آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی یکی از مهمترین و رایج ترین مشکلاتی است که می تواند مانع از عملکرد صحیح دستگاه شود. در هنگام روبرو شدن با این مشکل قطعات مختلفی برای تعمیر ماشین ظرفشویی مورد بررسی قرار می گیرند و خرابی آنها برطرف می گردد. در این مطلب رایج ترین علت بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی را برای شما مطرح نموده ایم تا با استفاده از این موارد بتوانید مشکل دستگاه خود را برطرف کنید.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نظر به خصوصی در مورد قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا درب ماشین ظرفشویی به درستی قفل نمی شود؟

ماشین‌ های ظرفشویی در مدل های متفاوتی تولید و عرضه می شوند و قطعات مختلفی در ساختمان آنها به کار رفته است. به عنوان مثال ممکن است در مجموعه‌ درب ماشین ظرفشویی قطعاتی مانند فنر، کابل، چفت، زنجیر، قرقره، لاستیک و … تعبیه شود. اگر ماشین ظرفشویی شما دارای هریک از این قطعات باشد، به هنگام مواجهه با مشکل بسته نشدن درب ظرفشویی باید این قطعات را به دقت مورد بررسی قرار داده و مشکل آنها را رفع کنید. به طور کلی وجود خرابی و یا ایراد در هریک از عوامل زیر می تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی باشد.

بررسی 10 علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

در این بخش از مطلب از 10 دلیل بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی می باشند، نام خواهیم برد:

  1. چیدمان ظروف
  2. خرابی قفل درب
  3. خرابی لولا
  4. پوسیدگی لاستیک درب
  5. خرابی بست
  6. معیوب شدن فنر
  7. خرابی بازو ها
  8. خرابی دستگیره درب
  9. خراب شدن گیره
  10. خرابی چفت درب

برای رفع مشکل بسته نشدن درب ظرفشویی، ظروف را درست چیدمان کنید

در صورتی که به هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی درب دستگاه مورد نظر به درستی بسته و قفل نشود، بهتر است ابتدا از نحوه چیدمان ظروف در ماشین ظرفشویی خود اطمینان حاصل کنید. در صورت مشاهده بیرون زدگی ظروف و نامرتب بودن آنها در محفظه دستگاه، باید ظرف ها را به شکل مرتب و اصولی در داخل ماشین ظرفشویی بچینید.

خرابی قفل درب از علل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل شل شدن درب ماشین ظرفشویی مربوط به وجود ایراد و خرابی در قفل درب دستگاه می باشد. در این شرایط باید تمامی قفل های تعبیه شده برای ماشین ظرفشویی را به شکل های مختلف بررسی و چک کنید. در صورت مشاهده هرگونه مشکل و خرابی در قفل درب ماشین ظرفشویی باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که قفل درب ظرفشویی به هیچ وجه قابل تعمیر نمی باشد و در نتیجه بهتر است وقت خود را برای تعمیر این قطعه هدر ندهید.

خراب شدن چفت درب دلیل بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی

چفت درب ماشین ظرفشویی یکی از قطعاتی است که دارای دو کارایی مختلف می باشد. درب دستگاه توسط قفل درب به صورت محکم کشیده شده و بسته نگه داشته می شود. همچنین چفت قفل می تواند کلید را به طرف قفل ایمن بکشد تا دستگاه از بسته شدن کامل درب اطمینان حاصل کند.

  • در صورتی که چفت قفل به شکل ناهماهنگ باشد، می تواند علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی باشد و باید آن را کمی جابجا کنید.
  • اگر چفت قفل ماشین هماهنگ نباشد، چفت را جابه جا کنید و سعی کنید درب را ببندید.
  • ممکن است چفت درب دارای مشکلات مکانیکی یا الکتریکی باشد که باید چفت را به دقت عیب یابی کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • اگر چفت درب ایراد داشته و یا دچار شکستگی شده باشد، باید آن را با چفت نو تعویض نمایید.

خرابی لولای درب می تواند مانع از قفل شدن درب ظرفشویی شود

لولاهای درب ماشین ظرفشویی قطعاتی هستند که بر روی قسمت چهارچوب پایینی دستگاه می چرخند. کاربرد این لولاها به این صورت است که درب دستگاه را باز نگه می دارند و اجازه باز و بسته شدن آن را می دهد. در صورتی که لولاهای تعبیه شده در درب ماشین ظرفشویی دچار خمیدگی یا شل شدگی شوند، درب دستگاه به صورت کامل بسته و قفل نخواهد شد. اگر ایراد و مشکلی در لولاهای درب مشاهده کردید، باید این لولاها را تعویض کنید.

پوسیدگی لاستیک علت بسته نشدن درب ظرفشویی است

یکی از مهمترین عواملی که به هنگام قفل شدن درب دستگاه و شروع به کار آن، از نشت آب به بیرون از دستگاه جلوگیری می کند، واشر درب می باشد. این قطعه معمولا بر روی لبه‌ درب ظرفشویی نصب می گردد. وظیفه این نوار پلاستیکی درزگیری درب است که اگر دچار خرابی شود، علاوه بر نشت آب از دستگاه، از دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی نیز خواهد بود. به همین علت در صورت مشاهده پارگی، پوسیدگی و خرابی این لاستیک باید به سرعت آن را تعویض نمایید.

خرابی بست علت قفل نشدن درب ظرفشویی می باشد

بست درب ماشین ظرفشویی یکی از قطعاتی است که محل قرارگیری آن بر روی قسمت چهارچوب درب دستگاه می باشد. هنگامی که درب ظرفشویی قفل می شود، بست قفل درب در جای خود قرار می گیرد. باید اطمینان حاصل کنید که حتما بست با با قفل درب هماهنگی داشته باشد. در صورتی که بست قفل هماهنگ نباشد، چفت درب ماشین ظرفشویی نیز نمی تواند به درستی بسته شود و در نتیجه علت بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی خواهد بود. اگر بست درب دچار شکستگی و صدمه ای شده است، آن را تعویض نمایید.

ایراد در فنر از دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی فنر درب است که برای کمک به بسته شدن کامل درب در آن تعبیه شده است. در صورتی که این فنر معیوب شده باشد، درب دستگاه به طور صحیح بسته و قفل نخواهد شد. حتما بررسی کنید که فنرهای درب مشکلی نداشته باشند و به درستی کار کنند. در برخی مواقع ممکن است فنر درب کمی شل شده باشد که باید آن را در جای خود برگردانید. اگر فنر شکسته شده باشد، قابل تعمیر نیست و باید آن را با یک فنر نو تعویض نمایید.

خرابی گیره از علل بسته نشدن درب ظرفشویی

خرابی گیره درب ماشین ظرفشویی نیز می تواند یکی ار عواملی باشد که موجب بسته نشدن درب ظرفشویی خواهد شد. بهتر است تمامی مجموعه گیره درب را به طور دقیق جهت وجود هرگونه خرابی چک کنید. در صورتی که گیره درب دچار خرابی و ایراد شده باشد، باید آن را سریعا تعویض کنید؛ زیرا گیره درب به هیچ عنوان قابلیت تعمیر ندارد و باید حتما با گیره نو تعویض شود.

خرابی بازوها می تواند مانع از قفل شدن درب ماشین ظرفشویی شود

در صورتی که ماشین ظرفشویی شما از بازوهایی برای جلوگیری از افتادن درب برخوردار است، باید بدانید که امکان خرابی و یا پوسیدگی آنها در طول زمان و استفاده مکرر وجود دارد. این بازوها نیز مانند سایر قطعات ممکن است دچار ایراداتی شوند و در این شرایط باید با توجه به مدل ماشین ظرفشویی اقدام به تعویض بازوها کنید.

  • جهت انجام این کار ابتدا صفحه فوقانی که به پشت دستگاه به کمک دو پیچ متصل است را جدا کنید.
  • سپس پیچ‌ های مربوط به پانل‌ های جانبی را که در قسمت بالا و جلوی دستگاه تعبیه شده اند، باز نمایید.
  • حالا به بخش ترمز، قرقره ها، فنرها، بازو و کابل دسترسی کامل دارید.
  • اکنون می‌ توانید خرابی بازو را به دقت بررسی کرده و در صورت مشاهده ایراد، آن را تعویض کنید.

خرابی دستگیره دلیل قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که تنها با مشاهده درب ماشین ظرفشویی نمی توانید ایرادات آن را پیدا کنید. پس از بررسی تمامی مجموعه قفل درب، باید به بررسی و عیب یابی دستگیره درب ظرفشویی بپردازید. دستگیره درون درب ماشین ظرفشویی تعبیه شده است و خرابی آن می تواند علت بسته نشدن در ماشین ظرفشویی باشد.

چنانچه با دست کشیدن داخل دستگاه متوجه شدید که دستگیره قابلیت حرکت دارد و یا از مقاومت کمی برخوردار است، به این معناست که دچار خرابی شده است. در این شرایط باید برای تعمیر یا تعویض دستگیره اقدام کنید.

نتیجه گیری از علت قفل نشدن درب ماشین ظرفشویی

در این مطلب سعتی نمودیم به پرسش چرا در ماشین ظرفشویی بسته نمیشه شما پاسخ دهیم. از این تمامی عواملی که باعث بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی میشد شامل خرابی لئوای درب، خرابی قفل درب، خرابی دستگیره، ایراد در فنر، بست و … را برای شما شرح دادیم. لازم به ذکر است که باید تنظیم درب ماشین ظرفشویی را به درستی انجام دهید تا از شل شدن درب ماشین ظرفشویی جلوگیری شده و باعث بسته نشدن درب ماشین ظرفشویی نشود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست