آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

عیب یابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

یکی از قطعات مهم که در این ماشین ظرفشویی بکار برده شده است، شیربرقی می باشد که وظیفه آن آب رساندن برای شستن ظرف ها در دستگاه است.در این مقاله قصد داریم روش کارکرد شیر برقی ماشین ظرفشویی ، مسائل متداول در این بخش ، روش تست کردن شیر برقی ماشین ظرفشویی ، آموزش عیب یابی شیر برقی ظرفشویی و روش های تعویض و تعمیر کردن این قطعه را برای شما توضیح دهیم.

کاربران گرامی؛ چنانچه تجربه یا نظر به خصوصی در مورد عیب یابی و شیر برقی ماشین ظرفشویی دارید می تواند با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار لوازم خانگی هوم خانه بپردازید.

انواع شیر برقی ماشین ظرفشویی

شیر برقی ماشین ظرفشویی از مهم ترین و کاربردی ترین قطعات این دستگاه است که وظیفه آبرسانی به در ظرفشویی را بر عهده دارد.شیربرقی انواع متفاوتی را دارد که در مدل های مختلف برحسب نیاز هر دستگاه درآن ها استفاده شده است. در بعضی از شیرهای برقی زاویه مجرای خروجی و ورودی آن ها 90 یا ۱۸۰ درجه است.علاوه بر این برخی از آن ها یک بویین با یک خروجی آب دارند و در برخی دیگر هم دو بویین و دو خروجی آب وجود دارد.

خرابی در شیر برقی منجر به بروز چه مشکلاتی می شود؟

یکی از علت هایی که بعد از اینکه برنامه شستشو را انتخاب می کنید ماشین کارش را شروع نمی کند و یا آب گیری در ظرفشویی انجام نمی گیرد، علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی است. به علاوه آب دادن و نشت دادن آب از پایین دستگاه که معمولا مشکل ساز می باشد از عیب هایی است که به بخش شیربرقی دستگاه ارتباط دارد. در صورتی که دستگاه شما ظرف ها را تمیز شستشو نمی کند باید لوله آب رسان را چک کنید که فیلتر آن گرفته نشده باشد، مسدود نشده باشد و لوله آبرسان درست در برابر بازوی اسپری کننده قرار بگیرد.

اگر در ماشین ظرفشویی آبگیری صورت نمی گیرد اول باید اطمینان پیدا کنید در ورودی آب فشار لازم وجود دارد و علاوه بر این در زمان آب گیری برق به شیر ورودی می رسد یا نه. اگر اشکالی در این موارد وجود نداشت، شیربرقی ماشین ظرفشویی شما مشکل دارد و باید آن را تعمیر یا تعویض نمایید.

نحوه تست شیر برقی ماشین ظرفشویی

اگر اشکالی در دستگاه شما وجود دارد و فکر می کنید که دلیل به وجود آمدن آن خرابی در بخش شیربرقی دستگاه می باشد پس باید برای مطمئن شدن بدانید که چطور یک شیرورودی آب را آزمایش نمایید. کنترل این شیرها به وسیله یک یا دو solenoids می باشند با مرور زمان امکان دارد که مهر و موم یا solenoids شکسته شوند.در ادامه روش هایی را برای تست شیر برقی ماشین ظرفشویی بیان میکنیم.

  1. قبل از اینکه ماشین ظرفشویی را بررسی و تست کنید اول آن را از برق و آب جدا نمایید.
  2. شما می توانید دو شاخه دستگاه را از پریز بکشید یا مدار قطع کننده را متوقف نمایید تا جریان برق متوقف شود و علاوه بر این تامین کننده آب را که معمولا در آخر زاویه زیر سینک آشپرخانه وجود دارد را هم قطع نمایید.
  3. پیچی که در پنل پشت در گوشه پایین سمت چپ یا راست قرار دارد را باز نمایید.
  4. شیر به ۲ تا ۴ سیم و شلنگ های تخلیه و تامین وصل می شوند.سیم را با انبردست آزاد نمایید آن ها را نکشید.
  5. اهم متر را به پایانه ها وصل نمایید عدد بی نهایت نشان دهنده این است که سلنویید شکسته است و دچار صدمه شده است.
  6. حتی اگر دریچه الکتریکی کار می کند مهر و موم امکان دارد بشکند و یا دریچه ورودی ماشین ظرفشویی امکان دارد با انباشته شدن مواد غذایی که روی ظرف ها باقی مانده است مسدود گردد.
  7. در صورتی که لازم است برای بررسی کردن، شیلنگ های تخلیه و تامین را باز نمایید و آن ها را چک کنید.

تعویض شیر برقی ماشین ظرفشویی

بعد از اینکه نحوه عیب یابی شیر برقی ماشین ظرفشویی را کشف کردید نوبت به حل مشکل میرسد.اگر شیر برقی ظرفشویی به هر دلیلی آسیب دیده باشد باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.برای این کار ابتدا آموزش زیر را کامل بخوانید و مرحله مرحله عمل کنید. اگر نگران هستید میتوانید از تعمیرکاران مجرب در این حوزه کمک بگیرید.

  1. اول دو شاخه را از پریز جدا نمایید.
  2. بعد شینگ آب دستگاه را از شیر آب جدا کنید
  3. حالا برای اینکه پشت دستگاه را جدا کنید باید پیچ های بدنه که در این بخش وجود دارد را با پیچ گوشتی باز نمایید.
  4. بعد ازاینکه پیچ های پشت دستگاه را باز کردید پنل سقف دستگاه را جدا نموده و پس از آن پیچ های بدنه سمت راست ماشین را باز کنید و پنل راست دستگاه را از ماشین ظرفشویی جدا نمایید.
  5. در این قسمت شیلنگ شیربرقی ماشین ظرفشویی که به وسیله یک خار به بدنه متصل شده است را با فشار دستتان آزاد نمایید.
  6. بست شلنگ داخلی را باز کنید تا شینگ آزاد شود و آن را از دستگاه جدا نمایید.
  7. حالا شیلنگ و شیربرقی جدید را به خرطومی متصل کنید و با فشار دادن در جای خودش قرار دهید و برای محکم کردن آب بست را بزنید.
  8. در بدنه بخش راست پنل را در جای خود بگذارید و پیچ های این بخش را با پیچ گوشتی محکم نمایید.
  9. مثل مراحل اول که بدنه و بخش پشتی را باز کردید دوباره این کار را انجام دهید و پیچ ها را به ترتیب ببندید.
  10. اکنون ماشین ظرفشویی شما آماده کار کردن می باشد ومی توانید ظرف های کثیف را داخل آن بگذارید و برنامه ای که می خواهید را اجرا نمایید.

تعمیر شیر برقی ماشین ظرفشویی

قبل از تعمیر شیر برقی ظرفشویی یا هر تعمیر دیگری که می خواهید انجام دهید منبع برق را از دستگاه خود جدا نمایید یا می توانید قطع کننده مربوطه را در پانل قطع کننده مدار بچرخانید. دریچه ورودی آب را در دستگاه مشخص نمایید این قسمت باید در پشت پانل دستگاه در بخش پایین یا در گوشه سمت راست یا چپ وجود داشته باشد. امکان دارد که دو پیچ در بالای پانل یا در زیر آن وجود داشته باشد این دو پیچ را در بیاورید و بعد با ضربه زدن پنل را جدا نمایید. در بعضی از دستگاه ها درب باید برای دسترسی داشتن باز گردد و پیچ ها برداشته شود.قبل از اینکه کانکتور را تمیز کنید در را ببندید.

شما می توانید دریچه ورودی آب را به وسیله شیلنگ های که به آن وصل است شناسایی نمایید. یک شیلنگ از ماشین ظرفشویی به شیر آب وجود دارد و شیلنگ دیگر هم باعث تخلیه آب می شود. حالا زمان مناسبی برای چک کردن شیلنگ های دستگاه می باشد تا مطمئن شوید که آن ها در رساندن آب مشکل ندارند مطمئن شوید که شیلنگ به صورت درست به شیر متصل شده است. علاوه بر این باید مطمئن شوید که در شیلنگ مسدودی وجود ندارد. آب ورودی دستگاه خود را خاموش نمایید. یک دستگیره ای برای چرخیدن یا یک اهرم برای فشار دادن وجود دارد و می توانید منبع اصلی آب را به ماشین ظرفشویی در شیراصلی ببندید.

راه های جلوگیری از خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی

اگر به دنبال علت خرابی شیر برقی ماشین ظرفشویی خود هستید و می خواهید هرچه دیرتر نیاز به خدمات تعمیر شیر برقی ماشین ظرفشویی داشته باشید، می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

  • شلنگ های شیر برقی ماشین ظرفشویی را به صورت دوره ای بررسی کنید تا نشتی نداشته باشد.
  • شلنگ ورودی آب از شیر اصلی به شیر برقی را چک نمایید تا نشتی نداشته باشد.

نتیجه گیری درخصوص آموزش عیب یابی شیر برقی ظرفشویی

شیربرقی ظرفشویی قطعه ای از ماشین ظرفشویی می باشد که وظیفه آن آب رساندن برای شستن ظرف ها در دستگاه است.گاهی در اثر اسیب دیدن این قطعه مشکلاتی از جمله عدم کارکرد درست برای دستگاه ایجاد میشود.در اکثر اوقات به دلیل استهلاک بالا نیاز به تعویض شیر برقی ظرفشویی خواهید داشت.برای تعویض این قطعه حتما از قطعات فابریک استفاده نمایید. از طرفی دریافت مشاوره یا راهنمایی های تخصصی را در اولویت کار خود قرار دهید. در صورت عدم دسترسی به ابزارهای لازم برای تعویض و عیب یابی شیر برقی ماشین ظرفشویی از انجام مراحل تعویض خودداری کنید.فراموش نکنید که تنها در صورت انجام موفقیت آمیز مراحل تعویض شاهد عملکرد مجدد دستگاه به صورت اصولی خواهید بود.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست