آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که در ظرفشویی‌ ها وجود دارد، خشک نشدن ظروف است. در صورتی پس از اتمام کار شستشو، ظروف شما به طور کاملا خشک نشده یا بر روی آن ها لکه‌ های آب مشاهده می شود، این مطلب می تواند در زمینه یافتن علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی به شما کمک کند.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ظروف در ماشین ظرفشویی خشک نمی شوند؟

در بسیاری از مواقع هنگام شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی، مشکلاتی مانند خشک نشدن کامل ظروف در دستگاه ایجاد می شود که باعث باقی ماندن لکه‌ های آب بر روی آنها خواهد شد. در صورتی که نتوانید علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی را پیدا کنید، ظرف‌ ها پس از اتمام فرآیند شستشو خیس می مانند و مجددا باید پس از انجام شستشو، ظروف را با استفاده از دستمال خشک کنید که این کار باعث هدر رفتن زمان شما خواهد شد. از این رو پیش از جدی تر شدن مشکل خشک نشدن ظروف در دستگاه به بررسی علل آن بپردازید.

آیا ماشین ظرفشویی خشک کن دارد؟

اگر به دنبال علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی هستید و برای شما سوال شده است که چرا ماشین ظرفشویی خشک نمیکنه و به دنبال خشک کن در سیستم ظرفشویی هستید، لازم است بدانید که این دستگاه به خشک کن مجهز شده است. در واقع قابلیت خشک کن ماشین ظرفشویی، باعث می شود تا ظروف شسته شده در ظرفشویی، به طور کامل خشک شوند.

خشک کن ماشین ظرفشویی چگونه کار می کند؟

بررسی علت خشک نکردن ماشین ظرفشویی از اهمیت به سزایی برخوردار می باشد. در واقع شما باید علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی خود را بررسی نمایید. اما در این بخش از مطلب تصمیم داریم شما را با نحوه کار خشک کن ظرفشویی آشنا کنیم. نحوه عملکرد خشک کن به این صورت است که در مراحل آخر شست و شو، دمای آب به بالا ترین درجه سعنی 70 درجه سانتی گراد می رسد. حرارت بالای ایجاد شده می تواند باعث خشک کردن ظروف در ماشین ظرفشویی شود.

لازم است بدانید که در برخی از مدل های ظرفشویی، خشک کردن ظروف در دستگاه به کمک المنت حرارتی صورت می پذیرد. این المنت در پایان کار، هوایی با دمای بسیار زیادی را تولید می کند و سپس آن را در تمامی بخش های دستگاه پخش می نماید. اگر به دنبال علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی هستید، حتما فن آن را بررسی نمایید. این فن وظیفه دارد تا رطوبت دستگاه را خارج کرده و سرعت بیش تری به خشک کردن ظروف بدهد.

معرفی 6 دلیل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

چرا ماشین ظرفشویی خشک نمی کند؟ از 6 علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی برای شما در این بخش از مطلب نام برده ایم:

  1. نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی
  2. خرابی ترموستات
  3. استفاده نکردن از مایع جلا دهنده
  4. معیوب شدن المنت حرارتی
  5. معیوب بودن دریچه هوا
  6. خرابی موتور فن

چیدمان اشتباه علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از مسائلی که در هنگام استفاده از ظرفشویی باید مورد توجه قرار دهید، نحوه چیدمان ظروف و رعایت فاصله آنها از یکدیگر می باشد. بهتر است ظرف ها را به گونه ای در محفظه ظرفشویی قرار دهید که در فاصله نزدیک به هم و یا بر روی هم قرار نگیرند.

هنگامی که ظروف بر روی یکدیگر قرار داده شوند، آب و بخار به راحتی جمع آوری شده و در نتیجه پس از اتمام شستشو، رطوبت حاصل شده بر روی آنها می نشیند. به هیچ عنوان ظرف ها را به شکل قائم در محفظه قرار ندهید؛ زیرا این کار باعث می شود تا علاوه بر جمع شدن آب کثیف، از تبخیر آب نیز جلوگیری شده و مانع از خشک شدن طروف گردد.

خرابی ترموستات علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی

یکی از عواملی که می تواند علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی باشد، خرابی ترموستات ماشین ظرفشویی است. وظیفه این قطعه این است که در برابر افزایش دمای بیش از حد، ایمنی دستگاه را حفظ کند. در صورتی که ترموستات دچار خرابی شده و به درستی عمل نکند، المنت پیش از خشک شدن ظروف خاموش می شود. در نتیجه عملکرد خشک کن دستگاه دچار اختلال شده و ظروف نیز به صورت کامل خشک نمی شوند. جهت رفع مشکل باید ترموستات را تعمیر و در صورت نیاز تعویض کنید. برای جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی تر باید تعمیر و یا تعویض ترموستات را به تکنسین متخصص بسپارید.

عدم استفاده از مایع جلادهنده علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

مایع جلادهنده یا کمک شستشو می تواند نیروی کشش سطحی آب را کاهش داده و از ایجاد قطرات کروی بر روی ظروف جلوگیری نماید. این ماده آب را به شکل یک سطح نازک بر روی ظروف نشانده و آنها را به راحتی خشک کرده و آبکشی می نماید. این کار موجب می شود تا لکه‌ هایی که بر روی ظروف در اثر بخار شدن قطرات ایجاد شده اند، از بین بروند. به طور کلی مایع جلادهنده آب را از روی ظروف سرازیر نموده و باعث بهبود چرخه خشک کردن ماشین ظرفشویی می شود.

  • عدم استفاده از مایع جلادهنده ماشین ظرفشویی می تواند از دلایل خشک نکردن ماشین ظرفشویی باشد.
  • بهتر است از این مایع جلادهنده به اندازه مناسب و استاندارد استفاده نمایید.
  • در صورتی که پیش از این نیز از این ماده استفاده می کردید، اطمینان حاصل کنید که مخزن ظرفشویی دچار گرفتگی نشده باشد.
  • پس از اتمام شستشو، مطمئن شوید که حتما مخزن مایع کمک آبکشی خالی باشد.

خرابی المنت گرمایشی دلیل خشک نکردن ماشین ظرفشویی

المنت گرمایی یکی از قطعات ماشین ظرفشویی است که وظیفه آن گرم کردن محفظه ظرفشویی به هنگام فرآیند خشک کردن ظروف می باشد. در صورتی که این المنت معیوب شده و دچار خرابی شود، ماشین ظرفشویی نمی تواند ظروف را به درستی خشک کند. در صورتی که درجه حرارت پایین باشد، توانایی خشک کردن ظروف نیز کمتر خواهد بود.

  • برای عیب یابی و بررسی سالم بودن المنت، باید از یک مولتی متر استفاده کنید و در صورت مشاهده خرابی، سریعا آن را تعویض نمایید.
  • وجود هرگونه مقاومت بیش از اندازه و اتصال کوتاه در المنت به معنای خراب بودن آن است.

خرابی دریچه هوا مانع از خشک شدن ظروف در ظرفشویی می شود

بسیاری از ماشین‌ های ظر‌فشویی برای تخلیه هوای مرطوب و گرم دستگاه که به هنگام فرآیند آبکشی ایجاد می شود، از یک دریچه هوا برخوردار می باشند. در صورتی که این دریچه هوا نتواند به درستی باز شود، رطوبت ایجاد شده بر روی ظروف همچنان باقی می ماند. یکی از شایع‌ ترین علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی وجود ایراد و اختلال در عملکرد دریچه هوای دستگاه می باشد.

  • در این شرایط باید دریچه هوای ظرفشویی را بررسی کنید و از عملکرد صحیح و درست باز شدن آن اطمینان پیدا کنید.
  • اگر مشکلی در نحوه باز شدن این دریچه مشاهده می کنید، برای رفع ایراد آن از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

معیوب بودن موتور فن دریچه هوا علت خشک نکردن ماشین ظرفشویی می باشد

یکی دیگر از دلیل خشک نکردن ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی موتور فن دریچه هوا است. در برخی از مدل های ماشین‌ ظرفشویی، یک موتور فن برای دریچه هوا تعبیه شده است که عمل خشک شدن ظروف را آسان تر می نماید. در صورتی که کارکرد این موتور فن دچار مشکل شود، دستگاه قادر به خشک کردن ظروف نمی باشد.

  • جهت تشخیص و بررسی ایراد موتور فن، باید تست کنید که جریان برق به موتور وصل باشد.
  • اگر پروانه فن به سختی می چرخد یا موتور فن سوخته است، باید اقدام به تعویض موتور فن دریچه هوا نمایید.
  • برای عیب یابی و رفع این مشکل از تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

نکات جلوگیری از مشکل خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

پس از اینکه فرآیند شستشوی ماشین ظرفشویی به پایان می رسد، درب دستگاه را مقداری باز کنید. انجام این کار باعث می شود تا هوای مرطوب ایجاد شده در دستگاه از آن خارج گردد.

  • پس از اتمام کار با ماشین ظرفشویی، حتما طبقه پایین آن را خالی نمایید؛ زیرا آب معمولا در سطوح مقعری داخلی مانند لیوان ها و فنجان هایی تجمع می کند که بر روی طبقه بالایی محفظه قرار داده شده اند. جهت جلوگیری از ریخته شدن آب بر روی ظروف در طبقه پایین دستگاه، بهتر است ردیف پایینی آن را تخلیه نمایید.
  • حتما برای بهبود عملکرد ظرفشویی به هنگام شستشو و آبگیری از مایع جلادهنده استفاده کنید.
  • بهتر است از حالت گرما در تنظیمات شستشوی ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

نتیجه گیری از علت خشک نشدن ظروف در ماشین ظرفشویی

در صورتی که علت خشک نکردن ماشین ظرفشویی شما مربوط به دلایل گفته شده باشد، می‌ توانید این مشکلات را به راحتی تشخیص داده و در صورت امکان آنها را برطرف کنید. اما اگر خرابی و ایراد قطعات ظرفشویی علت خیس ماندن ظروف در ماشین ظرفشویی می باشد، به هیچ عنوان خودتان اقدام به باز کردن دستگاه و تعمیر آن نکنید؛ زیرا ممکن است به سایر قطعات ظرفشویی نیز آسیب های جدی وارد شود. در نتیجه در صورت نداشتن تخصص و دانش فنی در زمینه تعمیرات ظرفشویی بهتر است از تعمیرکاران متخصص در نمایندگی مجاز هوم خانه برای تعمیر دلیل خشک نکردن ماشین ظرفشویی کمک بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون برچسب

در بحث و گفتگوی این مطلب شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست