راهنمای استفاده از لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
1 سال پیش

طرز پخت برنج در پلوپز

طرز پخت برنج در پلوپز، به طور کلی در هشت مرحله خلاصه می شود که نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی خانه در این مطلب به آن پرداخته است. شما پس از این که با نحوه پخت برنج در پلوپز آشنا شدید و نکات این کار را آموزش دیدید، می توانید به راحتی هر نوع برنجی را در پلوپز خود طبخ نمایید.

کاربر گرامی، چنانچه سوالی در مورد طرز پخت برنج در پلوپز دارید، می توانید آن را در انتهای این مطلب با تعمیرکار مرکز تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه به اشتراک بگذارید.

چگونه در پلوپز برنج بپزیم؟ 

پخت برنج در پلوپز، شامل مراحل مختلف و همینطور انتخاب تنظیمات مناسب برای دستگاه می شود. در واقع شما باید به درستی با نحوه پخت برنج در پلوپز آشنا باشید تا بتوانید طبخ برنج را در این دستگاه انجام دهید. در ادامه به صورت کامل در هشت مرحله طرز پخت برنج در پلوپز را برای شما شرح داده ایم.

مرحله اول: اندازه گیری برنج با پیمانه

لازم است به تعداد افرادی که قرار است برای آن ها برنج طبخ کنید، برنج خشک را پیمانه گیری کنید. دستگاه پلوپز خود از یک پیمانه جداگانه برخوردار شده است که با کمک آن می توانید این کار را انجم دهید. لازم است بدانید که هر پیمانه برنج خام حدود یک و نیم تا دو و نیم لیوان برنج پخته شده به شما تحویل خواهد داد. البته این مسئله به نوع برنج و میزان ری کردن آن بستگی دارد.

مرحله دوم: شستن برنج

در این مرحله از آشنایی با نحوه پخت برنج در پلوپز، لازم است به طور کامل برنج خشک را شستشو دهید. این کار علاوه بر تمیز کردن برنج، به شما کمک می کند تا دانه های برنج در زمان پخت، به یکدیگر نچسبند  ظاهر و شکل نامناسبی نگیرند. به منظور شستشو برنج کافی است آن را زیر اب بگیرید و چندین مرتبه آن را هم بزنید تا تمامی برنج خیس و تمیز شود. این کار را برای 3 تا 5 بار تکرار کنید تا دیگر آب برنج تغییر رنگ ندهد و ظاهر شفاف خود را حفط کند. در آخر برنج را آبکشی کنید.

مرحله سوم: اندازه گیری مقدار آب مورد نیاز برای پخت برنج

در این مرحله از نحوه پخت برنج در پلوپز، لازم است مقدار آب مورد نیاز خود را اندازه گیری کنید. توصیه می کنیم حتما از آب سرد استفاده کنید. مقدار آب باید بر اساس مقدار و نوع برنج اندازه گیری شود. به طورم عمول بر روی تمامی پلوپز ها اندازه گیری ها و نشانه گذاری هایی وجود دارد که بر اساس آن می توانید مقدار آب را اندازه بگیرید. البته ناگفته نماند که مقدر آب برنج بستگی به نوع برنج و میزان نرمی که شما انتظار دارید، دارد.

نوع برنج مقدار آب به ازای هر پیمانه برنج خشک
برنج سفید دانه بلند 1 و 3.4 پیمانه آب
برنج سفید دانه متوسط 1 و 1.2 پیمانه آب
برنج سفید دانه کوتاه 1 و 1.4 پیمانه آب
برنج قهوه ای 2 و 1.4 پیمانه آب

مرحله چهارم: خیس کردن برنج در آ

در ادامه آشنایی با نحوه پخت برنج در پلوپز، لازم است بدانید که برنجی که برای نیم ساعت در آب خیس شود، مدت زمان پخت آن کم تر می باشد. البته این کار کاملا سلیقه ای  بوده و نیازی به انجام آن نیست. به خصوص که اگر برای مدت زمانی طولانی در آب خیس شود، ممکن است بعد از پخت حالت شفته به خود بگیرد.

مرحله پنجم: اضافه کردن چاشنی ها

پیش از این که برای پخت برنج اقدام کنید، حتما چاشنی های مورد نیاز خود را آماده کنید. چرا که در این حالت چاشنی ها بهتر جذب برنج می شوند. از مهم ترین چاشنی هایی که می توانید به برنج اضافه کنید، می توانیم به روغن، نمک، کره و… اشاره کنیم. البته برخی افراد از دیگر چاشنی ها مانند هل، دارچین، زیره و… نیز استفاده می کنند.

مرحله ششم: پخت برنج در پلوپز

حال که به خوبی تا به این جا مراحل نحوه پخت برنج در پلوپز را پشت سر گذاشتید، لازم است دیگ پلوپز را داخل دستگاه قرار دهید و درب آن را به طور کامل ببندید. سپس دستگاه را به پریز برق متصل کنید و آن را روشن نمایید. در زمان پخت برنج از باز کردن درب دستگاه به شدت خودداری کنید. چرا که باعث خارج شدن بخار از داخل پلوپز شده و برنج به خوبی پخته نمی شود.

مرحله هفتم: انتخاب مدت زمان و تنظیمات برنج برای پلوپز

قابلیت ها ویژگی های دستگاه های پلوپز بسته به برند و مدلی که دارند، متفاوت است. برخی از پلوپز ها قابلیت های مختلفی برای روشن و خاموش کردن در اختیار کاربر خود قرار می دهند. بهتر است به خوبی تنظیمات دستگاه خود را مورد بررسی قرار دهید و یا به دفترچه راهنمای فارسی پلوپز مراجعه کنید. حتما در زمان قرار دادن دیگ در دستگاه، بررسی کنید که دیواره های قابلمه عاری از دانه های برنج باشند. در صورتی که پلوپز شما از تایمر برخوردار شده است، می توانید آن را برای 20 تا 30 دقیقه تنظیم کنید اما اگر دوست دارید که برنج با ته دیگ طبخ شود، بهتر است مدت زمانی بین 35 تا 40 دقیقه را برای آن تعیین نمایید.

مرحله هشتم: آماده شدن برنج در پلوپز

در این مرحله از نحوه پخت برنج در پلوپز، برنج شما به طور کامل آماده شده است. دستگاه خودش خبر پخته شدن برنج را به شما خواهد داد. توجه داشته باشید که نباید بلافاصله پس از هشدار دستگاه، درب آن را باز کنید. برای 10 دقیقه به آن زمان دهید و سپس درب دستگاه را باز کنیدو آن را حتما از پریز برق جدا کنید.

نحوه قد کشیدن، سفید شدن واز بین بردن شوری برنج در پلو پز

در این بخش از نحوه پخت برنج در پلوپز، نکاتی را در رابطه با سفید تر شدن، بیش تر قد کشیدن و همین طور از بین بردن شوری برنج بیان نموده ایم:

  • به منظور قد کشیدن بیش تر برنج، مقداری آب سرد و چند تکه یخ کوچک به مواد داخل پلوپز اضافه کنید.
  • در جهت سفید تر شدن برنج، مقدار آب لیمو، ماست، آب نارنج و یا دوغ به برنج اضافه نمایید.
  • برای از بین بردن شوری برنج، مقدار سیب زمینی خرد شده به برنج اضافه کنید.
  • سیب زمینی نمک اضافی را به خود جذب می کند.
  • در زمان سرو برنج حتما سیب زمینی ها را جدا نمایید.

طریقه تهیه برنج کته در پلوپز

از دیگر نکاتی که باید در مورد نحوه پخت برنج در پلوپز بدانید، شیوه پخت برنج کته در دستگاه می باشد:

  • برای پخت برنج کته می توانید از مراحلی که پیش تر شرح داده شد استفاده کنید.
  • اگر برنج شفته را می پسندید، حتما آب زیادی به برنج اضافه کنید.

نحوه  تهیه ته چین مرغ در پلوپز

در جهت پخت ته چین مرغ در پلوپز از مراحل زیر کمک بگیرید:

  • ابتدا مواد اولیه را آماده کنید.
  • سپس زمانی که مواد برنج و مرغ را به صورت جداگانه آماده کردید،
  • به صورت طبقه طبقه آن را داخل دیگ بریزید.
  • آن را کاملا فشرده کنید.
  • سایر مراحل پخت ته چین مطابق با پخت برنج در پلوپز می باشد.

آموزش پخت برنج زعفرانی در پلوپز

برای داشتن برنج زعفرانی، توصیه می کنیم کمی پودر زعفران را داخل آب جوش بریزید و سپس آن را با برنج مخلوط کنید. البته رنگ های زعفران هم گزینه مناسبی برای این کار هستند. این کار را باید در مرحله اضافه نمودن چاشنی ها انجام دهید و سپس باقی مراحل گفته شده را طی کنید.

نتیجه گیری از پخت برنج در پلوپز

طرز پخت برنج در پلوپز، جزو آموزش های کاربردی و بسیار پر مخاطب می باشد. شما پس از آشنایی با نحوه پخت برنج در پلوپز، می توانید انواع برنج ها مانند ته چین مرغ، برنج زعفرانی و برنج کته را در دستگاه خود طبخ نمایید. توصیه می کنیم حتما نکات گفته شده را رعایت نمایید و بر اساس مراحل گفته شده پخت برنج را انجام دهید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست