آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

آیا از علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی اطلاع دارید؟ در برخی از موارد به دلیل استفاده نامناسب یا بیش از حد لباسشویی ممکن است مشکلاتی در کارکرد صحیح دستگاه ایجاد شود. به طور ‌کلی مواجه شدن با لباس های کثیف پس از اتمام عملیات شستشو می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. از این رو یافتن علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. در این مطلب از هوم خانه تمامی دلایلی که می توانند باعث ایجاد این مشکل شوند را برای شما بیان نموده ایم.

کاربران گرامی؛ چنانچه سوال یا نظر به خصوصی در مورد تمیز نشستن ماشین لباسشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین لباسشویی لباس ها را تمیز نمی شوید؟

عملکرد ماشین لباسشویی ها به این صورت است که تمامی لکه ها و کثیفی های لباس ها را با استفاده از درجه پایین و مواد شوینده در یک برنامه شستشوی سریع از بین می برند. در برخی مواقع ممکن است این برنامه شستشو موجب از این رفتن کثیفی لباس ها نشده و در نتیجه عملیات شستشو ثمر بخش نباشد.

ایراداتی که می توانند علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی باشند شامل موارد گوناگونی از خرابی قطعات تا استفاده از مواد شوینده نامناسب می باشند که جهت عیب یابی لباسشویی باید هریک از آنها مورد بررسی قرار بگیرند. به طور کلی مطالعه دفترچه راهنمای لباسشویی می تواند شرایط و برنامه مناسب جهت شستشوی لباس های مختلف را برای شما مشخص نماید.

بررسی 8 علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی

علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی، به طور کلی در 8 مورد خلاصه می شود. شما باید برای رفع علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی این موارد را بررسی کنید:

  1. پر شدن بیش از اندازه مخزن
  2. تنظیمات اشتباه دستگاه
  3. مقدار نامناسب مواد شوینده
  4. خراب شدن المنت
  5. کثیف بودن مخزن لباسشویی
  6. تمیز نبودن جاپودری
  7. کثیفی فیلتر
  8. عدم چرخیدن مخزن لباسشویی

پر شدن بیش از حد مخزن علت کثیف شستن ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی برای تشخیص میزان سطح آب از یک سنسور برخوردار هستند که از پر شدن بیش از اندازه مخزن جلوگیری می کند. در صورتی که درون مخزن بیش از اندازه لباس پر شود، آب به میزان کافی در آن جمع نشده و در نتیجه لباس ها تمیز شسته نمی شوند. در صورتی لباس ها به طور تمیز و کامل شسته می شوند که آب به اندازه کافی در مخزن گردش نماید. حجم زیاد لباس ها می تواند باعث گره خوردن و درهم پیچیدگی آنها شود. جهت شستشوی لباس ها در ماشین لباسشویی باید مخزن آن را به اندازه ای پر کنید که فضای خالی بالای مخزن به اندازه یک دست باشد.

تنظیمات شستشوی اشتباه علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی معمولا دارای تنظیمات و برنامه های شستشوی مختلفی هستند که شما می توانید لباس های خود را با روش های مختلفی در لباسشویی شستشو دهید. از این رو در بسیاری از مواقع استفاده از برنامه شستشوی اشتباه می تواند دلیل تمیز نشستن ماشین لباسشویی باشد. به عنوان مثال برخی از لباس ها مانند لباس های کتان تنها به آب گرم و برخی دیگر از آنها به آب سرد نیاز دارند. همچنین سایر تنظیمات شستشو شامل مدت زمان و … نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید به دفترچه راهنمای لباسشویی خود مراجعه نموده و از تنظیمات صحیح آن مطلع شوید.

مقدار نامناسب مواد شوینده علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی

همواره باید به اینکه نکته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد مواد شوینده و کف زیاد می تواند علت کثیف شستن ماشین لباسشویی باشد؛ زیرا موجب می شود تا اصطکاک میان لباس های داخل مخزن کمتر شود. همچنین شما می توانید به جای استفاده از مواد شوینده بی کیفیت و معمولی، از موادی استفاده کنید که از کیفیت بالاتری برخوردار باشند تا لباس ها تمیزتر شسته شوند. بهترین مواد شوینده ماشین لباسشویی معمولا دارای کف کمتری بوده و دارای آنزیم می باشد.

همچنین اگر از صابون های پودری استفاده می کنید، باید بدانید که این صابون ها دیرتر در آب حل می شوند و باید پیش از روشن کردن لباسشویی، آن را در دستگاه بریزید. باید همواره به یاد داشته باشید که استفاده بیش از اندازه مواد شوینده می تواند باعث ایجاد رد و لکه هایی بر روی لباس ها شود. از این رو باید از مواد شوینده به اندازه ای که در دفترچه لباسشویی درج شده، استفاده نمایید.

خرابی المنت دلیل تمیز نشستن ماشین لباسشویی

تمام مدل‌ های ماشین لباسشویی برای گرم کردن آب درون محفظه دارای یک المنت مخصوص می باشند که جهت رسیدن به دمای مطلوب آب در دستگاه تعبیه شده است. خرابی و معیوب شدن این المنت باعث عدم شکل گیری آب گرم شده و می تواند علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی باشد. زیرا لباس برای تمیز شدن نیاز به آب گرم و داغ دارد. جهت رفع این مشکل باید بررسی کنید که تنطیمات دمای شستشو در صفحه کنترل به درستی انجام می شود. سپس هنگامی که آب در مخزن پر شد، باید دمای آن را اندازه گیری کرده و در صورت وجود مشکل المنت را تعویض نمایید.

آلودگی مخزن داخلی علت خوب نشستن ماشین لباسشویی

برای اینکه لباس ها تمیز شسته شوند، باید خود مخزن لباسشویی تمیز باشد. به طور کلی با گذشت زمان آلودگی های مختلفی نظیر کرک، روغن، کثیفی و … در داخل مخزن لباسشویی جمع می گردد. این آلودگی ها به هنگام شستشوی لباس ها در دستگاه موجب کثیف شدن آنها خواهد شد.

  • جهت بررسی مخزن باید داخل آن را به کمک یک چراغ قوه مشاهده نمایید و آن را بو بکشید.
  • در صورتی که بوی نامطبوعی مانند بوی کپک از داخل آن احساس می کنید، به این معناست که دستگاه نیاز به سرویس و شستشوی داخلی دارد.
  • همچنین می توانید یک دستمال بر روی دیواره آن بکشید و در صورت کثیف شدن دستمال، لباسشویی نیاز به تمیز شدن دارد.

تمیز نبودن جاپودری علت کثیف شستن ماشین لباسشویی

در بسیاری از موارد تمیز نبودن جاپودری ماشین لباسشویی می تواند یک علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی باشد. جهت رفع این مشکل باید جاپودری را بررسی نموده و آلودگی آن را از بین ببرید. باید کشوی جاپوری را خارج کرده و آن را به کمک مواد شوینده تمیز کنید. اگر با انجام این کار همچنان لکه بر روی آن وجود دارد، می توانید یک مسواک را به محلول آب گرم، سرکه و جوش شیرین آغشته نموده و آن را بر روی لکه ها بکشید. به طور کلی باید جاپودری لباسشویی را هر ۶ ماه یکبار تمیز نمایید.

تمیز نبودن فیلتر علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

تمامی ماشین لباسشویی ها از یک فیلتر مخصوص برای تخلیه آب برخوردار هستند. در صورتی که این فیلتر مسدود شود، عملیات تخلیه آب دستگاه دچار مشکل خواهد شد. این مسئله می تواند باعث بوی بد لباسشویی، نشتی آب و همچنین عملکرد نامناسب شستشوی آن شود. برای رفع این مشکل باید فیلتر را از لباسشویی خارج نموده و با استفاده از پاک کننده های سطوح از نوع آهکی یا سرکه سفید آن را تمیز نمایید.

نچرخیدن مخزن علت تمیز نشدن لباس در لباسشویی

یکی از موارد دیگری که برای تمیز شسته شدن لباس ها در لباسشویی لازم است، چرخش دیگ است. لباس ها باید بر روی هم به اندازه مناسب ساییده شوند که این کار باید توسط همزن لباسشویی های درب از بالا و چرخش لباسشویی های درب از جلو انجام گردد. در صورتی که لباسشویی هیچگونه حرکت و چرخشی نداشته باشد، لباس ها تمیز شسته نخواهند شد.

  • علت نچرخیدن محفظه دستگاه می تواند مربوط به ضعیف بودن موتور یا معیوب بودن خازن موتور باشد.
  • موارد دیگری مانند گشاد شدن، پارگی و استهلاک تسمه نیز می تواند باعث نچرخیدن مخزن و علت خوب نشستن ماشین لباسشویی باشد.

نتیجه گیری از علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی

در این مقاله تمامی مواردی که می توانند علت تمیز نشستن ماشین لباسشویی باشند را برای شما توضیح دادیم که به کمک آنها می توانید دستگاه خود را به راحتی عیب یابی و رفع عیب نمایید‌. در صورتی که با بررسی موارد بالا نیز نتوانستید مشکل لباسشویی خود را برطرف ‌کنید، می توانید از نمایندگی تعمیرات ماشین لباسشویی در هوم خانه کمک بگیرید. تکنسین های متخصص و مجرب این مجموعه به راحتی مشکل دستگاه شما را تشخیص داده و آن را رفع می کنند.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
avatar
خدابنده 02 اسفند 1401

با سلام. ماشین لباسشویی فاگور دارم . مدتی است که لباس های مشکی بعد از شستشو دارای لکه های سفید است که باید مجدد با دست آبکشی شود . لطفا راهنمایی فرمایید. سپاس

پاسخ دادن
    avatar
    homekhane3 03 اسفند 1401

    سلام. علت شوینده نامرغوب و تخلیه آب نامناسب از لباسشویی است که باید رعایت شود.

    پاسخ دادن