آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

آیا علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را می دانید؟ جمع شدن آب در ماشین لباسشویی و عدم تخلیه آن یکی از مشکلات رایج این دستگاه است. هنگامی که آب ماشین لباسشویی به هر دلیل تخلیه نشود، موجب ایجاد بوی بد و مشکلاتی در دستگاه شما خواهد شد. از این رو در این مقاله به بررسی علت تخلیه نکردن آب لباسشویی پرداخته ایم تا شما در منزل بتوانید به راحتی دستگاه خود را بررسی و رفع عیب نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین لباسشویی تخلیه نمیکنه؟

در برخی مواقع پس از شستشوی لباس ها ممکن است متوجه شوید که آب در مخزن ماشین لباسشویی جمع شده است. در صورت مواجهه با این مشکل باید ابتدا علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی را شناسایی نمایید. برای این کار می توانید از یک تکنسین کمک بگیرید. پیدا کردن علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی و برطرف نمودن این مشکل یک امر مهم و ضروری محسوب می شود. در این شرایط باید برخی نکات و اصول را رعایت کنید تا مشکل دستگاهتان برطرف شود. در حالت تخصصی‌تر، عیب یابی و تعمیر لباسشویی باید حتما تحت نظارت یک تعمیرکار متخصص انجام شود.

عیب یابی 8 علت تخلیه نکردن آب لباسشویی

به منظور بررسی علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی لازم است موارد زیر را بررسی کنید تا بتوانید علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را رفع نمایید:

  1. مسدود شدن فیلتر
  2. خرابی پمپ تخلیه
  3. معیوب شدن تسمه پمپ
  4. انسداد مسیر خروجی آب
  5. گرفتگی شلنگ تخلیه
  6. خراب شدن برد
  7. آسیب دیدن میکروسوییچ
  8. استفاده از مواد شوینده نامناسب

انسداد فیلتر علت اینکه ماشین لباسشویی اب را تخلیه نمیکند

یکی از دلایل اصلی که می تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد، انسداد فیلتر است. جهت پیشگیری از ایجاد این مشکل باید پیش از اینکه لباس ها را به درون دستگاه بیندازید، حتما جیب های آن ها را بررسی کنید تا وسیله ای باعث انسداد فیلتر نشود. همچنین ممکن است به هنگام شستشوی لباس‌ های پشمی، کرک و موی زیادی باعث مسدود شدن فیلتر شوند. یکی از بهترین راه ها جهت جلوگیری از انسداد فیلتر، شستشوی آن به صورت مرتب می باشد. بهتر است حداقل به اندازه دو بار در ماه فیلتر را شستشو دهید.

خرابی پمپ تخلیه دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی

در برخی مواقع کرک های لباس یا سایر اشیاء به راحتی از فیلتر تخلیه عبور نموده و وارد پمپ می شوند. به طور کلی وظیفه فیلتر تخلیه جلوگیری از ورود هرگونه اشیاء خارجی به درون پمپ لباسشویی می باشد. در صورتی که این فیلتر دچار خرابی شود، اشیاء مورد نظر به راحتی وارد پمپ خواهند شد. در این شرایط باید اقدام به تعویض فیلتر پمپ نمایید تا از آسیب به پمپ جلوگیری شود. اگر پمپ تخلیه دچار گرفتگی شده باشد، جهت رفع مشکل باید فیلتر کف را تمیز کنید و سپس از طریق باز کردن پوسته موجود بر روی پمپ، آشغال های درون آن را تمیز نمایید.

خرابی تسمه پمپ از علل تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی

یکی از دلایل تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی مربوط به معیوب بودن تسمه پمپ می باشد. به طور معمول در تمامی مدل های قدیمی لباسشویی، تسمه ای برای پمپ وجود دارد که اگر این تسمه به دلایل مختلفی پاره شود، در حرکت پمپ اختلال ایجاد می شود. از این رو برای رفع این مشکل باید نسبت به تعویض تسمه اقدام نمایید. برای انجام این کار بهتر است از یک تکنسین کمک بخواهید.

انسداد مسیر خروجی آب علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

علت اینکه ماشین لباسشویی اب را تخلیه نمیکند می تواند مربوط به وجود گرفتگی و انسداد در مسیر تخلیه آب می باشد. به طور کلی پس از هر بار شستشو ممکن است اشیاء کوچک مانند سنجاق، سکه، جوراب و … در دهانه مجرای تخلیه آب گیر کنند و مانع از خروج آب شوند. در صورت ایجاد این مسئله باید از یک فرد متخصص بخواهید تا مجرای خروجی را به طور دقیق بررسی نماید. اگر چیزی در دریچه گیر کرده باشد، باید آن را خارج نمایید تا آب به صورت صحیح و کامل خارج شود.

انسداد شلنگ تخلیه علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی

یکی از مهمترین قسمت های ماشین لباسشویی شلنگ تخلیه است که وظیفه عبور و خروج آب دستگاه را بر عهده دارد. اگر این شلنگ دچار گرفتگی و انسداد گردد، آب درون لباسشویی جمع شده و تخلیه نخواهد شد. به طور معمول شلنگ تخلیه در لباسشویی به زیر سینک بخش خروجی فاضلاب متصل می‌ شود. این بخش در صورت وجود هرگونه پارگی، گیر کردن املاح، تاخوردگی و … نمی تواند آب را به طور صحیح عبور دهد. در این حالت عملیات تخلیه و خروج آب با مشکل مواجه خواهد شد.

  • جهت رفع این مسئله باید ابتدا شلنگ تخلیه را به صورت دقیق بررسی نمایید.
  • در صورت وجود انسداد در شلنگ آن را برطرف نموده و در صورت مواجهه با فرسودگی آن را تعویض نمایید.
  • به طور کلی طول این شلنگ باید بین ۷ الی ۸ متر باشد تا آب بتواند به خوبی تخلیه شود.

خرابی برد علت تخلیه نکردن آب لباسشویی

از موارد دیگری که می تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد، وجود خرابی و نقص در برد دستگاه است. برد از جمله مهمترین قطعات لباسشویی است که کارکرد تمامی عملیات های شستشو را بر عهده دارد. در صورتی که این برد دچار ایراداتی شود، دستگاه نیز نمی تواند آب را تخلیه نماید. جهت برطرف کردن این مشکل حتما باید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید تا برد را بررسی کرده و آن را تعمیر یا تعویض کند.

مواد شوینده دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی

در زمینه بررسی علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی می توان به مواد شوینده موجود در آن اشاره کرد. برخی از مصرف کنندگان گمان می کنند که اگر از مواد شوینده بیشتری استفاده کنند، لباس ها در دستگاه تمیزتر شسته خواهند شد. این کار نه تنها لباس ها را تمیزتر نمی کند، بلکه باعث آسیب رسیدن به لباسشویی نیز خواهد شد. از این رو بهتر است از مواد شوینده به مقدار مورد نیاز استفاده نمایید. همچنین باید به هنگام خرید مواد شوینده به کیفیت آن ها نیز توجه نموده و از محصول مرغوب استفاده کنید.

خرابی میکروسوئیچ علت تخلیه نشدن اب لباسشویی

در صورتی که هریک از موارد فوق را به دقت بررسی کرده و متوجه شدید که مشکل از آنها نیست، احتمالا ایراد از میکروسوئیچ لباسشویی است که باید آن را بررسی نمایید. وجود هرگونه خرابی در میکروسوئیچ درب موجب می‌ شود تا درب دستگاه نتواند به صورت صحیح و کامل بسته شود. در این شرایط برد الکترونیکی قادر به صادر کردن فرمان تخلیه آب نمی باشد و آب دستگاه تخلیه نخواهد شد. جهت رفع این مشکل باید میکروسوئیچ دستگاه را به دقت بررسی نموده و در صورت خرابی اقدام به تعویض آن کنید.

چگونه آب داخل ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم؟

برای رفع مشکل تخلیه نکردن آب ماشین لباسشویی، لازم مراحل زیر را دنبال کنید. اما پیش از هر چیزی باید حتما علت این که ماشین لباسشویی آب را تخلیه نمی کند را بررسی نمایید:

  • اتصالات برق را جدا کنید.
  • لباس ها را از دستگاه خارج نماید.
  • آب جمع شده در دیگ لباسشویی را خالی کنید و داخل آن را به خوبی خشک کنید.
  • کف آشپزخانه را از هر گونوه فرش و موکت خالی کنید.
  • در زمان تخلیه آب، ممکن است آب به هر قسمت آشپزخانه راه پیدا کند.
  • آب را از قسمت راه آب آشپزخانه عبور دهید.
  • در قسمت جلو و پایین لباسشویی دریچه فیلتر تعبیه شده است.
  • فیلتر را باز کنید تا آب به طور کامل از دستگاه خارج شود.
  • مجدد فیلتر را در جای خود قرار دهید.
  • برای بررسی دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی از تعمیرکار کمک بگیرید.

نتیجه گیری از علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

به طور کلی عوامل مختلفی می تواند در مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی تاثیرگذار باشد که در این مطلب به تمامی این دلایل اشاره نمودیم. شما با استفاده از موارد بالا می توانید به بررسی دستگاه خود پرداخته و علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی خود را پیدا کنید. در صورتی که مشکل دستگاه مربوط به قطعات اصلی باشد، به هیچ وجه نباید خودتان اقدام به رفع عیب آن‌ نمایید. در این شرایط استفاده از خدمات تعمیرکاران متخصص تعمیرگاه مجاز هوم خانه می تواند بهترین راه باشد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست