آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت روشن نشدن چراغ مایکروفر

یکی از چیزهایی که تمامی مایکروفرها در آن مشابه هستند، داشتن چراغی است که به هنگام باز کردن درب دستگاه روشن می شود. این چراغ در برخی مواقع به دلایل مختلفی روشن نمی شود. در ادامه مطلب به بیان علت روشن نشدن چراغ مایکروفر خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نظر به خصوصی در مورد علل روشن نشدن چراغ مایکروفر دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه های به گفتمان با متخصصین سایت تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا چراغ مایکروفر روشن نمی شود؟

چراغ مایکروفر از جمله قطعاتی است که دارای کاربردهای مخصوصی در این دستگاه می باشد. علت روشن نشدن چراغ مایکروفر می تواند نشان از این داشته باشد که دستگاه شما دچار ایراداتی شده است. بنابراین باید هرچه سریع تر اقدام به تعمیر و رفع عیب دستگاه خود نمایید.

در بسیاری از مواقع خاموش بودن لامپ مایکروفر، خرابی ها و ایرادات فنی پیچیده ای را در این بخش از دستگاه نشان می دهد که تعمیر و یا تعویض این قطعات نیاز به تعمیرکار حرفه ای در این زمینه دارد و از عهده افراد برنخواهد آمد. در ادامه به بررسی هریک از دلایل روشن نشدن چراغ مایکروفر پرداخته و روش هایی را نیز جهت تعمیر این مشکلات ارائه می دهیم:

6 دلیل برای روشن نشدن لامپ ماکروفر

همان طور که می دانید عوامل مختلفی هستند که می توان به عنوان دلیل روشن نشدن لامپ ماکروفر آن ها را به شمار آورد. در ادامه 6 دلیل برای روشن نشدن چراغ ماکروفر را برای شما ذکر خواهیم کرد و پس از آن به تعمیر ماکروفر به صورت تخصصی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

  1. سوختن لامپ ماکروفر
  2. آسیب دیدن صفحه کنترل اصلی
  3. خرابی سوکت لامپ ماکروفر
  4. معیوب شدن در سیم کشی و سنسور درب
  5. ایراد در منبع برق
  6. سوختگی موتور گردان و فن ماکروفر

سوختن لامپ دلیل روشن نشدن جراغ ماکروفر شما است

یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن چراغ مایکروفر مربوط به سوختن لامپ دستگاه می باشد. در این مواقع تنها راه رفع عیب مایکروفر، تعویض چراغ هالوژن می باشد. جهت عیب یابی و تعمیر این مشکل، ابتدا باید مایکروفر خود را از برق کشیده و سپس فیوز قسمت مربوط به دستگاه را قطع نمایید. حال دریچه ی مایکروفر خود را باز نموده و با درآوردن پیچ های پنل، این قسمت را نیز باز کنید. در این بخش محفظه ای مجهز به لامپ هالوژن پیدا خواهید کرد که باید پوشش آن را در بیاورید. لامپ را باز کرده و آن را بیرون آورده و سپس لامپ جدید را جایگزین لامپ معیوب نمایید. در زمینه تعمیر و رفع عیب چراغ مایکروفر باید به موارد زیر توجه نمایید:

  • حتما باید مایکروفر خود را جهت حفظ امنیت از برق بکشید.
  • اتصال برق در حین تعمیرات دستگاه می تواند خطرات زیادی برای مصرف کنندگان ایجاد کند.
  • حتما فیوز دستگاه مایکروفر خود را قطع کنید.
  • همچنین خازن های تعبیه شده در مایکروفرها نیز می توانند در حالت خاموش، انرژی برق زیادی در خود ذخیره می کنند که می تواند باعث ایجاد شوک الکتریکی گردد.
  • حتما موارد ایمنی را رعایت نموده و از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید.
  • در نهایت پس از باز نمودن پنل دستگاه می توانید لامپ سوخته را باز کرده و لامپ جدید را به عنوان جایگزین در جای آن قرار دهید.

خرابی صفحه کنترل اصلی می تواند علت روشن نشدن چراغ ماکروفر

دلیل دیگر مربوط به روشن نشدن چراغ مایکروفر ممکن است وجود مشکل و خرابی در صفحه کنترل اصلی دستگاه باشد. حتما پیش از بررسی کردن صفحه کنترل اصلی، از عدم خرابی لامپ، سوکت و سیم کشی ها و … اطمینان حاصل نمایید.

سپس صفحه کنترل اصلی دستگاه را با استفاده از مولتی متر چک کنید. این امر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که صفحه کنترل مایکروفر، ولتاژ مناسبی را به سوکت لامپ ارسال می نماید. در غیر این صورت ممکن است نیاز به تعویض آن باشد و این کار تنها توسط یک تکنسین متخصص تعمیرات مایکروفر قابل انجام است.

سوکت لامپ را برای روشن شدن لامپ ماکروفر بررسی کنید

علت روشن نشدن چراغ ماکروفر می تواند مربوط به وجود مشکل در سوکت لامپ دستگاه باشد. پیش از تعمیر و یا تعویض سوکت لامپ مایکروفر، باید لامپ دستگاه را بررسی نمایید. در صورتی که لامپ چراغ همچنان کار نمی کند، باید با استفاده از یک مولتی متر سوکت آن را جهت وجود جریان برق در آن چک نمایید. اگر در سوکت لامپ هیچ گونه جریان برق الکتریکی وجود ندارد، ممکن است نیاز باشد تا این قطعه توسط یک تکنسین متخصص تعویض شود.

در صورتی که در زمینه تعویض سوکت از تخصص لازم برخوردار هستید، ابتدا باید دستگاه مایکروفر را از برق جدا کرده و با استفاده از یک مولتی متر مطمئن شوید که جریان برق در دستگاه عبور نمی کند و سپس به تعویض سوکت بپردازید.

ایراد در منبع برق دلیل خاموش بودن لامپ ماکروفر

یکی دیگر از مواردی که می تواند علت روشن نشدن چراغ ماکروفر باشد، وجود مشکل در منبع برق دستگاه می باشد. به طور کلی منبع برق، میزان جریان برق ورودی به مایکروفر را تامین می کند و در صورتی که دچار مشکل شود، مقدار جریان برق ورودی استاندارد نخواهد بود. اگر میزان جریان ورودی کمتر از حد لازم باشد، مایکروفر و لامپ آن روشن نخواهند شد. همچنین اگر ولتاژ برق ورودی از ولتاژ مایکروفر بیشتر باشد، ممکن است با برد الکترونیکی ماکروفر دچار سوختگی شود. برای حل این مشکل مطابق با روش زیر عمل کنید:

  • ابتدا باید سیم برق را از سه راهی جدا نموده و آن را به صورت مستقیم به پریز وصل کنید.
  • همچنین باید تمامی دستگاه های واسط مانند محافظ ها را از مسیر جدا نمایید.
  • در این صورت اگر همچنان مشکل روشن نشدن لامپ مایکروفر برطرف نشد، بهتر است از پریز دیگری استفاده نمایید.
  • می توانید پریزی که دستگاه مایکروفر را به آن متصل نموده اید، با یک وسیله برقی دیگر نیز امتحان کنید؛ زیرا ممکن است برق پریز قطع شده باشد.
  • در صورت عدم رفع مشکل دستگاه به این علل، باید سراغ سایر دلایل روشن نشدن چراغ مایکروفر بروید‌.

مشکل سیم کشی و سنسور درب یکی از عوامل روشن نشدن چراغ ماکروفر می باشد

سنسور درب مایکروفر یکی از قطعاتی است که وظیفه آن قطع و وصل نمودن میزان ولتاژ ورودی چراغ روشنایی مایکروفر می باشد. چنانچه این سنسور دچار مشکل و خرابی شود، نمی تواند مقدار ولتاژ لازم را به چراغ روشنایی برساند و در نتیجه نوری در داخل مایکروفر ایجاد نخواهد شد. همچنین جریان و نوسان بیش از حد برق به مایکروفر موجب می شود تا قسمتی از سیم کشی دستگاه دچار خرابی شود و در نتیجه ولتاژ به لامپ نمی رسد.

سوختن موتور گردان و فن مانع از روشن شدن لامپ ماکروفر می شوند

موتور گردان یکی از قسمت های اصلی در مایکروفر است که وظیفه گرداندن سینی دستگاه را به عهده دارد. در صورتی که به دنبال علت نچرخیدن سینی ماکروفر خود هستید، حتما موتور گردان را بررسی کنید. از جمله وظایف فن تعبیه شده در دستگاه مایکروفر نیز خنک کردن فضای آن می باشد. از آنجایی که موتور گردان و فن با چراغ مایکروفر در یک چرخه قرار دارند، در صورتی که هریک از این قطعات به هر دلیلی دچار مشکلاتی شده و بسوزند، باعث می شود لامپ روشنایی مایکروفر عملکرد صحیح خود را از دست داده و می تواند علت روشن نشدن چراغ مایکروفر باشند.

نتیجه گیری از علت روشن نشدن چراغ مایکروفر در هوم خانه

در این مطلب دلایل روشن نشدن چراغ مایکروفر را برای شما شرح دادیم تا با استفاده از این دلایل بتوانید علت اصلی مشکل دستگاه خود را شناسایی و در صورت نیاز آن را رفع نمایید‌. در صورتی که در زمینه تعمیرات مایکروفر تجربه کافی ندارید، به هیچ عنوان اقدام به تعمیر دستگاه خود نکنید؛ زیرا این کار می تواند بسیار خطرناک بوده و منجر به خرابی بیشتر دستگاه شما شود. بهتر است پس از یافتن علت روشن نشدن لامپ مایکروفر خود، آن را جهت تعمیر و رفع عیب به تکنسین های متخصص در این زمینه بسپارید. نمایندگی تعمیرات مایکروفر در تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه با دارا بودن سال ها سابقه درخشان می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
avatar
Javaneh 17 اسفند 1400

سلام اگه جای لامپ ۲۳۰v لامپ ۲۴۰ براریم چه مشگلی پیش میاد

پاسخ دادن
    avatar
    تیم هوم خانه 19 اسفند 1400

    سلام. اگر خیلی اختلاف ولتاژ وجود داشته باشه، قطعا لامپ میسوزه. اما این اختلاف چندان زیاد نیست و مشکلی به وجود نمیاره.

    پاسخ دادن