آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

آبمیوه گیری از جمله وسایلی است که کاربرد زیادی در آشپزخانه دارد و وجود هرگونه خرابی و ایراد در آن می تواند باعث بروز اختلال در امور منزل گردد. از این رو تشخیص به موقع مشکل دستگاه و عیب یابی آن می تواند در رفع مشکل آبمیوه گیری بسیار موثر باشد. یکی از مشکلات رایج آبمیوه گیری، نچرخیدن تیغه دستگاه می باشد که ناشی از عوامل مختلفی می باشد. در این مقاله به بررسی علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری و نحوه برطرف نمودن این مشکل می پردازیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه سوال یا پرسش به خصوصی در مورد علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری دارید به شما توصیه می کنیم ا با به اشتراک گذاشتن نظر یا پرسش خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا تیغه آبمیوه گیری نمی چرخد؟

در بسیاری از مواقع به دلایل مختلف احتمال خرابی آبمیوه گیری و بروز علائمی از عملکرد نادرست دستگاه وجود دارد. یکی از این مشکلات نچرخیدن تیغه ی آبمیوه گیری می باشد. در صورتی که چرخش تیغه این دستگاه به درستی انجام نشود، عملکرد اصلی آن دچار اختلال شده و در نهایت تبدیل به یک دستگاه بی استفاده خواهد شد؛ به همین دلیل برطرف نمودن سریع این مشکل امری بسیار مهم به حساب می آید. پیش از اینکه اقدام به تعمیر و رفع عیب دستگاه نمایید، لازم است که علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری را به صورت دقیق بررسی کنید. در ادامه به برخی از اصلی ترین دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری و راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل اشاره خواهیم کرد.

عدم اتصال برق علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

در برخی از مواقع علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری می تواند مربوط به عدم اتصال برق به دستگاه باشد. ممکن است سیم دستگاه به درستی به پریز برق وصل نشده باشد و یا اینکه پریز فاقد جریان برق باشد. در این شرایط ابتدا باید از اتصال صحیح کابل آبمیوه گیری به برق اطمینان حاصل نمایید. همچنین باید چک کنید که جریان برق در پریز مورد نظر برقرار باشد.

آسیب دیدگی یاتاقان از دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

رایج ترین علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری، آسیب دیدگی و یا خرابی یاتاقان می باشد. در این شرایط مایعات و آب از بخش کوپلینگ عبور نموده و به یاتاقان های تیغه آبمیوه گیری می رسند. این مایعات باعث ایجاد زنگ زدگی و پوسیدگی یاتاقان های فلزی می شوند و تا حدی می توانند به آن ها آسیب برسانند که تیغه ها نتوانند شروع به چرخیدن کنند. این مشکل می تواند کارایی دستگاه آبمیوه گیری را به طور کلی از بین ببرد.

  • در این شرایط اولین کاری که باید انجام دهید، این است که با دست تیغه آبمیوه گیری را چندین بار در خلاف جهت چرخش اصلی خود، بچرخانید.
  • در صورتی که با انجام این کار تغییری حاصل نشد، چند قطره روغن خردل و یا روغن نارگیل را بر روی قسمت کوپلینگ بریزید.
  • سپس دوباره تیغه های دستگاه را با دست بچرخانید و به مدت ده دقیقه پارچ شیشه ای آبمیوه گیری را کنار بگذارید.
  • پس از انجام این کار، دوباره پارچ دستگاه را به قسمت مجهز به موتور وصل نموده و آن را جهت امتحان روشن کنید.
  • در صورتی که تیغه ها بدون هیچ گونه مشکل فنی شروع به چرخیدن نمایند، به این معناست که مشکل برطرف شده است.
  • اگر همچنان دستگاه رفع عیب نشده و مشکل ادامه دارد، برای تعمیر آن از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید.

خرابی کوپلینگ علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

خرابی کوپلینگ یا صفحه گرداننده موتور آبمیوه گیری نیز می تواند از دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری باشد. از جمله دلایل خرابی کوپلینگ می توان به پایین بودن کیفیت کوپلینگ، زیاد پر کردن دستگاه، استفاده از دستگاه به صورت طولانی مدت و … اشاره نمود. تنها راه رفع عیب و تعمیر دستگاه در این مواقع، این است که کوپلینگ موتور را تعویض نمایید. این کار بسیار تخصصی بوده و باید توسط تعمیرکار متخصص صورت بگیرد.

آسیب دیدگی سیم برق علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

در صورتی که هریک از سیم های داخلی دستگاه آبمیوه گیری دچار آسیب دیدگی شود، منجر به نچرخیدن تیغه های دستگاه خواهد شد. برای برطرف نمودن این مشکل باید ابتدا محل هریک از سیم ها را تشخیص داده و سپس آن ها را بررسی نمایید. این کار باعث می شود تا متوجه شوید که کدام یک از این سیم ها دچار آسیب شده اند.

در صورتی که در زمینه عیب یابی تجربه و دانشی ندارید و نمی دانید که چگونه برای انجام این کار اقدام کنید، بهتر است از یک تعمیرکار حرفه ای در این زمینه کمک بگیرید. اگر تنها یکی از سیم های موتور دچار آسیب شده باشد، می توانید با تعویض آن مشکل را برطرف کنید، اما در بعضی مواقع لازم است که به طور کل دستگاه آبمیوه گیری را تعویض کنید.

پر بودن دستگاه از دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

در اغلب موارد علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری مربوط به گیر کردن حجم زیاد میوه در میان تیغه ها و محل سوار شدن آن ها می باشد. این مسئله باعث می شود تا تیغه ها فضای کافی برای چرخیدن نداشته باشند و ثابت بمانند. برای برطرف نمودن این مشکل باید مواد را از داخل دستگاه تخلیه نموده، سپس تیغه ها را در داخل آب گرم قرار دهید و در انتها آن را با استفاده از اسفنج بشویید. پس از انجام این پاکسازی احتمالا مشکل برطرف خواهد شد.

عدم استفاده طولانی مدت علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

در برخی مواقع دلیل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری می تواند مربوط به استفاده نکردن از دستگاه به صورت طولانی مدت باشد. این کار به دلیل عدم انجام عملیات روان کاری بوده و موجب خشک شدن گریس در داخل دستگاه خواهد شد. برای رفع عیب دستگاه در این مواقع می توانید اقداماتی را انجام دهید.

  • ابتدا باید تیغه آبمیوه گیری را از قسمت مهره پایین که در جهت خلاف چرخش موتور دستگاه باز می شود، جدا کنید.
  • سپس تیغه دستگاه را به سمت راست و چپ حرکت داده و آن را به سمت بیرون بکشید.
  • پس از خارج نمودن تیغه از داخل دستگاه آبمیوه گیری، با استفاده از یک سمباده نرم، داخل بوش و روی شفت را سمباده کاری نمایید تا گریس خشک شده و سوخته در آن قسمت تمیز شود.
  • سپس مقداری گریس نسوز به بخش مورد نظر مالیده و تیغه را ببندید.

نکات جلوگیری از مشکل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

  • به طور کلی پیش از خرابی دستگاه آبمیوه گیری و با رعایت برخی از نکات می توانید اقدام به افزایش طول عمر دستگاه خود نمایید و مدت زمان بیشتری نیز از دستگاه خود استفاده کنید:
  • به هیچ وجه دستگاه را به صورت خالی روشن نگذارید؛ زیرا موجب آسیب رسیدن به تیغه و موتور آبمیوه گیری شده و ممکن است موتور دچار سوختگی شود.
  • بدنه‌ اصلی و تیغه دستگاه نباید خیس شود؛ زیرا ورود آب به این قسمت ها باعث خرابی آن ها خواهد شد.
  • از دستگاه آبمیوه گیری برای خرد کردن مواد غذایی و میوه های سفت مانند به، یخ و … استفاده نکنید؛ زیرا علاوه برای خرابی تیغه ها، به پارچ نیز آسیب خواهد زد.
  • اجازه دهید که ابتدا دستگاه به طور کامل خاموش شده و موتور نیز متوقف شود، سپس اقدام به برداشتن پارچ نمایید.
  • به هیچ عنوان با چاقو یا وسیله تیز در زمان روشن بودن دستگاه به تیغه آن نزنید.

نتیجه گیری از علت نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری

اکنون که با دلایل نچرخیدن تیغه آبمیوه گیری آشنا شدید، می توانید مراحل فوق را دنبال نموده و علت خرابی دستگاه خود را پیدا کنید. اگرچه این مشکل ممکن است به ندرت برای دستگاه ایجاد شود، اما در صورت بروز آن، بهترین راه این است که دستگاه خود را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. در برخی مواقع این مشکلات بسیار مختصر بوده و به راحتی قابل تعمیر است، اما در سایر موارد آسیب وارد شده به دستگاه اساسی بوده و نیاز به افراد متخصص و با تجربه جهت تعمیر آن می باشد که تعمیرگاه مجاز مرکزی هوم خانه می تواند در این زمینه به شما کمک نماید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست