آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی چیست؟ بروز هرگونه خرابی و ایراد در ماشین لباسشویی می‌ تواند موجب به هم خوردن نظم در شستشو شده و مشکلات زیادی را ایجاد نماید. بنابراین پیشگیری از خرابی این دستگاه و برطرف نمودن سریع ایرادات آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مشکلات رایج ماشین لباسشویی روشن نشدن آن است. در این مطلب قصد داریم به توضیح دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی بپردازیم و راهکارهای رفع این مشکل را بیان نماییم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علت روشن نشدن ماشین لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمات با متخصصین هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین لباسشویی روشن نمیشه؟

ماشین لباسشویی روشن نمیشه، به طور کلی برای روشن نشدن ماشین لباسشویی دلایل مختلفی وجود دارد. در برخی مواقع مشکل ایجاد شده در دستگاه کوچک و قابل حل بوده و به راحتی می توان آن را برطرف نمود. اما گاهی این مشکلات بسیار جدی است و برای رفع آن نیاز به مراجعه به تکنسین متخصص و یا تعویض قطعات آن می باشد. عواملی مانند برد الکتریکی، سیم کشی، برق و … می توانند باعث شوند تا ماشین لباسشویی روشن نشود. در ادامه این بخش دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی و نحوه برطرف نمودن این ایرادات را توضیح خواهیم داد.

9 دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی

علت روشن نشدن ماشین لباسشویی می تواند به موارد زیر بستگی داشته باشد. برای رفع مشکل روشن نشدن ماشین لباسشویی باید آن ها را بررسی کنید:

  1. مشکل در برق رسانی
  2. خرابی فیوز
  3. معیوب شدن سوییچ درب
  4. آسیب دیدن موتور
  5. مشکل در برد کنترل
  6. ایراد در کبل رابط
  7. حجم زیاد البسه
  8. مشکل در صفحه کلید
  9. خراب شدن ولوم تایمر

ایراد در برق علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

اصلی ترین علت روشن نشدن ماشین لباسشویی مربوط به ایجاد مشکلاتی در تغذیه دستگاه می باشد. در مواجهه با مشکل روشن نشدن لباسشویی، اولین موردی که باید به بررسی آن بپردازید، وجود جریان برق در دستگاه با استفاده از مولتی متر یا فازمتر می باشد. پس از اینکه از برق داشتن پریز اطمینان حاصل کردید، باید با استفاده از مولتی متر اقدام به بررسی ولتاژ ورودی برق نمایید. به طور کلی ماشین لباسشویی برای روشن شدن و کار کردن به برق با ولتاژ ۲۰۵ الی ۲۳۰ ولت و همچنین جریان ۱۵ آمپر نیازمند می باشد. شما می توانید بررسی جریان و ولتاژ ورودی برق به دستگاه خود را به کمک مولتی متر بررسی کنید.

خرابی فیوز از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی، بروز ایراد و خرابی در فیوز دستگاه می باشد. از این رو در این مرحله باید فیوز را به کمک مولتی متر تست کنید. در صورتی که در فیوز ایرادی وجود داشته باشد، برای برطرف کردن مشکل آن باید اقدام به تعویض فیوز نمایید. حتما به این نکته توجه نمایید که اگر چراغ های ماشین لباسشویی شما روشن می باشد، به این معناست که فیوز ایرادی نداشته و سالم است.

خرابی سوئیچ درب علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

خراب بودن سوئیچ درب نیز می‌ تواند به عنوان علت روشن نشدن ماشین لباسشویی محسوب شود. نحوه طراحی و کارکرد ماشین لباسشویی به گونه ای است که در صورت باز بودن درب، دستگاه شروع به کار نخواهد کرد. زمانی که درب لباسشویی بتواند به شکل کامل بسته شود، دستگاه با فعال شدن سوئیچ درب شروع به کار می کند. این سوئیچ عملیات قفل شدن درب ماشین لباسشویی را بر عهده دارد و از این رو با خرابی آن، عملیات شستسو در دستگاه آغاز نمی شود.

خراب شدن موتور از دلایل روشن نشدن لباسشویی

تمامی ماشین های لباسشویی از یک موتور برخوردار هستند که وظیفه آن چرخاندن دیگ شستشو می باشد. موتور تعبیه شده در برخی از مدل‌ های لباسشویی در دو جهت پادساعتگرد و ساعتگرد می چرخند. در صورتی که دستگاه شما روشن نمی شود، می تواند به معنای وجود ایراد در موتور و یا سوختن آن باشد. در این حالت برای بررسی موتور حتما باید از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. ایراد در موتور لباسشویی از جمله مشکلاتی است که حتما باید توسط یک فرد مجرب و متخصص رفع عیب شود.

خرابی برد کنترل دلیل روشن نشدن لباسشویی

برد کنترل ماشین لباسشویی قطعه ای است که وظیفه آن کنترل کلیه اجزای دستگاه مانند پمپ، موتور و … می باشد. در صورتی که این برد دچار ایراداتی شود، ولتاژ لازم جهت کارکرد اجزای دیگر فراهم نشده و این مسئله می تواند علت روشن نشدن ماشین لباسشویی باشد. از آنجایی که خرابی برد امری بسیار تخصصی و پیچیده است، برای عیب یابی و تعمیر آن حتما باید از تعمیرکار حرفه ای کمک بگیرید.

ایراد در کابل رابط دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی

خرابی کابل نیز می تواند یکی از مهمترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی محسوب شود. جهت بررسی این موضوع باید به بررسی دقیق کابل دستگاه بپردازید. باید توجه کنید که هر قسمت از کابل دچار پارگی، آب شدگی یا پوسیدگی نشده باشد. همچنین باید دو شاخه را جهت خراب نبودن آن بررسی کنید. در صورتی که سیم رابط از لحاظ ظاهری ایرادی نداشته باشد، باید از نظر عدم قطعی مورد بررسی قرار بگیرد. برای اطمینان پیدا کردن از قطع یا وصل بودن آن می توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر سیم دچار قطعی شده است، بهترین کار تعویض آن می باشد.

عدم توازن لباس‌ها علت روشن نشدن لباسشویی

در صورتی که لباس ها در محفظه ماشین لباسشویی به صورت یکنواخت قرار نگرفته باشند، به این معناست که در دستگاه عدم توازن بار وجود دارد و در این حالت سوییچ عدم تعادل فعال خواهد شد. در صورتی که این سوییچ درحالت فعال قرار بگیرد، دستگاه اجازه کار کردن و شروع عملیات شستشو را نخواهد داشت. برای رفع این مشکل باید لباس ها را به شکل متوازن درون دستگاه قرار دهید. اگر با رعایت این موضوع باز هم دستگاه روشن نشد، باید به بررسی سایر موارد بپردازید.

خرابی ولوم تایمر از دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی

در بعضی از انواع مدل های ماشین لباسشویی به خصوص در مدل هایی که از نوع درب از بالا می باشند، سوئیچ استارت به عنوان قسمتی از تایمر بوده و شروع به کار دستگاه به کمک تایمر انجام می شود. بنابراین دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی مربوط به بروز ایراد در ولوم تایمر می باشد. به طور کلی عوامل مختلفی مانند استفاده طولانی مدت و مداوم از ولوم تایمر می تواند موجب هرز شدن آن بر روی شفت شود. در صورت ایجاد این مشکل باید آن را جهت عیب یابی و تعمیر به تکنسین متخصص بسپارید.

خرابی صفحه کلید دلیل روشن نشدن ماشین لباسشویی

در برخی از مدل های ماشین لباسشویی جهت ورود فرمان بر روی دستگاه صفحه نمایش لمسی تعبیه شده است و در سایر دستگاه‌ ها نیز برای این کار یک صفحه کلید وجود دارد. جهت بررسی ایرادات موجود در صفحه کلید می توانید کلیدهای آن را فشار دهید. در صورتی که برخی کلیدها کار کرده و برخی دیگر کار نمی کنند، به این معناست که صفحه ‌کلید دچار ایراد شده است و باید آن را تعویض نمایید. در دستگاه های دارای صفحه نمایش نیز در صورت عدم کارکرد آن باید جریان برق ورودی به آن را بررسی نمایید و در صورت نیاز صفحه نمایش را تعمیر کنید.

چرا ماشین لباسشویی روشن می شود اما کار نمی کند؟

این امکان وجود دارد که شما تمامی تنظیمات لازم را برای شستشو البسه انجام داده باشید، اما متاسفانه لباسشویی شروع به کار نکند. برای بررسی این علت روشن نشدن لباسشویی بهتر است موارد زیر را بررسی کنید:

  • حتما میزان لباس ها را بررسی کنید.
  • ممکن است حجم زیاد البسه دلیل روشن نشدن لباسشویی باشد.
  • اگر فنر لباسشویی از جای خود خارج شده باشد، دیگ لباسشویی امکان چرخیدن ندارد.
  • فشار آب را برای بررسی علت روشن نشدن لباسشویی چک کنید.
  • ممکن است شیر آب ورودی بسته باشد.
  • حتما دکمه های تنظیمات لباسشویی را بررسی کنید تا دچار مشکل نشده باشند.

نتیجه گیری از علت روشن نشدن ماشین لباسشویی

در این مقاله رایج ترین دلایل روشن نشدن ماشین لباسشویی را برای شما بیان نمودیم. بعضی از راهکارهایی که جهت رفع عیب دستگاه در این مطلب ارائه شده است، بسیار آسان بوه و افراد به راحتی قادر به انجام آن می باشند. در صورتی که روشن نشدن ماشین لباسشویی شما به دلیل وجود مشکلات جدی تری در دستگاه باشد، تشخیص و رفع آن تنها از عهده تعمیرکار متخصص برمی آید. اگر از دانش فنی لازم جهت بررسی و تعمیر ماشین لباسشویی خود برخوردار نیستید، بهتر است از تعمیر دستگاه خودداری نمایید و از نمایندگی مجاز تعمیر لوازم خانگی هوم خانه کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست