آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی یکی از موضوعات مهم در زمینه رفع مشکلات تایمر لباسشویی می باشد. ممکن است برای شما نیز این مشکل پیش آمده باشد که ماشین لباسشویی مطابق با برنامه صحیح کار نکند و عملکرد آن دچار اختلال شده باشد. تایمر یکی از قطعاتی است که عملکرد آن می تواند بر روی کارکرد تمامی قطعات لباسشویی تاثیرگذار باشد. در نتیجه خرابی این قطعه ممکن است باعث عدم کارکرد صحیح ماشین لباسشویی شما شود که در این مواقع باید اقدام‌ به تعمیر یا تعویض تایمر نمایید. در این مقاله ما قصد داریم به صورت کامل به آموزش تعمیر تایمر لباسشویی و همینطور تعویض تایمر ماشین لباسشویی بپردازیم.

کاربران گرامی؛ در صورتی که نظر و یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعویض تایمر ماشین لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

علت تعمیر و تعویض تایمر ماشین لباسشویی

تایمر لباسشویی یکی از مهمترین قطعاتی است که کارکرد صحیح ماشین لباسشویی به سالم بودن این قطعه بستگی دارد. به طور ‌کلی عملکرد تایمر مکانیکی ماشین لباسشویی به صورت تمام اتوماتیک بوده و در تمامی برندها تقریبا به صورت یکسان می باشد. این قطعه به نوعی مرکز کنترل تمامی برنامه های شستشو به حساب می آید.

تایمر پس از دریافت اطلاعات از سنسورها، آن ها را با توجه به برنامه ها و در زمان های خاص به موتور، پمپ ها و سلونویدها ارسال می نماید. در صورتی که مشکلی در تایمر و بخش های مرتبط با این قطعه ایجاد شود، کار شستشو به درستی انجام نخواهد شد. البته تایمر ماشین لباسشویی قطعه ای که تنها در برخی موارد ارزش تعمیر دارد و در بیشتر مواقع باید تعویض شود.

آموزش تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

با توجه به آموزش نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی باید به این نکته داشته باشید که تایمر دارای اجزای مشخص و خاصی است که کیفیت کار این اجزا می تواند نحوه کارکرد تایمر را مشخص نماید. جهت تعمیر این قطعه، ابتدا باید یک فرد متخصص تمامی قسمت های آن را به دقت بررسی ‌کند تا بتواند با توجه به آسیب دیدگی آن، اقدام به تعمیر یا تعویض تایمر نماید. به طور کلی نحوه تعمیر تایمر به صورت زیر است:

عیب یابی سوئیچ درب جهت تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

سوئیچ درب به عنوان یکی از قطعات ایمنی در لباسشویی تعبیه شده است و اگر کار نکند و یا سوئیچ گیر کرده باشد، لباسشویی به درستی کار نخواهد کرد. در صورتی که این سوئیچ از کار بیفتد، ماشین لباسشویی در زمینه تشخیص باز یا بسته بودن درب دچار مشکلاتی خواهد شد. به طور کلی قفل درب دارای چندین میکروسوئیچ، بازکننده موتور واکس و یک سیم پیچ قفل کننده می باشد. آموزش تعمیر تایمر لباسشویی در این حالت به گونه ای است که ابتدا باید کلید یا سوئیچ بررسی شده و سپس به تعمیر آن بپردازید.

  • برای انجام این کار ابتدا لباسشویی را از برق بکشید.
  • سپس می توانید سوئیچ را به کمک یک سیخ چوبی با راحتی تمیز کنید.
  • در صورتی که با تمیز کردن مشکل آن رفع نشد، می توانید پوشش بالایی آن را برداشته و به سوئیچ ها دسترسی پیدا کنید.
  • سوئیچ ها را به دقت بررسی کنید تا پیچ های آن ها شل نشده باشند.
  • در صورتی که پیچ ها شل شده باشند، هنگام بسته بودن درب و شروع به کار ماشین لباسشویی باعث تکان خوردن سوئیچ خواهند شد.
  • از این رو بهتر است دو سر سوئیچ را به دقت بررسی نمایید تا از محکم بودن آن مطمئن شوید.

بررسی و تعمیر موتور تایمر ماشین لباسشویی

در این مرحله از نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی می توانید به بررسی و عیب یابی موتور آن بپردازید. تایمر از یک موتور برخوردار است که به وسیله برخی اتصالات و میله سربی به آن اتصال پیدا کرده است. این اتصالات می توانند موتور تایمر را کنترل نمایند و باعث شوند تا تایمر مطابق با برنامه جلو برود. در مواقعی که تایمر با برنامه تعیین شده در لباسشویی مطابقت ندارد، موتور آن معیوب شده یا از کار افتاده است.

  • در این شرایط فرد متخصص باید به دقت موتور تایمر ماشین لباسشویی اتوماتیک را مورد بررسی قرار دهد.
  • همچنین اتصالات مربوط به تایمر و موتور آن باید مورد بررسی قرار بگیرد.
  • این کار معمولا با استفاده از مولتی متر انجام می گیرد و به نقشه مدارها نیاز دارد.
  • پس از اتمام بررسی و تعمیر موتور، عملیات تعمیرات وارد به فاز بعدی وارد خواهد شد.

بررسی سنسور کنترل سطح آب برای تعویض تایمر لباسشویی

یکی دیگر از مواردی که در آموزش تعمیر تایمر ماشین لباسشویی باید مورد بررسی قرار بگیرد، سنسور کنترل سطح آب و مشکل سرریز شدن آب است. به طور‌ کلی به این قطعه یک شلنگ کوچک متصل است که اگر بیفتد یا شل شود، آب به داخل لباسشویی سرریز خواهد شد. در این مواقع تکنسین متخصص از سر شلنگ چند سانت جدا نموده و آن را به کمک یک بست به سنسور متصل می کند. اگر خود سنسور دچار خرابی شده باشد، باید تعویض شود تا تایمر بتواند کارکرد درستی داشته باشد.

بررسی دستگیره تایمر جهت تعمیر تایمر لباسشویی

برای تعمیر تایمر لباسشویی لازم است قطعات مختلفی مانند تایمر بررسی شود. تایمر از قطعات مختلفی مانند شفت و چرخ دنده ها تشکیل شده است. چرخش شفت به کمک موتور تایمر صورت می پذیرد. به همین خاطر برنامه ها یکی پس از دیگری انجام می شوند. شفت تایمر لباسشویی از جلوی دستگاه بیرون می آید و به آن یک دستگیره و یا ولوم تایمر متصل می شود. چرخاندن این ولوم کمک می کند تا برنامه مورد نظر را انتخاب کنیم. این امکان وجود دارد که در استفاده عادی و درست هم این دستگیره دچار مشکل شود. در صورتی که دستگیره ساییده و یا خراب شود، باید برای تعویض تایمر ماشین لباسشویی اقدام شود.

عیب یابی پمپ تخلیه برای تعمیرات تایمر ماشین لباسشویی

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی وظیفه دارد تا آب را از مخزن لباسشویی تخلیه کند. یکی از نکاتی که باید در زمان تعمیر تایمر لباسشویی بدانید، بررسی پمپ تخلیه می باشد. در صورتی که پمپ تخلیه آسیب دیده باشد، امکان تشخیص پر بودن و یا خالی بودن مخزن را ندارد. به همین خاطر باید حتما پمپ تخلیه بررسی شده و در صورت نیاز تعویض شود.

ارتباط شیر برقی آب با تعمیر تایمر لباسشویی

یکی از دلایلی که شاید شما را مجبور به تعویض تایمر ماشین لباسشویی کند، شیر برقی می باشد. شیر برقی وظیفه دارند تا آب سرد و گرم را برای دستگاه تامین کند. هنگامی که متوجه شدید در زمان آبگیری و شست و شو عملکرد لباسشویی متوقف می شود، حتما شیر برقی را بررسی کنید. حتما از سلامت شلنگ ها اطمینان خاطر کسب کنید. در صورتی که موارد گفته شده سالم بود، سیم هایی که به شیر برقی متصل شده اند را جدا نموده و با مولتی متر آن ها را اندازه بگیرید. اگر مدار سیم پیچ ها هیچ رسانندگی از خود نشان نداد، باید برای تعویض آن ها اقدام کنید.

نحوه تعویض تایمر ماشین لباسشویی

برای دنبال کردن آموزش نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی و تعویض آن می توانید مطابق با مراحل زیر اقدام نمایید:

  • جهت تعویض تایمر پس از قطع برق، برای اینکه بتوانید به تایمر دسترسی پیدا نمایید، باید دستگیره های مربوط به کنترل و پنل را بردارید.
  • سپس باید سیم هایی که تایمر را به بخش های دیگر لباسشویی اتصال می دهند، به دقت بررسی نمایید.
  • در صورتی که سیم ها قطع یا شل شده باشند، باید سعی کنید آنها را جا بیندازید.
  • این سیم ها به صورت سوکتی هستند و به آسانی نیز قابل چفت شدن می باشند.
  • می توانید از دم باریک برای فشار دادن سیم ها به داخل استفاده کنید تا قطع نشوند.
  • برای امتحان کردن تایمر می توانید از اهم متر استفاده کنید و آن را بر روی کمترین درجه تنظیم کنید.
  • سپس خروجی های برق را از تایمر ماشین لباسشویی اتوماتیک قطع نموده و به هر خروجی اهم متر را وصل کنید.
  • در صورتی که تایمر سالم باشد، اهم متر عدد صفر را نشان خواهد داد.
  • از آنجایی که تایمر نوعی سوئیچ چند منظوره می باشد، باید هرکدام از خروجی های آن را به نوبت امتحان نمایید.
  • برای تعویض تایمر ماشین لباسشویی می توانید یکی از پیچ های متصل به دو سر آن را باز نموده و سپس آن را قطع نمایید.
  • سپس تایمر جدیدی که تهیه نموده اید را در جای آن نصب کنید.
  • سیم هایی که جدا کرده بودید را مجددا متصل نموده و اتصالات صحیح آن را چک کنید.
  • پس از اینکه تمامی سیم ها را متصل کردید، باید پیچ های تایمر را نیز محکم کنید.
  • در انتها کاور لباسشویی را مجدد ببندید و دستگاه خود را به برق وصل نمایید.

نتیجه گیری از نحوه تعمیر تایمر ماشین لباسشویی

در این مقاله توانستید با آموزش تعمیر تایمر ماشین لباسشویی به طور کامل آشنا شوید. اگر قصد تعمیر یا تعویض تایمر دستگاه خود را داشته باشید، به کمک مطالب بالا، به راحتی می توانید این کار را انجام دهید. در صورتی که در زمینه برطرف کردن ایراد تایمر لباسشویی با مشکلی مواجه شدید یا از دانش بالایی برخوردار نیستید، می توانید از تعمیرکاران مجرب و حرفه ای نمایندگی تعمیرات هوم خانه برای انجام این کار کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست