راهنمای استفاده از لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

دانستنی هایی درباره جاروبرقی

آیا می دانید که جاروبرقی چطور اختراع شد؟ می خواهید که با نسل های اولیه جاروبرقی ها آشنا شوید؟ آیا می دانید مخترع جاروبرقی چه کسی است؟ اگر دانستن پاسخ این سوالات برای شما جالب است، ادامه مطلب امروز را از دست ندهید. در این مطلب با دانستنی هایی درباره جاروبرقی همراه شما هستیم. با مطالعه این مقاله از هوم خانه می توانید اطلاعات عمومی خود را در رابطه با جاروبرقی بالا ببرید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش خاصی در مورد کارکرد جاروبرقی خود دارید، می تواند با به اشتراک گذاشتن نظر یا پرسش خود در بخش دیدگاه های همین مقاله از راهنمایی های متخصصین هوم خانه بهره مند شوید.

اولین جاروبرقی جهان چگونه، در کجا و توسط چه کسی ساخته شد؟

بهتر است که قبل از هر موضوعی در مطلب دانستنی هایی درباره جاروبرقی با تاریخچه اختراع جاروبرقی آشنا شوید و جواب سوالاتی که در اول مقاله به آنها اشاره کردیم را دریابید. اولین جاروی مکنده در آمریکا در سال ۱۸۶۵ توسط شخصی شیکاگویی ساخته شد. البته جنس این وسیله از کرباس و چوب بود. این جاروبرقی قدیمی از تلبمه دستی استفاده می کرد که برای استفاده از آن باید دو نفر جاروبرقی را راه می انداختند.

دلیل به وجود آمدن جاروبرقی در آن زمان، وسواس های شدید بهداشتی زنان خانه دار بود و علت به وجود آمدن این وسواس شدید نیز تبلیغات مراکز پزشکی در رابطه با آلودگی های موجود در خانه ها به شمار می رفت. همین دلیل ساده باعث شد که یکی از انقلابی ترین وسایل خانگی دنیا اختراع شود. همچنین بد نیست بدانید که ضدعفونی کننده‌ ها، پاک‌کننده‌ های خانگی و شوینده ‌ها و وسایل بهداشتی گران قیمت نیز به همین دلیل به وجود آمدند.

درباره تاریخچه جاروبرقی

درخصوص دانستنی هایی درباره جاروبرقی جالب است بدانید با اینکه وسیله ای که در سال 1865 تولید شد، نسل اولیه جاروبرقی بود. ولی اولین جاروبرقی مدرنی که شبیه جاروبرقی های امروزی بود، در سال 1905 اختراع گردید. البته وسایل دیگری نیز طی آن سال ها ساخته شدند که شبیه جاروبرقی های امروزی بودند. یکی از این وسایل توسط مهندسی انگلیسی به نام هوبرت سیسیل بوث در سال 1901 اختراع شد.

این جارو اندازه بسیار بزرگی داشت و با بنزین کار می کرد. بوث این وسیله را در خیابان پارک می کرد و با استفاده از خرطوم آن داخل رستوران ها و سایر مغازه ها را تمیز می کرد. بعد از اختراع این مدل جاروبرقی، اندازه آنها روز به روز کوچک تر شد ولی کلیت کار آنها، یعنی کشیدن ذرات هوا به داخل کیسه یکبار مصرف، تغییری نکرده است.

اولین جاروبرقی جهان چگونه، در کجا و توسط چه کسی ساخته شد؟

وسیله ای مناسبی برای کسانی که به گرد و خاک حساسیت دارند

اگر با استفاده از جارو و خاک انداز بخواهید منزل و یا مغازه ای را تمیز کنید، گرد و خاک بلند می شود. این گرد و خاک برای افراد زیادی حساسیت زا است و باعث ایجاد بیماری های تنفسی می شود. همچنین گرد و خاک ها به صورت کلی آزاردهنده هستند و حتی کسانی که به آنها حساسیت ندارند نیز در مکان هایی که گرد و غبار بلند می شود، دچار آلرژی و سرفه می شوند.

یکی از دانستنی های جاروبرقی که از مهمترین دلایل اختراع آن می باشد، جلوگیری از ایجاد گرد و خاک هنگام تمیزکاری است. جالب است بدانید که عامل اصلی گرد و خاک در منزل خود ما هستیم! عمده این گرد و خاک ها را سلول های مرده پوست تشکیل می دهند. مقدار دقیق سلول های مرده حدود 75 الی 80 درصد می باشد.

باقی گرد و خاک ها توسط مو، شوره سر جانوران، مایت ‌ها (جانورانی که بیماری های پوستی و حساسیت برای انسان به ارمغان می آورند)، ذرات گرد و غبار و خاک و شنی که از بیرون وارد خانه می شوند، تشکیل شده است. در نتیجه راه فراری از دست گرد و غبار وجود ندارد و تنها روش ممکن تمیز کردن و جارو کشیدن آنهاست.

نکاتی در مورد جاروبرقی

البته دقت داشته باشید که هر چقدر هم با جاروبرقی محل موردنظر خود را تمیز کنید، باز هم مقدار کمی گرد و غبار در محل باقی می ماند. تحقیقات علمی نشان داده است که افرادی که آسم یا حساسیت دارند، اگر از جاروبرقی استفاده کنند، کمتر دچار مشکل می شوند.

همچنین اگر به صورت روزانه رختخواب خود را با جاروبرقی تمیز کنند، بعد از 10 هفته در خود آثار بهبودی را مشاهده می کنند. البته جاروبرقی یک مزیت دیگر نسبت به جارودستی دارد و آن این است که استفاده از جاروبرقی فشار کمتری به مفاصل شما وارد می کنند و از بروز بیماری های مفصلی نیز جلوگیری می کند.

نکاتی که باید هنگام استفاده از جاروبرقی رعایت کنید

نکاتی که در ادامه مطلب دانستنی هایی درباره جاروبرقی به بررسی آنها می پردازیم، برای کاهش مصرف برق این وسیله بسیار مفید واقع می شوند. آشنایی با نحوه نگهداری از جاروبرقی می تواند عمر مفید دستگاه را تا حد زیادی افزایش دهد.

  • جاروبرقی خود را همیشه تمیز نگه دارید. همچنین دقت داشته باشید که لوله آن گرفتگی نداشته باشد تا فشار مضاعف به موتور وارد نشود.
  • همیشه قبل از پر شدن اقدام به تعویض کیسه جاروبرقی کنید و فیلتر آن را حداقل دو بار در سال تعویض یا آن را تمیز کنید.
  • به عنوان نکته دیگری از دانستنی های جاروبرقی دقت داشته باشید که جاروبرقی نمی تواند هر زباله ای را در خود جا دهد.
  • آشغال های خیس و مرطوب، ته سیگار روشن، وسایل بزرگ و اشیا تیز و برنده از جمله این وسایل می باشند.
  • در این شرایط ممکن است با نشانه های سوختن موتور جاروبرقی مواجه شوید و عملکرد آن دچار مشکل شود.
  • از جاربرقی خود به طور مداوم استفاده نکنید و به ازای هر 10 دقیقه کار کردن به جاروبرقی 10 دقیقه استراحت دهید.
  • همچنین مدت زمانی که باید از جاروبرقی استفاده کنید، نباید از 30 دقیقه بیشتر باشد.

نتیجه گیری از دانستنی هایی درباره جاروبرقی

در این مطلب آموزشی با دانستنی هایی درباره جاروبرقی آشنا شدیم و دریافتیم که اولین جاروبرقی در چه زمانی و توسط چه کسانی و حتی به چه دلیلی اختراع شده است. همچنین نکاتی راجع به مزایای این دستگاه بیان کردیم و اشاره کردیم که این وسیله برای کسانی که حساسیت دارند و یا کسانی که آسم یا بیماری های ریوی دارند، بسیار مفید است و در بهبود بیماری آنها کمک می کند. به علاوه به این موضوع اشاره کردیم که برای افزایش بازدهی جاروبرقی باید نکات خاصی را رعایت کنید که تمیز کردن جاروبرقی یکی از این نکات می باشد.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست