آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

چرخ گوشت مانند سایر وسایل برقی ممکن است دچار خرابی و مشکلاتی شود. بعضی از مشکلات و ایرادات چرخ گوشت ها سطحی بوده و به راحتی قابل رفع می باشد، اما برخی از آنها مانند ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت باعث عدم کارکرد دستگاه خواهند شد. ما در این مقاله از هوم خانه با علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت این مشکل را به طور کامل بررسی کرده و نحوه رفع آن را نیز بیان نموده ایم تا با استفاده از این نکات بتوانید دستگاه خود را رفع عیب نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد جرقه زدن موتور چرخ گوشت دارید، می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها به گفتمان با متخصصین مجموعه تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه و دیگر کاربران بپردازید.

چرا موتور چرخ گوشت جرقه می زند؟

جرقه زدن موتور چرخ گوشت یکی از مشکلاتی است که می تواند هر زمان خود را بروز دهد. توجه داشته باشید که در این مطلب دلایل ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت را بررسی کرده ایم. در ادامه دلایل آن را برای شما نام برده ایم:

  • وجود اتصالی در چرخ گوشت
  • اصطکاک چرخ گوشت
  • خرابی اورلود موتور
  • وجود رطوبت در دستگاه
  • فرسودگی کموتاتور
  • استفاده از مواد غذایی آبدار

6 علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

یکی از رایج ترین پرسش ها در زمینه خرابی چرخ گوشت ها، علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت است. ممکن است بسیاری از مصرف کنندگان هنگام کار با دستگاه و روشن و خاموش کردن آن متوجه وجود جرقه هایی در موتور دستگاه شوند. به طور کلی ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که از جمله دلایل عمده آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. استفاده از مواد دارای آب
  2. وجود رطوبت زیاد در دستگاه
  3. ایجاد اتصالی در مدار چرخ گوشت
  4. وجود اصطکاک در چرخ گوشت
  5. فرسوده شدن کموتاتور چرخ گوشت
  6. خراب شدن اورلود دستگاه

استفاده از مواد دارای آب علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

علت ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت می تواند مربوط به چرخ کردن مواد آبدار در دستگاه باشد. چرخ گوشت دستگاهی است که از آن برای چرخ نمودن مواد غذایی مختلف مانند گوشت و … استفاده می شود. توصیه می شود که به هیچ عنوان برای چرخ کردن مواد دارای آب مانند پیاز و سبزیجات از چرخ گوشت استفاده نکنید. زیرا این مواد غذایی دارای مقدار زیادی آب هستند و ممکن است هنگام چرخ کردن آنها، آب وارد موتور چرخ گوشت شود‌. این مسئله باعث می شود تا قطعاتی مانند کلکتور، کموتاتور و اورلود دستگاه دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر داشته باشد که هزینه بالایی را ایجاد خواهد نمود. در صورت نفوذ آب به هریک از این قطعات و خرابی آنها، باید قطعه معیوب را تعویض نمایید.

وجود داشتن رطوبت زیاد در دستگاه دلیل ایجاد جرقه موتور چرخ گوشت

بسیاری از افراد هنگامی که برای چرخ کردن گوشت از دستگاه چرخ گوشت استفاده می کنند، ممکن است مواد دیگری مانند پیاز نیز همراه با گوشت چرخ نمایند. همانطور که در بخش بالا بیان شد، چرخ کردن مواد آبدار مانند پیاز، سیب زمینی، سبزی و … می تواند علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت باشد. زیرا با چرخ کردن این مواد در دستگاه، ممکن است رطوبت فراوانی ایجاد شده و با گذشت زمان این رطوبت به قطعات داخلی دستگاه و موتور آن نفوذ پیدا کند. این کار باعث می شود تا آسیبی جدی به چرخ گوشت وارد شده و موتور آن نیز در حین کار جرقه بزند.

وجود اتصالی در دستگاه علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت

به طور کلی مدار داخلی چرخ گوشت از اتصالات زیادی تشکیل شده است. هنگامی که برای شروع کار با دستگاه، دو شاخه چرخ گوشت را به پریز برق متصل می کنید، جریان برق از پریز به دو شاخه و سپس به قطعات دستگاه می رسد. وجود تنها یک اتصالی در مسیر جریان برق در مدار دستگاه، می تواند علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت باشد. در این حالت باید یک فرد متخصص اتصالات داخلی دستگاه را بررسی نماید. توجه کنید که هنگام بررسی اتصالات حتما دستگاه را خاموش نموده و آن را از پریز برق بکشید؛ زیرا ممکن است حادثه خطرناک تری رخ دهد.

وجود اصطحکاک بین قطعات دستگاه علت ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت

اگر از مواد گوشتی که تمیز نبوده و دارای چربی و پی هستند در چرخ گوشت استفاده کنید و این عمل را مرتبا تکرار نمایید، به مرور زمان بین قطعات تشکیل دهنده چرخ گوشت اصطکاک ایجاد می شود. در بسیاری از موارد ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت مربوط به عدم تمیزی مواد گوشتی می باشد. هنگامی که متوجه شدید در دستگاه شما اصطکاک وجود دارد، باید گوشت را تمیز نموده و پیش از اقدام برای چرخ کردن آن، به مدت 30 الی 40 دقیقه آن را در یخچال بگذارید.

فرسودگی کموتاتور علت ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت

کموتاتور (کلکتور) در چرخ گوشت قطعه ای است که دارای تعدادی تیغه مسی جدا از هم می باشد. این قطعه همواره در حال تماس با ذغال چرخ گوشت بوده و اگر دچار خرابی شود، به دلیل اصطکاک میان ذغال و کموتاتور، چرخ گوشت عملکرد صحیح خود را از دست می دهد. در این صورت چرخ گوشت کیفیت اولیه خود را از دست داده و در نتیجه منشا اصلی جرقه زدن موتور چرخ گوشت خواهد بود.

خرابی اورلود از دلایل جرقه زدن موتور چرخ گوشت

مدارهایی که در چرخ گوشت تعبیه شده اند، با کمک اورلود محافظت می شوند. در واقع اورلود وظیفه محافظت از المنت و یک ثفحه حساس فنری و پلاتین های اتصال و قاب مخصوص را دارد. زمانی که برق از این قطعه عبور کند، المنت گرما تولید می نماید که در صورت زیاد شدن جریان برق و حرارت می تواند به این قطعات آسیب وارد کند.

در زمان استفاده مداوم از چرخ گوشت و یا گیر کردن قطعه ای گوشت و یا استخوان در بین دنده ها و یا نیم سوز بودن موتور، باعث آسیب دیدن و خرابی اورلود چرخ گوشت می شود. به همین خاطر موتور چرخ گوشت جرقه می زند و باید برای تعمیر آن اقدام نمایید.

نکات مهم جهت رفع مشکل جرقه زدن موتور چرخ گوشت

گاهی ممکن است اقدام به روشن کردن چرخ گوشت خود نمایید و با جرقه زدن موتور آن مواجه شوید. برای عیب یابی و رفع ایجاد جرقه در موتور چرخ گوشت، باید قسمت های مختلف و اجزای آن را به دقت مورد بررسی قرار دهید. در زمان هایی که فرصت مراجعه به تعمیرکار را ندارید، ما در ادامه به شما خواهیم گفت که در چنین شرایطی که با مشکلات جزئی در دستگاه مواجه شده اید، چگونه در کوتاه ترین زمان مشکل دستگاه خود را برطرف نمایید. اگر با استفاده از این راهکارها نتوانستید مشکل دستگاه خود را برطرف کنید، بهتر است از یک تکنسین متخصص کمک بگیرید. ابتدا سعی کنید که در این شرایط دچار سردرگمی نشوید و با استفاده از این نکات، دلیل جرقه زدن موتور چرخ گوشت خود را پیدا کرده و اقدام به رفع آن کنید:

  • ابتدا دستگاه را خاموش نموده و دو شاخه آن را از پریز برق بکشید.
  • قاب اصلی و بدنه چرخ گوشت را با استفاده از یک پیچ گوشتی باز کنید تا بتوانید قطعات داخلی آن را مشاهده نمایید.
  • تمامی اتصالات دستگاه را به صورت دقیق بررسی کرده و اگر هر بخش از موتور دستگاه دچار اتصالی شده است، علت را پیدا کرده و آن قسمت را تعویض نمایید.
  • همواره باید به این نکته توجه داشته باشید که پیش از استفاده از چرخ گوشت، حتما گوشت ها را تمیز نموده و اضافات و استخوان های آن را جدا نمایید و پیش از چرخ کردن آن را مدتی در یخجال یا فریزر قرار دهید. زیرا این استخوان ها ممکن است بین قطعات چرخ گوشت گیر کرده و کارکرد آن را با مشکل مواجه کند.

نتیجه گیری از دلایل جرقه زدن موتور چرخ گوشت در هوم خانه

با مطالعه این مقاله از علت جرقه زدن موتور چرخ گوشت اطلاع پیدا کرده اید و اگر موتور دستگاه شما جرقه بزند و مشکل ایجاد شده جزئی باشد، می توانید آن را رفع کنید. در غیر این صورت باید از خدمات نمایندگی تعمیرات چرخ گوشت که از تعمیرکاران متخصصی برخوردار است، استفاده نمایید. تعمیرگاه مجاز هوم خانه از افرادی که دارای مهارت و دانش فنی فراوانی هستند، برای رفع عیب و تعمیر چرخ گوشت شما استفاده می کند. همچنین بهتر است برای جلوگیری از بروز مشکل در چرخ گوشت در زمان استفاده از آن احتیاط نموده و از انجام مواردی که باعث خرابی چرخ گوشتتان می شود، خودداری کنید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست