آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت نشتی آب از ماشین ظرفشویی

اگر شما نیز از ماشین ظرفشویی در منزل خود استفاده می‌ کنید، مطمئنا از این موضوع اطلاع دارید که نشتی آب از ظرفشویی می تواند یک مشکل بسیار آزاردهنده باشد. زیرا همواره باید در حال خشک کردن آب خارج شده در اطراف دستگاه خود باشید. در چنین شرایطی تنها کاری که می توانید برای انجام آن اقدام کنید، یافتن علت نشتی آب از ماشین ظرفشویی می باشد. شما با بررسی قطعات، واشرها و بست های ماشین ظرفشویی می توانید علت این مشکل را جویا شده و آنها را برطرف کنید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد نشت آب از ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین ماله به گفتمات با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا آب از ماشین ظرفشویی نشت می کند؟

نشتی آب ماشین ظرفشویی حتی به مقدار کم نیز می تواند بسیار دردسرساز باشد. در بسیاری از موارد این آب ها ممکن است به دیوارها و کفپوش آشپزخانه نیز آسیب وارد کنند و در نتیجه برای بازسازی آنها مجبور به صرف هزینه های زیادی شوید. اگرچه پیدا کردن علت آب دادن ماشین ظرفشویی کار سختی نیست، اما تعمیر قطعات آن نیاز به تخصص و مهارت دارد که در صورت نداشتن آن، ممکن است به سایر اجزا نیز آسیب وارد نمایید. در ادامه این بخش رایج ترین دلایل مربوط به نشتی آب از ماشین ظرفشویی و راهکارهای موجود برای حل این مشکلات را ذکر خواهیم کرد.

بررسی 8 دلیل نشتی آب از ماشین ظرفشویی

به طور کلی 8 عامل وجود دارد که می توان از آن ها به عنوان دلایل نشت آب از ماشین ظرفشویی نام برد. در این بخش از مطلب از این 8 دلیل نام برده ایم:

  1. خرابی پمپ ماشین ظرفشویی
  2. شیر ورودی آب
  3. خرابی سوییچ و شناور
  4. هرز شدن بست های شلنگ
  5. خرابی بازو آبپاش
  6. درپوش ظرفشویی
  7. خرابی محفظه پودر
  8. تراز نبودن دستگاه

پمپ معیوب علت نشتی آب از زیر ماشین ظرفشویی است

یکی از دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی می‌ تواند مربوط به معیوب بودن پمپ یا بست های دستگاه باشد. به طور کلی وظیفه پمپ این است که آب را در داخل ظرفشویی به جریان بیندازد. در برخی از مدل های ماشین‌ ظرفشویی این پمپ کار تخلیه آب را انجام می دهد. این قطعه معمولا در بخش پایین ماشین ظرفشویی تعبیه شده است. محفظه پمپ به وسیله یک واشر به بدنه پایینی دستگاه متصل است و این واشر موجب آب‌ بندی آن می گردد.

  • واشر ممکن است در اثر مواد شوینده و با گذشت زمان دچار پوسیدگی شود و در نتیجه باعث نشتی آب شود.
  • باید پمپ و کلیه درزگیرها و واشرهای آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض آن بپردازید.

شیر ورودی آب را برای رفع مشکل نشتی ماشین ظرفشویی بررسی کنید

شیر ورودی آب به عنوان مجرای اصلی ورود آب به داخل دستگاه بوده و ممکن است در مواردی علت نشتی آب از ماشین ظرفشویی باشد. در بسیاری از مدل ها شیر ورودی در قسمت پایینی و پشت ظرفشویی قرار دارد. به طور کلی آب مورد نیاز در دستگاه از راه شلنگ های پلاستیکی، لوله های فلزی و پوشش فلزی متصل به شیر ورودی تامین می شود.

  • باید اتصالات شیر را به دقت بررسی کنید و از درستی آن اطمینان حاصل نمایید.
  • همچنین باید بررسی کنید که هیچگونه بریدگی، شکاف و یا خرابی که باعث ایجاد نشتی شود، وجود نداشته باشد.
  • ممکن است مشکل از قسمت بدنه پلاستیکی شیر ورودی باشد که در این حالت باید آن را تعویض کنید.

خرابی سوئیچ و شناور علت آب دادن ماشین ظرفشویی هستند

شناور و سوئیچ ماشین ظرفشویی از جمله قطعات ایمنی دستگاه محسوب می شوند که برای پیشگیری از مشکل پر شدن بیش از حد آب در دستگاه تعبیه شده اند. محل قرارگیری شناور در قسمت پایینی دستگاه است و سوئیچ شناور نیز در زیر شناور قرار دارد. هنگامی که آب در ظرفشویی بالا آمده و به سطح مناسب می رسد، شناور سوئیچ را فعال نموده و اقدم به بستن شیر ورودی آب می کند.

  • وجود هرگونه ایراد و خرابی در شناور یا سوئیچ آن می تواند موجب بالا آمدن آب شده و علت سرریز شدن آب ماشین ظرفشویی باشد.
  • اگر سطح آب در داخل دستگاه شما بیش از اندازه باشد، شناور یا سوئیچ دچار مشکل شده اند و باید آنها را تعویض نمایید.

بررسی بست های شلنگ برای رفع مشکل سرریز شدن آب ماشین ظرفشویی

بست های تعبیه شده برای شلنگ ماشین ظرفشویی، باعث محکم شدن شلنگ گردش آب و شلنگ تخلیه به پمپ دستگاه می شوند. آن ها معمولا در زیر صفحه محافظ و پایین دستگاه قرار دارند. اگر این بست ها شل شوند و یا خود شلنگ ها دچار شکاف و پارگی شوند، ممکن است آبریزش و نشتی در دستگاه ایجاد شود. باید همواره بست های موجود بر روی شلنگ را چک کرده و آنها را مجددا سفت کنید و در صورت نیاز تعویض نمایید.

بازوی آب پاش دلیل نشتی آب از ماشین ظرفشویی

تمامی مدل های ماشین ظرفشویی از بازوی آب پاش یا اسپری برخوردار هستند که آب را جهت شستشوی ظروف با فشار زیاد به داخل دستگاه پرتاب می نماید. جنس این بازو معمولا از پلاستیک است و در صورتی که دچار آسیب دیدگی شود، نمی تواند آب را به طور کامل پرتاب کند و در نتیجه آب به بیرون نشت خواهد کرد. همچنین بسته شدن سوراخ های موجود بر روی بازوی آب پاش نیز می تواند علت آب دادن ماشین ظرفشویی باشد که در این حالت باید تمامی قسمت های بازو را به دقت بررسی کنید.

درپوش ظرفشویی می تواند باعث آب دادن ماشین ظرفشویی شود

برخی از انواع مدل های ماشین ظرفشویی از یک درپوش مخصوص مواد شوینده و آبکشی برخوردار می باشند که با هدف جلوگیری از نشتی آب با استفاده از واشر، پیچ و مهره سرهم بندی شده است. در برخی دیگر از انواع مدل ها این بخش به قسمت پنل درب داخلی متصل می باشد. بهتر است درپوش ظرفشویی را برای جلوگیری از بروز نشتی بررسی کنید.

خرابی محفظه پودر علت سرریز شدن آب ماشین ظرفشویی می باشد

محفظه پودر یا دیسپنسر ماشین ظرفشویی قسمتی است که محل قرارگیری آن در قسمت داخلی درب می باشد و به کمک واشر به صورت کامل آب بندی شده است. در برخی از مدل های ماشین ظرفشویی این محفظه به پنل درب جلویی وصل شده است. در صورتی که هرگونه نشتی از جلوی ماشین ظرفشویی مشاهده کردید، ممکن است به علت وجود نقص و خرابی در دیسپنسر یا واشر محفظه باشد.

تراز نبودن دستگاه از مهم ترین دلایل نشتی آب از ماشین ظرفشویی

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما بر روی سطح تراز و صافی قرار نگرفته باشد، ممکن است که علاوه بر عملکرد نامناسب دستگاه، قفسه‌ های داخلی آن آسیب ببینند. همچنین این مشکل می تواند علت سرریز شدن آب ماشین ظرفشویی نیز باشد. از این رو حتما در زمان نصب ماشین ظرفشویی در محل مورد نظر، نسبت به تراز بودن دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

آیا سنسور نشتی آب ماشین ظرفشویی وجود دارد؟

آب دادن ماشین ظرفشویی یکی از مشکلاتی است که باید در صورت مشاهده هر چه زودتر برطرف شود. از این رو شما باید به دنبال علت نشتی آب از زیر ماشین ظرفشویی خود باشید. این مشکل می تواند به مرور زمان به دستگاه آسیب وارد کرده و خسارات زیادی را به همراه داشته باشد.

سنسور نشت آب ماشین ظرفشویی هر زمان که آب دادن ماشین ظرفشویی را تشخیص دهد، چراغ نشانگری که دارد، روشن می شود. از این رو کاربر می تواند در کوتاه ترین زمان برای عیب یابی و رفع علت نشتی ماشین ظرفشویی اقدام نماید. این سنسور امروزه در اکثر ماشین های ظرفشویی وجود دارد و می تواند هرگونه نشتی را به شما اطلاع دهد.

راه های جلوگیری از نشتی آب در ظرفشویی

به طور کلی روش های مختلفی برای جلوگیری از نشتی ماشین ظرفشویی وجود دارد که در ادامه آن ها را شرح می دهیم:

  • تعویض به موقع شلنگ، واشر و سایر قطعات
  • به کار گیری قطعات اصلی و اروجینال برای تعمیر ماشین ظرفشویی
  • تمیز کردن ظروف در زمان شست و شو با ظرفشویی
  • شستن ظروف به کمک آب با سختی پایین

نتیجه گیری از دلیل نشتی آب از ماشین ظرفشویی

در این مطلب سعی کردین تا علت آب دادن ماشین ظرفشویی را برای شما مورد بررسی قرار دهیم. آب دادن ماشین ظرفشویی به دلایل مختلفی مانند خرابی پمپ، شیر ورودی آب، سوئیچ، شناور، بازوی آبپاش و … اتفاق می افتاد که می توان آن ها را علت نشتی آب از زیر ماشین ظرفشویی دانست. در صورتی که به دنبال علت سر ریز شدن آب ماشین ظرفشویی خود هستید، به شما توصیه می کنیم که یک به یک موارد گفته شده در این مطلب را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که نمی توانید مشکل دستگاه خود را برطرف کنید، برای تعمیر ظرفشویی خود به متخصصین این مجموعه تماس حاصل نمایید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست