آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی

برد الکترونیکی ماشین لباسشویی از جمله قطعات بسیار حساس و مهم در این دستگاه می باشد که در بسیاری از مواقع این برد دچار اختلالاتی در کارکرد خود می شود. در این شرایط بهترین کار اقدام برای تعمیر و یا در صورت نیاز تعویض آن می باشد که نیاز به مهارت و دانش کافی در این زمینه دارد. در این مقاله قصد داریم به موضوع آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی بپردازیم. پس اگر می خواهید در این زمینه به اطلاعات کافی دست پیدا کنید، می توانید این مطلب از هوم خانه را تا انتها دنبال نمایید.

کاربران گرامی؛ در صورتی که نظر و یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعمیر برد الکترویکی لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظرات خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

راهنمای تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی

تعمیرات برد الکترونیکی ماشین لباسشویی یکی از کارهایی است که بر روی تمامی مدل های لباسشویی انجام می شود. به طور کلی برد قطعه ای است که در تمامی لباسشویی ها به کار رفته است و کلیه قطعات دستگاه را کنترل می نماید. از این رو در صورتی که برد دچار مشکل شود، کارکرد صحیح دستگاه دچار اختلال شده و از این رو تعمیر برد باید به سرعت انجام شود.

برای اینکه بتوانید نسبت به تعمیر برد ماشین لباسشویی خود اقدام نمایید، باید بتوانید ایراد مربوط به برد را به درستی تشخیص داده و سپس مشکل را برطرف نمایید. در اکثر ماشین لباسشویی های اتوماتیک، اروری بر روی صفحه نمایس آن نشان داده می شود که می تواند تشخیص دهد مشکل از برد یا سایر قطعات است. در ادامه این بخش به بیان مراحل نحوه تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی و نحوه تست برد لباسشویی پرداخته ایم.

چرا برد ماشین لباسشویی خراب می شود؟

اگر به دنبال علت خراب شدن برد لباسشویی خود هستید، لازم است بدانید که عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می شود. به طور کلی این امکان وجود دارد که هر مشکلی که برای عملکرد مطلوب دستگاه رخ می دهد، مربوط به برد ماشین لباسشویی باشد و باید برای عیب یابی برد لباسشویی از یک تکنسین و یا تعمیرکار کمک بگیرید.

برای اینکه بتوانید برای تعمیر برد لباسشویی اقدام کنید، باید بتوانید ایراد ایجاد شده را به درستی تشخیص دهید و سپس برای تعمیر برد لباسشویی اقدام نمایید. در این مطلب به صورت کامل مراحل لازم الاجرا را برای شما شرح داده ایم.

مراحل تعمیر برد لباسشویی

مراحل تعمیر برد لباسشویی در ادامه به صورت مجزا برای شما شرح داده شده اند:

قطع برق برای تعمیر برد ماشین لباسشویی

اولین مرحله در زمینه آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی و برای افزایش ایمنی خود، این است که باید دو شاخه دستگاه را از پریز برق بکشید تا بتوانید با اطمینان به تعمیر برد لباسشویی خود بپردازید. این مرحله یکی از مهمترین مراحل تعمیر یا تعویض قطعات لباسشویی است. از این رو به عنوان پیش نیاز به حساب می آید، پس باید آن را جدی بگیرید.

خارج کردن کنترل پنل جهت تعمیرات برد لباسشویی

در این مرحله از آموزش نحوه تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی باید کنترل پنل را بردارید تا پوشش آن برداشته شود. سپس باید این بخش را به کمک پاک کننده های الکتریکی از هرگونه آلودگی پاکسازی نمایید. حالا می توانید به دقت آن را بررسی نموده و به الکترولیک که در بخش منبع تغذیه قرار دارد، نگاهی دقیق تر بیندازید. با برداشتن کنترل پنل می توانید به برد دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی نمایید.

بررسی خازن ها برای تعمیر برد لباس شویی

در این بخش از نحوه تعمیر برد لباسشویی، می توانید به بررسی دقیق خازن های الکترولیتی برد بپردازید. این خازن ها باید کاملا صاف باشند و در صورت وجود هرگونه تاخوردگی، می توانید اطمینان حاصل کنید که این خازن ها به صورت شکست خورده هستند. ممکن است به علت وجود حرارت، گذشت زمان و از دست دادن کارایی، مهر و موم های خازن ها آب شده و یا از جای خود درآمده باشند.

  • در صورتی که این الکترولیت ها از برد الکترونیکی خارج شده باشند، می توانند موجب آسیب رسیدن و خرابی برد شوند.
  • در صورت خرابی، باید بر روی برد خازن جدیدی را نصب نمایید و در این صورت برد می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.
  • از آنجایی که خازن مستقیما با درب ماشین لباسشویی در ارتباط می باشد، در صورت خرابی درب به درستی قفل نشده و در نتیجه دستگاه شروع به کار نمی کند.
  • بنابراین عملکرد این خازن ها در کارایی برد لباس شویی مدار تاثیر بسیار زیادی داشته و باید سریعا تعمیر شوند.

رفع خرابی میکروسوئیچ ها جهت تعمیر برد لباسشویی

در این بخش از آموزش نحوه تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی به بررسی میکروسوئیچ ها می پردازیم.

  • اگر این میکروسوئیچ ها آب خورده باشند، سولفاته شده باشند و یا عمیق شده باشند، موجب می شود تا لباسشویی روشن نشده و شروع به کار نکنند.
  • در حالت طبیعی معمولا میکروسوئیچ ها در شرایط قطعی قرار دارند و هنگامی که با استفاده از اهم سنج بررسی می شوند، نباید دارای هیچ اهمی باشند. همچنین در صورتی که برد لباس شویی را روشن می نمایید، باید بوق اهم سنج شنیده شود.
  • در صورتی که پس از بررسی میکروسوئیچ به وسیله اهم متر متوجه شدید که این وسیله به هنگام سوئیچ هیچ تغییری نمی کند، به این معناست که سوییچ قطع شده است.
  • اگر اقدام به باز کردن صفحه میکروسوئیچ نمایید، متوجه خوهید شد که صفحه آن سولفاته شده است.
  • در این صورت میکروسوئیچ قابل تعمیر نبوده و باید تعویض گردد.
  • به هنگام تعمیر برد لباسشویی توصیه می شود که به هیچ عنوان اقدام به تعمیر میکروسوئیچ دستگاه نکنید.
  • دقت داشته باشید که اگر میکروسوئیچ به صورت دو پایه است، برای تعویض آن از نوع دوپایه و برای میکروسوئیچ چهارپایه باید از نوع چهارپایه استفاده نمایید.
  • پس از اینکه میکروسوئیچ را تعویض نمودید، به ورودی مدار برق 220 ولت وصل نمایید تا مشاهده کنید که برد روشن می شود یا خیر.

رفع ایراد ترمیستور در آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی

یکی از خطاهایی که پس از دنبال نمودن آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی ممکن است با آن مواجه شوید، خطای ترمیستور است که از جمله خطاهای بسیار مهم برد لباس شویی محسوب می شود.

  • برای تعمیر برد لباسشویی و برطرف نمودن خطای ترمیستور و هیدروستات باید ابتدا جامپر میکروسوئیچ درب لباسشویی را متصل نمایید.
  • در صورتی که ترمیستور را در این حالت از مدار برد خارج نمایید، متوجه خواهید شد که برد به شما خطای ترمیستور را نشان خواهد داد.
  • اگر به هنگام تعمیر برد ماشین لباسشویی با این خطا مواجه شدید، به این معناست که ترمیستور از مدار آن خارج گردیده است.
  • در صورتی که ترمیستور در مدار قرار داشته باشد، بهتر است یک بار آن را جدا کنید.
  • سپس مجددا وصل کنید تا اطمینان حاصل نمایید که اتصال آن به درستی انجام شده است.

نکات ایمنی جهت تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی

پیش از اینکه اقدام به عیب یابی برد لباسشویی خود نمایید، باید چندین نکته ایمنی را مدنظر خود قرار دهید تا از آسیب های مختلف در امان بمانید:

  • از آنجایی که برای تعمیر برد لباسشویی به صورت مستقیم با قطعات آن در ارتباط هستید و ممکن است بسیار خطرناک باشد.
  • بهتر است پیش از هرکاری ابتدا برق دستگاه را قطع نمایید.
  • همچنین برای اینکه در حین تعمیر به سایر اجزا و قطعات دستگاه آسیبی نرسد، بهتر است از ابزار، راهنماهای مناسب و وسایل ایمنی استفاده نمایید.
  • تمامی دستورالعمل ها و مراحل آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی را باید به دقت دنبال کنید تا این کار به طور کاملا صحیح انجام شود.
  • در صورتی که قادر به انجام تعویض یا تعمیر برد ماشین لباسشویی نیستید، بهتر است این کار را به تکنسین متخصص بسپارید.

نتیجه گیری از آموزش تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی

در مطالب بالا توانستید با نحوه تعمیر برد الکترونیکی لباسشویی به طور کامل آشنایی پیدا نمایید. همچنین در شرایط لازم برای تعمیر یا تعویض برد دستگاه خود اقدام کنید. از آنجایی که برد یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات ماشین لباسشویی به حساب می آید، باید تعمیر آن توسط فردی انجام شود که از تخصص بالایی برخوردار است. بنابراین در صورتی که دانش و تجربه ای در این زمینه ندارید، بهتر است از تعمیرکاران متخصص و متبحر نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی در هوم خانه برای انجام این کار کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست