آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی یکی از مشکلات رایجی می باشد که می تواند کار با این دستگاه را بسیار سخت و خطرناک نماید. از آنجایی که این مشکل می تواند باعث ایجاد پیامدهای نامطلوبی در کارکرد دستگاه شود، باید سریعا برای برطرف کردن آن اقدام نمود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی و نحوه رفع این مشکل را برای شما توضیح دهیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظز یا پرسش خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با تعمیرکار نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا بدنه ماشین ظرفشویی برق دارد؟

عملکرد ماشین ظرفشویی به گونه ای است که به صورت همزمان با برق و آب کار می کند. از این رو همواره باید نسبت به عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل نمایید. در برخی مواقع ممکن است هنگامی که به بدنه ظرفشویی دست می‌ زنید، متوجه وجود برق در بدنه دستگاه خود شوید. معمولا این مشکل زمانی رخ می دهد که برق به دلایل مختلف به بدنه دستگاه وارد می شود و می تواند خطرات جبران ناپذیری را نیز به همراه داشته باشد. از آنجایی که این مسئله بسیار مهم و حیاتی می باشد، باید برای رفع آن از یک فرد متخصص کمک بگیرید. در ادامه با علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی و راه های برطرف نمودن آن آشنا خواهید شد.

بررسی 8 دلیل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

در این بخش از مطلب، سعی نموده ایم تا 8 علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی را برای شما نام ببریم و در ادامه هر کدام را مورد بررسی قرار دهیم:

  1. خرابی سیم کشی
  2. معیوب بودن دو شاخه
  3. خرابی پریز برق
  4. معیوب بودن موتور
  5. خرابی هیتر
  6. اتصال اشتباه سیم گراند
  7. نشتی آب از ماشین ظرفشویی
  8. اتصالی داشتن سیم کشی

خرابی سیم کشی علت برق دار بودن بدنه ظرفشویی

در برخی از مواقع علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی سیم کشی دستگاه است. خرابی و معیوب بودن سیم‌ ها به معنای از بین رفتن روکش و یا پوسیدگی و پارگی روکش آنها به دلایل مختلف می باشد. در این شرایط سیم بدون روکش به بدنه دستگاه برخورد کرده و در نتیجه موجب برق‌ دار شدن آن می گردد. در صورت مواجهه با این مشکل باید سیم کشی ظرفشویی را به دقت بررسی کنید. هر قسمت از سیم کشی که دچار مشکل شده است را باید تعویض کنید تا مشکل آن برطرف شود.

خرابی دوشاخه می تواند باعث برق داشتن بدنه ظرفشویی شود

یکی دیگر از عواملی که می تواند از دلایل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی باشد، خرابی دوشاخه دستگاه می باشد. در برخی موارد ممکن است سیم برق دستگاه دچار پوسیدگی و پارگی شده و یا دوشاخه زنگ زده باشد که می تواند موجب برق دار شدن بدنه دستگاه گردد. در این حالت برای رفع مشکل ماشین ظرفشویی باید سیم و دوشاخه آن را تعویض نمایید.

ایراد در پریز برق علت برق داشتن ماشین ظرفشویی

در بسیاری از موارد برق‌ دار بودن بدنه ماشین ظرفشویی به علت خرابی پریزی است که دستگاه به آن متصل می باشد. در این شرایط ابتدا باید پریز برق را به دقت بررسی و عیب یابی کرده و از سالم بودن پریز اطمینان حاصل کنید. اگر پریز دچار مشکلاتی مانند خرابی و اختلال شده است، برای حل مشکل باید آن را تعویض کنید.

  • خرابی موتور علت برق داشتن بدنه ظرفشویی است
  • موتور از جمله اصلی ترین قطعات تعبیه شده در ماشین ظرفشویی است که خرابی و معیوب شدن آن می تواند علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی باشد. انتقال برق از موتور به بدنه دستگاه می تواند به علت نیم سوز شدن و خرابی این موتور باشد. در این مواقع هرگونه دست زدن به بدنه ظرفشویی می تواند منجر به آسیب دیدگی کاربر شود و برای تعمیر موتور بهتر است از تعمیرکار ماشین ظرفشویی در تهران کمک بگیرید.

  • عیب یابی هیتر برای رفع مشکل برق داشتن ظرفشویی
  • هیتر یکی از قطعات ماشین ظرفشویی است که برای گرم نمودن آب دستگاه در آن تعبیه داده شده است. در برخی مواقع ممکن است این هیتر دچار مشکلاتی نظیر خرابی و اختلال شده و در نهایت منجر به برق دار شدن بدنه دستگاه شود. یکی از دلایلی که می تواند منجر به خرابی هیتر شود، برخورد این قطعه با آب و یا پوسیدگی آن در طولانی مدت است که در این شرایط می توان مشکل را با تعویض هیتر برطرف نمود.

  • اتصال اشتباه سیم گراند از دلایل برق داشتن بدنه ظرفشویی
  • یکی از مهمترین دلایل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی، اتصال اشتباه سیم گراند دستگاه است. سیم گراند از نوع اتصال به زمین بوده که باید به ستون آهنی ساختمان و یا لوله فاضلاب متصل گردد. در صورتی که اتصال سیم گراند به لوله آب باشد، کاربر با دست زدن به بدنه ظرفشویی احساس برق گرفتگی خواهد کرد.

    در نتیجه در زمان نصب ماشین ظرفشویی حتما دقت داشته باشید که سیم گراند به لوله آب متصل نشود. اگر هیتر یا المنت که وظیفه ایجاد گرما با استفاده از جریان برق را عهده دار است، دچار فرسودگی یا خرابی شود، بدنه ماشین ظرفشویی برق خواهد داشت و باید برای رفع این مشکل از تکنسین متخصص کمک بگیرید.

  • نشتی آب دلیل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی
  • یکی دیگر از علل برق دار بودن بدنه ماشین ظرفشویی، مربوط به نشتی آب دستگاه می باشد که به طور معمول توسط مصرف کنندگان نادیده گرفته می شود. هنگامی که ظرفشویی دچار نشتی می شود، آب با سیم ها برخورد نموده و در صورتی که به داخل سیم کشی نفوذ پیدا کند، می تواند موجب برق دار شدن بدنه دستگاه شود. در این حالت باید هرچه سریع تر برای برطرف کردن مشکل نشتی ظرفشویی اقدام کنید.

  • اتصالی داشتن سیم کشی باعث برق دار شدن بدنه ماشین ظرفشویی می شود
  • در برخی مواقع علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی به دلیل وجود اتصالی در سیم کشی داخلی دستگاه می باشد. با بروز این مشکل، ممکن است قسمت های داخلی ظرفشویی مانند قطعات الکتریکی، برد الکتریکی و سیم کشی های آن دچار اتصالی شود و در نتیجه بدنه دستگاه برق دار شود. در این حالت بهتر است تمامی قسمت‌ های مختلف دستگاه را با رعایت اصول و نکات ایمنی بررسی کرده و در صورت نیاز اقدام به برطرف کردن مشکل نمایید.

    نکات جلوگیری از برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

    در این بخش از بررسی علل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی قصد داریم تا نگاهی به راهی جلوگیری از وقوع این مشکل بیاندازیم.

    • به هیچ عنوان ماشین ظرفشویی خود را در مکان هایی نم دار و مرطوب مانند کنار حمام، کنار ظرفشویی و … قرار ندهید.
    • بهتر است جهت روشن نمودن ماشین ظرفشویی ابتدا دوشاخه آن را به یک محافظ مناسب وصل نمایید.
    • در صورتی که از کارکرد صحیح ماشین ظرفشویی خود مطمئن نشده اید، آن را به پریز برق وصل نکنید.
    • اگر بدنه ماشین ظرفشویی شما برق دارد، به هیچ عنوان آن را لمس نکنید تا دچار آسیب و برق گرفتگی نشوید.
    • در صورت برق دار شدن بدنه ظرفشویی و پیدا کردن علت دقیق این مشکل، بهتر است عیب یابی و بررسی آن را به تعمیرکاران متخصص بسپارید.

    پیشگیری از برق داشتن بدنه با اتصال سیم ارت ماشین ظرفشویی

    به منظور پیشگیری از برق داشتن بدنه ظرفشویی می توان از اتصال سیم ارت استفاده کرد. سیم ارت نباید تحت هیچ شرایطی به لوله آب متصل شود. در صورتی که سیم گراند یا همان سیم ارت به لوله آب اتصال پیدا کند، باعث برق دار شدن بدنه ماشین ظرفشویی می شود. برای این کار می توانید دو سر یک سیم را لخت کنید و یک سر آن را به بدنه ظرفشویی و سر دیگر را به لوله فلزی اتصال دهید.

    نتیجه گیری از علت برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی

    همانطور که در این مطلب مطالعه کردید، تمامی دلایل برق داشتن بدنه ماشین ظرفشویی را به طور کامل بررسی نمودیم. حتما به این نکته توجه داشته باشید که ماشین ظرفشویی یکی از لوازم خانگی است که برق دار بودن بدنه آن می تواند باعث ایجاد مشکلاتی مانند آسیب دیدگی و برق گرفتگی برای شما شود. در نتیجه برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات بهتر است تعمیرات ماشین ظرفشویی خود را به تکنسین های مجرب نمایندگی مجاز هوم خانه بسپارید.

    0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

    دیدگاهی بنویسید

    دیدگاه خود را وارد کنید
    نام خود را وارد کنید
    ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست