راهنمای استفاده از لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر

استفاده از ماکروفر به دانش خاص خود نیاز دارد چرا که ممکن است استفاده اشتباه از آن نتیجه ای مطلوب نداشته باشد. یکی از نتایج ناخوشایندی که به علت استفاده نادرست از مایکروفر رخ می دهد،خشک شدن غذا در آن است.امروز با این مطلب تخصصی درباره نحوه جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر در خدمت شما هستیم. پس با ادامه مطلب همراه هوم خانه باشید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نر و یا تجربه به خصوصی در مورد جلوگیری از خشک شدن مواد غذایی در ماکروفر دارید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

چرا غذا در ماکروفر خشک می شود؟

علت خشک شدن غذا در ماکروفر می تواند به دلیل عدم رعایت نکاتی در مورد خشک نشدن غذا در ماکروفر باشد. از این رو به صورت تخصصی یک به یک مواردی که علت خشکی غذا در ماکروفر محسوب می شوند را در این مطلب بررسی می کنیم  در نهایت به شما آموزش می دهیم تا با انجام چه کارهایی اقدام به جلوگیری خشک نشدن غذا در ماکروفر کنید.

5 ترفند برای خشک نشدن غذا در مایکروفر

5 ترفند برای خشک نشدن غذا در ماکروفر به شما کمک خواهد کرد تا از بروز این اتفاق جلوگیری نمایید:

  1. آشنایی با نحوه نگهداری از باقی مانده غذا
  2. عدم استفاده از روش اصولی گرم کردن غذا
  3. به کار گیری ظروف نا مناسب برای گرم کردن غذا
  4. کم بودن میزان رطوبت موجود در مواد غذایی
  5. انتخاب برنامه مناسب برای گرم نمودن مواد غذایی

نحوه نگهداری و گرم کردن غذا چه ارتباطی با جلوگیری از خشک شدن غذا در ماکروفر دارد؟

همان طور که می دانید، ماکروفر مانند سایر وسایل برقی خانگی، نیاز به رعایت نکاتی در جهت استفاده دارد. از این رو در ادامه نکاتی را برای استفاده از ماکروفر برای شما شرح خواهیم داد تا از خشک شدن غذا در ماکروفر جلوگیری کنید:

  • یکی از مهم ترین فاکتور هایی که بر خشک نشدن غذا در مایکروفر تاثیر دارد این است که چگونه غذا را نگهداری و آن را گرم می کنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر بهتر است غذا را درون ظرف یا پلاستیک داخل یخچال نگهداری کنید.
  • این که ظرفی که غذا را در آن ریخته اید درب داشته باشد بسیار مهم است، چرا که باید درب ظرف را ببندید تا غذا در مدتی که در یخچال است خشک نشود.اگر ظرف شما در دار نیست از پلاستیک فریزر برای پوشاندن آن استفاده کنید.
  • جالب است بدانید که اگر می خواهید غذا تازه تر بماند بهتر است بجای درب ظرف از پلاستیک فریزر استفاده کنید.

چه ظروفی برای خشک شدن غذا در مایکروفر مناسب می باشد؟

این که شما از چه ظروفی برای گرم کردن غذا در مایکروفر استفاده می کنید اهمیت زیادی دارد به همین دلیل در این بخش ما به معرفی نکاتی در اینباره می پردازیم.

  • مورد اول که باید رعایت کنید این است که هرگز از ظروف فلزی یا فویل ‌های آلومینیومی در مایکروفر استفاده نکنید.چرا که فلز امواج مایکروویو را از خود عبور نمی ‌دهد. خطرات قرار دادن فلزات در ماکروفر به قدری زیاد است که می تواند به سلامت شما و دستگاهتان آسیب وارد کند.
  • به علاوه اینکه نه تنها استفاده از ظروف فلزی در گرم شدن غذا تاثیری ندارد بلکه موجب جرقه زدن مایکروفر نیز خواهد شد و ممکن است نتایج جبران ناپذیری به بار آورد.
  • بطور کلی باید برای گرم کردن غذا و خشک نشدن غذا در ماکروفر از ظروف شیشه ‌ای، سرامیکی، پلاستیکی و کاغذی استفاده کنید چرا که این طروف بهتر و سریع تر می توانند غذا را گرم کنند.
  • نکته:استفاده از ظروف پلاستکی فقط در نوع خاصی از مایکروفر ها مجاز است چرا که استفاده از آن ها در سایر ماکروویو ها ممکن است سبب ذوب شدن ظرف و یک دردسر بزرگ شود.

برای جلوگیری از خشکی غذا در ماکروفر آن را بصورت یکنواخت در ظرف پخش کنید

از آنجایی که مایکروفر با به حرکت درآوردن مولکول های غذا در اثر انتقال موج به آن ها،غذا را گرم می کند باید سطح غذا در دستگاه به صورت یکنواخت باشد تا همه آن بخوبی گرم شود. اگر بخش از غذا ضخیم تر بوده(غذای بیشتری در آنجا وجود دارد) و بخشی نازک تر باشد،بخش نازک تر ممکن است خشک شده و بخش دیگر سرد باقی بماند.چرا که اشعه مایکروویو در نقاطی از غذا که تراکم آن بیشتر است کمتر نفوذ می کند. باید به یاد داشته باشید که میزان نفوذ اشعه مایکروفر زیاد نیست و نمی توانید از آن برای پخت و پز های سنگین استفاده کنید چرا که برای مثال میزان نفوذ این اشعه در گوشت تنها یک سانتی متر است!

تاثیر رطوبت بر جلوگیری از خشک شدن غذا در ماکروفر

اینکه غذای شما مرطوب باشد در جلوگیری از خشک شدن غذا بعد از گرم کردن در مایکروفر بسیار موثر است.این موضوع دلیلی علمی دارد که در ادامه به شرح آن می پردازیم:

  • همانطور که می دانید مولکول‌ های آب قطبی هستند و این قطبیت به دلیل الکترونگاتیوی زیاد مولکول ‌های اکسیژن موجود در آب است.
  • خاصیت قطبی بودن مولکول ‌های آب باعث میشود که  در اثر اشعه مایکروویو راحت‌ تر به جنب و جوش در بیایند.
  • در نتیجه هرچقدر میزان رطوبت غذا بیشتر باشد، غذا سریع ‌تر گرم شده و خشک هم نخواهد شد.
  • اگر می خواهید غذاهایی غیر مرطوب مانند برنج را با استفاده از مایکروفر گرم کنید آن را مرطوب کنید یا از یک حوله کاغذی مرطوب برای ایجاد رطوبت در غذا استفاده کنید.
  • راهکار دیگر این است که کاسه ‌ای پر از آب را در هنگام گرم شدن غذا در مایکروفر قرار دهید.به این ترتیب فضای داخلی دستگاه مرطوب شده و از خشک شدن غذا در مایکروفر جلوگیری می کند.
  • استفاده از درپوش منفذ دار در هنگام گرم کردن غذا و هم زدن غذا در نرم شدن آن تاثیر گذار است.

برنامه پخت مناسب را انتخاب کنید تا از خشک شدن غذا در ماکروفر جلوگیری شود

یکی از مهم ترین دلایلی که می تواند موجب خشک شدن غذا در مایکروفر شود، انتخاب برنامه پخت نامناسب است.

معمولا ماکروفر ها دارای برنامه های متفاوتی هستند که برای استفاده از آن ها بهتر است با دکمه های مایکروفر آشنا شوید. شما می توانید از حالت هایی مانند یخ زدایی، درست کردن پاپ کرن و گرم کردن غذا از برنامه های کاربردی مایکروویو استفاده کنید. اگر بصورت نادرست و جابجا انتخاب شوند می توانند بر کیفیت گرم شدن غذا تاثیر منفی بگذارند. اگر برنامه پخت به درستی انتخاب نشود به دلیل ایجاد بیش از اندازه گرما می تواند  سبب خشک شدن مواد غذایی شود و تمام رطوبت مواد غذایی را از بین ببرد. پس اهمیت این موضوع را از یاد نبرید.

دلیل خشک شدن پیتزا در ماکروفر چیست؟

به طور کلی خشک شدن پیتزا در ماکروفر می تواند به عوامل زیر بستگی داشته باشد:

  • طولانی شدن مدت زمان پخت پیتزا و خشک شدن خمیر
  • نبودن آب کافی در خمیر
  • ورز دادن بیش از اندازه خمیر پیتزا
  • اضافه نمودن مقدار زیادی آرد در زمان ورز دادن
  • انتخاب برنامه نامناسب برای پخت پیتزا

علت خشک شدن نان در مایکروفر

در زمان گرم نمودن نان در مایکروفر، مقدار زیادی رطوبت از آن خارج شده و به بخار تبدیل می شود. از این رو می تواند علت خشک شدن نان در مایکروفر محسوب شود. بهتر است برای جلوگیری از این مسئله مدت زمان گرم کردن نان در ماکروویو را کوتاه تر کنید و حتما نان را در داخل ظرف در بسته قرار دهید تا رطوبت نان بیرون نرود.

علل خشک شدن مرغ در مایکروویو

دلیل خشک شدن مرغ در مایکروویو، عدم رعایت برخی از اصول می باشد که تصمیم داریم در این بخش از مطلب به صورت کامل آن ها را شرح دهیم. به شما توصیه می کنیم که برای جلوگیری از خشکی غذا در ماکروفر، حتما مرغ را با پوست در مایکروفر طبخ نمایید و سپس در زمان سرو، پوست آن را جدا نمایید. در غیر این صورت مرغ در ماکروفر خشک شده و غیر قابل خوردن خواهد بود.

علت خشک شدن کیک در مایکروویو

علت خشک شدن کیک در مایکروفر به عوامل مختلفی بستگی دارد که از مهم ترین آن ها می توانیم به کم بودن چربی، وجود مقدار کمی شکر در کیک، مخلوط شدن بیش از حد مواد کیک و مناسب نبودن میزان مایعات اشاره کنیم.

بررسی راهکار های جلوگیری از خشک شدن غذا در ماکروفر

خشک شدن غذا در مایکروفر دلایل متعددی دارد که به نوع ظرف استفاده شده برای گرم کردن،میزان خشک و مرطوب بودن خود غذا،نحوه نگهداری از غذا در یخچال و برنامه پخت بستگی دارد.برای جلوگیری از خشک شدن غذا در مایکروفر کافی است نکاتی که در قسمن های قبل گفته شد را رعایت کنید تا نتیجه ای دلچسب را مشاهده کنید.اگر به دلیل استفاده نادرست از دستگاه مثلا گذاشتن ظرف پلاستیکی یا فلزی در آن مایکروفر شما دچار خرابی شد، با تعمیرکاران تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه تماس گرفته و مشکل خود را با آن ها در میان بگذارید تا در اسرع وقت به کمک شما بیایند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست