذای پخته شده با مایکروفر هیچ ضرری برای سلامتی ندارد.
  • به علاوه توجه کنید که هنگامی دستگاه مایکروفر خاموش است هیچ اشعه ای تولید نمی کند.همچنین در هنگام پخت تا زمانی که درب دستگاه باز باشد، هیچ اشعه ای از دستگاه ساطع نخواهد شد به همین دلیل استفاده از مایکروفر هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد.

اشعه مایکروفر می تواند روی چشم تاثیر بگذارد

اگرچه با توجه به مواردی که ذکر شد به این نتیجه رسیدیم که اشعه مایکروفر برای انسان خطری ندارد اما لازم به ذکر است که این پرتو می تواند به چشم آسیب برساند. چشم یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن انسان است و به دلیل نداشتن مجاری خونی نمی تواند گرما و فشار سلولی را از بین ببرد.از همین رو توصیه می شود که در زمان روشن بودن مایکروفر و تولید اشعه به آن خیره نشده و فاصله ایمنی از آن را رعایت کنید.همچنین این موضوع را به همه اعضای خانواده به ویژه کودکان یادآور شوید چرا این ممکن است آسیب جدی به آن ها وارد شود.

پرتو های رادیویی و ماکروویو برای انسان چه خطراتی را به همراه دارد؟

اگرچه پرتو های ایکس و گاما مولکول ها و اتم ها را یونیزه می کنند، اما به دلیل واکنش هایی که در بافت بدن انسان ایجاد می کنند، به عنوان پرتو های سرطان زا شناخته شده اند. اما پرتو های رادیویی و ماکروویو در هیچ شرایطی قادر به یون سازی در بدن انسان نیستند. به همین خاطر نباید اثرات پرتو های یون سار را برای پرتو های رادیویی و ماکروویو هم در نظر گرفت.

نحوه جلوگیری از قرار گرفتن در معرض اشعه مایکروفر

درواقع این موضوع هیچ راه گریزی ندارد و شما همواره و در لحظه در معرض امواج رادیوی شبه مایکروفر هستید. منابعی که امواج رادیویی تولید می کنند و شما روزانه با آن ها سروکار دارید عبارتند از:

  • سیگنال های رادیویی و سیگنال های تلویزیونی
  • سیگنال های ارسالی از تلفن های بی سیم، تلفن های همراه، دکل های تلفن همراه، تلفن های ماهواره ای و رادیو های دو طرفه
  • وای فای
  • بلوتوث
  • اسکنرهای میلی متری
  • و…

مایکروفر در این میان تنها یکی از هزاران دستگاه تولید امواج رادیویی است که ما در معرض آن قرار داریم.اما به هر حال برای اینکه کمتر در معرض این امواج بخصوص از سمت مایکروفر قرار بگیرید تنها یک راه حل وجود دارد، اینکه در زمان روشن بودن دستگاه 1.5 از آن فاصله گرفته و به ظرف غذای درحال چرخش در مایکروفر خیره نشوید.

نتیجه گیری از همه چیز درباره اشعه مایکروفر

بطور کلی در مقاله همه چیز درباره اشعه مایکروفر متوجه شدیم که امواج مایکروفر امواج رادیویی هستند که نسبت به امواج رادیواکتیو ایکس و گاما خطر کمتری برای سلامتی انسان دارند.این امواج انرژی لازم برای حرکت مولکولی در ماده غذایی را فراهم کرده و می توانند سبب ایجاد حرارت در آن شوند.با همه کم خطر بودن این امواج می توانند برای چشم انسان مضر بوده و به آن آسیب بزنند.

به هر حال اشعه های در طول زمان و براساس شرایط می توانند برای انسان مضر باشند حتی اشعه خورشید می توانند در زمان طولانی موجب سرطان پوست شود.اما امواج مایکروفر برا گرم کردن غذا بر روی آن اثر منفی نداشته و سرطان زا نمی باشند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست