آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

در برخی مواقع مصرف کنندگان ماشین‌ ظرفشویی با مشکلات مختلفی به هنگام کار با دستگاه مواجه می شوند که با بررسی و شناسایی نکات مربوط به مشکلات دستگاه، می توانند علت بروز ایراد را پیدا کرده و رفع نمایند. یکی از مشکلاتی متداولی که کاربران به دنبال عیب یابی آن هستند، علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی است. در این مقاله از هوم خانه به بررسی و بیان دلایل توقف کارکرد ماشین ظرفشویی خواهیم پرداخت و راه های برطرف شدن مشکل را نیز بیان می کنیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با تعمیرکاران لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین ظرفشویی به طور ناگهانی خاموش می شود؟

یکی از ایراداتی که در رابطه با عملکرد ماشین ظرفشویی برای شما نیز ممکن است پیش بیاید، توقف ناگهانی ماشین ظرفشویی در هنگام شستشو و یا خاموش شدن آن می باشد. این مشکل ناخوشایند می تواند برنامه ریزی شما جهت شستشوی ظروف در ماشین ظرفشویی را دچار اختلال نماید. اما باید بدانید که در صورت مواجهه با این مشکل، لازم به نگرانی نمی باشد؛ زیرا با استفاده از راهنمایی هایی ارائه شده در این مطلب قادر به برطرف نمودن ایراد دستگاه و استفاده مجدد از ظرفشویی خود خواهید بود.

بررسی 8 دلیل خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار

در این بخش از مطلب، از 8 علت خاموش شدن اتفاقی ماشین ظرفشویی در حین کار نام خواهیم برد:

  1. آسیب دیدگی فیوز حرارتی
  2. خرابی پمپ و موتور
  3. خراب شدن المنت حرارتی
  4. معیوب شدن درب ماشین ظرفشویی
  5. خرابی پنل کنترل
  6. معیوب بودن برد الکترونیکی
  7. مشکل دار شدن فن و تهویه
  8. جران برق

ایراد در جریان برق علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی[

در برخی مواقع ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی در حین عملیات شستشو، نرسیدن جریان برق صحیح باشد. اگرچه این مشکل ممکن است کمی ساده به نظر برسد، اما کاربران معمولا به آن توجهی نمی کنند. از این رو باید فیوز برق ماشین ظرفشویی را به دقت بررسی نمایید تا نپریده باشد. همچنین بهتر است کابل دستگاه و پریز برق را نیز به خوبی بررسی کنید. در صورتی که صفحه نمایشگر و چراغ های ظرفشویی روشن هستند، به معنای آن است که ایراد آن از تامین جریان برق نمی باشد.

خرابی فیوز حرارتی باعث خاموش شدن ظرفشویی می شود

فیوز حرارتی یکی از قطعاتی است که به هنگام داغ شدن بیش از اندازه دستگاه، جریان برق برد و موتور را قطع می نماید تا از آنها مراقبت نماید. از این رو یکی از دلایل خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی پریدن فیوز حرارتی دستگاه می باشد. با این حال تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی نمی تواند مشکل دستگاه شما را برطرف کند؛ زیرا پریدن فیوز حرارتی می تواند به دلیل خرابی قطعه دیگری باشد که باید بررسی گردد. پس در صورتی که فیوز حرارتی را تعویض کنید، ممکن است این مشکل مجددا رخ دهد که در این صورت تنها راه، یافتن علت اصلی ایراد دستگاه می باشد.

  • معیوب بودن درب دستگاه علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار است
  • یکی از مواردی که به هنگام یافتن علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی باید بررسی شود، درب دستگاه می باشد. بهتر است یک بار درب را به طور کامل باز و بسته نمایید تا از چفت شدن آن مطمئن شوید. در صورتی که درب دستگاه به درستی بسته نشود، عملیات شستشو شروع نمی شود و در صورت باز شدن درب دستگاه در حین کار، عملیات متوقف می گردد.

    در نتیجه ممکن است وجود ایراد در تنظیم درب ماشین ظرفشویی، میکروسوئیچ درب و یا سایر قطعات مجموعه قفل درب علت بروز این مشکل در دستگاه باشند. شما می توانید با تعویض قطعات معیوب مجموعه قفل درب مانند میکروسوئیچ می توانید ایراد دستگاه را به راحتی برطرف کنید. بهتر است برای انجام این کار حتما از یک متخصص تعمیرات کمک بگیرید تا خسارات بیشتری به دستگاه وارد نشود.

  • خراب شدن پنل کنترل می تواند باعث خاموش شدن ماشین ظرفشویی شود
  • در برخی از انواع مدل های ماشین ظرفشویی، ایراد در پنل کنترلی یا کنسول کنترل علت خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار می باشد. پنل کنترلی نوعی صفحه رویی دستگاه می باشد که صفحه نمایشگر و دکمه های ماشین ظرفشویی بر روی آن تعبیه شده است. وجود هرگونه خرابی و ایراد در این قطعه باعث گیر کردن دکمه ها و اختلال در کارکرد ظرفشویی خواهد شد که تنها راه رفع مشکل آن تعویض پنل کنترلی است.

  • آسیب دیدن برد الکترونیکی می تواند باعث خاموش شدن دستگاه در حین کار شود
  • برد الکترونیکی از قطعات اصلی ماشین ظرفشویی است که عملکردهای مختلف دستگاه را کنترل می نماید و برای شروع و پایان عملیات ها فرمان صادر می کند. از این رو ایراد در برد می تواند علت خاموش شدن ناگهانی ظرفشویی در هنگام کار باشد.

    • عیب یابی و شناسایی مشکلات برد امری فنی و تخصصی است که نیاز به تجربه زیادی دارد.
    • در صورتی که برد نتواند ولتاژ لازم را دریافت نماید، عملیات مورد نظر انجام نخواهد شد. در این شرایط باید برد را تعویض کنید که کاری هزینه بر است.
    • ابتدا بهتر است تمامی قسمت های دستگاه را بررسی کنید و در پایان کار به سراغ بخش برد الکترونیکی آن بروید.

  • عیب یابی پمپ و موتور برای رفع مشکل خاموش شدن ماشین ظرفشویی
  • ماشین ظرفشویی برای کارکرد صحیح نیاز به جریان آب مداوم دارد. در مواقعی ممکن است علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی مربوط به قطع شدن آب باشد. همچنین از جمله قطعات مهمی که در عملکرد صحیح دستگاه نقش اساسی دارند، موتور و پمپ آب ماشین ظرفشویی می باشد. اگر این قطعات نتوانند جهت عملیات شستشوی ظرفشویی، فشار آب کافی تامین کنند و یا دچار خرابی شده باشند، کارکرد دستگاه دچار مشکل خواهد شد.

    • یکی از نشانه های وجود این مشکل در دستگاه توقف ناگهانی آن در حین کار است.
    • خرابی موتور یا پمپ باعث ایجاد سر و صدا نشتی آب ظرفشویی خواهد شد.

    بررسی فن و تهویه برای رفع ایراد خاموش شدن ناگهانی ظرفشویی

    به طور کلی در پایان فرآیند شستشو و در مرحله خشک کردن ظروف در ماشین ظرفشویی، تهویه دستگاه باز شده و فن می تواند هوای مرطوب را به بیرون هدایت کند. تهویه در قسمت پایین درب باز می شود و اگر باز نشده و به کار نیفتد، ظروف خشک نخواهند شد. در صورت رخ دادن این اتفاق، پنل کنترلی خاموش شده و دستگاه به طور ناگهانی متوقف می شود. تعمیرکار تعمیرات ظرفشویی می تواند سلامت تهویه و فن دستگاه را بررسی نموده و در صورت وجود ایراد، آنها را تعویض کند.

    خرابی المنت حرارتی خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

    یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ماشین ظرفشویی در حین کار وجود ایراد در المنت حرارتی دستگاه می باشد. در برخی از مدل های ظرفشویی، ممکن است المنت دچار شکستگی و یا خرابی شده باشد که منجر به بروز این مشکل خواهد شد. در زمینه خرابی المنت حرارتی نشانه هایی مانند گرم نشدن آب در دستگاه و خشک نشدن ظروف وجود دارد. حتی در مواردی ممکن است خود المنت ایرادی نداشته باشد و مشکل از فیوزها یا سیم کشی باشد. راه حل رفع این مشکل تعویض المنت حرارتی ظرفشویی می باشد.

    نتیجه گیری از دلیل خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی

    شما به کمک موارد گفته شده می توانید به راحتی علت خاموش شدن ناگهانی ماشین ظرفشویی خود را پیدا نموده و آن را رفع کنید. اگر موفق به بررسی علت خاموش شدن ظرفشویی حین کار نشدید، می توانید با تکنسین های هوم خانه در تماس باشید تا علت خاموش شدن ناگهانی ظرفشویی شما به صورت تخصصی مورد عیب یابی و تعمیر قرار بگیرد.

    0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

    دیدگاهی بنویسید

    دیدگاه خود را وارد کنید
    نام خود را وارد کنید
    ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست