آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

راهکار افزایش مکش جاروبرقی

یکی از مسائلی که اکثر افراد در هنگام کار با جاروبرقی با آن مواجه می شوند، کم بودن مکش دستگاه است. همواره باید این نکته را در نظر داشته باشید که برخی از مدل های جاروبرقی از همان ابتدا دارای قدرت مکش بالایی نیستند و یا در اثر استفاده مکرر و یا ضعیف شدن موتور، قدرت مکش اولیه خود را از دست می دهند. در این مواقع به کمک راهکار افزایش مکش جاروبرقی می توان علاوه بر بالا بردن قدرت مکش دستگاه، در افزایش طول عمر مفید جاروبرقی نیز موثر واقع شد. در این مطلب هوم خانه با بیان چند ترفند ساده، شیوه افزایش مکش جاروبرقی را به شما آموزش خواهیم داد.

کاربران گرامی چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد راهکار های افزایش مکش جاروبرقی دارید به به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله توانید به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

6 راهکار افزایش مکش جاروبرقی چیست؟

قدرت مکش جاروبرقی با استفاده از فن موتور ایجاد می گردد که گرد و غبار و آلودگی ها را به کمک یک لوله یا محفظه به داخل دستگاه کشیده و آن را در کیسه مخصوص خالی می کند. در بسیاری از مدل های جاروبرقی، یک برس چرخنده نیز در کنار مکش وجود دارد که به جمع کردن گرد و غبار و مکش دستگاه کمک می کند. به طور کلی قدرت مکش دستگاه ممکن است در اثر عوامل مختلفی کاهش پیدا کند که با دانستن راهکار افزایش مکش جاروبرقی می توان در جهت تعمیر مکش دستگاه اقدام نمود. از جمله روش های افزایش مکش جاروبرقی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. شستشو و تعویض فیلترهای جاروبرقی
  2. رفع انسداد و گرفتگی جاروبرقی
  3. تنظیم کردن کفی جاروبرقی
  4. تمیز کردن کیسه و مخزن جاروبرقی
  5. رفع خرابی برس و غلتک جاروبرقی
  6. تعمیر موتور جاروبرقی

دلایل کم شدن مکش جاروبرقی چیست؟

توجه داشته باشید که شما در زمان بررسی مکش جاروبرقی خود، باید آن را با روز های اولی که خریداری کرده اید مقایسه کنید. چرا که برخی از دستگاه های جاروبرقی، به صورت فابریک دارای قدرت مکش کمی می باشند. در ادامه به دلایل کم شدن قدرت مکش جاروبرقی می پردازیم:

  • کثیف بودن فیلتر جاروبرقی
  • پر بودن بیش از اندازه پاکت جاروبرقی
  • گرفتکی در لوله خرطومی، لوله تلسکوپی و سایر اتصالات
  • عدم تنظیمات درست مکش جاروبرقی
  • خرابی در برس و کفی جاروبرقی
  • خرابی موتور جاروبرقی

نحوه تست مکش جاروبرقی

برای تست مکش جاروبرقی، باید در ابتدا کفی و برس ها را چک کنید تا دچار گرفتگی نباشند. در واقع باید تمامی پرزها را برای افزایش مکش جاروبرقی از بین ببرید. سپس می توانید با یک شیء که نوک تیز نیست، لوله خرطومی و لوله تلسکوپی را بررسی کنید. اگر به دنبال دلیل کم شدن مکش جاروبرقی هستید، باید بدانید که این شیء باید از یک سر دیگر لوله ها خارج شود.

دیگر دلیل کم شدن مکش جاروبرقی، می تواند کثیفی فیلترها باشد که باید به درستی شسته شده و یا در صورت نیاز تعویض شوند. اگر باز هم افزایش قدرت مکش جاروبرقی حاصل نشد، باید موتور را بررسی کنید. این امکان وجود دارد که دلیل کم شدن مکش جاروبرقی شما، گرد و غبار و آشغال در پروانه موتور باشد. برای این کار می توانید با تعمیرکار جاروبرقی تماس بگیرید.

تعویض به موقع فیلتر روش افزایش قدرت مکش جاروبرقی

اکثر جاروبرقی های امروزی که اقدام به خرید آن ها می کنید، از دو فیلتر برخوردار هستند. معمولا این فیلترها از ورود گرد و غبار به موتور جاروبرقی جلوگیری می کنند. اگر این فیلترها کثیف شوند، شاهد کاهش قدرت مکش در جاروبرقی خود خواهید بود. با توجه به این مسئله که اکثر این فیلترها قابل شستشو هستند، در جهت راهکار افزایش مکش جاروبرقی می توانید با استفاده از دستورالعمل های موجود در دفترچه راهنمای جاروبرقی، اقدام به شستن این فیلترها نمایید. البته اگر این فیلترها قابل شستشو نیستند و یا اینکه دچار آسیب دیدگی شده اند، بهتر است آن ها را تعویض نمایید. برای فهمیدن این موضوع که فیلتر جاروبرقی قابل شستشو است یا خیر، می توانید به وجود علامت شیر آب بر روی آن ها دقت نمایید.

گرفتگی در اتصالات راهکار بالا بردن مکش جاروبرقی

جاروبرقی روشن میشه ولی مکش نداره، به طور کلی نحوه عملکرد جاروبرقی به این صورت است که با روشن شدن دستگاه، جریان هوا بلافاصله به سمت بالا حرکت کرده و تمام چیزهایی که در سر و پایین دسته جاروبرقی قرار دارند را به درون خود می کشد. در صورتی که به هر دلیلی گرفتگی و مانع در جاروبرقی ایجاد شود، موجب کاهش قدرت مکش دستگاه خواهد شد که می تواند یک مشکل جدی محسوب شود.

در این شرایط شیوه افزایش مکش جاروبرقی به این صورت است که ابتدا دسته را از دستگاه جدا کرده و آن را به دقت بررسی نمایید. همچنین می توانید به کمک پیچ گوشتی، برس چرخنده را از لوله جاروبرقی جدا کرده و اقدام به رفع مانع و گرفتگی آن نمایید. معمولا چیزهایی مانند مو یا تکه های کاغذ می توانند موجب ایجاد گرفتگی لوله و یا کاهش قدرت مکش دستگاه شوند که باید سریعا برطرف گردند.

تنظیم کفی برای بیشتر شدن مکش جاروبرقی

یکی از ساده ترین دلایلی که می تواند منجر به کاهش قدرت مکش جاروبرقی شود، تنظیم نبودن کفی دستگاه است. ممکن است ارتفاع کفی دستگاه نسبت به سطح زمین زیاد باشد، به همین علت مکش گرد و خاک به داخل کیسه جاروبرقی به درستی صورت نمی گیرد. در این صورت تنظیم صحیح کفی دستگاه می تواند به عنوان شیوه افزایش مکش جاروبرقی در نظر گرفته شود. به طور کلی بر روی کفی جاروبرقی یک اهرم یا دکمه وجود دارد که می توان از آن برای تنظیم کفی استفاده نمود. البته توجه به این نکته ضروری است که نباید کفی را در پایین ترین سطح تنطیم نمایید؛ زیرا جدا کردن آن از فرش و جارو کشیدن با استفاده از آن بسیار سخت خواهد شد.

تمیز کردن کیسه و افزایش قدرت مکش جاروبرقی

تمیز کردن کیسه و مخزن یک راهکار افزایش مکش جاروبرقی بوده که گامی اساسی در این زمینه محسوب می شود. به طور کلی تمیزی و تعویض کیسه جاروبرقی در عملکرد صحیح دستگاه تاثیر زیادی دارد. در یک جاروبرقی کیسه دار، هوا باید بتواند از میان گرد و خاک های داخل کیسه عبور نماید. اگر کیسه پر بوده و یا کثیف باشد، دستگاه باید سخت تر کار کند تا بتواند هوا را در داخل کیسه انتقال دهد و در نتیجه مکش جاروبرقی به میزان بسیار زیادی کاهش پیدا می کند. در نتیجه باید پس از هر دو یا سه بار استفاده از جاروبرقی، نسبت به تمیز و خالی کردن کیسه آن اقدام نمایید. البته برخی از مدل های جاروبرقی از کیسه برخوردار نیستند و باید محفظه آن ها را خالی کنید.

رفع خرابی برس روش بالا بردن قدرت مکش جاروبرقی

یکی از آموزش های لازم در زمینه شیوه افزایش مکش جاروبرقی، بررسی و رفع خرابی برس یا غلتک دستگاه می باشد. این مشکل معمولا در اکثر جاروبرقی ها دیده می شود، اما مشکلی جدی به حساب نمی آید. توصیه می شود هر چند وقت یک بار این قطعات را به دقت بررسی کرده و از مسدود نبودن و سالم بودن آن اطمینان حاصل نمایید. با گذشت زمان ممکن است آشغال، مو، غبار و … برس جاروبرقی را مسدود کرده و موجب کاهش قدرت مکش دستگاه شود. برخی از برس های جاروبرقی را می توان برای تمیز کردن از دستگاه جدا کرده و سپس دوباره در سر جای خود قرار داد.

البته در مواردی نیز ممکن است برس یا غلتک جاروبرقی دچار خرابی یا آسیب شده باشد که در این صورت بهترین کار تعویض آن ها می باشد. گاهی تسمه جاروبرقی دچار خرابی و گشادی می شود که در این صورت منجر به کاهش مکش جاروبرقی می شود که باید این قطعه را تعویض نمایید. اگر جاروبرقی شما به قطعات جدید نیاز دارد، حتما به شماره مدل دستگاه خود دقت نمایید. با تعویض به موقع و مناسب قطعات جاروبرقی می توانید طول عمر مفید دستگاه خود را نیز افزایش دهید.

بررسی موتور جهت تقوت قدرت مکش جاروبرقی

در برخی از مدل های جاروبرقی، کم بودن قدرت مکش دستگاه می تواند مربوط به خرابی موتور آن باشد. در این شرایط راهکار افزایش مکش جاروبرقی می تواند تعمیر موتور دستگاه باشد. البته بررسی و تعمیر موتور جاروبرقی کاری نیست که بتوانید خودتان آن را در منزل انجام دهید و در صورت خراب بودن موتور، تعمیر و یا تعویض آن تنها از عهده تعمیرکار متخصص و باتجربه برمی آید. برای انجام این کار می توانید پیش از تماس با تعمیرکار، تیغه فن پلاستیکی موتور را به دقت بررسی کنید. این تیغه مستقیما به چرخ دنده های موتور متصل بوده و جهت عملکرد مکش در دستگاه تعبیه شده است. در صورت امتحان تمامی راه حل‌های بالا و عدم نتیجه‌گیری، می‌توانید به یک تعمیرکار حرفه ای برای حل مشکل موتور جاروبرقی خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری از راهکار افزایش مکش جاروبرقی در هوم خانه

در این مطلب سعی نمودیم تا به شما افزایش قدرت مکش جاروبرقی را آموزش دهیم. شما می توانید با استفاده در این نکات و ترفندها، مشکلات مربوط به مکش جاروبرقی خود را تا حد زیادی برطرف نمایید و نیازی به کمک تعمیرکار نداشته باشید. البته در مواردی که افزایش مکش جاروبرقی نیاز به تعویض قطعه داشته باشد، نمی توانید از شیوه افزایش مکش جاروبرقی استفاده کنید و باید آن را به تعمیرکاران متخصص بسپارید. در صورتی که مدل جاروبرقی شما بسیار قدیمی است، برای سرویس و بررسی دقیق دستگاه باید به نمایندگی تعمیرات مجاز مراجعه نمایید. نمایندگی تعمیرات جاروبرقی در هوم خانه با دارا بودن بهترین تعمیرکاران و تکنسین های متخصص، در زمینه عیب یابی جاروبرقی به شما کمک خواهد نمود. خلاصه راهکار های بیشتر شدن مکش جاروبرقی به شرح زیر می باشد:

  1. شستشو و تعویض فیلتر جاروبرقی
  2. رفع انسداد و گرفتگی جاروبرقی
  3. تنظیم کردن کفی جاروبرقی
  4. تمیز کردن کیسه و مخزن جاروبرقی
  5. رفع خرابی برس و غلتک جاروبرقی
  6. تعمیر موتور جاروبرقی

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست