آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی

بلبرینگ جاروبرقی یکی از مهمترین قطعات این دستگاه می باشد. اگر این قطعه معیوب شود، باعث افزایش صدای دستگاه و در نتیجه از کار افتادن کامل موتور جاروبرقی خواهد شد. آشنایی با نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی می تواند به مصرف کنندگان کمک کند تا در صورت نیاز بتوانند با استفاده از آن مشکلات مربوط به جاروبرقی خود را حل نمایند. از این رو در این مقاله مطالبی را در زمینه آموزش تعویض بلبرینگ جاروبرقی به شکل صحیح و اصولی بیان کرده ایم تا بتوانید در صورت نیاز اقدام به تعویض این قطعه در دستگاه خود نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نظر به خصوصی در مورد نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

علت تعویض بلبرینگ جاروبرقی چیست؟

در زمینه آموزش تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی ابتدا باید با این قطعه، کاربرد و محل قرارگیری آن آشنا شوید. بلبرینگ قطعه ای است که دو قسمت دو سر موتور جاروبرقی تعبیه شده است و به موتور کمک می کند تا بتواند عملکرد خود را به درستی انجام دهد. در بعضی مواقع ممکن است عملکرد جاروبرقی ها با صدای زیادی همراه باشد. در این مواقع تعویض بلبرینگ جاروبرقی بسیار ضروری خواهد بود؛ زیرا علت صدای زیاد جاروبرقی می تواند مربوط به عملکرد نامناسب بلبرینگ باشد. این قطعه کوچک می تواند در ماندگاری و عملکرد جاروبرقی شما تاثیر بسزایی داشته باشد. از آنجایی که تعویض نکردن آن می تواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری در دستگاه شود، بهتر است تعویض آن را به تاخیر نیندازید.

زمان مناسب تعویض بلبرینگ جاروبرقی چه موقع میباشد؟

به طور کلی بلبرینگ جاروبرقی در اثر فشار بالا و کار زیاد ممکن است دچار مشکلاتی شود. در صورتی که جاروبرقی شما در هنگام کار صدای زیادی می دهد، به احتمال زیاد بلبرینگ آن معیوب شده است و نیاز به تعمیر و یا تعویض دارد. هنگامی که بلبرینگ جاروبرقی خراب می شود، موجب درگیر شدن آرمیچر با کفشک های قطب هسته دستگاه شده و در نتیجه صدای ناخوشایندی تولید می شود که باید سریعا برای برطرف کردن آن اقدام نمود.

رایج ترین دلایل خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی مربوط به استفاده طولانی مدت از دستگاه، کیفیت پایین بلبرینگ، ورود گرد و غبار زیاد به داخل موتور جاروبرقی و کثیف بودن فیلتر داخلی دستگاه می باشد. در صورتی که با هریک از این مشکلات مواجه شدید، می توانید به کمک مقاله آموزش تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی اقدام به تعویض این قطعه نمایید.

علت خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی

همه ما با فیلترهای جاروبرقی آشنا هستیم. این قطعه در ساختار جاروبرقی، اگر در زمان مناسب تمیز و یا تعویض نشود، گرد و غبار وارد فن جاروبرقی شده و باعث خرابی بلبرینگ می شود. حرکت نامظنم فن نیز یکی از دلایل خرابی بلبرینگ موتور جاروبرقی می باشد. چرا که لایه ای گرد و خاک بر روی فن قرار گرفه است که مانع از حرکت صحیح آن ها می شود.

علائم خرابی بلبرینگ جاروبرقی چیست؟

برای تعویض بلبرینگ جاروبرقی، لازم است با نشانه ها و علت خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی آشنا شوید. در ادامه پیش از این که اقدام به تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی کنید، علائم خرابی آن را برای شما شرح داده ایم:

  • یکی از مهم ترین نشانه های خرابی بلبرینگ موتور جاروبرقی، سر و صدای زیاد و ناهنجار دستگاه می باشد.
  • در خرابی بلبرینگ موتور جاروبرقی، کفشک های قطب هسته جاروبرقی با آرمیچر درگیر شده است و صدای زیادی تولید می کند.
  • برای بررسی علت خراب شدن بلبرینگ جاروبرقی، بهتر است بلبرینگ را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید.

راهنمای نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی در 5 مرحله

در صورتی که پس از بررسی دقیق جاروبرقی خود متوجه شدید که بلبرینگ دچار فرسودگی و خرابی شده است، لازم است که با توجه به آموزش تعویض بلبرینگ موتور جارو برقی سریعا نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید. شما می توانید با دنبال کردن مراحل زیر، به راحتی کار تعویض بلبرینگ را انجام دهید:

  1. باز کردن موتور
  2. خارج کردن فن از موتور
  3. بررسی و تعویض زغال های کربنی
  4. خارج کردن استاتور کنترلر
  5. خارج کردن کوموتاتور

نحوه باز کردن موتور جهت تعویض بلبرینگ جاروبرقی

ابتدا با توجه به آموزش نحوه تعویض بلبرینگ موتور جارو برقی، فیلتر، کیسه و سایر قطعات را از جاروبرقی خارج نمایید تا بتوانید درپوش دستگاه را باز کنید. موتور جاروبرقی معمولا درون یک محفظه پلاستیکی در قسمت پشت دستگاه قرار دارد. برای دسترسی به موتور باید پیچ های این محفظه پلاستیکی را باز کرده و آن را از دستگاه خارج کنید تا جایگاه موتور مشخص شود. بهتر است در همان ابتدای کار محفظه را از جای خود خارج کنید تا به برد جاروبرقی آسیبی نرسد. سپس موتور را از دستگاه خارج کرده و آن را بررسی نمایید. به منظور جلوگیری از آسیب مبرد الکتریکی لازم است آن را باز کرده و از جاروبرقی جدا نمایید. در برندهای مختلف جاروبرقی، جای قرار گرفتن موتور متفاوت می باشد که باید این قطعات را با دقت باز کنید.

نحوه خارج کردن فن جاروبرقی

در این مرحله از آموزش تعویض بلبرینگ جاروبرقی باید اقدام به خارج کردن فن دستگاه نمایید. برای انجام این کار باید پیچ های مربوط به قسمت محافظ فلزی که در بخش انتهایی شفت موتور قرار دارند را باز نمایید و آن را جدا کنید. سپس نوبت به باز کردن پیچ های فن می رسد. به منظور جلوگیری از مواجه شدن با مشکل در هنگام سرهم کردن اجزای جاروبرقی، بهتر است در هر مرحله از جداسازی اجزای مختلف دستگاه عکس هایی را تهیه نمایید.

طریقه تعویض زغال های کربنی جاروبرقی

در این مرحله از آموزش تعویض بلبرینگ جاروبرقی می توانید این قطعه را تعویض نمایید. پیش از اقدام برای تعویض بلبرینگ باید قسمت زغال های کربنی دستگاه را نیز باز نمایید. معمولا این زغال ها پس از استفاده طولانی مدت از جاروبرقی کوتاه شده اند و بهتر است برای بهبود عملکرد جاروبرقی، آن ها را تعویض نمایید. برای این کار نیز می توانید از قسمت سرسیم خود زغال ها استفاده کنید.

نحوه خارج کردن استاتور کنترلر جاروبرقی

در مرحله بعدی باید اقدام به خارج کردن استاتور جاروبرقی نمایید. برای انجام این کار نیز باید بست فلزی این قطعه را به سمت پایین فشار داده و سپس آن را رها کنید. اکنون می توانید به راحتی استاتور را خارج کنید. به یاد داشته باشید که حتما به هنگام خارج کردن استاتور، کنترلر متصل به آن را نیز خارج کنید. پس از انجام این اقدامات، می توانید بلبرینگ دستگاه را تعویض کنید. نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی نیز به این صورت است که چند ضربه آهسته به آن وارد می کنید و پس از جدا کردن بلبرینگ معیوب، آن را با بلبرینگ جدید تعویض کنید.

نحوه خارج کردن کوموتاتور جاروبرقی

در این مرحله باید قطعه کوموتاتور را از جاروبرقی خارج نمایید که معمولا به دلیل نازک بودن فراموش می شود. بهتر است پس از خارج کردن این قطعه، آن را به خوبی تمیز نمایید. کثیف شدن کوموتاتور یکی از دلایل اصلی خرابی بلبرینگ محسوب می شود. آموزش تعویض بلبرینگ جاروبرقی در این مرحله نیز به این صورت است که پس از تمیز کردن شافت استاتور به طور کامل، می توانید اقدام به جای‌گذاری بلبرینگ های جدید نمایید.

نکات مهم نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی

  • حتما زغال های موتور و کلکتور جاروبرقی را با استفاده از سنباده نرم تمیز کرده و در صورت نیاز اقدام به تعویض زغال های دستگاه نمایید. معمولا هنگامی که بلبرینگ ها دچار آسیب می شوند، زغال ها نیز به علت چرخش موتور خارج از محور اصلی قطعات معیوب خواهند شد.
  • بهتر است از سلامت پروانه موتور اطمینان حاصل کنید. ممکن است این بخش آسیب دیده بوده و از حالت بالانس خود خارج شده باشد. در صورتی که مشکل پروانه دستگاه حل نشود، می تواند منجر به معیوب شدن بلبرینگ های جدید جاروبرقی شود.
  • لاستیک دور موتور جاروبرقی را نیز بهتر است تعویض نمایید. این کار باعث افزایش قدرت مکش جاروبرقی و در نتیجه عدم خروج هوا از دستگاه می شود.
  • توجه داشته باشید که حتما از بلبرینگ های اورجینال و باکیفیت استفاده نمایید تا مشکلی برای دستگاه شما ایجاد نشود. پس از نصب بلبرینگ ها با استفاده از آموزش تعویض بلبرینگ موتور جارو برقی و پیش از بستن قطعات جاروبرقی، بهتر است قطعات کثیف و موتور را تمیز کنید و پس از آن اقدام به بستن قطعات دستگاه نمایید.

نتیجه گیری از نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی در هوم خانه

در این مطلب به آموزش نحوه تعویض بلبرینگ جاروبرقی پرداختیم تا در صورت نیاز اقدام به تعویض این قطعه در دستگاه خود نمایید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اگر تخصص و دانش فنی در زمینه تعمیرات جاروبرقی ندارید، بهتر است خودتان اقدام به تعویض بلبرینگ نکنید. به طور کلی عدم آشنایی با ساختار جاروبرقی و تعمیر آن می تواند منجر به خرابی بیشتر دستگاه شود. بنابراین برای تعمیر دستگاه خود، بهتر است تعویض بلبرینگ جاروبرقی خود را به افراد متخصص و تعمیرگاه های مجاز بسپارید. نمایندگی مرکزی نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه یکی از مراکز تخصصی است که می تواند شما را در زمینه تعمیر و تعویص قطعات جاروبرقی یاری نماید. به طور کلی آموزش تعویض بلبرینگ موتور جاروبرقی شامل مراحل زیر می شود:

  1. باز کردن موتور
  2. خارج کردن فن از موتور
  3. بررسی و تعویض زغال جاروبرقی
  4. خارج کردن استاتور کنترلر
  5. خارج کردن کوموتاتور

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست