راهنمای استفاده از لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آشنایی با نحوه کار مایکروفر

ماکروفر یکی از لوزام بسیار کاربردی است که در بیشتر خانه ها یافت می شود. از این وسیله برای پخت و پز و یا گرم کردن مواد غذایی استفاده می شود. همانطور که می دانید مایکروفر دارای برنامه های پخت گوناگونی است  از همین رو شاید نحوه کار با ماکروفر ساده به نظر برسد. اما در حقیقت اینطور نیست. به همین منظور امروز و در این مطلب آموزشی هوم خانه با مطالبی راجع به آشنایی با نحوه کار مایکروفر همراه شما هستیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر و یا پرسش به خصوصی در مورد نحوه کار ماکروفر دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انهای همن مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

مایکروفر چگونه کار می کند؟

نحوه کار مایکروویو به این صورت است که از طریق منتقل کردن گرمای دریافتی از طریق ظرف به مولکول های غذا، به آهستگی محتویات داخل ظرف در معرض حرارت قرار می گیرند. مایکروفر می تواند از طریق ساطع نمودن تشعشعات رادیویی قوی بر روی مولکول های مواد غذایی، به راحتی آن ها را گرم کرده و یا بپزد.

آشنایی با نحوه کار اجزای مختلف ماکروفر

نحوه کار اجزای مختلف مایکروویو را در جدول زیر برای شما درج کرده ایم:

نام قطعه وظیفه
سنسور ماکروفر نشان دهنده میزان رطوبت غذا
لامپ مگنترون به جریان درآوردن الکترون ها و در نهایت ایجاد اشعه ماکروفر بر روی مواد غذایی برای پخت و پز
سوییچ مانیتور ماکروفر روشن کردن دستگاه
چراغ های ماکروویو نشان دادن داخل محفظه دستگاه در زمان پخت و پز
رله قدرت ماکروفر دریافت دستور جریان برق متناوب از مدار اصلی کنترل
مقاومت ها کنترل جریان برق
محفظه ماکروفر یا بدنه مایکروفر محافظت و در برگیرنده قطعات داخلی مایکروویو
صفحه های دکمه ماکروفر ثبت دستورات، تعیین دما و زمان گرم شدن غذا و مایعات

آشنایی با نحوه کارکرد مایکروفر

  • همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد مایکروفر علاوه بر گرم کردن برای پخت غذا نیز استفاده می شود و حتی می شود در ماکروفر پیتزا درست کرد!
  • تنها نکته ای که برای پخت و پز وجود دارد این است که باید تنظمیات خاصی را برروی ماکروفر خود اعمال کنید تا غذا به خوبی پخته شود.
  • در واقع باید با کارایی دکمه های مایکروفر به طور کامل آشنا باشید.
  • همچنین شما باید با نکات نگهداری ماکروفر آشنا باشید تا از آسیب رساندن به ماکروفر خود جلوگیری نمایید.
  • در ادامه تمامی موضوعات بالا را بررسی می کنیم و بهترین روش برای هرکدام را آموزش می دهیم.

نکاتی جهت گرم کردن غذا در مایکروفر

برای اینکه بهترین بازخورد را هنگام گرم کردن غذا در ماکروفر بگیرید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  1. دقت داشته باشید که غذا های مانده ای که بیش از 5 روز از زمان پخت آن ها می گذرد را در مایکروفر گرم نکنید. این موضوع دلیلی بهداشتی دارد چراکه غذا ها بعد از 5 روز باکتری می گیرند و یا اینکه فاسد می شوند.
  2. برای اینکه تمام قسمت های غذا به خوبی گرم شود، آن ها را به صورت حلقه ای در وسط ظرف بچینید. دقت داشته باشید در صورتی که بخش زیادی از غذا را در مرکز ظرف قرار دهید، آن قسمت دیر تر از بخش های بیرونی گرم می شود و به همین دلیل غذا بصورت یکنواخت گرم نمی شود.
  3. همیشه از ظروف سرامیکی و شیشه ای استفاده کنید. ظروف پلاستیکی تحمل حرارت را ندارند و ذوب می شوند.
  4. قبل از اینکه گرم کردن را شروع کنید، از روکش پلاستیکی مخصوص ماکروفر استفاده کنید و غذا خود را با استفاده از آن بپوشانید. این کار از خشک شدن بیش از اندازه مواد خوراکی جلوگیری می کند.
  5. از زمان های کوتاه برای گرم کردن غذا استفاده کنید. به عنوان مثال ابتدا غذا را به مدت 1 دقیقه گرم کرده سپس آن را بیرون بیاورید و ببینید که گرم شده است یا نه.سپس دوباره اینکار را انجام دهید ولی این بار زمان را 30 ثانیه کم کنید. بعد از 30 ثانیه غذا را خارج و گرما آن را امتحان کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که به گرمای موردنظر خود برسید.
  6. دقت داشته باشید که بعضی از مواد غذایی مانند پیتزا را بیشتر از 2 بار با ماکروفر گرم نکنید، چون خیلی خشک می شوند.

نکاتی برای پخت و پز غذا با استفاده از ماکروفر

شما می توانید مواد منجمد خود را با استفاده از ماکروفر یخ زدایی کنید. برای اینکار باید آن ها را در ظرف سرامیکی یا پلاستیکی قرار دهید، سپس با توجه به دستورالعمل، برنامه مناسب را تنظیم کنید. می توانید از برنامه 500 به 7 استفاده کنید. در این برنامه به ازای هر 500 گرم ماده یخ زده، 7 دقیقه نیاز است تا یخ ماده به خوبی ذوب گردد.

  1. شاید بد نباشد بدانید که می توانید سبزیجات را با استفاده از ماکروفر بخار پز کنید. سبزیجات خود را در ظرف سرامیکی یا شیشه ای قرار دهید و به آن ها کمی کره و آب اضافه کنید. این امر باعث بهتر پخته شدن مواد غذایی می شود. مدت زمان موردنیاز 2 الی 3 دقیقه می باشد. سپس آنها را خارج کنید و هم بزنید. در مرحله آخر دوباره آنها را به مدت 1 دقیقه در ماکروفر قرار دهید.
  2. برای پختن ماهی با استفاده از ماکروفر، کافی است که فیله ماهی را با استفاده از مواد مختلف مانند لیمو و نمک طعم دار کنید. سپس آن را با استفاده از پلاستیک مخصوص ماکروفر بپوشانید و به مدت 1 الی 2 دقیقه در ماکروفر قرار دهید تا رنگ روی ماهی به خوبی سفید شود. البته مدت زمان پخت، به اندازه فیله بستگی دارد. هرچه فیله بزرگتر باشد، زمان بیشتری نیاز دارد.
  3. شما می توانید با استفاده از ماکروفر خود پاپ کورن نیز درست کنید. برای اینکار پاپ کورن ها را در پلاستیک مخصوص ماکروفر بریزید و آن ها را در ماکروفر قرار دهید. زمانی که دیگر متوجه صدای ترکیدن آن ها را نشدید، باید پاپ کورن ها را از دستگاه خارج کنید.
  4. سوپ و یا سس های آبکی را با استفاده از ماکروفر نپزید. چراکه آنها خشک میشوند. برای اینکار می توانید از اجاق گاز استفاده کنید.

آشنایی با نحوه کار مایکروفر چه ارتباطی با نکات نگه داری ماکروفر دارد؟

در این بخش از آشنایی با نحوه کار مایکروفر قصد داریم به بررسی نکات نگهداری صحیح از این دستگاه بپردازیم. از این رو بهتر است ماکروفر خود را به صورت هفتگی تمیز کنید تا عملکرد بهتری ارائه دهد.

  • برای اینکار ابتدا آن را از برق بکشید و سپس با استفاده از دستمال مرطوب بخش های داخلی آن را تمیز کنید. می توانید تمیز کردن ماکروفر با مواد طبیعی مانند جوش شیرین و آبلیمو امتحان کنید. یا مواد صنعتی مانند مایع های شوینده استفاده کنید.
  • در صورتی که ماکروفر شما بو بدی می دهد، می توانید با استفاده از 240 تا 350 میلی لیتر ترکیب آب و آبلیمو به همراه پوست لیمو بوی بد را از بین ببرید. برای اینکار مخلوط آب و آبلیمو را در کاسه شیشه ای بریزید و به مدت 4 الی 5 دقیقه در مایکروفر بگذارید و اجازه دهید ماکروفر آ نها را گرم کند. زمانی که مخلوط جوشید می توانید با استفاده از دستکش نسوز آن را خارج کنید. سپس داخل ماکروفر را با استفاده از پارچه تمیز نمایید.
  • در صورتی که ماکروفر شما غذا را به خوبی گرم نمی کند و عملکرد سابق خود را ندارد، باید آن را به تعمیرکار ماکروفر نشان دهید. همچنین در این زمان از ماکروفر استفاده نکنید تا از آسیب دیدن و خرابی بیشتر ماکروفر جلوگیری کنید.

نتیجه گیری از نحوه کار مایکروفر

همانطور که اشاره کردیم، شما می توانید با استفاده ماکروفر غذاهای مختلفی را بپزید و یا اینکه آنها را گرم کنید. هرکدام از این دو کار نکات مخصوص به خود را دارند که برای نتیجه بهتر ، خوب است که آنها را رعایت کنید. همچنین نکاتی جهت آشنایی با نحوه کار مایکروفر و نگهداری از ماکروفر نیز برای شما عزیزان معرفی شد تا با استفاده از آنها عملکرد ماکروفر خود را بهبود بخشید. در صورتی که ماکروفر شما خراب شده است و به درستی کار خود را انجام نمی دهد، با تعمیرکاران حرفه ای سایت هوم خانه تماس بگیرید تا به شما در جهت تعمیر ماکروفر شما کمک کنند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست