آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت سر و صدای ماشین لباسشویی

یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای اکثر ماشین های لباسشویی پیش می آید، علت سر و صدای ماشین لباسشویی به هنگام کار با دستگاه می باشد. در برخی مواقع ممکن است شما نیز طی چرخه شستشو و گردش ماشین لباسشویی خود متوجه وجود سر و صدای غیرعادی در دستگاه شوید و به دنبال یافتن علت و رفع این مسئله باشید. در این مقاله از هوم خانه قصد داریم تا در مورد علت صدای ماشین لباسشویی توضیحاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا در صورتی‌ که شما نیز صداهایی را از لباسشویی خود شنیدید، پس از مطالعه این مطلب بتوانید اقدام به رفع علت صدا دادن ماشین لباسشویی نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد سر و صدای زیاد ماشین لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

چرا لباسشویی صدا میده؟

در صورتی که ماشین لباسشویی شما به هنگام کار سر و صدای زیادی داشته باشد، باید به دنبال دلایل این موضوع باشید. اگر این سر و صداها نادیده گرفته شوند، ممکن است در طولانی مدت هزینه های زیادی را برای دستگاه شما به همراه داشته باشند. بعضی از صداها طی عملیات شستشو شنیده می شوند که از اهمیت کمتری برخوردار هستند. اما برخی از سر و صداهایی که در زمان چرخش دستگاه به گوش می رسند، دارای اهمیت بالاتری می باشند.

در برخی مواقع عوامل ساده ای نظیر گیر کردن اجسام در دستگاه می تواند علت صدای ماشین لباسشویی باشد که به راحتی برطرف می گردد. اما برخی از این سر و صداها به دلیل وجود نقص فنی در بعضی قطعات داخلی دستگاه می باشد که باید سریعا رفع عیب شوند. در ادامه این بخش به بیان علت سر و صدای ماشین لباسشویی می پردازیم تا شما بتوانید سریعا مشکل را پیدا کرده و رفع نمایید.

بررسی 8 علت صدا دادن ماشین لباسشویی

اگر به دنبال علت صدای لباسشویی خود هستید، به شما توصیه می کنیم که 8 مورد زیر را بررسی کنید تا بتوانید علت صدای بلند ماشین لباسشویی را برطرف کنید:

  1. وجود اجسام خارجی در دیگ
  2. خراب شدن پمپ تخلیه
  3. وجود بیش از اندازه لباس در داخل مخزن
  4. معیوب شدن بالشتک
  5. آسیب دیدن کمک فنر
  6. خراب شدن تسمه
  7. شکستگی بلبرینگ
  8. معیوب شدن موتور

وجود اجسام خارجی در دیگ علت صدا دادن ماشین لباسشویی

اولین اقدامی که به هنگام شنیدن سر و صدایی مانند کلیک از داخل ماشین لباسشویی باید انجام دهید، بررسی محتویات داخل دیگ می باشد. در صورتی که قبل از قرار دادن لباس ها در داخل دیگ جیب های آن ها را به درستی چک نکرده باشید، ممکن است اجسام خارجی مانند سکه، کلید، سنجاق و … درون لباس های داخل دیگ وجود داشته باشد که این مسئله می تواند علت سر و صدای ماشین لباسشویی باشد. همچنین برخی از این اجسام ممکن است در پمپ تخلیه و لاستیک گیر کند و باعث ایجاد سر و صدای زیادی شود.

وجود لباس بیش از حد علت صدای ماشین لباسشویی هنگام ابگیری

یکی دیگر از عواملی که ممکن است موجب ایجاد سر و صدا در حین شستشو با ماشین لباسشویی شود، ریختن لباس بیش از حد مجاز در دستگاه می باشد. این مسئله می‌ تواند باعث شود لباس ها به درب شیشه ای ماشین لباسشویی کشیده شوند و در نتیجه باعث ایجاد سر و صدایی تق تق یا جیر جیر مانند شوند. در این حالت جهت رفع مشکل باید از حجم لباس های درون دیگ کم کنید.

خرابی پمپ تخلیه از دلایل سر و صدای ماشین لباسشویی

یکی از مهمترین علت صدا دادن ماشین لباسشویی مربوط به خراب شدن پمپ تخلیه می باشد. معمولا پس از اتمام شستشو و به هنگام عملیات تخلیه آب صدای پمپ دشتگاه شنیده می شود. وظیفه این قطعه در ماشین لباسشویی خروج آب کثیف و پمپاژ آب به داخل دستگاه می باشد. اگر پمپ تخلیه به دلیل نوسانات برق، فرسودگی، شکستگی و … دچار خرابی شود، از داخل دستگاه سر و صدای ناهنجاری شنیده به گوش می رسد که می تواند نگران کننده باشد. جهت رفع این مشکل باید سریعا پمپ تخلیه را تعویض نمایید.

خرابی بالشتک دلیل صدا دادن ماشین لباسشویی

در اکثر مدل های ماشین لباسشویی‌ از یک قطعه به نام بالشتک جهت انتقال قدرت استفاده می گردد. این بالشتک یا کوپلینگ که از دو شاخک درایو پلاستیکی برخوردار است، می تواند میزان لرزش شاخک ها را کاهش داده و در نهایت موجب کم شدن صدای ماشین لباسشویی شود. به‌ طور کلی بالشتک پس از گذشت مدت زمانی از کار با لباسشویی دچار فرسودگی می شود. وجود هرگونه مشکل در بالشتک می تواند علت سر و صدای ماشین لباسشویی باشد. جهت بررسی بالشتک و رفع این مشکل باید اتاقک لباسشویی را بردارید تا به آن دسترسی پیدا نمایید.

خرابی کمک فنر علت صدای بلند ماشین لباسشویی

به طور کلی تمامی ماشین های لباسشویی‌ از کمک فنرهای مخصوص جهت جذب ارتعاشات ناشی از دیگ لباسشویی استفاده می نمایند. این کمک فنرها می توانند صدای بلند لباسشویی را طی عملیات شستشو کاهش دهند. در صورتی که این کمک‌ فنرها دچار آسیب دیدگی شوند و یا اینکه با گذشت زمان ضعیف شوند، سر و صدا در دستگاه شما ایجاد خواهد شد. جهت برطرف نمودن این مشکل باید اقدام به تعویض کمک فنرها نمایید.

خراب شدن تسمه دلیل صدا دادن ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی‌ که از نوع درب از بالا هستند، از یک تسمه جهت زیرسازی دیگ به هنگام چرخش استفاده می نمایند. به طور کلی در هر گوشه اتاقک و بالای دیگ جهت کاهش حرکت دیگ چهار تسمه متصل شده است. این تسمه‌ ها از نوع لاستیکی هستند و ممکن است با گذر زمان کش پیدا کرده و دچار آسیب دیدگی شوند.

در صورتی که تسمه آسیب‌ ببیند، دیگ با اتاقک لباسشویی تماس پیدا کرده و در نتیجه این مسئله علت صدای ماشین لباسشویی هنگام ابگیری خواهد بود. این مشکل معمولا به دلیل وارد شدن فشار زیاد به دستگاه و پر کردن بیش از حد ایجاد می شود. در این حالت باید هر چهار تسمه را تعویض نمایید.

شکستن بلبرینگ علت صدای بلند ماشین لباسشویی

بلبرینگ یکی از قطعاتی است که سر و صدای لباسشویی به هنگام چرخش دیگ را کاهش می دهد. به طور کلی اقداماتی مانند ریختن لباس بیشتر از ظرفیت داخلی لباسشویی، ایجاد بار اضافی در دستگاه و استفاده زیاد از لباسشویی و مواد شوینده بی کیفیت می تواند باعث آسیب رسیدن به بلبرینگ شود. در صورتی که بلبرینگ ها شکسته شوند، دیگ داخلی شروع به چرخش می کند و باعث ایجاد سر و صدا می شود. از این رو جهت رفع مشکل بلبرینگ ها باید حتما از تکنسین متخصص کمک بگیرید تا لاستیک دور دیگ لباسشویی را نیز تعویض نماید.

خرابی موتور محرک علت صدای زیاد لباسشویی

در برخی مواقع ممکن است خرابی موتور محرک علت صدای زیاد لباسشویی باشد. جهت بررسی خرابی موتور باید تسمه محرک را از لباسشویی جدا نموده و سپس موتور را روشن کنید. در صورتی که ماشین لباسشویی همچنان سر و صدا ایجاد می کند، احتمالا مشکل از موتور است. برای رفع مشکل باید موتور را تعمیر و در صورت نیاز تعویض نمایید.

علت صدای تق تق ماشین لباسشویی

برای بررسی علت صدا دادن ماشین لباسشویی لازم است در ابتدا نوع صدای آن را بررسی کنید. اگر به دنبال علت صدای تق تق ماشین لباسشویی هستید، موارد زیر را دنبال کنید:

  • در تمامی لباسشویی ها، قطعه ای به نام کمک فنر تعبیه شده است که وظیفه آن نگه داشتن محفظه در داخل دیگ لباسشویی است.
  • مخزن لباسشویی با کمک این فنر حرکت می کند.
  • اگر اتصال آن جدا شود، علت صدای تق تق ماشین لباسشویی شما محسوب می شود.
  • ممکن است صدای نق نق ماشین لباسشویی به دلیل محل قرار گیری نامناسب دستگاه باشد.
  • در برخی از مدل ها انداختن لباس کم در لباسشویی می تواند دلیل صدا دادن ماشین لباسشویی باشد.

نتیجه گیری از علت سر و صدای ماشین لباسشویی

به طور کلی ایجاد سر و صدا در ماشین لباسشویی طی عملیات شستشو می تواند بسیار آزاردهنده باشد. از این رو در این مطلب تمامی دلایل سر و صدای ماشین لباسشویی را برای شما بیان نمودیم تا اگر دستگاه شما نیز دچار این مشکل شده است، بتوانید به عیب یابی و رفع ایراد لباسشویی خود بپردازید. در صورتی که قادر به عیب یابی و تعمیر ماشین لباسشویی خود نیستید، بهتر است از تعمیرکاران متخصص تعمیرگاه مجاز مرکزی هوم خانه کمک بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست