آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

ماشین های ظرفشویی که دارای کنترل الکترونیکی هستند، از یک قطعه به نام فیوز حرارتی تشکیل شده اند. معیوب و خراب بودن این قطعه باعث اختلال در عملکرد صحیح ماشین ظرفشویی خواهد شد. همچنین در صورتی که فیوز حرارتی خراب شده باشد، اگر قصد استفاده از ظرفشویی را داشته باشید، متوجه خواهید شد که دستگاه روشن نمی شود. در این مطلب هوم خانه آموزش نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی را برای شما به طور کامل شرح خواهیم داد تا به کمک چندین نکته ساده بتوانید خودتان اقدام به تعویض این قطعه در دستگاه نمایید.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای این مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

 

تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

در بسیاری از مدل های ظرفشویی که از کنترل الکترونیکی برخوردار می باشد، قطعه ترموفیوز یا فیوز حرارتی تعبیه شده است. در برخی مواقع ممکن است شما قصد شستشوی ظروف در ظرفشویی خود را داشته باشید اما متوجه می شوید که دستگاه روشن نشده و کار نمی کند. یکی از عواملی که می تواند علت بروز این مشکل باشد، خرابی فیوز حرارتی است. از آنجایی که اختلال در فیوز حرارتی می تواند یکی از دلایل اصلی روشن نشدن ماشین ظرفشویی باشد، باید سریعا اقدام به رفع خرابی آن نمایید. در ادامه به بیان طریقه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی می پردازیم.

چه موقع باید برای تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی اقدام کنیم؟

به طور کلی دلایل مختلفی می تواند باعث خرابی فیوز حرارتی ظرفشویی شود که در این حالت باید از طریق آموزش نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی اقدام به رفع این مشکل نمایید. اتصال دو شاخه برق ظرفشویی به محافظ می تواند از نوسانات جریان برق و فیوز حرارتی دستگاه جلوگیری نماید. اما اگر دو شاخه دستگاه خود را به صورت مستقیم به پریز برق متصل کنید، جریان و نوسانات برق می تواند باعث بروز خرابی در فیوز حرارتی و در نهایت سوختن آن شود. در این شرایط جهت عیب یابی و بررسی فیوز حرارتی باید از مولتی متر استفاده نمایید. در صورتی که فیوز حرارتی سوخته باشد، باید آن را تعویض کنید.

همچنین اگر از ماشین ظرفشویی خود به مدت طولانی و بیش از حد استفاده کنید، موجب داغ شدن دستگاه خواهد شد که در این حالت احتمال سوختن فیوز حرارتی وجود دارد. جهت بررسی این مسئله که فیوز حرارتی سوخته است یا خیر، بهتر است از مولتی متر استفاده نمایید. در صورت خرابی بهتر است برای تعویض آن از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. همچنین لازم است تا عامل اصلی بروز خرابی در فیوز حرارتی را پیدا نموده و ایراد آن را نیز برطرف کنید.

فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی چه وظیفه ای دارد؟

فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی ظیفه دارد تا از برد کنترل دستگاه محافظت کند. در صورتی که این قطعه دچار آسیب شود، عملکرد کنترل الکترونیک ظرفشویی با مشکل مواجه می شود:

  • هر زمان که فیوز حرارتی ظرفشویی تشخیص دهد که دستگاه بیش از اندازه داغ شده است، مانع از رسیدن جریان برق به موتور و برد شده و از سلامت دستگاه محافظت می کند.
  • فیوز حرارتی می تواند باعث طولانی تر شدن عمر مفید دستگاه شود.
  • برای آشنایی با مراحل تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی، این مطلب را دنبال کنید.

ابزار مورد نیاز برای تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی امری تخصصی است و برای انجام این کار به ابزار و تجهیزات مخصوصی نیاز است. ابزارآلات مورد نیاز برای انجام این کار شامل موارد زیر می باشد:

  • دستکش مخصوص کار
  • پیچ گوشتی دو سو
  • پیچ گوشتی چهار سو

باز کردن صفحه کنترل جهت تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

اولین گام در آموزش طریقه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی، باز کردن صفحه کنترل دستگاه می باشد. برای انجام این کار باید ابتدا پیچ های تعبیه شده بر روی صفحه داخلی درب ظرفشویی را باز کنید. وظیفه این درب حفاظت از صفحه کنترل در برابر درب جلویی دستگاه می باشد. همچنین می توانید صفحه کنترل را به سمت پایین و جلو کمی خم کنید تا بتوانید راحت تر به فیوز حرارتی دسترسی پیدا نمایید و صفحه را به صورت کامل باز نکنید.

آموزش طریقه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

به طور کلی محل قرارگیری فیوز حرارتی در قسمت برد مدار کنترل ماشین ظرفشویی می باشد. از این رو لازم است ابتدا آن را از محل خود خارج کنید.

  • برای خارج کردن فیوز از زبانه قفل باید زبانه اصلی دستگاه را کمی فشار دهید. همچنین می توانید با جلو کشیدن فیوز حرارتی آن را از زیر زبانه های دیگر خارج نمایید.
  • برای انجام این کار لازم است قفل زبانه های موجود بر روی فیوز حرارتی را باز کنید.
  • حالا می توانید فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی را به سمت بیرون بکشید. حتما به این نکته دقت داشته باشید که اتصالات سیم ها از فیوز حرارتی جدا باشد.
  • پس از اینکه فیوز معیوب را خارج نمودید، باید فیوز حرارتی نو را در محل آن قرار دهید.
  • ابتدا باید اتصالات سیم های فیوز حرارتی را به قطعه جدید متصل کنید و فیوز را در جای خود قرار دهید.
  • سپس باید زبانه های قفل را به همان حالت اول بر روی آن بگذارید و فیوز حرارتی جدید را با یک فشار آرام در محل خود قرار دهید.

بستن صفحه کنترل پس از تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

پس از اتمام کار تعویض فیوز حرارتی و برای برگرداندن دستگاه به حالت اولیه باید صفحه کنترل را مجددا در جای خود قرار دهید.

  • باید پیچ های صفحه درب داخلی دستگاه را به طور محکم ببندید. سعی کنید بیش از حد پیچ ها را فشار نداده و محکم نکنید؛ زیرا می تواند موجب هرز شدن پیچ ها شود.
  • پس از طی کردن مراحل آموزش نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی باید دو شاخه و سیم ماشین ظرفشویی خود را به برق متصل کنید. پس از اتصال آن را روشن کنید و از کارکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کنید.

نکات ایمنی در زمان تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

  • حتما به این نکته توجه داشته باشید که پیش از باز کردن دستگاه و تعویض فیوز حرارتی حتما دو شاخه و اتصالات دستگاه را از برق بکشید.
  • همچنین می توانید جهت ایجاد ایمنی بیشتر برای قطع کردن برق آشپزخانه، فیوز خانه را قطع نمایید.
  • پس از قطع کردن جریان برق ماشین ظرفشویی حتما باید دکمه های دستگاه را فشار دهید تا اطمینان حاصل کنید که ظرفشویی برق نداشته باشد.
  • اگر از طریقه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی اطلاعات و تخصص کافی ندارید، بهتر است این کار را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید.

نتیجه گیری از نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی

در صورتی که پس از عیب یابی و بررسی کامل ماشین ظرفشویی خود متوجه شدید که فیوز حرارتی دچار خرابی و سوختگی شده است، به کمک مطلب بالا در زمینه نحوه تعویض فیوز حرارتی ماشین ظرفشویی می توانید اقدام به تعویض این قطعه و تعمیر ظرفشویی خود نمایید. در صورت عدم داشتن دانش و تخصص می توانید از تعمیرکاران نمایندگی مجاز هوم خانه کمک بگیرید. تکنسین های متخصص Homekhane با دارا بودن مهارت و تجربه بالا می توانند مشکل ماشین ظرفشویی شما را در سریع ترین زمان برطرف نمایند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست