آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

امروزه ماشین ظرفشویی به یکی از دستگاه های کاربردی در اکثر منازل تبدیل شده است. در بعضی موارد ممکن است در هنگام کار با ماشین ظرفشویی سر و صدای زیادی به گوش برسد و باعث آزار و اذیت شما شود. علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی می تواند به دلایل مختلفی باشد که باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه این مطلب از هوم خانه قطعاتی از ماشین ظرفشویی که ممکن است باعث ایجاد سر و صدا در دستگاه شوند را بیان خواهیم کرد.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نظر به خصوصی در مورد علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکاران لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین ظرفشویی صدا میده؟

سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی، صدای وزوز و سوت کشیدن ممتد از جمله مشکلات رایجی است که در ماشین های ظرفشویی ایجاد می گردد. در صورتی که ماشین ظرفشویی خود را به تازگی خریداری کرده اید و یا اینکه سال ها از آن استفاده نموده اید، دلایل متفاوتی ممکن است علت رخ دادن این مشکل باشد. به طور معمول در ماشین های ظرفشویی قدیمی تر که مدت زمان زیادی از استفاده آنها گذشته است، این مشکل بیشتر رخ می دهد. از جمله دلایل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خراب بودن پمپ دستگاه
  2. معیوب بودن یاتاقان ظرفشویی
  3. خرابی بازوی اسپری دستگاه
  4. عدم نصب صحیح ماشین ظرفشویی
  5. خرابی بازوی آب پاش دستگاه
  6. وجود ظروف شکسته در دستگاه
  7. گیر کردن غذا در ماشین ظرفشویی

بررسی 7 دلیل سر و صدای زیاد در ماشین ظرفشویی

تعمیرگاه لوازم خانگی هوم خانه از 7 علت مهم صدای زیاد ماشین ظرفشویی در این بخش از مطلب نام برده است:

  • معیوب بودن پمپ
  • خرابی یاتاقان
  • نصب نادرست ماشین ظرفشویی
  • آسیب دیدن بازو آب پاش
  • ظروف شکسته
  • گیر کردن غذا
  • آسیب دیدن بازوی اسپری

  • خرابی پمپ علت صدا دادن ماشین ظرفشویی
  • یکی از دلایل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی پمپ می باشد. به طور کلی پمپ ماشین ظرفشویی دارای دو وظیفه اساسی است که یکی از این وظایف پخش نمودن آب در محفظه به وسیله آب پاش است که آن را بر روی ظروف دستگاه می پاچد. وظیفه دیگر این قطعه نیز این است که پس از اتمام عملیات شستشوی ظروف، آب کثیف را تخلیه می کند.

    پمپ در قسمت کف ماشین ظرفشویی تعبیه شده است و در صورت معیوب بودن یا خرابی پمپ، اشیاء سخت مانند پسماند غذا و … به آن گیر نموده و باعث ایجاد سر و صدا در دستگاه خواهد شد. در این شرایط باید اقدام به تعویض پمپ دستگاه نمایید.

    معیوب بودن یاتاقان از علل صدای زیاد در ماشین ظرفشویی

    دلیل دیگر سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی خرابی یاتاقان‌ ها می باشد. یاتاقان‌ ها قطعاتی حلقه ای شکل از جنس پلاستیک می باشند که برای نگهداری بازوی آب پاش و اسپری از آن ها استفاده می گردد. علت صدا دادن ماشین ظرفشویی که مربوط به خرابی یاتاقان‌ است، به این دلیل بوده که این قطعات دچار ساییدگی شده اند و نمی توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند. در شرایط باید یاتاقان ها را بررسی نموده و در صورت نیاز آن ها را تعمیر و یا تعویض نمایید.

    خرابی بازوی اسپری علت صدای ماشین ظرفشویی

    در صورتی که خراب شدن بازو علت صدای ماشین ظرفشویی می باشد، قطعه‌ ای که باید مورد بررسی قرار دهید، بازوی اسپری است. برخورد بازوی اسپری با سایر اجسام و یا ساییدگی آن ممکن است موجب ایجاد صداهای غیرطبیعی در دستگاه شما شود.

    • برای شناسایی مشکل بازوی آبپاس ماشین ظرفشویی و یا بررسی سالم یا خراب بودن آن، باید بازوی اسپری را با دست کمی بچرخانید.
    • در صورتی که این قطعه به راحتی چرخیده شود، به این معناست که سالم بوده و مشکلی ندارد.
    • اما اگر مشکلی در نوع چرخش این بازو وجود داشته باشد، باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

    عدم نصب صحیح از دلایل صدای زیاد ظرفشویی

    یکی دیگر از دلایل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی، عدم نصب صحیح دستگاه می باشد. جهت انجام عملیات نصب ماشین ظرفشویی باید چندین نکته مهم را مدنظر قرار دهید. یکی از این نکات تراز بودن ظرفشویی می باشد که در صورت رعایت نشدن آن، کارکرد صحیح دستگاه با اختلال مواجه شده و در نتیجه سر و صدای غیرطبیعی به گوش می رسد. برای نصب ماشین ظرفشویی بهتر است از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا با مشکل صدای دستگاه مواجه نشوید.

    خرابی بازوی آب پاش دلیل ایجاد صدای زیاد در ماشین ظرفشویی

    یکی از قسمت های اصلی ماشین ظرفشویی بازوی آب پاش است که اختلال در کارکرد آن می تواند علت صدا دادن ماشین ظرفشویی باشد. وظیفه بازوی آب پاش پخش نمودن آب مورد نیاز برای شستشو بر روی ظروف داخل دستگاه است. در صورتی که به این پمپ یک شیء سخت گیر کند، نمی تواند به درستی شروع به چرخیدن کند و در نتیجه باعث ایجاد صدا می شود. همچنین در برخی مواقع به هنگام شنیده شدن صدا از دستگاه، باید دقت کنید که ظروف مانع حرکت بازوی آب پاش نشده باشند.

    • در صورتی که صدای ظرفشویی از این دو مورد نبود، ممکن است بازوی آب پاش لق شده باشد.
    • به هنگام بررسی این قسمت اگر متوجه لق بودن آن شده اید، ممکن است در قسمت هاب یا مرکزی این قطعه ساییدگی وجود داشته باشد.
    • در صورت خرابی و یا ساییدگی بازوی آب پاش، باید برای تعویض این قطعه اقدام کنید.

    ظروف شکسته علت صدا دادن ماشین ظرفشویی

    در برخی موارد ممکن است شکسته شدن ظروف در داخل محفظه ماشین ظرفشویی نیز علت صدای زیاد آن باشد. هنگامی که ظرفی در داخل دستگاه شکسته می‌ شود، برخورد آب به تکه های شکسته شده باعث می شود تا این تکه ها به سمت پمپ تخلیه دستگاه رفته و پس از برخورد به پره های پمپ، ایجاد صدا نمایند.

    در صورتی که با این مشکل در ظرفشویی خود مواجه شده اید، باید مواد زائد را با دقت از دستگاه خارج نمایید. در صورتی که با این کار نیز مشکل صدای ماشین ظرفشویی رفع نشد، مشکل از پمپ تخلیه است که باید تعویض شود.

    گیر کردن غذا در دستگاه علت صدای ماشین ظرفشویی

    یکی دیگر از دلایل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی، گیر کردن تکه های سفت غذا در میان چرخ ها و یا پمپ تخلیه می باشد. اگر فکر می کنید تکه هایی از غذا درون دستگاه گیر کرده است، باید آن ها را پیدا کرده و از ظرفشویی خارج کنید. در صورت پیدا کردن تکه های اضافی از قسمت هایی مانند پمپ و یا چرخ ها، احتمالا مشکل برطرف خواهد شد. در هنگام خارج کردن این تکه ها بررسی کنید که آسیبی به قطعات وارد نشده باشد.

    علت صدای زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی

    از مهم ترین مشکلاتی که ممکن است برای ظرفشویی شما رخ دهد، ایجاد صدای اضافی می باشد. در این مطلب تصمیم داریم به صورت تخصصی علت زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی را مورد بررسی قرار دهیم. علت صدا دادن ماشین ظرفشویی می تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

    • علت زوزه کشیدن ماشین ظرفشویی، می تواند خرابی پمپ دستگاه باشد.
    • پمپ وظیفه دارد به عملکرد بازو های آبپاش و تخلیه آب ظرفشویی کمک کند.
    • ممکن است گیر کردن باقی مانده مواد غذایی در داخل پمپ ظرفشویی، علت صدای وزوز ماشی نظرفشویی باشد.
    • خراب بودن بازوی آبپاش نیز می تواند علت صدای ماشین ظرفشویی باشد.

    علت سوت کشیدن ماشین ظرفشویی

    برای بررسی علت سوت کشیدن ماشین ظرفشویی می توانید موارد زیر را بررسی کنید:

    • اگر به دنبال علت صدای ماشین ظرفشویی خود هستید، حتما پمپ تخلیه را بررسی کنید.
    • گیر کردن خرده ظروفی که پیش تر شکسته اند، ممکن است در داخل پمپ گیر کرده باشند.
    • دیگر علت صدا دادن ماشین ظرفشویی، نصب نامناسب آن است.
    • اگر ظرفشویی به درستی تراز و یا نصب نشده باشد، صدای زیادی از آن تولید می شود.

    نتیجه گیری از علت سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی

    در این مطلب سعی کردیم قطعات و بخش هایی که دلیل سر و صدای زیاد ماشین ظرفشویی هستند را معرفی کرده و بررسی نماییم و به پرسش چرا ماشین ظرفشویی صدا میده، پاسخ دهیم. شما با استفاده از موارد گفته شده به راحتی می توانید دستگاه خود را عیب یابی کنید. در صورتی که قادر به شناسایی علت مشکل و یا رفع ایرادات دستگاه خود نیستید، می توانید با متخصصان مجرب ما در نمایندگی تعمیرات هوم خانه تماس بگیرید و در سریع ترین زمان ممکن مشکل دستگاه خود را برطرف کنید.

    0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

    دیدگاهی بنویسید

    دیدگاه خود را وارد کنید
    نام خود را وارد کنید
    ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست