آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی یکی از دستگاه هایی است که کاربرد زیادی در آشپزخانه دارد. یکی از مشکلاتی که در هنگام کارکرد ماشین ظرفشویی مصرف کنندگان را آزار می دهد، جمع شدن آب در ظرفشویی و عدم تخلیه آن می باشد. این مشکل که در ماشین های ظرفشویی بسیار رایج است، به دلایل مختلفی رخ می دهد. در صورتی که شما نیز به علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی نمی توانید از دستگاه خود استفاده کنید، با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا بتوانید به راه حل رفع مشکل دستگاه خود دست پیدا کنید.

کاربران گرامی؛ چنانچه تجربه یا پرسش به خصوصی در مورد علت تخلیه نشدن آب ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکاران لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

چرا ماشین ظرفشویی آب را تخلیه نمیکند؟

تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی از جمله مشکلات شایعی است که ممکن است در بسیاری از مواقع رخ دهد. تشخیص علت ایجاد این مشکل بسیار آسان است؛ زیرا در قسمت آبگیر ظرفشویی، آب ایستاده به راحتی قابل مشاهده است. عوامل مختلفی می تواند دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد، اما در بیشتر موارد به راحتی می توان با برطرف کردن یک گرفتگی و انسداد مشکل دستگاه را برطرف نمود و نیازی به تعمیر ماشین ظرفشویی و تعویض قطعات نمی باشد. برخی از این مشکلات نیز قسمتی از ایرادات فنی دستگاه محسوب می شوند که باید حتما توسط تعمیرکار ماشین ظرفشویی رفع گردند. از جمله دلایل عدم تخلیه آب ظرفشویی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • گرفتگی و انسداد فیلتر ماشین ظرفشویی
  • مسدود شدن شلنگ تخلیه دستگاه
  • معیوب بودن پیستون و مهره
  • خرابی پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی
  • خرابی برد و تایمر الکترونیکی دستگاه
  • گرفتگی مجرای فاضلاب

بررسی 6 دلیل تخلیه نکردن ماشین ظرفشویی

تعمیرگاه مجاز لوازم خانگی هوم خانه در این بخش از مطلب، 6 علت تخلیه نشدن ماشین ظرفشویی را برای شما نام برده است:

  1. گرفتگی فیلتر
  2. خرابی پیستون و مهره
  3. گرفتگی شلنگ تخلیه
  4. خرابی برد
  5. انسداد مسیر فاضلاب
  6. آسیب دیدگی پمپ تخلیه

گرفتگی فیلتر باعث عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی می شود

یکی از عواملی که به عنوان دلیل تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی در نظر گرفته می شود، گرفتگی فیلتر دستگاه می باشد. در صورت مشاهده جمع شدن آب در ظرفشویی، اولین گام بررسی و عیب یابی فیلتر در مخزن می باشد. انسداد و گرفتگی فیلتر از جمله شایع ترین مشکلاتی است که در ماشین های ظرفشویی رخ می دهد.

  • برای بررسی فیلتر ابتدا سبدی که در بخش پایین تر ماشین ظرفشویی تعبیه شده است را خارج نمایید.
  • سپس فیلتر مرکزی را به سمت چپ چرخانده و آن را بلند کنید تا از جای خود خارج شود.
  • حالا باید فیلترهای خارج شده را به خوبی تمیز کنید.
  • هرگونه مواد غذایی که به فیلتر چسبیده است را با استفاده از آب گرم و صابون بشویید.
  • فیلتر بزرگ تر معمولا توسط مواد غذایی و چربی ها مسدود می شود.
  • جهت رفع انسداد این فیلتر می توانید بر روی آن آب جوش بریزید و سپس به تمیز کردن آن بپردازید.

انسداد شلنگ تخلیه می تواند علت تخلیه نکردن آب ماشین ظرفشویی باشد

در صورتی که با مشکل خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی مواجه هستید و به دنبال شناسایی مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی می باشید، باید شلنگ تخلیه دستگاه را از نظر پیچ خوردگی و یا انسداد بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که آب به راحتی از این شلنگ تخلیه می شود. برای بررسی شلنگ تخلیه ابتدا ماشین ظرفشویی را از محل خود خارج کرده و به محل شلنگ از طریق پشت دستگاه ظرفشویی دسترسی پیدا کنید.

  • ابتدا باید ظرفی بزرگ آماده کنید تا اگر آب اضافی موجود در داخل لوله سرریز شد، بتوانید از این ظرف استفاده کنید تا به کفپوش شما آسیبی وارد نشود.
  • سپس شیر آب را ببندید و ظرفشویی را از برق جدا کنید.
  • شیلنگ تخلیه دستگاه، محل اتصال آن به خروجی فاضلاب و پمپ تخلیه ماشین ظرفشویی را به دقت بررسی نمایید تا در داخل آن چیزی گیر نکرده باشد.
  • برای شناسایی این مشکل می توانید آب را با فشار زیاد داخل شلنگ بریزید تا گرفتگی های احتمالی آن برطرف شود.
  • پس از اینکه از باز بودن مسیر شلنگ اطمینان پیدا کردید، آن را مجددا در جای خود قرار داده و محکم کنید.
  • در انتها نیز بررسی کنید که شلنگ دچار پیچ و تاب نشده باشد.

معیوب بودن پیستون و مهره علت عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی می باشد

در برخی مدل‌ های ماشین ظرفشویی دریچه ای در چاهک تخلیه قرار دارد که در آن قطعاتی شامل پیستون و مهره تعبیه شده اند. در صورتی که ماشین ظرفشویی نمی تواند آب را به طور صحیح تخلیه کند، ممکن است پیستون و مهره دلیل این مشکل باشند. این قطعات زیر پوشش چاهک و در قسمت ته مخزن قرار دارند و امکان دسترسی به آنها با باز کردن چهار پیچ وجود دارد.

اگر پیستون در حالت بسته به صورت کامل چفت نباشد، دستگاه آب را به طور کامل پمپ نکرده و در این شرایط باید نسبت به تعویض پیستون و مهره اقدام‌ نمود. همچنین باید واشر دریچه را بررسی نمایید و اطمینان پیدا کنید که به درستی بسته می شود و اگر پاره یا معیوب است، باید آن را نیز تعویض کنید.

بررسی پمپ تخلیه برای رفع مشکل ماندن آب در ماشین ظرفشویی

پمپ تخلیه یکی از قطعات اصلی ماشین ظرفشویی است که خرابی آن می تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد. وظیفه این پمپ خارج نمودن آب دستگاه پس از اتمام فرآیند شستشو می باشد. در برخی موارد ممکن است تکه های شکسته شده ظروف به پمپ تخلیه برخورد کرده و باعث شکستگی و آسیب به پره های پمپ تخلیه شوند. همچنین ممکن است پمپ در اثر فرسایش و یا کارکرد زیاد قادر به تخلیه آب ظرفشویی نباشد که در این صورت باید تعویض شود.

خرابی برد یا تایمر علت تخلیه نکردن آب ماشین ظرفشویی

برد یا تایمر ماشین ظرفشویی، از جمله قطعات اصلی و مرکزی دستگاه است که فرمان مورد نیاز برای شروع و یا پایان کارکرد هر قطعه را صادر می کند. خرابی برد یا تایمر باعث می شود تا در کارکرد ماشین ظرفشویی اختلال ایجاد شده و می تواند علت خالی نشدن آب ماشین ظرفشویی باشد. در صورت وجود هرگونه مشکل در برد الکترونیکی، امکان جمع شدن آب و عدم تخلیه آن وجود دارد. در این شرایط ظرفشویی باید توسط یک فرد متخصص بررسی شده و در صورت نیاز برای تعویض برد الکترونیکی اقدام شود.

گرفتگی مسیر فاضلاب دلیل تخلیه نشدن ماشین ظرفشویی است

در برخی مواقع آب موجود در ماشین ظرفشویی به دلیل گرفتگی و مسدود شدن راه فاضلاب تخلیه نشده و درون دستگاه جمع می شود. اگر که آب سینک ظرفشویی به درستی خارج می شود، گرفتگی در مجرای فاضلاب وجود ندارد، اما اگر آب سینک ظرفشویی به سختی خارج می شود، نشان دهنده این است که در فاضلاب گرفتگی وجود دارد. باید مجرای خروجی فاضلاب توسط یک لوله کش به دقت بررسی شود و در صورت وجود هرگونه گرفتگی، اقدام ‌به باز کردن آن نماید.

چگونه آب ماشین ظرفشویی را تخلیه کنیم؟

در صورتی که در کف دستگاه ظرفشویی شما آب جمع شده است و می خواهید پیش از آمدن تعمیرکار و رفع مشکل عدم تخلیه آب ماشین ظرفشویی، آن را تخلیه نمایید، به شما توصیه می کنیم که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روش تخلیه آب ماشین ظرفشویی به این صورت است که می توانید از یک ظرف و یا لیوان کوچک آب ها را خارج کنید تا از حجم آن کم شود.
  • سپس با استفاده از یک دستمال که رطوبت را به خود جذب می کند، آب جمع شده در کف ظرفشویی را تخلیه کنید.

نتیجه گیری از علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی

در این مقاله علت تخلیه نشدن آب ماشین ظرفشویی که شامل مواردی چون گرفتگی فیلتر، انسداد شلنگ تخلیه، خرابی برد یا تایمر و … می شود را برای شما به صورت کامل شرح دادیم تا با مطالعه این دلایل بتوانید اقدام به شناسایی و عیب یابی مشکلات دستگاه خود نمایید. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشد که تعمیر بسیاری از این مشکلات ماشین ظرفشویی نیاز به تخصص و تجربه دارد و خودتان قادر به رفع آن ها نیستید. از این رو متخصصین حرفه ای هوم خانه کار تعمیرات ماشین ظرفشویی را برای شما به صورت تخصصی انجام می دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون برچسب

در بحث و گفتگوی این مطلب شرکت کنید!

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست