آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

بروز هرگونه ایراد و خرابی در ماشین ظرفشویی می‌ تواند موجب شود که نظافت ظروف آشپزخانه دچار مشکل شده و افراد زمان بیشتری را جهت تمیزکاری اختصاص دهند. یکی از ایرادات رایج این دستگاه، روشن نشدن آن است. در صورتی که به دنبال یافتن علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی خود هستید، مطالعه این مقاله از هوم خانه می تواند در پیدا کردن علل و رفع مشکل آن به شما کمک نماید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با تعمیرکاران تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین ظرفشویی روشن نمی شود؟

به طور کلی برای روشن نشدن ماشین ظرفشویی علل مختلفی وجود دارد. پیدا کردن علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی به بررسی دقیق و کلی دستگاه نیاز دارد. وجود خرابی در میکروسوییچ درب، کلید‌های انتخاب، تایمر یا برد کنترل، فیوز حرارتی، رله‌ استارت موتور و موتور محرک از اصلی ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی می باشند.

در بسیاری از مواقع این مشکلات به راحتی توسط افراد قابل شناسایی بوده، اما برخی از آنها را تنها تعمیرگاه ظرفشویی می تواند عیب یابی نماید. در ادامه مطلب این موارد را بررسی کرده و به طور کامل توضیح خواهیم داد تا بتوانید عیب‌ یابی دستگاه خود را به راحتی انجام دهید.

بررسی 7 دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی

تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه در این بخش از مطلب از 7 دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی نام برده اند:

  1. باز بودن درب دستگاه
  2. خرابی رله استارت موتور
  3. معیوب بودن موتور متحرک
  4. خرابی کلید ها
  5. معیوب بودن تایمر یا کنترل الکترنیکی
  6. خرابی میکروسوییچ درب
  7. آسیب دیدگی فیوز حرارتی

باز بودن درب علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

باز بودن درب از جمله متداول ترین دلایل روشن نشدن ماشین ظرفشویی می باشد. در برخی مواقع وجود مانع میان درب و دستگاه و همچنین عدم چیدمان صحیح ظروف در محفظه ظرفشویی موجب می شود تا درب نتواند به صورت کامل بسته شود. در این حالت سنسور اجازه نمی دهد که دستگاه فرآیند شستشو را آغاز کند. بهتر است ظروف را بیرون آورده و مجددا به صورت اصولی در دستگاه بچینید و آن ها را از درب دستگاه فاصله دهید.

خرابی میکروسوییچ درب علت کار نکردن ماشین ظرفشویی

اولین موردی که به هنگام کار نکردن ماشین ظرفشویی باید بررسی کنید، قلاب یا میکروسوییچ درب می باشد. وظیفه‌ میکروسوییچ این است که درب را به هنگام شستشوی ظروف بسته نگه داشته و از نشتی ماشین ظرفشویی نیز جلوگیری نماید.  همچنین این قطعه با فشار قفل درب، باعث وصل شدن برق برد کنترل خواهد شد. در صورتی که در بسته نشود، میکروسوییچ فعال نمی شود. اگر میکروسوییچ خراب شده باشد، به برد کنترل ظرفشویی برق نمی رسد و در نتیجه دستگاه روشن نخواهد شد. در این مواقع باید به بررسی قلاب درب و میکروسویچ بپردازید.

خرابی تایمر یا کنترل الکترونیکی دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی

دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی، خرابی تایمر یا کنترل الکترونیکی می باشد. در عملیات شستشوی ماشین ظرفشویی، اولین مرحله مربوط به تخلیه آب باقی مانده در محفظه است. در صورتی که پس از روشن نمودن دستگاه، صدای موتور تخلیه به گوش نرسد، مشکل می تواند از کنترل الکترونیکی و تایمر باشد. تایمر با استفاده از یک موتور کوچک کار کرده و از چندین اتصال الکترونیکی برخوردار می باشد که همگی آنها در داخل محفظه تایمر تعبیه شده اند.

  • برای بررسی تایمر با توجه به اطلاعات دفترچه راهنمای استفاده از ماشین ظرفشویی و با استفاده از مولتی متر اقدام به عیب یابی آن نمایید.
  • پیش از انجام این کار ابتدا باید برق اصلی دستگاه را قطع کنید.
  • در مدل های کنترل الکترونیکی، بخشی به نام مدار اصلی، به کمک رله های الکترونیکی و میکروپسسور کارهای تایمر را انجام می دهد.
  • جهت بررسی خروجی این رله‌ ها باید به کمک یک مولتی‌ متر آن را آزمایش کنید.
  • از آنجایی که برق در این مدل‌ ها باید به دستگاه وصل باشد، حتما باید تعمیرکار متخصص این کار را انجام دهد.

ایرادات کلید انتخاب برنامه دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی است

به طور کلی کلیدهای تعبیه شده برای ظرفشویی برای انتخاب نوع برنامه شستشو و انجام سایر تنظیمات مورد استفاده قرار می گیرند. این کلیدها در مدل‌ های مختلف ماشین ظرفشویی عملکردهای خاصی را کنترل می کنند. پیش از باز کردن ماشین ظرفشویی ابتدا باید مطمئن شوید که کارکرد این کلیدها به صورت صحیح انجام می شود. کلیدها به برد کنترل متصل می باشند و جهت دسترسی به این کلیدها باید بردی که در درب یا پنل جلویی تعبیه شده است را خارج نمایید. پیش از عیب یابی و بررسی کلیدها حتما برق را قطع کنید.

خرابی رله‌ استارت موتور دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی

در برخی از انواع مدل‌ های ماشین ظرفشویی، در موتور پمپ اصلی دستگاه از یک رله استارت استفاده می گردد. وظیفه رله استارت این است که تا زمانی که موتور شروع به کار می کند، برق را به سیم پیچ های استارت موتور برساند. در صورتی که برد کنترل برق مورد نیاز را به موتور می رساند اما چرخش موتور انجام نمی شود، علت کار نکردن ماشین ظرفشویی می تواند معیوب بودن رله‌ استارت باشد. معمولا رله به موتور متصل است و به راحتی می توانید به کمک مولتی متر و با توجه به نقشه سیم‌ کشی ظرفشویی آن را عیب یابی کنید.

معیوب بودن فیوز حرارتی یکی از دلایل شروع به کار نکردن ماشین ظرفشویی

فیوز حرارتی به عنوان محافظ برد کنترل در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی استفاده می شود. محل قرارگیری فیوز حرارتی در قسمت بالای برد کنترل بوده و دو سیم نیز به آن متصل می باشد. هنگامی که فیوز حرارتی ایراد پیدا کند، برق برد دستگاه قطع شده و در نتیجه دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی خواهد بود.

  • جهت بررسی و عیب یابی فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی باید ابتدا با برداشتن قسمت داخلی درب به این قطعه دسترسی پیدا کنید.
  • همچنین باید دو سیم متصل به آن را نیز را جدا نمایید.
  • برق رسانی فیوز را با استفاده از مولتی ‌متر بررسی کنید.
  • در صورتی که فیوز از رسانندگی برخوردار نیست، باید آن را تعویض کنید.

خرابی موتور متحرک علت کار نکردن ماشین ظرفشویی است

موتور متحرک از جمله قطعات اصلی ماشین ظرفشویی است که آب مورد نیاز برای شستشوی ظروف را به گردش درمی آورد. پس از روشن نمودن دستگاه، برق ابتدا از تایمر و پس از اتصال با رله‌ استارت به موتور محرک ظرفشویی می‌ رسد. در صورتی که ظرفشویی پس از رسیدن برق به موتور روشن نشد، موتور محرک دچار خرابی شده است. برای بررسی این مسئله ابتدا سیم‌ پیچ‌ های موتور را به کمک مولتی‌ متر بررسی کنید. اگر از موتور صدای بلند و نامناسبی به گوش می رسد، موتور خراب بوده و باید تعویض گردد.

چرا ماشین ظرفشویی روشن می شود ولی کار نمی کند؟

ممکن است به دنبال علت کار نکردن ماشین ظرفشویی خود باشید. در ادامه مواردی که دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی محسوب می شوند را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • اگر به دنبال دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی هستید، باید در ابتدا سیم و دو شاخه آن را بررسی کنید.
  • اگر ظرفشویی روشن می شود، اما کار نمی کند، پس جریان برق در آن وجود دارد.
  • برای داشتن جریان برق در داخل دستگاه، می توانید ال سی دی تعبیه شده بر روی ظرفشویی را چک کنید.
  • در صورتی که میکروسوییچ درب ظرفشویی، آسیب دیده باشد، درب فرمان بسته بودن به برد الکترونیکی صادر نمی کند و دلیل کار نکردن ماشین ظرفشویی می باشد.

تنظیم مجدد روشن نشدن ماشین ظرفشویی

برای رفع علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی، می توانید از مراحل زیر برای تنظیم مجدد آن اقدام کنید:

  • یکی از راهکار ها برای پاسخ به پرسش چرا ماشین ظرفشویی روشن نمیشه، تنظیم مجدد آن است.
  • اگر چند دقیقه دستگاه در حالت خاموش بماند، تنظیمات آن ریست می شود.
  • اما اگر این مشکل حل نشد، می توانید از طریق دفترچه راهنمای فارسی ماشین ظرفشویی خود، دستگاه را ریست کنید.
  • اگر ظرفشویی را از پریز برق جدا کنید و نیم ساعت به آن زمان بدهید، قطعا تمامی برنامه های تنظیم شده پاک خواهند شد.

نتیجه گیری از علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی

در این مطلب به بیان تمامی مواردی پرداختیم که می توانند علت روشن نشدن ماشین ظرفشویی شما باشند. با بررسی موارد گفته شده می توانید خودتان به عیب یابی دستگاه پرداخته و در صورت داشتن تخصص، مشکل ظرفشویی را برطرف کنید. اگر با راهنمایی های بالا نیز قادر نیستید دلیل روشن نشدن ماشین ظرفشویی خود را پیدا نمایید، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. نمایندگی مجاز هوم خانه با داشتن تعمیرکاران باتجربه و حرفه ای می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست