آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعویض بازوی اسپری ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از لوزام مورد نیاز برای هر خانواده میباشد. همانطور که از نام این دستگاه پیداست، از ماشین ظرف شویی برای شستن ظرف ها استفاده میشود. هرچند برخی از مدل های این دستگاه توانایی خشک کردن ظروف را نیز دارند. برخی اوقات مشکلاتی برای این این دستگاه کاربردی رخ میدهد که اگر آنها را نادیده بگیریم، باعث از کار افتادن همیشگی دستگاه میشوند. یکی از این مشکلات خرابی بازوی اسپری ماشین ظرفشویی است. اما هر مشکلی راه حل خود را و راه حل خرابی یک قطعه تعمیر یا تعویض آن است.پس امروز با ما همراه شوید تا با نحوه تعویض بازوی اسپری ماشین ظرفشویی آشنا شوید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد تعویض بازوی اسپری ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک ذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی چیست؟

بازوی آبپاش که با نام آب افشان نیز شناخته می شود، یکی از مهم ترین بخش ها و اجزای ماشین ظرفشویی محسوب می شود. این قطعه در ساختار ظرفشویی وظیفه دارد تا ظروف را به درستی شستشو دهد. بازوی آبپاش، به صورت داره وار می چرخد و آب و مواد شوینده را بر روی تمامی ظروف در داخل ظرفشویی با فشار زیاد می ریزد. همین مسئله باعث می شود تا چربی ها و مواد غذایی باقی مانده بر روی ظروف، از بین بروند. به طور کلی بازوی آبپاش در کف ماشین ظرفشویی، بالا ظرفشویی و قسمت میانی دستگاه تعبیه شده است.

دلیل خرابی بازوی اسپری ماشین ظرفشویی چیست؟

بد نیست بدانید که بازوی اسپری در ماشین ظرفشویی مدل های مختلفی دارد که هرکدام از آنها برای کاربرد خاصی طراحی شده اند. اما متاسفانه بعد از مدتی به دلایلی در کار آنها اختلال پیش می آید و باعث میشود که آنها خراب شده و در نتیجه کار نکنند. در لیست زیر سعی شده است که دلایل خرابی بازوی اسپری ماشین ظرفشویی به روشنی بیان شود تا شما بتوانید به راحتی مشکل را کشف کرده و راهی برای حل آن بیابید:

  1. یکی از متداول ترین علل خراب شدن بازوی اسپری ظرفشویی گیر کردن مواد غذایی و خوراکی ها به آن است.
  2. اگر تعداد دفعاتی که شما از ماشین ظرفشویی استفاده می کنید بسیار زیاد است، پیشنهاد میشود که حتما حلقه بیرینگ آن را چک کنید. در صورتی که خراب یا لق شده بود باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  3. اگر شرکت سازنده ماشین ظرفشویی شما شرکت بدی باشد، به احتمال زیاد برد ماشین ظرفشویی خراب شده است.
  4. علاوه بر مواد غذایی، رسوب ها نیز نقش چشمگیری در مسدود سازی و خرابی بازوی اسپری ماشین ظرفشویی دارند. در این صورت از جوهر نمک برای بازکردن محل رسوب استفاده کنید.

زمانی که شما مشکل خود را پیدا کردید راه حل کاربردی آن را امتحان کنید.اگر که مشکل شما با تعویض بازوی آبفشان حل میشود، نصف راه را رفته اید و باید در ادامه با آموزش تعویض اسپری ماشین ظرفشویی با ما همراه شوید.

نحوه تعویض بازوی اسپری ماشین ظرفشویی شکسته

اگر بازوی اسپری آب دستگاه شما شکسته باشد، راهی بجز تعویض آن ندارید.به همین پیشنهاد میشود که ماشین ظرفشویی خود را به دست کارشناسان مربوط در زمینه تعمیر بسپارید تا از صحت کار مطمئن شوید. اما اگر نمیخواهید اینکار را انجام دهید، ما به شما راه حل تعویض این قطعه را آموزش میدهیم. پس دقیقا براساس دستورالعمل زیر عمل کنید:

  • ابتدا سبدهای ماشین ظرفشویی را از جایگاه خارج کنید و در جایی قرار دهید.
  • برای عوض کردن بازویی که در قسمت پایینی قرار دارد، ابتدا باید آنرا به سمت بالا بکشید و بازویی جدیدی که خریده اید را به جای بازوی قدیمی قرار دهید.
  • برای اینکه مطمئن شوید بازوی دستگاه درست در سر جای خود قرار دارد و لق نمیزد، باید صدایی شبیه به صدای تق را در هنگام جا زدن بازو بشنوید.
  • در صورتی که صدا را شنیده اید، میتوانید با خیال راحت روند عوض کردن بازوی آبپاش ظرفشویی را ادامه دهید.
  • در این مرحله شما باید بازوی بالایی را نیز عوض کنید تا دو بازوی جایگزین شده با یکدیگر تطابق داشته باشند.
  • برای تعویض بازوی بالایی نیز باید آن را به سمت پایین بکشید و بازوی جدید خود را جایگزین آن کنید.
  • در مرحله ی پایانی سبد هایی را که در ابتدای تعمیر درآورده بودید را داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید و ماشین ظرفشویی خود را یک دور امتحان کنید.
  • در صورتی که بدون عیب و نقص کار کرد، مشکل شما رفع شده است.
  • ولی مشکل شما حل نشد و دستگاه شما به درستی کار نکرد باید کردید، باید تعویض بازوی اسپری ماشین ظرفشویی خود را به دست مختصصان بسپارید.

علت نچرخیدن بازوی اسپری آبپاش و روش تعمیر آن

در این بخش میخواهیم که با یکی دیگر از دلایل خرابی بازوی اسپری ماشین ظرفشویی آشنا شویم و برای آن راه حلی ارائه دهیم. در قسمت قبلی اشاره کرده ایم که چگونه بازوی شکسته را تعویض کنیم، اما اگر بازو نشکسته بود چیکاری باید انجام دهیم؟ دومین مشکلی که ممکن است برای این قطعه پیش بیاید نچرخیدن آن است که در این حالت شما باید تعمیر بازوی اسپری ماشین ظرفشویی را امتحان کنید. باید طبق مراحل زیر پیش بروید تا این مشکل را حل کنید:

  • همانطور که میدانید که چرخش بازوی آبپاش ماشین ظرفشویی به قدرت پمپ آب ماشین ظرفشویی بستگی دارد. به همین خاطر یکی از دلایل نچرخیدن بازوی دستگاه، گیر کردن پمپ و فیلتر دستگاه ظرفشویی است.
  • در این صورت شما باید محل قرارگیری فیلتر را بررسی کنید و در صورت جمع شدن رسوبات آنجا را تمیز کنید.به یاد داشته باشید که باید این کار را به صورت ماهانه انجام دهید تا فیتلر شما همیشه تمیز بماند.
  • دلیل دیگری که برای این مشکل وجود دارد، گیر کردن بسط های متصل به این قطعه میباشد.در این صورت باید مطمئن شوید که لوله ها و اتصالات با بازوها برخورد ندارند تا باعث گرفتگی آنها شوند.

نحوه تمیز کردن اسپری آبپاش ماشین ظرفشویی

اگر خرابی بازوی اسپری ظرفشویی شما از شکستگی و نچرخیدن نبود و اگرکه هیچکدام از راه حل ها برای تعمیر بازوی اسپری ماشین ظرفشویی جواب نداد شست و شوی آن را به عنوان آخرین راه حل امتحان کنید. این مشکل زمانی رخ میدهد که اسپری آب فشان شما توسط مواد غذایی مسدود شده باشد.برای اینکار باید طبق مراحل زیر عمل کنید وگرنه هم به خودتان و هم به دستگاه آسیب خواهید رساند.پس با دقت این راه حل را انجام دهید تا صدمه ای نبینید:

  1. قبل از اینکه کاری انجام دهید، دستگاه را از برق بکشید تا دچار آسیب نشود.
  2. سپس درب ماشین ظرفشویی را باز کنید و سبد آن را خارج کنید.
  3. در این مرحله کل آب فشان را باز کنید و آن را از دستگاه خارج نمایید.
  4. سپس به کمک یک خلال دندان و یا سوزن سوراخ ‌های آب افشان را تمیز کنید و هر آشغالی که داخل آنها گیر کرده است را خارج کنید.
  5. ورودی آب به داخل آب افشان را هم تمیز کرده و از باز بودن آن مطمئن شوید.
  6. سپس در آخرین مرحله طبق روالی که آب افشان را باز کردید آن را در جای خود ببندید.

نتیجه گیری از راهکار تعویض بازوی اسپری ظرفشویی

از این مطلب میتوان برداشت کرد که بازوی اسپری ماشین ظرفشویی در روند فعالیت ماشین ظرفشویی تاثیر مهمی دارد. پس در صورت بروز هرگونه مشکلی هرچند کوچک آن را جدی بگیرید و راه حلی برایش پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که از تعمیرکاران مجرب این حوزه استفاده کنید و خودتان وارد عمل نشوید. راستی شما چه مشکلات دیگری تاکنون برای بازوی اسپری ماشین ظرفشویی شما پیش آمده است؟ مشکل و راه خود را برای ما به اشتراک بگذارید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست