آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

نحوه تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی چگونه است؟ یکی از مهمترین و ضروری ترین قطعاتی که در ماشین های لباسشویی یافت میشود، لاستیک دور درب ماشین لباسشویی میباشد. متاسفانه بیشتر افراد به این قطعه مهم اهمیت نمیدهند و فکر میکنند که کاربرد خاصی ندارد! در حالی که این موضوع کاملاً اشتباه است. در صورت خرابی این قطعه ماشین لباسشویی دچار مشکل می گردد و باید برای درب ماشین لباسشویی خود یک لاستیک جدید تهیه کنید. به همین منظور امروز سایت ما قصد دارد به آموزش تعویض لاستیک درب لباسشویی بپردازد.پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی دارید می تواید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

وظیفه لاستیک دور درب ماشین لباسشویی چیست؟

قبل از اینکه با نحوه تعویض لاستیک ماشین لباسشویی آشنا شوید، بد نیست بدانید که لاستیک دور درب ماشین لباسشویی چه کاری انجام می دهد. وظیفه اصلی این قطعه این است که بین دیگ ماشین لباسشویی و بدنه ماشین لباسشویی فاصله بیاندازند.

دلیل ایجاد فاصله برای این است، زمانی که سرعت ماشین لباسشویی زیاد می شود و دیگ با سرعت زیادی می چرخد، با بدنه برخورد نداشته باشد و سر و صدا ایجاد نکند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این ترفند در نسل های قدیمی ماشین های لباسشویی نیز کاربرد داشته است.

انواع لاستیک درب ماشین لباسشویی

برای تعویض لاستیک درب لباسشویی لازم است با انواع لاستیک ماشین لباسشویی آشنا شوید:

  • لاستیک دور درب ساده: این لاستیک کاملا معمولی بوده و هیچ گونه شیاری بر روی آن وجود ندارد.
  • نوع لاستیک دور درب تک سوراخ: بر روی این لاستیک شیاری تعبیه شده است. کارکرد اصلی این شیار برای گردش آب و ریختن آب بر روی لباس ها می باشد.
  • لاستیک دور درب چراغ دار: این نوع لاستیک از مدل های قبلی گران قیمت تر می باشد. چرا که دو شیار بر روی آن تعبیه شده است. همچنین اندازه آن نسبت به سایر لاستیک های بزرگ تر است. هر کدام از شیار ها برای کارکرد های مختلفی تعبیه شده اند. یکی برای سیستم گردش آب و دیگری برای لامپ لباسشویی.

دلایل خرابی لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

دلایل زیادی برای خراب شدن لاستیک لباسشویی وجود ندارد! ولی همان دلایل کم نیز باعث می شوند که لاستیک دور درب ماشین لباسشویی آسیب جدی ببیند، و برای اینکه ماشین لباسشویی تان درست کار کند مجبور به عوض کردن آن شوید. لیست زیر شامل برخی از دلایل خراب شدن لاستیک لباسشویی می شود:

  • پاره شدن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی که شایع ترین دلیل خرابی این قطعه است.
  • سوراخ شدن لاستیک.
  • پوسیده شدن لاستیک.
  • جرم گرفتن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی.

زمانی که یکی از دلایل بالا برای لاستیک دور درب دستگاه شما رخ بدهد، باید برای تعویض آن با قطعه سالم اقدام کنید. برای این کار می توانید خودتان وارد عمل شده و یا از تعمیرکاران مجرب این حوزه کمک بگیرید. پیشنهاد ما این است که برای حفظ ایمنی بیشتر و سهولت در کار به تعمیرکار مراجعه کنید. اما اگر خودتان میخواهید دست به آچار شوید ادامه مطلب حتما به کارتان خواهد آمد.

علت و تعمیر پارگی لاستیک لباسشویی

اگر تصمیم به تعویض لاستیک درب لباسشویی دارید، لازم است حتما علت پاره شدن آن را بررسی کنید. به طور کلی لاستیک ماشین لباسشویی به دلیل عوامل زیر دچار پارگی می شود:

  • گیر کردن لباس به لاستیک
  • استفاده از شوینده های خیلی قوی
  • رسوب گرفتن لاستیک
  • خرابی سایر قطعات ماشین لباسشویی

با انجام 9 مرحله زیر می توانید به راحتی برای تعویض لاستیک درب لباسشویی اقدام کنید:

  1. اتصال برق دستگاه را جدا کنید.
  2. پوشش بالایی را با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو باز کنید.
  3. حال پنل جلویی را باز کنید و مراقب باشید تا آسیبی به صفحه مدار وارد نشود.
  4. اکنون باید محفظه جاپودری را از جای خود خارج کنید. محفظه باید به طور کامل از لباسشویی جدا شود.
  5. به آرامی پیچ های دو طرف محفظه جاپودری را باز نمایید.
  6. حال تمامی کابل های ارتباطی بر روی صفحه مدار را باز نمایید.
  7. درب محفظه پمپ تخلیه و فیلتر را به آرامی باز کنید و همه پیچ ها را جدا نمایید.
  8. باید لاستیک را خارج کنید. اما مراقب باشید تا قطعاتی که به آن متصل شده اند دچار آسیب نشوند.
  9. با جدا نمودن کابل متصل به پیچ میکروسوییچ، باید لاستیک به طور کامل خارج شود.

علت جمع شدن آب در لاستیک لباسشویی

در لبه پایینی لاستیک درب ماشین لباسشویی، چند عدد سوراخ وجود دارد که به خارج شدن آب کمک می کند. در صورتی که این سوراخ ها به وسیله رسوبات و یا ضایعات مسدود شوند، عملیات تخلیه لباسشویی با مشکل مواجه می شود. بهترین کار برای جلوگیری از تعویض لاستیک درب لباسشویی، تمیز نمودن این سوراخ ها به وسیله گوش پاک کن می باشد.

نحوه تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

خوب حالا که با این قطعه این آشنا شده اید، وقت آن رسیده است که با مراحل تعویض آن نیز آشنا شوید. برای اینکار باید بر طبق لیست زیر عمل کنید و مراحل را به ترتیب انجام دهید:

اولین مرحله تعویض لاستیک درب لباسشویی

برای ایمنی بیشتر و آسیب نرسیدن به خودتان و ماشین لباسشویی، سیم برق را از پریز بکشید. می توانید فیوز را نیز قطع کنید که البته ما این کار را پیشنهاد نمی کنیم.

دومین مرحله تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

در این مرحله ابتدا درب بالایی ماشین لباسشویی را باز کنید و آن را بردارید. این درب با دو پیچ محکم شده است.

سومین مرحله تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

سپس پیچ های پشتی پنل جلویی را با استفاده از پیچ گوشتی باز کنید. این مرحله را با دقت زیادی انجام دهید، تا به برد ماشین لباسشویی خود آسیب وارد نکنید.

چهارم مرحله تعویض لاستیک درب لباسشویی

ابتدا جاپوردی را از محل نگهداری خارج کنید. برای اینکه به جا پودری آسیب وارد نکنید، آن را کامل به بیرون بکشید و سپس کمی آن را به بالا هول دهید تا خار آن آزاد شود. سپس آن را بیرون بکشید و پیچ های روی قاب را باز کنید.

پنجمین مرحله تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

تمام کابل های موجود در ماشین لباسشویی که به برد متصل هستند را جدا کنید و در جایی مطمئن قرار دهید. اینکار را با لطافت انجام دهید تا کابل های شما پاره یا خش دار نشوند. سپس خار های بالایی را که در قاب جلویی قرار دارند را آزاد کنید و قاب جلویی را از جایگاه خود خارج کنید.

ششمین مرحله تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

در این مرحله شما باید درب پایینی را از جایگاه خود بیرون بکشید. این قسمت در بدنه جلویی، که برای پمپ تخیله و فیلتر تعیبه شده است، وجود دارد. بعد از اینکه این قسمت را باز کردید، وقت آن رسیده است که تمام پیچ های آن را نیز باز کنید.

هفتمین مرحله تعویض لاستیک درب لباسشویی

بعد از باز کردن پیچ هاٰ باید لاستیک قدیمی خود را از محفظه اش خارج کنید. به موضوع دقت داشته باشید که لاستیک با استفاده از یک سیم گرد و یک فنر به دو طرف متصل شده است. یکی از آنها به دیگ و آن یکی به بدنه جلویی ماشین لباسشویی وصل شده اند. برای باز کردن سیم متصل به بدنه باید فنر را کمی باز کنید تا سیم ها به طور کامل از لاستیک خارج شوند.

هشتمین مرحله تعویض لاستیک درب ماشین لباسشویی

در این مرحله ابتدا پیچ میکروسوییچ را باز کنید و کابلی را که به آن وصل شده است را از آن جدا کنید، تا قاب جلویی کاملاً بیرون بیاید.

نهیمین مرحله تعویض و چسباندن لاستیک ماشین لباسشویی

  • در این مرحله باید به طور کامل به محل قرارگیری لاستیک ماشین لباسشویی ، که در واقع همان محل اتصال لاستیک به دیگ است، دسترسی داشته باشید.
  • ابتدا سیم را به دقت باز کنید و فنر دور آن را باز کنید تا لاستیک کهنه از جایگاهش بیرون بیاید.
  • سپس لاستیک جدید را به جای لاستیک قدیمی قرار دهید و از قرارگیری آن به صورت درست و صحیح مطمئن گردید.
  • در قسمت آخر آموزش باید تمام مراحل را به صورت بلعکس انجام دهید و ماشین لباسشویی خود را دوباره ببندید و بعد از اینکه مطمئن شدید ماشین لباسشویی را به درستی بسته اید، آن را تست کنید.

نحوه جا انداختن فنر دور لاستیک لباسشویی

باید برای جا انداختن فنر دور لاستیک ماشین لباسشویی، در ابتدا درب لباسشویی از بالا باز شود. پس از باز نمودن محفظه بالایی دستگاه، یک طرف فنر باید به دیگ آبکش و طرف دیگر به محل تعبیه شده متصل شود. فنر دور لاستیک ماشین لباسشویی باید حتما به دور قاب جا انداخته شود. اگر به درستی محفطه بالایی دستگاه را باز کنید، قطعا محل قرار گیری فنر را مشاهده خواهید کرد. به طور کلی کاری دشوار نبوده و می توانید به راحتی و صرفا از طریق باز نمودن محفظه بالایی لباسشویی برای جا انداختن فنر دور لاستیک ماشین لباسشویی اقدام کنید.

نتیجه گیری از نحوه تعویض لاستیک دور درب ماشین لباسشویی

در صورتی که لاستیک شما دچار پارگی شود یا اینکه جرم گرفته باشد، بهتر است از تعویض آن خودداری کنید و آن را 180 درجه بچرخانید تا قسمت خراب در زیر و قسمت درست در بالا قرار بگیرد. همچنین برای قرار دادن لاستیک جدید از وسایل تیز مانند پیچ گوشتی استفاده نکنید تا به لاستیک جدید خود آسیبی وارد نکنید. در صورتی که هنوز هم ماشین لباسشویی شما سرو صدای زیادی تولید میکند، میتوانید با تعمیرکاران ای پی امداد مشکلات خود را در میان بگذارید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست