آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی

کار کردن با دکمه ها برای روشن نمودن ماشین ظرفشویی و انتخاب نوع برنامه بسیار آسان می باشد. در برخی مواقع ممکن است بعضی از این دکمه ها دچار مشکل شده و کار نکنند. علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ زیرا هریک از قطعاتی که در پنل و صفحه نمایش ماشین ظرفشویی به کار رفته اند، می توانند از دلایل کار نکردن این دکمه ها باشند.

کاربران گرامی؛ چنانچه پرسش یا نظر به خصوصی در مورد علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا دکمه های ماشین ظرفشویی کار نمی کنند؟

به طور کلی دکمه هایی که بر روی ماشین ظرفشویی تعبیه شده اند، وظیفه انتخاب برنامه های مناسب برای شستشو و کنترل ماشین ظرفشویی را بر عهده دارند. تعداد این دکمه ها معمولا کم می باشد و شما به راحتی به کمک دفترچه راهنمای ماشین ظرفشویی خود می توانید از کاربرد و برنامه هریک از این دکمه ها اطلاع پیدا کنید. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که دکمه های ماشین ظرفشویی کار نمی کنند که این مسئله باعث اختلال در فرآیند شستشوی دستگاه خواهد شد. در این مواقع باید به دنبال یافتن علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی خود باشید. البته بهتر است ابتدا با کارایی هریک از این دکمه ها آشنا شوید و سپس در صورت نیاز به تعمیر آنها بپردازید.

  • دکمه های ماشین ظرفشویی مخصوص برنامه های مختلف برای شستشوی ظروف در دستگاه می باشند.
  • با انتخاب هریک از این دکمه ها می توانید برنامه شستشوی مناسب برای ظروف خود را انتخاب نمایید که ممکن است کارایی این دکمه ها با اختلال مواجه شود.
  • یکی از مهمترین دکمه های موجود بر روی بدنه ماشین ظرفشویی، دکمه استارت و روشن خاموش دستگاه می باشد.
  • در صورت وجود هرگونه ایراد و خرابی در این دکمه، ماشین ظرفشویی شما روشن نخواهد شد.

5 دلیل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی

همان طور که پیش تر اشاره شد، عوامل مختلفی برای کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی وجود دارد. به طور کلی در این بخش از مطلب از 5 علت عدم کار کردن دکمه های ظرفشویی نام برده ایم. در ادامه هریک را مورد بررسی قرار داده ایم:

  1. روشن نبودن دستگاه
  2. خراب شدن تاچ پد
  3. خرابی صفحه لمسی
  4. خرابی برد اصلی دستگاه
  5. فعال بودن قفل کودک

روشن نبودن دستگاه علت عدم کارکرد دکمه های ماشین ظرفشویی

ابتدا پیش از اینکه اقدام به بررسی و عیب یابی دکمه های ماشین ظرفشویی برندهای مختلف نمایید، باید دقت کنید که دستگاه حتما روشن باشد و کار کند. در صورتی که ماشین ظرفشویی روشن نشود، دکمه های دستگاه نیز کار نخواهند کرد. این مسئله نشان دهنده خرابی قطعات مختلف مانند موتور ظرفشویی می باشد. اگر ماشین ظرفشویی شما روشن می شود اما بعضی از دکمه ها کار نمی کنند، به احتمال زیاد مشکل از تاچ دستگاه است. از این رو باید هریک از قطعات مرتبط با دکمه ها را به دقت بررسی و عیب یابی نموده و در صورت نیاز اقدام به تعویض قطعات نمایید.

خرابی تاچ پد و کنترل پنل علت کار نکردن دکمه های ظرفشویی

در صورتی که صفحه نمایش ماشین ظرفشویی شما به راحتی روشن می‌ شود، اما دکمه های آن به درستی کار نمی کنند یا اینکه بعضی از دکمه ها کارکرد درستی دارند و بعضی دیگر خیر، احتمالا مشکل از تاچ پد دستگاه می باشد. در این شرایط لازم است که سریعا اقدام به تعویض تاچ پد دستگاه نمایید. برخی مواقع نیز علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی مربوط به خرابی کنترل پنل دستگاه می باشد.

  • در صورتی که تاچ پد و کنترل پنل در سیستم ماشین ظرفشویی شما به صورت جداگانه تعبیه شده باشند، پس از بررسی کامل و پیدا کردن علت ایراد دستگاه، می توانید اقدام به تعویض قطعه خراب آن نمایید.
  • اما اگر تاچ پد و کنترل پنل ماشین ظرفشویی شما به صورت یکسره و متصل به یکدیگر باشد، در صورت مشاهده خرابی باید هردوی آن ها را تعویض کنید.

خرابی صفحه لمسی از دلایل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی

صفحه لمسی یا تاچ پد یکی از قطعات ماشین ظرفشویی است که وجود اختلال در آن می تواند علت خرابی دکمه های ماشین ظرفشویی باشد. برای اطمینان پیدا کردن از خرابی این قطعه باید آن را به صورت دقیق بررسی نمایید. جهت عیب یابی این بخش ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش روشن شده و ماشین ظرفشویی شروع به کار می کند.

  • در صورتی که صفحه نمایش ماشین ظرفشویی روشن می شود، باید بعضی از دکمه ها را فشار دهید و از کارکرد صحیح آن ها مطمئن شوید.
  • در صورتی که برخی از این دکمه ها به درستی کار نمی کنند، باید برای تعویض صفحه لمسی آن اقدام کنید.
  • به هنگام تعویض تاچ پد باید دقت زیادی به نوع ساختار ماشین ظرفشویی خود داشته باشید.
  • در برخی از دستگاه ها صفحه لمسی از کنترل پنل اصلی جدا بوده و می توان به راحتی هریک از آن ها را عیب یابی و تعویض نمود.
  • در برخی دیگر از انواع مدل های ماشین ظرفشویی صفحه لمسی با کنترل پنل به صورت یکپارچه قرار گرفته اند.
  • اگر هریک از آن ها دچار مشکل شوند، باید هردوی آن ها را با هم تعویض نمایید.

خرابی برد کنترل اصلی از دلالیل کار نکردن دکمه های ظرفشویی

یکی از قطعات اصلی ماشین ظرفشویی که کلیه عملکردهای آن را کنترل می نماید، برد کنترل اصلی می باشد. در صورتی که برد کنترل اصلی دچار مشکلات و ایراداتی در کارکرد خود شود، ولتاژ مورد نیاز جهت کارکرد تاچ پد به آن ارسال نمی شود و این مسئله از دلایل خرابی دکمه های ماشین ظرفشویی خواهد بود. از آنجایی که تشخیص مشکل و خرابی برد کنترل اصلی کمی سخت می باشد، باید پیش از تعویض این قطعه آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید تا از خراب بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

فعال بودن قفل کودک دلیل عدم کارکرد دکمه های ظرفشویی

یکی از عواملی که می‌ تواند علت کار نکردن دکمه‌ های ماشین ظرفشویی باشد، فعال بودن قفل کودک دستگاه می باشد. به طور کلی امکان فعال کردن قفل کودک به این معناست که کلیدهای موجود بر روی ماشین ظرفشویی جهت جلوگیری از دست زدن کودک غیرفعال می گردند. برای اینکه از این موضوع اطمینان حاصل نمایید، نگاهی به صفحه نمایش ماشین ظرفشویی خود بیندازید.

  • هریک از انواع مدل های ماشین ظرفشویی در صفحه نمایش برای نشان دادن این قابلیت از علامت قفل و کلید و یا از عبارت CL استفاده می کنند.
  • در صورتی که هریک از این علائم را بر روی صفحه نمایش دستگاه خود مشاهده کردید، باید قفل کودک را غیرفعال نمایید.

نحوه عیب یابی مشکل کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی

از آنجایی که ماشین ظرفشویی شما با توجه به آخرین فرمان ها و برنامه شستشویی که به آن داده اید شروع به کار می کند، باید حتما اطمینان حاصل کنید که آخرین برنامه انتخاب شده آن در حال اجراست یا خیر. در صورتی که ماشین ظرفشویی شما با استفاده از تنظیمات قبلی شروع به کار می‌ کند و شما قادر به انتخاب برنامه مورد نظر خود نیستید، در این زمان می توانید اقدام به ریست ماشین ظرفشویی خود نمایید.

  • جهت اطلاع پیدا کردن از نحوه ریست کردن مدل ماشین ظرفشویی خود می توانید به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.
  • در صورتی که به این دفترچه دسترسی ندارید، اگر دکمه روشن و خاموش ماشین ظرفشویی شما کار می کند، می توانید این دکمه را فشار دهید و پس از اینکه دستگاه به طور کامل خاموش شد، آن را از برق بکشید.
  • بهتر است ۱۵ دقیقه منتظر بمانید و سپس مجددا ظرفشویی خود را به برق وصل کنید.
  • در صورتی که دکمه ها شروع به کار کردند، دستگاه شما رفع عیب شده است، در غیر این صورت باید به عیب یابی جزئی قطعات آن بپردازید.

نظر تعمیرکار هوم خانه درباره مشکل کار نکردن دکمه های ظرفشویی

در این مطلب سعی کردیم تا علت خرابی دکمه های ماشین ظرفشویی را برای شما مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که هر زمان با مشکل عدم کارکرد دکمه های ظرفشویی مواجه شدید، می توانید در بین موارد گفته شده، آن را بررسی نمایید. لازم به ذکر است که اگر در این کار مهارت ندارید، بهتر است با نمایندگی تعمیرات ماشین ظرفشویی خود تماس بگیرید.

نتیجه گیری از علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی

در این مطلب به طور کامل تمامی عواملی که می توانند علت کار نکردن دکمه های ماشین ظرفشویی شما باشند را توضیح داده ایم. در صورتی که از دانش فنی لازم برخوردار هستید، می توانید اقدام به عیب یابی موارد گفته شده در منزل نمایید. اگر هیچگونه تخصصی نسبت به تعمیر و عیب یابی ماشین ظرفشویی ندارید، بهتر است این کار مهم را به تعمیرکاران مجرب نماندگی مجاز هوم خانه بسپارید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست