آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت

امروزه چرخ گوشت با توجه به کاربرد گسترده ای که دارد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. این وسیله کاربردی گاهی به دلیل عدم استفاده صحیح دچار مشکلاتی از جمله کند شدن تیغه های چرخنده آن می شود که اگر این تیغه ها کند شوند، بر عملکرد دستگاه نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. تیغه های کند نمی توانند گوشت را به راحتی خرد و ریز نمایند و در نتیجه باعث له شدن گوشت ها و خراب شدن آنها می شوند. در این مواقع نیاز است تا هرچه زودتر نسبت به تیز کردن تیغه چرخ گوشت خود اقدام نمایید؛ در ادامه به بررسی طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تیز کردن تیغه چرخ گوشت دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه و دیگر کاربران بپردازید.

چطور می‌توان تیغه های چرخ گوشت را تیز کرد؟

طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت روند بسیار ساده ای است و توسط مصرف کنندگان به راحتی در منزل قابل انجام می باشد. در صورتی که تیز نمودن تیغه های چرخ گوشت به شکل اصولی و صحیح انجام نشود، می تواند روند کاری دستگاه را با اختلال مواجه کند. اگرچه تیز کردن تیغه کار آسانی است اما زمان لازم برای انجام این کار طولانی می باشد. به طور کلی برای تیز کردن تیغه های چرخ گوشت باید مراحلی را طی کنید که در این بخش به بیان این مراحل خواهیم پرداخت:

انتخاب یک مکان مناسب برای قرار دادن چرخ گوشت

هنگامی که تیغه های چرخ گوشت شما دچار کندی شده است و قصد دارید که برای تیز کردن آنها اقدام کنید، در اولین قدم باید آن را در یک محل مناسب قرار دهید. این محل باید صاف و مسطح بوده و اطراف آن نیز باز باشد. همچنین مکان مورد نظر باید دور از دسترس اطفال و ایمن باشد و مانعی نیز بر روی آن وجود نداشته باشد. بهتر است یک پارچه و سینی در زیر دستگاه قرار دهید تا از ایجاد کثیفی در محل جلوگیری کنید، سپس باید آینه را بر روی زمین قرار دهید.

جدا کردن قطعات چرخ گوشت برای تیز کردن تیغه آن

برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت لازم است تیغه و قطعات مختلف اجزا را از یکدیگر جدا کنید. جدا کردن این قطعات نیز کار چندان سختی نیست و به راحتی قابل انجام است. البته باید در حین جدا نمودن قطعات، نکات ایمنی را به دقت رعایت کنید. به عنوان مثال حتما باید پیش از جدا کردن قطعات، جریان برق دستگاه را قطع نمایید و کابل آن را نیز از پریز خارج کنید. به طور کلی چرخ گوشت ها از دو قسمت اصلی بدنه و موتور ساخته شده اند که قسمت بدنه از اجزای مختلفی تشکیل شده است. هریک از این اجزا باید جدا شوند و در انتهای کار نیز به همان شکل بسته شوند. پس بهتر است مراحل جداسازی این قطعات را به دقت به خاطر بسپارید.

تمیز کردن قطعات برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت

پس از اینکه قطعات دستگاه را برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت از یکدیگر جدا کردید، ممکن است این قطعات دارای مقداری چربی یا گوشت باشند و یا روغن و گریس به آنها چسبیده باشد. از این رو در این مرحله باید مواد زائد چسبیده به اجزای چرخ گوشت را با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید و قطعه هایی که حساسیتی به آب ندارند را به کمک آب شستشو دهید.

قرار دادن آینه جهت تیز کردن تیغه چرخ گوشت

در این مرحله از تیز کردن تیغه چرخ گوشت باید آینه را بر روی یک سطح صاف قرار دهید. حتما دقت کنید که سطح مورد نظر هموار و مسطح باشد، در غیر این صورت ممکن است باعث شکستگی آینه شود و یا در هنگام تیز کردن تیغه ها احساس راحتی نکنید. سپس با استفاده از یک کاغذ سنباده که اندازه آن متناسب با شیشه است، استفاده کنید. اگر اندازه کاغذ سنباده مناسب نباشد، استفاده از آن بر روی شیشه بسیار مشکل خواهد بود.

بررسی میزان کند یا تیز بودن تیغه پیش از تیز کردن تیغه چرخ گوشت

پیش از اقدام برای تیز کردن تیغه چرخ گوشت، لازم است تا میزان تیزی آن را بررسی نمایید. این کار باعث می شود تا متوجه شوید چه مقدار به تیز کردن تیغه نیاز دارید. برای بررسی این موضوع می توانید از یک تکه پارچه و یا کاغذ استفاده کنید.

شروع عملیات تیز کردن تیغه چرخ گوشت

در این مرحله که بخش اصلی فرآیند تیز کردن تیغه چرخ گوشت است، باید تیغه دستگاه را نسبت به سطح شیشه یا آینه در زاویه ۴۵ درجه نگه دارید و تیغه چرخ گوشت را بر روی سطح مورد نظر سمباده نمایید. حتما بررسی کنید که لبه های تیغه با کاغد سمباده در تماس باشند. برای اینکه تیغه دستگاه تیزتر شود، باید روند مالیدن سمباده بر روی تیغه را ادامه دهید. برای به دست آوردن یک وضوح یکنواخت در تیغه، باید لبه ها را بچرخانید. شما باید تا زمانی این کار را تکرار کنید که بر روی لبه تیغه یک سایه براق ایجاد شود. همچنین در حین عملیات سمباده کشی باید هر چند دقیقه یک بار مکث کنید و مقدار تیز شدن تیغه را بررسی نمایید تا به مقدار مورد نظرتان برسید.

تمیز کردن اطراف محل تیز کردن تیغه چرخ گوشت

پس از پایان یافتن عملیات تیز کردن تیغه چرخ گوشت، باید مکان مورد نظر را تمیز کنید؛ زیرا ممکن است آب و ضایعات مختلفی در محیط اطراف وجود داشته باشد. بنابراین لازم است جهت جلوگیری از ایجاد مشکلاتی مانند جمع نشدن‌ میکروب و … به دقت اقدام به تمیز کردن محیط کنید. تمیز کردن کف با استفاده از آب تازه می تواند ایده بسیار مناسبی باشد.

نصب قطعات مختلف دستگاه پس از تیز کردن تیغه چرخ گوشت

در این بخش از طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت قصد داریم تا به بررسی نحوه نصب قطعات مختلف روی این دستگاه بپردازیم.

در مرحله آخر باید قطعات چرخ گوشت را که باز کرده اید، دوباره به یکدیگر وصل کنید. برای انجام این کار لازم است قطعاتی که جدا کردید را به همان ترتیب اولیه به جای خود برگردانید. نحوه بستن اجزا و قطعات چرخ گوشت به این صورت است که ابتدا حلزونی یا میله مارپیچ را در داخل محفظه دستگاه قرار داده و سپس تیغه دستگاه باید در انتهای میله حلزونی به درستی قرار بگیرد. نصب تیغه باید به گونه ای باشد که پس از قرارگیری در داخل دستگاه، قسمت تیز آن به سمت بیرون قرار گرفته باشد.

سپس لازم است شبکه بر روی تیغه چرخ گوشت نصب گردد و لبه های اضافه آن دقیقا در همان محل تعیین شده قرار بگیرد. باید پیچ چرخ گوشت را بر روی تمامی قطعات نصب کنید و آن را در جهتی که طوقه محکم شود، بپیچید. سپس محفظه مورد نظر را همراه با قطعاتی که در آن نصب نمودید، در داخل جایگاه مخزن دستگاه قرار دهید و آن را بسیار محکم نمایید. در انتها نیز در قسمت بالای مخزن، سینی چرخ گوشت را قرار دهید.

نتیجه گیری از طریقه تیز کردن تیغه چرخ گوشت در هوم خانه

در برخی مواقع ممکن است بنا به علل مختلفی چزخ گوشت نتواند به خوبی گوشت را چرخ نماید. در این مواقع بسیاری از افراد فکر می کنند که دستگاه آنها دچار خرابی شده است اما معمولا علت آن مربوط به کند شدن تیغه چرخ گوشت می باشد. این مسئله موجب می شود تا بدون هیچگونه هزینه ای و به راحتی مشکل دستگاه برطرف شود. هنگام مواجهه با اختلال کند کار کردن چرخ گوشت بهتر است ابتدا تیغه دستگاه را به دقت بررسی کنید و در صورت کند بودن آن با استفاده از مراحل گفته اقدام به تیز کردن تیغه چرخ گوشت نمایید. در صورتی که نمی توانید خودتان اقدام به تیز کردن تیغه دستگاه نمایید، می توانید از خدمات سرویس و تعمیر چرخ گوشت در تعمیرگاه مجاز هوم خانه استفاده کنید.

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست
avatar
اژیر 25 مهر 1400

میشه لطفا بگین درصورت گم کردن تیغه ی چرخ گوشت مدل ۳۵۰۷ برند ویداس،یدکشو از کجا میتونم تهیه کنم

پاسخ دادن
    avatar
    تیم هوم خانه 01 آبان 1400

    سلام، لطفا بای خرید قطعات لوازم خانگی به سایت آی پی یدک مراجعه کنید.

    پاسخ دادن