آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

یکی از وسایل بسیار کاربردی در آشپرخانه ها ماشین ظرفشویی می باشد که مصرف کنندگان جهت شستشوی ظروف خود از این دستگاه استفاده می کنند. هنگامی که ظرفشویی دچار خرابی و نقص شود، می تواند کارهای روزانه را با مشکلاتی مواجه نماید و موجب می شود تا زمان زیادی جهت شستشوی ظرف ها صرف گردد. یکی از مشکلات متداول ماشین های ظرفشویی، ماندن کف در محفظه آن می باشد. در این مطلب با علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی و راهکارهای مناسب جهت رفع آن آشنا خواهید شد.

کاربران گرامی؛ چنانچه سوال یا نظر به خصوصی در مورد علت باقی ماندن کف در ظرفشویی دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با تعمیرکار ماشین ظرفشویی بپردازید.

چرا کف در ماشین ظرفشویی می ماند؟

همانطور که می دانید برای شروع عملیات شستشو در ماشین های ظرفشویی از مواد شوینده و قرص ماشین ظرفشویی استفاده می شود. این مواد شوینده با تشکیل حباب و کف، فرآیند شستشوی ظروف را به طور صحیح انجام می دهند. همچنین در طی حرکت و جریان آب و گرما نیز کف های موجود در دستگاه بیشتر می شوند و پس از تماس با ظروف، آن ها را تمیز می کنند.

در برخی از مواقع ماشین ظرفشویی نمی‌تواند تمامی حباب ها و کف های ایجاد شده در دستگاه را از بین ببرد و در نتیجه پس از پایان یافتن فرآیند شستشو، کف ها در داخل ماشین ظرفشویی باقی می مانند. در این حالت شما می‌ توانید ابتدا به یافتن دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی اقدام نموده و سپس مشکل را سریعا برطرف نمایید.

5 علت جمع شدن کف در ماشین ظرفشویی

جمع شدن کف در ماشین ظرفشویی به عوامل مختلفی بستگی دارد که به طور کلی در 5 مورد زیر خلاصه می شود:

  1. پر بودن مخزن مایع
  2. خرابی دریچه ورودی آب
  3. مناسب نبودن برنامه شست و شو
  4. استفاده از مواد شوینده نا مناسب
  5. خراب شدن پمپ گردش آب

پر بودن مخزن مایع علت جمع شدن کف در ماشین ظرفشویی

در برخی از مواقع ممکن است درون مخزن مایع ماشین ظرفشویی مقدار بسیار زیادی مواد شوینده ریخته شود. بعضی از افراد برای اینکه ظروف بهتر شستشو و تمیز شوند، از مواد شوینده بیشتری استفاده می کنند، اما این کار بسیار اشتباه بوده و منجر به ایجاد مشکلات بسیاری در دستگاه خواهد شد.

در این حالت ظرفشویی نمی تواند پس از پایان سیکل شستشو کف ها و مواد شوینده را خارج نماید و در نتیجه مقدار زیادی از آنها درون دستگاه باقی خواهد ماند. برای رفع این مشکل باید از برنامه تخلیه برای خارج کردن کف ها استفاده کنید و سعی کنید از مایع شوینده بیش از اندازه در مخرن استفاده نکنید.

خرابی دریچه ورودی آب از دلایل ماندن کف در ماشین ظرفشویی

در برخی موارد معیوب بودن دریچه ورودی آب می تواند باعث باقی ماندن کف در ظرفشویی شود. اگر دریچه ورودی آب ماشین ظرفشویی دچار خرابی شود، آب نمی تواند به میزان کافی برای شستشو و آبکشی ظروف درون دستگاه استفاده شود. بنابراین ظرفشویی قادر به کامل کردن برنامه شستشو نمی باشد و مقدار زیادی از کف درون دستگاه باقی می ماند.

  • جهت پیدا کردن محل صحیح قرارگیری شیر ورودی آب در ماشین ظرفشویی می توانید از دفترچه راهنمای دستگاه خود استفاده نمایید.
  • معمولا دریچه ورودی در سمت راست و قسمت پایین ماشین ظرفشویی قرار گرفته است.
  • پس از باز کردن ماشین ظرفشویی و باز نمودن قاب دستگاه می توانید به شیر ورودی آب دسترسی پیدا کنید.
  • پس از یافتن دریچه شیر ورودی باید آن را به خوبی بررسی و عیب یابی نموده و مطمئن شوید ‌که مسیر آن مسدود نشده و نشتی نداشته باشد.
  • از آنجایی که دریچه ورودی قابل تعمیر نمی باشد، در صورت مشاهده هرگونه گرفتگی و نشتی در این قطعه می توانید اقدام به تعویض آن نمایید.

مناسب نبودن برنامه شستشو علت باقی ماندن کف در ماشین ظرفشویی

به طور کلی در ماشین ظرفشویی برای تمامی برنامه های شستشو، مقدار خاصی از مواد شوینده در نظر گرفته می شود و عدم رعایت این موضوع می تواند علت جمع شدن کف در ماشین ظرفشویی محسوب شود. مصرف کنندگان باید متناسب با هر برنامه شستشویی که برای دستگاه خود انتخاب کرده اند، به میزان مناسبی از مواد شوینده استفاده کنند.

به عنوان مثال در برنامه NORMAL باید از قرص کامل استفاده کنید و در برنامه‌ های ECO  و QUICK از مواد شوینده کمتری و نصف قرص می توانید استفاده نمایید. بنابراین بهتر است اطلاعات لازم درباره استفاده از برنامه ها و مواد شوینده را به دست آورید.

مواد شوینده نامناسب علت جمع شدن کف در ماشین ظرفشویی

یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن ماشین ظرفشویی مربوط به استفاده از مواد شوینده غیراستاندارد و نامناسب در دستگاه می باشد. جهت جلوگیری از ایجاد این مشکل بهتر است قرص و مواد شوینده خود را از برندهای شناخته شده و معتبر تهیه نمایید. همچنین به هیچ عنوان از مواد شوینده دستی برای ماشین ظرفشویی خود استفاده کنید؛ زیرا این مواد برای استفاده در ظرفشویی مناسب نمی باشند و باعث ایجاد کف زیادی در دستگاه خواهند شد.

خرابی پمپ گردش آب از دلایل تخلیه نشدن کف ماشین ظرفشویی

پمپ ماشین ظرفشویی قطعه ای است که در بخش پایینی دستگاه تعبیه شده است. در صورتی که پمپ نتواند مقدار مناسبی از آب را در داخل مخزن پمپاژ نماید، کف و حباب زیادی درون محفظه ماشین ظرفشویی ایجاد خواهد شد. جهت رفع این مشکل باید پمپ را به دقت مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز به تعمیر آن بپردازید. همچنین بهتر است اتصالات پمپ را نیز به طور کامل بررسی کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل نمایید.

چگونه مشکل باقی ماندن کف در ماشین ظرفشویی را رفع کنیم؟

مشکل تخلیه نشدن کف ماشین ظرفشویی، یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای هر یک از مصرف کنندگان این دستگاه رخ دهد. به منظور رفع مشکل ماندن کف در ماشین ظرفشویی، می توانید یک به یک مواردی که پیش تر برای شما توضیح داده شد را مورد بررسی قرار دهید و اگر در عیب یابی و تعمیر آن ها مهارت کافی را ندارید، با تکنسین های هوم خانه در تماس باشید.

نحوه تمیز کردن کف از ماشین ظرفشویی

در اولین اقدام جهت تمیز نمودن کف از درون ماشین ظرفشویی باید با استفاده از آب سرد چرخه جستجو را فعال کنید. شما می توانید برای برطرف کردن این کف ها به اندازه نصف فنجان نمک را درون مخزن بریزید تا کارایی آن بهتر شود. در صورتی که با انجام این اقدامات باز هم کف و حباب در ماشین ظرفشویی باقی مانده است، دستگاه خود را خاموش نموده و خیسی آن را نیز برطرف کنید. برای رفع کف های موجود در ظرفشویی می توانید از اسفنج نرم یا حوله استفاده کنید و آن را کاملا خشک نمایید.

نتیجه گیری از علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی

به طور کلی علت ماندن کف در ماشین ظرفشویی می تواند به دلیل وجود مشکلاتی شامل موارد فوق باشد که امری بسیار رایج و طبیعی می باشد. مصرف کنندگان در صورت مواجهه با این مشکل باید ابتدا با استفاده از موارد گفته شده به بررسی علت ایجاد این مشکل پرداخته و سپس اقدام به رفع آن نمایند. در صورتی که طی هریک از مراحل عیب یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی خود دچار مشکل شده اید، تعمیرکاران متخصص نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه می توانند به شما کمک نمایند.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست