آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت داغ شدن بدنه جاروبرقی

جاروبرقی به عنوان یک وسیله برقی پرکاربرد در میان مصرف کنندگان شناخته می شود. با توجه به مصرف بالای این دستگاه، ممکن است مشکلات و اختلالات زیادی مانند داغ شدن بیش از حد موتور و بدنه در دستگاه ایجاد شود. به طور کلی گرم شدن جاروبرقی در حد معمول طبیعی بوده و ممکن است در مواقع مختلفی رخ دهد. اما علت داغ شدن بدنه جاروبرقی به صورت طولانی مدت و مکرر می تواند وجود مشکلی خاص در دستگاه باشد. به همین دلیل در این مطلب به بیان دلایل داغ شدن جاروبرقی پرداخته ایم تا بتوانید در صورت نیاز به عیب یابی دستگاه خود بپردازید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد داغ شدن جاروبرقی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز هوم خانه بپردازید.

چرا جاروبرقی داغ میکنه؟

یافتن علت داغ شدن جاروبرقی، یکی از اولین اقداماتی است که معمولا مصرف کنندگان در هنگام مواجهه با این مشکل به دنبال آن هستند. در بسیاری از موارد با لمس کردن دستگاه و از طریق بوی دود جاروبرقی می توان داغ شدن دستگاه را به راحتی تشخیص داد. در صورت مشاهده دمای بیش از حد جاروبرقی، بهتر است سریعا آن را خاموش کرده و به دنبال تشخیص علت آن باشید. موارد مختلفی می تواند در زمینه داغ شدن جاروبرقی نقش داشته باشد. از جمله دلایل داغ شدن جاروبرقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خرابی ترموستات
  • نیم سوز شدن موتور
  • فیلتر کثیف و پر بودن کیسه زباله
  • خرابی برد الکترونیکی
  • خرابی فن موتور جاروبرقی
  • فشار بیش از حد به موتور
  • خرابی سیم رابط جاروبرقی

9 علت داغ شدن بدنه جاروبرقی

در بسیاری از مواقع تشخیص علت داغ کردن جارو برقی موتور آن می باشد. که می توان با لمس، متوجه شد. اما دلایل دیگری برای علت داغ شدن بدنه جاروبرقی وجود دارد که در ادامه از آن ها نام خواهیم برد:

  1. خرابی ترموستات
  2. خرابی برد الکترونیکی جاروبرقی
  3. نیم سوز شدن موتور جاروبرقی
  4. زیاد بدون بار موتور جاروبرقی
  5. عمل نکردن کلید گریز از مرکز جاروبرقی
  6. پر بودن کیسه جاروبرقی
  7. کثیف بودن فیلتر جاروبرقی
  8. مسدود شدن لوله های جاروبرقی
  9. آسیب دیدن فن موتور جاروبرقی

ترموستات معیوب یکی از اصلی ترین علت داغ شدن موتور جاروبرقی

ترموستات یکی از قطعاتی است که در جاروبرقی برای جلوگیری از بالا رفتن دمای موتور و داغ شدن بیش از حد دستگاه تعبیه شده است. اگر این قطعه سالم باشد، پس از بالا رفتن دمای جاروبرقی، فرمان خاموش شدن موتور و دستگاه را صادر می نماید. یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی مربوط به معیوب بودن این ترموستات است. اگر ترموستات خراب باشد و نتواند در زمان مناسب عمل کند، گرمای موتور از کنترل خارج شده و در صورت ادامه پیدا کردن ممکن است این مشکل منجر به سوختن موتور جاروبرقی شود. اگر جاروبرقی شما پس از ۳۰ دقیقه کار کردن داغ شود و بوی داغی آن به مشام برسد، به احتمال زیاد ترموستات دستگاه معیوب شده است. برای رفع این مشکل باید از طریق تعمیرکار متخصص اقدام به تعویض ترموستات جاروبرقی خود نمایید.

نیم سوز شدن موتور یکی از دلایل داغ شدن جاروبرقی میباشد

اگر علت داغ شدن جاروبرقی مربوط به نیم سوز شدن موتور جاروبرقی باشد، بدون داشتن تخصص و دانش فنی قادر به تشخیص آن نخواهید بود و تنها تعمیرگاه های تخصصی می توانند این مورد را عیب یابی نمایند. تعمیرکار متخصص پس از باز کردن موتور جاروبرقی، اقدام به بررسی دقیق دستگاه می کند. از این طریق سیم پیچی های دستگاه به طور کامل باز شده و نیم سوز شدن یا سوختگی موتور مشخص می گردد. در صورتی که این مشکل به سرعت تشخیص داده نشود، ممکن است منجر به خرابی سایر قطعات و در نهایت از کار افتادگی کامل دستگاه شود. بنابراین پس از مشاهده گرمای بیش از حد در جاروبرقی، جهت عیب یابی دقیق دستگاه خود را به نمایندگی های مجاز بسپارید.

کثیف بودن فیلتر و پر بودن کیسه بعلت داغ شدن موتور جاروبرقی است

معمولا جاروبرقی ها دارای فیلترهایی هستند که ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت با گرد و غبار مسدود شوند. اگر این فیلتر کثیف باشد، نمی تواند عملیات تبادل هوا را به خوبی انجام دهد و در نتیجه موتور دستگاه داغ می شود. همچنین یکی دیگر از دلایل داغ شدن جاروبرقی مربوط به پر شدن کیسه زباله دستگاه است که می تواند فشار زیادی به موتور دستگاه وارد نماید. اگر همزمان با بالا رفتن دمای جاروبرقی، از مکش جاروبرقی کم می شود، ممکن است مشکل داغی بیش از حد در جاروبرقی ایجاد گردد. تنها راهکار برطرف نمودن این مشکل، خالی کردن کیسه زباله و تمیز کردن فیلتر جاروبرقی می باشد.

خرابی برد اصلی از دلایل گرمای بدنه جاروبرقی

به طور کلی تمامی وسایل برقی خانگی از جمله جاروبرقی ها دارای بردهای داخلی هستند که وظیفه انتقال فرمان های مختلف در دستگاه را بر عهده دارند. از جمله علت داغ شدن جاروبرقی می توان به خراب شدن این بردها اشاره کرد. در صورتی که برد اصلی دستگاه دچار خرابی شود، فرمان هایی نظیر خاموشی دستگاه توسط ترموستان صادر نشده و در نهایت دستگاه به صورت طولانی مدت کار می کند. این مسئله موجب می شود تا موتور دستگاه بیش از حد گرم شده و منجر به سوختن آن می شود.

با مشاهده این حالت بهتر است دستگاه را سریعا خاموش کرده و اقدام به روشن کردن مجدد آن نکنید. بررسی خرابی برد جاروبرقی امری است که تنها از عهده کارشناسان متخصص برمی آید. تنها اقدام مؤثر مصرف کننده در این زمان، تشخیص خرابی از طریق تماس با تعمیرکاران حرفه‌ای می باشد.

خراب بودن فن موتور، علت داغ کردن جارو برقی است

هنگامی که جاروبرقی روشن می شود، فن دستگاه به حرکت درآمده و هوا را به سمت دهانه خروجی جاروبرقی می کشاند. این مسئله باعث ایجاد یک خلاء جزئی در داخل دستگاه شده و در نتیجه عمل مکش ایجاد می شود. خرابی فن از مهمترین مواردی است که در زمان بررسی علت داع شدن جاروبرقی باید آن را در نظر بگیرید. برای بررسی فن جاروبرقی ابتدا درب دستگاه را باز کرده و آن را روشن نمایید. اگر مشاهده کردید که فن خراب بوده و کار نمی کند، باید سریعا اقدام به تعویض فن دستگاه نمایید.

فشار زیاد به موتور، می تواند علت داغ شدن جاروبرقی باشد

مهمترین بخش الکتریکی تمامی جاروبرقی ها، موتور آنها است. به طور کلی موتورها با هر نوع توان و قدرتی، با گوشت زمان دچار خرابی ها و اختلالاتی می شوند. اگر به هر دلیلی مانند استفاده طولانی مدت و نادرست، به موتور جاروبرقی فشار زیادی وارد شود، موتور دستگاه داغ کرده و منجر به سوختگی آن می شود. نحوه تشخیص این مورد نیز به این صورت است که موتور جاروبرقی به صورت پیوسته و بدون توقف کار کرده و دمای آن به سرعت بالا می رود. در صورت مشاهده این وضعیت، باید بررسی دقیق علت داغ شدن جاروبرقی را به تکنسین های مجرب بسپارید. اگر قصد استفاده طولانی مدت از جاروبرقی را دارید، بهتر است زمان استفاده از دستگاه را به دوره های کوتاه تر تقسیم نمایید. در این صورت از بروز هرگونه خرابی در موتور جاروبرقی و سایر قطعات جلوگیری می شود.

خرابی سیم رابط، علت داغ کردن جارو برقی می باشد

یکی دیگر از دلایل داغ شدن جاروبرقی می تواند خرابی سیم رابط آن باشد. در صورتی که سیم دارای هرگونه اتصالی یا پارگی باشد، برق نمی تواند به صورت صحیح به دستگاه برسد و در نتیجه نارسایی و نوسان برق موجب بالا رفتن دمای جاروبرقی و داغ شدن دستگاه می گردد. گاهی ممکن است این پارگی سیم در قسمت نزدیک به قرقره سیم جمع کن بوده و از دید مصرف کننده پنهان بماند. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است سیم جاروبرقی را تا آخرین حد باز نکنید و در صورتی که متوجه هرگونه پارگی و ایراد در سیم شدید، سریعا نسبت به خرید و تعویض سیم رابط جاروبرقی اقدام نمایید.

خرابی کلید گریز از مرکز، علت داغ شدن موتور جاروبرقی است

زمانی که جاروبرقی را روشن می کنید، سیم پیچ راه اندار و یا کمکی وارد مدار می شود. سپس با راه اندازی سیم پیچ اصلی از مدار خارج می گردد.

  • زمانی که کلید گریز از مرکز خراب شود و یا آسیب ببیند، سیم پیچ راه انداز این امکان را ندارد که از مدار خارج شود. به همین خاطر باعث داغ شدن موتور جاروبرقی می شود.
  • به طور معمول تعمیرکاران حرفه ای جاروبرقی با گوش دادن به صدای کنتاکت وارد و خارج شدن سیم پیچ کمکی را بررسی می کنند.

علت داغ شدن دو شاخه جاروبرقی چیست؟

برای بررسی علت داغ شدن جاروبرقی و پاسخ به چرا جاروبرقی داغ میکنه، لازم است علت داغ شدن دو شاخه آن را بررسی کنید:

  • این امکان وجود دارد که مدت زمانی طولانی از جاروبرقی استفاده کرده اید و باید به آن استراحت دهید.
  • کشیدگی بیش از اندازه سیم دو شاخه جاروبرقی می تواند باعث گرم شدن و داغ کردن آن شود.
  • اگر فشار زیادی به موتور جاروبرقی وارد شود، دو شاخه داغ خواهد شد.
  • در صورتی که سیم و دو شاخه جاروبرقی بیش از اندازه داغ شود، می تواند به موتور جاروبرقی آسیب وارد کند.
  • حتما برای عیب یابی و تست دو شاخه جاروبرقی اقدام کنید.

نتیجه گیری از علت داغ شدن جاروبرقی در هوم خانه

در این مطلب به بیان تمامی دلایل داغ شدن جاروبرقی و راهکارهای برطرف نمودن مشکلات آن پرداختیم تا در صورت مواجهه با این مشکل، بتوانید به عیب یابی دستگاه خود بپردازید. به طور کلی تشخیص علت داغ شدن بدنه جاروبرقی کار آسانی نیست و در بعضی موارد نیاز به تجربه و دانش فنی دارد. در صورتی که تخصص و مهارتی در زمینه عیب یابی وسایل برقی مانند جاروبرقی ندارید، بهتر است دستگاه خود را جهت رفع مشکل به متخصصین این حوزه واگذار نمایید. نمایندگی تعمیرات جاروبرقی در هوم خانه با برخورداری از تکنسین های متخصص و مجرب، در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه شما را تشخیص داده و اقدام به برطرف کردن آن می نماید.

کاربران گرامی؛ چناچه با مشکل خرابی در جاروبرقی خود هم مواجه شدید می توانید از خدمات نمایندگی تعمیرات جاروبرقی در هوم خانه بهره مند شوید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست