آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات مهم بوده که در قسمت پایین دستگاه تعبیه شده است. این پمپ جهت تخلیه آب به لوله فاضلاب اتصال پیدا می کند. در صورتی که این پمپ خراب شده و نتواند آب را به درستی تخلیه کند، کارکرد لباسشویی دچار مشکل خواهد شد. در این مطلب به صورت گام به گام آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی را برای شما آورده ایم تا در صورت نیاز اقدام به تعویض پمپ دستگاه خود نمایید.

کاربران گرامی؛ در صورتی که نظر و یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه پردازید.

آشنایی با کارکرد و اجزای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی که با نام واتر پمپ نیز شناخته می شود، از طریق شلنگ مخصوص به خروجی فاضلاب متصل شده است. با اتصال برق به سیم پیچ پمپ تخلیه لباسشویی، میدان مغناطیسی اصلی شکل گرفته و در حلقه های اتصال کوتاه مسی، ولتاژ القایی به وجود می آید. بر اثر ولتاژ القایی در این حلقه ها، جریان جاری شده و در منتیجه میدان مغناطیسی جدیدی به وجود می آید. هر زمان که در لباسشویی، عملیات شستشو به خوبی انجام شود اما آب کثیف به درستی تخلیه نشود، باید برای تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی اقدام نمایید.

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی کجاست؟

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی به طور معمول از قسمت دریچه پایینی لباسشویی در دسترس می باشد. این پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی باید در زمان تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی دوقلو از بدنه دستگاه به طور کامل جدا شود و به درستی عیب یابی شود.

ابزار لازم برای تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

از جمله ابزاری که جهت تعویض پمپ تخلیه در ماشین لباسشویی لازم است، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پمپ تخلیه جدید
  • پیچ گوشتی
  • انبردست
  • یک تشت جهت تخلیه آب

مراحل تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

در صورتی که پس از عیب یابی و بررسی لباسشویی خود متوجه خرابی پمپ تخلیه لباسشویی شده اید و تصمیم به تعویض آن گرفته اید، باید این نکته را بدانید که کار تعویض پمپ تخلیه بسیار تخصصی است و نه تنها به دانش فنی در زمینه نحوه کار لباسشویی و قطعات آن نیاز دارید، بلکه باید در زمینه تعمیرات لباسشویی نیز تجربیاتی داشته باشید.

این روزها انواع مدل های لباسشویی دارای تکنولوژی و تجهیزات پیشرفته ای هستند که انجام کار تعمیرات بر روی آن ها نیاز به یک فرد حرفه ای و متخصص دارد. در صورت داشتن این شرایط می توانید مطابق با مراحل نحوه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی که در ادامه برای شما آورده ایم، پمپ معیوب دستگاه خود را عوض کنید.

قطع اتصال برق اولین مرحله تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

پیش از شروع کار تعویض پمپ تخلیه لباسشویی ابتدا باید نکات ایمنی را رعایت کنید. از آنجایی که برای انجام این کار با سیم های برق کار خواهید کرد، باید دو شاخه لباسشویی را از پریز برق درآورید و از عدم وجود برق در دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

نحوه تخلیه آب برای تعویض پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی

نحوه تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی و تخلیه آب آن به این صورت است که در صورت وجود آب درون دیگ لباسشویی باید آن را تخلیه نمایید. برای انجام این کار می توانید از یک خروجی فیلتر استفاده نموده و یا شیلنگ تخلیه دستگاه را جهت خروج آب درون یک تشت بگذارید. در صورت استفاده از فیلتر باید آن را باز نمایید تا آب به راحتی تخلیه شود. مواظب باشید که با تخلیه آب، زمین و فرش شما خیس نشود.

نحوه باز کردن پنل بالایی برای تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

در این مرحله باید اقدام به باز کردن پنل بالایی لباسشویی خود نمایید و آن را جدا کنید. معمولا در قسمت پشت لباسشویی، پیچ های این پنل تعبیه شده اند و پس از باز کردن آن ها، می توانید پنل را به سمت کنار و بالا از دستگاه جدا کنید.

آموزش باز کردن پنل کنترل پشتی جهت تعویض پمپ آب ماشین لباسشویی

در این بخش از آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی باید پنل کنترلی تعبیه شده در قسمت جلوی دستگاه را جدا کنید.

  • برای این کار باید ابتدا پیچ های آن را باز نموده و سپس در بخش انتهایی آن، محفظه جاپودری را خارج کرده و قفل را باز کنید.
  • معمولا در زیر محفظه جاپودری پیچ هایی وجود دارد که موجب محکم شدن آن به پنل کنترلی می شود و باید آن ها را باز کنید.
  • حالا باید یک به یک اتصالات مربوط به این قسمت را جدا نمایید.
  • برای اینکه ترتیب اتصال آنها را فراموش نکنید، می توانید عکس از آن ها تهیه نمایید.
  • پس از اینکه تمامی اتصالات را جدا کردید، در مقابل لباسشویی ایستاده و پنل را برای جدا کردن به سمت بالا بکشید.
  • از آنجایی که دیگ لباسشویی معلق می باشد، کار پایین آوردن پنل را به آرامی انجام دهید.

نحوه باز کردن پنل جلویی جهت تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

در این مرحله از آموزش تعویض و تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی باید اقدام به باز کردن پنل جلویی دستگاه نمایید.

  • برای انجام این کار ابتدا درب فیلتر تخلیه که در پایین تعبیه شده است را باز نموده و با باز کردن پیچ آن، این قسمت را بیرون بیاورید.
  • سپس باید درب دستگاه را باز کنید و لاستیکی که دور درب وجود دارد را باز نمایید.
  • به طور معمول در بخش بالای لباسشویی، با استفاده از هفت پیچ پنل جلویی را به بدنه متصل نموده اند که باید آنها را باز نمایید.
  • سپس درب را بسته و لباسشویی را کمی به جلو خم کنید تا بتوانید برای میکروسوئیچ درب، اتصال سیم‌ ها را باز کنید.
  • در انتها نیز می توانید پنل جلویی را بردارید.

آموزش جدا کردن شیلنگ ها برای تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

در این مرحله از نحوه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی می توانید پمپ را درون دستگاه مشاهده نمایید. ابتدا باید شیلنگ کوچکی که بدنه دستگاه متصل است را جدا کنید. ممکن است هنوز مقداری آب درون پمپ یا شیلنگ ها باشد، به همین دلیل بهتر است یک ظرف و دستمال برای آب آماده کرده باشید. حالا باید سه عدد شیلنگی که متصل به پمپ تخلیه ماشین لباسشویی هستند را باز کنید. برای باز کردن آن ها باید ابتدا بست دور شیلنگ ها را شل نموده و سپس اقدام به جدا کردن لوله ها از پمپ نمایید.

خارج کردن پمپ قدیمی جهت تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

در این مرحله از آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی باید اقدام به در آوردن پمپ قدیمی و معیوب دستگاه نمایید.

  • ابتدا سوکت ها و اتصالات مربوط به سیم ها را جدا نموده و سپس باید تمامی بست ها و لوله ها را از پمپ معیوب جدا کنید.
  • سپس به کمک پیچ های تعبیه شده برای پمپ تخلیه ماشین لباسشویی را به کمک پیچ گوشتی باز نمایید.
  • در اکثر مدل های لباسشویی هنگامی که پیچ ها را باز کنید، پمپ از محفظه خود خارج می شود.
  • در برخی دیگر از مدل های پمپ باید آن را پس از باز کردن پیچ ها در جهت عکس عقربه های ساعت آرام بچرخانید و در نهایت آن را بیرون بکشید.
  • بهتر است یک حوله در کنار محل پمپ پهن کنید تا از خیس شدن زمین پس از پاشیدن باقی مانده آب جلوگیری گردد.

نصب پمپ جدید از مراحل تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

در این مرحله نوبت به نصب پمپ تخلیه ماشین لباسشویی جدید در لباسشویی می باشد. برای انجام کار باید تمای مراحلی که برای خارج کردن پمپ قدیمی انجام دادید، مجددا به صورت برعکس انجام دهید.

  • پس از قرارگیری پمپ جدید در محل خود، باید آن را به آرامی به سمت داخل فشار داده و سپس پیچ های آن را ببندید.
  • در صورتی که پمپ از نوع چهار خار یا هشت خار است، باید آن را در جهت عقربه های ساعت ببندید.
  • حالا نوبت به نصب لوله ها و بست ها می رسد که می توانید با استفاده از پیچ گوشتی آنها را در جای خود برگردانید و در انتها سیم های آن را وصل کنید.
  • حالا می توانید پمپ را امتحان کنید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

نحوه نصب مجدد پنل ها پس از تعویض پمپ ماشین لباسشویی

در این مرحله که آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی به پایان می رسد، باید اقدام ‌به بستن پنل جلویی، کنترلی و بالایی دستگاه نمایید. ابتدا باید پنل جلویی را نصب نموده و سپس به سراغ نصب پنل کنترلی لباسشویی بروید. در انتها نیز باید اقدام به نصب پنل بالایی دستگاه خود نمایید. اکنون می توانید ماشین لباسشویی خود را دوباره به برق وصل کنید و با انتخاب یک برنامه، کارکرد آن را بررسی نمایید.

نکات ایمنی جهت تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

از آنجایی که نحوه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی امری تخصصی بوده و از اهمیت زیادی برخوردار است، جهت جلوگیری از بروز هرگونه حادثه بهتر است برخی نکات ایمنی را رعایت نمایید:

  • پیش از شروع کار حتما سیم لباسشویی را از پریز برق بکشید.
  • در صورت بی توجهی به این موضوع، احتمال ایجاد خطر برق گرفتگی و بروز آسیب در دستگاه وجود دارد.
  • بهتر است برای محافظت از خود به هنگام کار از دستکش ایمنی استفاده نمایید.
  • همچنین باید نسبت به قطع کردن شیر آب ماشین لباسشویی نیز اقدام نمایید.
  • از آنجایی که به هنگام تعویض پمپ تخلیه لباسشویی ممکن است مقداری آب درون آن ها مانده باشد، بهتر است جهت جلوگیری از آبریزش حتما یک سطل کنار آن قرار دهید.

نحوه عیب یابی و تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی

برای تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی لازم است مراحلی را که در مطلب درج کرده ایم به صورت متوالی انجام دهید. گاهی ممکن است یک جسم خارجی در میان لباس ها به دیگ شستشو وارد شود و سپس در شیلنگ تخلیه  گیر گرده و اجازه ندهد پمپ تخلیه آب را خارج کند. توجه داشته باشید که پمپ تخلیه لباسشویی از حساسیت بالایی برخوردار بوده و باید برای عیب یابی و تعمیر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی مهارت کافی را داشته باشید.

نتیجه گیری از نحوه تعویض پمپ تخلیه لباسشویی

هوم خانه آموزش تعویض پمپ تخلیه لباسشویی را به صورت مرحله به مرحله برای شما بیان نموده است تا در صورتی که دانش و تخصصی در این زمینه دارید، بتوانید آن را انجام دهید. البته این امر به هیچ وجه آسان نبوده و برای هریک از مدل های لباسشویی اندکی متفاوت می باشد. از این رو به شما توصیه می کنیم جهت جلوگیری از آسییب رسیدن به لباسشویی خود بهتر است از تکنسین متخصص و مجرب برای این کار کمک بگیرید. نمایندگی تعمیرات هوم خانه می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست