آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آشنایی با قطعات چرخ گوشت

چرخ گوشت یکی از وسایلی است که می توان از آن برای چرخ کردن مواد مختلف مانند گوشت، مرغ و … استفاده نمود. برای اینکه این دستگاه بتواند طی مدت زمان طولانی کار کند، باید بتوانید به صورت درست و اصولی از آن استفاده نمایید. استفاده اصولی و صحیح از این دستگاه نیز نیازمند شناخت اجزای چرخ گوشت می باشد. آشنایی با قطعات چرخ گوشت باعث می شود تا با شناخت بهتر اجزا و بخش های مختلف دستگاه بتوانید در صورت خراب شدن هر قطعه، مشکل را به راحتی شناسایی نمایید. به طور کلی چرخ گوشت ها دارای اجزای مختلفی هستند که هریک از آنها کاربرد و عملکرد متفاوتی دارند.  در این مطلب به طور کامل به معرفی اجزای چرخ گوشت خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا پرسش به خصوصی در مورد قطعات چرخ گوشت دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین تعمیرگاه مجاز هوم خانه بپردازید.

معرفی اجزای چرخ گوشت

در اولین گام بهتر است هریک از اجزا و قطعات چرخ گوشت را به طور کامل بشناسید. شناخت اجزای چرخ گوشت موجب می شود تا چنانچه مشکلی در چرخ گوشت شما رخ دهد، بتوانید راحت تر متوجه ایراد دستگاه خود شوید. به طور کلی چرخ گوشت ها از دو قسمت اصلی بدنه و موتور تشکیل شده اند که قسمت بدنه آنها نیز از اجزای مختلفی تشکیل شده است. در ادامه مطلب به معرفی اجزای چرخ گوشت و چگونگی عملکرد هریک از آنها می پردازیم.

معرفی موتور از اصلی ترین اجزای چرخ گوشت

مهمترین بخشی که در آشنایی با قطعات چرخ گوشت باید به آن پرداخته شود، موتور چرخ گوشت است. در صورتی که این قطعه دچار آسیب دیدگی شود، کارکرد کلی چرخ گوشت با مشکل مواجه خواهد شد و هزینه تعمیر آن نیز نسبت به سایر قطعات بیشتر می باشد. موتورهایی که در چرخ گوشت ها تعبیه می شوند، هم با استفاده از جریان مستقیم و هم با جریان متناوب کار می‌ کنند و گشتاور اولیه آنها نیر نسبتا زیاد می باشد. این موضوع باعث می شود تا این موتورها با استفاده از سرعت بالا شروع به کار نمایند.

موتورهای به کار رفته در چرخ گوشت های خانگی نسبت به چرخ گوشت های صنعتی ضعیف تر هستند و در نتیجه باید پس از گذشت مدت زمانی از کار کردن با دستگاه، آن را خاموش نمایید و به موتور استراحت دهید. همچنین ممکن است برخی از مصرف‌ کنندگان اقدام به چرخ کردن سیب زمینی و پیاز با استفاده از چرخ گوشت نمایند که این کار کاملا اشتباه است. ممکن است آب موجود در این مواد به داخل موتور چرخ گوشت نفوذ کند و در نهایت باعث آسیب دیدن موتور و سوختن آن شود.

شناخت مخزن یا محفظه از قطعات ورود گوشت به چرخ گوشت

هنگامی که درباره آشنایی با قطعات چرخ گوشت صحبت می شود، اولین قطعه ای که چرخ گوشت مشاهده می گردد، مخزن یا محفظه چرخ گوشت است. مخزن چرخ گوشت قطعه ای مهم در دستگاه است که به آن محفظه چرخ گوشت نیز گفته می شود. این قطعه به گلویی متصل است و با توجه به دهانه نسبتا بزرگی که دارد، گوشت را له شده به داخل گلویی وارد می نماید. باید به این نکته توجه داشته باشید که گوشت های وارد شده به این مخزن نباید درشت باشند؛ زیرا ممکن است باعث ایجاد مشکل در چرخ گوشت شده و فشار زیادی نیز به موتور دستگاه وارد کند. جنس این محفظه از آهن است و می توان با استفاده از گوشت کوب مخصوص دستگاه، قطعات گوشت را به داخل این محفظه وارد نمود.

آشنایی با چرخ دنده از اجزای افزایش گشتاور چرخ گوشت

یکی دیگر از اجزایی که در مطلب آشنایی با قطعات چرخ گوشت باید آن را مطرح نماییم، چرخ دنده می باشد. در داخل جعبه چرخ دنده، یک قطعه از جنس پلاستیک به نام چرخ دنده تعبیه شده است که می تواند سرعت دستگاه را پایین آورده و سرعت گشتاور موتور چرخ گوشت را افزایش دهد. این چرخ دنده در داخل میله حلزونی دستگاه قرار گرفته است و هنگامی که دستگاه روشن شده و گوشت در حال چرخ شدن می باشد، این میله حلزونی داغ شده و از چرخ دنده فاصله می گیرد.

این مسئله باعث می شود تا گوشت نتواند به صورت کامل چرخ شود و از چرخ گوشت به صورت له شده خارج می گردد. همچنین ایجاد فاصله میان این قطعات نیز باعث ایجاد سر و صدا در دستگاه خواهد شد که باید دستگاه را خاموش کرده و به آن استراحت دهید. پس از شناخت اجزای چرخ گوشت برای جلوگیری از بروز مشکلات، باید بررسی کنید که چرخ دنده و میله فلزی با فاصله ای مناسب از یکدیگر قرار گرفته باشند.

معرفی شبکه از کاربردی ترین اجزای چرخ گوشت

یکی از پرکاربردترین اجزای چرخ گوشت، شبکه است. شبکه چرخ گوشت قطعه ای است که اگر به بخش بیرونی دستگاه دقت نمایید، متوجه وجود این قسمت خواهید شد. شبکه دارای سوراخ هایی است که گوشت به صورت چرخ شده از آن خارج می شود. این قطعه از جنس آهن است و در دو مدل ریز و درشت موجود می باشد. با توجه به اندازه دلخواه گوشت می توان از هریک از این دو مدل استفاده نمود.

پس از شناخت شبکه و آشنایی با قطعات چرخ گوشت، باید بتوانید این قطعه را در صورت نیاز شست و شو دهید. شست و شوی این قطعه نسبت به سایر قطعات کمی مشکل تر است اما با خیس نمودن شبکه در آب جوش و شستن آن با استفاده از مواد شوینده می توان به راحتی آن را تمیز نمود. علاوه بر این، با استفاده از خلال دندان و یا چوب کبریت نیز می توانید شبکه چرخ گوشت را از گوشت های ریز و چربی هایی که در این قطعه گیر کرده اند، پاک کنید.

معرفی میله حلزونی یا هدایت کننده فلزی اجزای چرخ گوشت

یکی دیگر از اجزای چرخ گوشت، میله حلزونی با هدایت کننده است. محل قرارگیری میله حلزونی در داخل گلویی چرخ گوشت است و وظیفه آن هدایت کردن گوشت وارد شده به دستگاه به سمت تیغه چرخ گوشت می باشد. این قطعه به دلیل داشتن ساختار مارپیچی، به آن میله حلزونی گفته می شود. وجود این قطعه در چرخ گوشت باعث می شود تا تیغه دستگاه بتواند در سر جای خود به درستی قرار بگیرد.

شناخت تیغه به عنوان مهمترین بخش قطعات چرخ گوشت

در آشنایی با قطعات چرخ گوشت، تیغه به عنوان یکی از مهمترین بخش های آن به شمار می رود که کار خرد کردن گوشت را انجام می دهد. تیغه های به کار رفته در ساختار چرخ گوشت معمولا به صورت سه پر و چهار پر هستند و حتما باید از چرخ گوشتی استفاده نمایید که تیغه های آن از جنس عالی و باکیفیتی باشند. از آنجایی که عملیات اصلی چرخ کردن گوشت توسط تیغه ها انجام می شود، این بخش از درجه اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اگر تیغه ها به صورت برعکس در دستگاه قرار گرفته باشند، گوشت به درستی چرخ نخواهد شد. بنابراین دقت نمایید که حتما لبه تیز تیغه به سمت بیرون دستگاه قرار گرفته باشد.

آشنایی با طوقه از بخش های نگهدارنده قطعات چرخ گوشت

طوقه بخش اصلی از قطعات چرخ گوشت و از جنس فلزی است که در قسمت جلویی شبکه چرخ گوشت تعبیه شده است. این قطعه باعث می شود تا قطعات داخلی دستگاه به صورت کاملا محکم به یکدیگر متصل شوند و شبکه و تیغه ها در حین کارکرد دستگاه از جای خود خارج نگردند. در هنگام بررسی طوقه باید دقت کنید که شیارهای طوقه بر روی شیارهای گلویی قرار گرفته باشد تا تیغه از جای خود در نرود.

معرفی سینی از اجزای قرارگیری گوشت در چرخ گوشت

سینی چرخ گوشت یکی از قطعات چرخ گوشت است که معمولا از جنس پلاستیک بوده و گوشت های تکه شده به داخل آن ریخته می شوند. سینی چرخ گوشت در بخش بالایی دستگاه قرار می گیرد و می توان تکه های گوشت را بر روی آن قرار داد و به کمک گوشت کوب، آنها را به داخل گلویی هدایت کرد.

نکات افزایش طول عمر قطعات چرخ گوشت

در این بخش قصد داریم تا به بررسی نکاتی بپردازیم که با انجام آن ها می تواید طول عمر چرخ گوشت خود را کاهش دهید.

  • بعد از هر بار استفاده، اجزا و قطعات چرخ گوشت را با استفاده از آب ولرم و مایع شوینده تمیز کنید و سپس هریک از قطعات را خشک نمایید؛ زیرا ممکن است قطعات ضد زنگ نباشند و دچار زنگ زدگی شوند. در نتیجه هنگامی که از چرخ گوشت در دفعات بعد استفاده می کنید، ممکن است طعم گوشت شما تغییر پیدا کند.
  • هرگز از چرخ گوشت برای خرد کردن مواد غذایی مانند سبزیجات و پیاز استفاده نکنید؛ زیرا آب موجود در سبزیجات ممکن است وارد قسمت موتور دستگاه شده و به آن آسیب وارد نماید.
  • برای اینکه فشار زیادی به موتور چرخ گوشت وارد نشود، بهتر است تکه های گوشت را به اندازه کوچک تر تقسیم کرده و برش دهید.
  • به هیچ عنوان موتور چرخ گوشت را به صورت خالی روشن نکنید؛ زیرا موتور چرخ گوشت به شکل سرعتی عمل می کند و هنگامی که درون حلزونی و یا مارپیچ آن چیزی وجود نداشته باشد، سرعت دستگاه بالاتر می رود. این مسئله باعث کند شدن چرخ دنده های چرخ گوشت خواهد شد.
  • هنگامی که قصد باز و بسته کردن و بررسی قطعات چرخ گوشت را دارید، حتما دو شاخه دستگاه را از پریز جدا نمایید.

نتیجه گیری از آشنایی با قطعات چرخ گوشت در هوم خانه

در این مطلب به معرفی اجزای چرخ گوشت پرداختیم و شما را با قطعات مختلف آن آشنا نمودیم. آشنایی با قطعات چرخ گوشت به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید که کدام بخش از چرخ گوشت شما دچار خرابی شده و نیاز به تعمیر دارد. چنانچه خودتان نتوانستید مشکل چرخ گوشتتان را شناسایی و یا تعمیر کنید، متخصصین هوم خانه در کوتاه ترین زمان به کمک شما خواهند آمد. تعمیرگاه مجاز هوم خانه ارائه دهنده انواع خدمات تعمیرات تخصصی از جمله تعمیر چرخ گوشت می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست