آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

جرقه زدن کلکتور جاروبرقی یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مصرف کنندگان در بسیاری از مواقع با آن روبرو می شوند. به همین دلیل ممکن است سوالات زیادی در رابطه با نحوه و علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی برای آن ها ایجاد شود. با داشتن اطلاعات لازم در این زمینه می توان نسبت به حل کردن مشکلات جاروبرقی اقدام نمود. در صورتی که جرقه ها و مشکلات کوچک جاروبرقی در سریع ترین زمان حل نشود، ممکن است باعث از کار افتادن دستگاه شود. از این رو در این مطلب به بیان دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی پرداخته ایم تا در صورت نیاز اقدام به عیب یابی دستگاه خود نمایید.

کاربران گرامی چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد علل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی دارید می توانید با به اشتراک گذاشتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

اهمیت شناسایی علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

پس از گذشت چندین سال از عمر جاروبرقی و در اثر استفاده مکرر ممکن است از دستگاه خود بوی سوختگی استشمام کرده و یا جرقه هایی ریز یا بزرگ در داخل آن مشاهده نمایید. اهمیت ندادن به جرقه کلکتور جاروبرقی و عدم توجه نشانه های آن باعث می شود تا موتور دستگاه به مرور زمان دچار سوختگی شده و عمر مفید دستگاه نیز کاهش پیدا کند. به همین دلیل باید از دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی اطلاع پیدا نمایید و با نحوه رفع عیب این مشکل نیز آشنایی کاملی پیدا کنید.

اهمیت شناسایی یکی از علل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

چرا کلکتور جاروبرقی جرقه می زند؟

کلکتور یکی از مهمترین قطعات جاروبرقی می باشد که وظیفه برق رسانی به تمامی اجزای دستگاه را بر عهده دارد. این قطعه ممکن است به دلایل مختلفی دچار آسیب هایی شود که می تواند منجر به ایجاد جرقه در دستگاه گردد. معیوب بودن و آسیب دیدگی کلکتور می تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتری در دستگاه شده و هزینه های گزافی نیز به همراه داشته باشد. بنابراین اگر قصد رفع عیب دستگاه خود را دارید، باید سریعا دلیل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی را شناسایی کرده و سپس آن را برطرف نمایید. تعمیر و یا تعویض کلکتور جاروبرقی امری تخصصی بوده و رفع عیب آن تنها باید توسط یک تعمیرکار ماهر صورت بگیرد. از جمله رایج ترین دلایل جرقه زدن کلکتور جارو برقی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سوختن موتور جاروبرقی
  • خرابی آرمیچر
  • اتصال مدار های جاروبرقی
  • فشار زیاد به موتور جاروبرقی
  • کوتاهی زغال ها
  • وجود نوسانات برق
  • استفاده مداوم از دستگاه

دلیل جرقه های بزرگ و قرمز کلکتور جاروبرقی چیست؟

یکی از خطرناک ترین حالت های ممکن برای جرقه زدن کلکتور موتور جاروبرقی، جرقه های درشت و قرمز می باشد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

  • این امکان وجود که موتور، بالشتک و آرمیچر جاروبرقی سوخته باشد.
  • شما می توانید موتور را از دستگاه جدا کنید و به صورت مجزا روشن کنید.
  • در صورتی که موتور روشن شد، بالشتک و یا آرمیچر را بررسی کنید.
  • اگر بالشتک و یا آرمیچر آسیب دیده باشند، باید تعویض شوند.
  • در صورتی که در این کار مهارت ندارید، از تکنسین های هوم خانه کمک بگیرید.

جرقه های کوچک و آبی رنگ کلکتور نشانه چیست؟

در صورتی که چنین جرقه هایی را از سوی کلکتور جاروبرقی مشاهده کردید، ایراد از بالشتک جاروبرقی می باشد. هم چنین باید به بررسی ذغال های موتور جاروبرقی بپردازید. کوتاه شدن زغال های جاروبرقی می تواند باعث ایجاد چنین جرقه هایی شود. بهتر است برای تعویض ذغال جاروبرقی خود اقدام کنید.

سوختن موتور یکی از دلایل علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

یکی از دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی مربوط به سوختن موتور دستگاه می باشد. برای اینکه متوجه آسیب دیدگی موتور جاروبرقی شوید، می توانید به رنگ جرقه ایجاد شده در آن توجه نمایید. اگر جرقه های موتور به رنگ قرمز باشند، به این معناست که موتور در حال سوختن می باشد. در این حالت برای تعمیر جاروبرقی باید موتور را جدا کرده و هریک از اجزای آن را جداگانه به برق متصل نمایید. اگر موتور سالم باشد، جرقه زدن کلکتور جاروبرقی مربوط به بالشتک دستگاه می باشد. در غیر این صورت باید نسبت به تعویض موتور اقدام نمایید. اگر موتور دستگاه شما سالم است، می توانید مشکل دستگاه را با تعویض بالشتک حل کنید.

خرابی آرمیچر باعث جرقه زدن کلکتور جاروبرقی می شود

یکی از علت هایی که می تواند منجر به جرقه زدن کلکتور موتور جاروبرقی شود، خرابی آرمیچر دستگاه است. اگر جرقه های ایجاد شده در دستگاه به رنگ آبی و به صورت ریز باشند، احتمالا مشکل ناشی از آرمیچر تعبیه شده در دستگاه می باشد. برای حل این مشکل می توانید برای خرید و تعویض آرمیچر معیوب با یک آرمیچر جدید اقدام نمایید.

اتصال مدارها از دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

مدارهای موجود در جاروبرقی ممکن است با گذر زمان دچار مشکلات و اتصالات داخلی شوند و در نتیجه منجر به جرقه زدن کلکتور دستگاه گردند. به طور کلی مشکلات مربوط به مدار و وجود هرگونه اتصالات در آن ها، می تواند باعث ایجاد جرقه هایی بزرگ و به رنگ سفید در دستگاه شود. همچنین ایجاد اتصال کوتاه در سیم پیچی داخلی جاروبرقی نیز منجر به ایجاد نوسان می شود که در نهایت باعث وارد شدن فشار زیاد به کلکتور و ایجاد جرقه می گردد.

علاوه بر سیم پیچی داخلی، وجود هرگونه اتصال و خرابی در پریز و سیم جاروبرقی نیز می تواند در ایجاد نوسانات برق نقش داشته باشد که به کلکتور دستگاه فشار زیادی وارد خواهد کرد. برای بررسی علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی و رفع عیب مدارها می توانید از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. بهتر است با تماس با تعمیرگاه مجاز تعمیرات جاروبرقی، از خدمات این مرکز استفاده نمایید.

فشار زیاد به موتور باعث جرقه زدن کلکتور جاروبرقی می شود/contents_p]

علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی را می توان در استفاده طولانی مدت و نادرست از دستگاه نیز جستجو نمود. در صورتی که جاروبرقی به صورت مداوم روشن باشد، ممکن است بوی سوختگی از داخل دستگاه استشمام شود. کارکرد طولانی مدت دستگاه باعث می شود تا جریان برق در کلکتور بالا رفته و در نتیجه موجب ایجاد جرقه در این قطعه می شود. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل در جاروبرقی بهتر است از استفاده طولانی مدت از دستگاه خودداری نمایید. همچنین باید هر چند دقیقه یک بار جاروبرقی را خاموش کنید و اجازه دهید که موتور دستگاه کمی استراحت کند.

کوتاه شدن ذغال های جاروبرقی دلیل جرقه زدن کلکتور است

برای اینکه جاروبرقی بتواند به درستی کار کند، باید اتصال بین زغال ها برقرار باشد. به طور کلی با استفاده طولانی مدت از جاروبرقی، ممکن است طول و اندازه این زغال ها کوتاه شود. در صورتی که زغال های دستگاه کوتاه شود، اتصال میان آن ها به درستی انجام نشده و در نتیجه موجب ایجاد جرقه خواهد شد. برای رفع این مشکل می توانید با خرید زغال های جدید، اقدام به تعویض زغال های معیوب در دستگاه نمایید.

نوسانات برق را برای جرقه زدن کلکتور جاروبرقی بررسی کنید

یکی دیگر از دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی مربوط به وجود نوسانات در جریان برق می باشد. به طور کلی کلکتور وظیفه انتقال برق را در دستگاه بر عهده دارد و نوسانات جریان برق می تواند بر روی عملکرد آن تاثیرگذار باشد. این مشکل در ساعات اوج مصرف برق بیشتر خواهد شد و در نتیجه موجب می شود تا به کلکتور فشار زیادی وارد شود و از آن جرقه پرتاب شود. به همین دلیل بهتر است در بازه های زمانی اوج مصرف برق از جاروبرقی استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است به طول عمر دستگاه آسیب جدی وارد شود.

استفاده مداوم از دستگاه علت ایجاد جرقه در کلکتور جاروبرقی

دلیل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی می تواند در اثر استفاده طولانی مدت و مداوم از دستگاه باشد. این کار باعث وارد شدن بار اضافی به موتور دستگاه شده و در نتیجه میزان جریان برق در کلکتور افزایش پیدا می کند و موجب جرقه زدن کلکتور خواهد شد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکل در جاروبرقی بهتر است پس از هر ۱۰ الی ۱۵ دقیقه استفاده مداوم از دستگاه، به مدت ۵ دقیقه به جاروبرقی استراحت دهید.

راهکارهای جلوگیری از جرقه زدن کلکتور جاروبرقی

به منظور تشخیص خرابی کلکتور جاروبرقی و در نهایت نیاز نداشتن به خدمات تعمیر کلکتور موتور جاروبرقی، راهکار هایی را برای جلوگیری از جرقه زدن کلکتور جاروبرقی ارائه کرده ایم:

  • برای جلوگیری از جرقه زدن کلکتور جاوربرقی، در زمان اوج مصرف برق دستگاه را روشن نکنید.
  • چرا که نوسانات برق بالا می رود.
  • از جاروبرقی بیش از 15 تا 20 دقیقه به صورت مداوم استفاده نکنید.
  • در صورتی که نیاز بیش تر به استفاده از جاروبرقی داشتید، حتما آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه خاموش نگهدارید.
  • این کار از علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی جلوگیری می کند.
  • سیم و اتصالات جاروبرقی را به صورت دوره ای بررسی کنید تا از سلامت آن ها اطمینان خاطر کسب کنید.
  • پریز برقی که سیم و دو شاخه جاروبرقی را به آن متصل می کنید باید سالم باشد.

آیا امکان تعمیر کلکتور جاروبرقی وجود دارد؟

در زمان بررسی علت جرقه زدن کلکتور جاروبرقی، شاید تصور کنید که امکان تعمیر آن وجود دارد. اما متاسفانه به دلیل سیم پیچی های پیچیده ای که کلکتور موتور جاروبرقی دارد، تعمیر کلکتور موتور جاروبرقی، بسیار هزینه بر و زمان بر خواهد بود. از این رو کلکتور موتور جاروبرقی بر اساس تشخیص تعمیرکار، تعویض خواهد شد.

نتیجه گیری از علل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی در هوم خانه

پس از مطالعه این مطلب و آشنایی با دلیل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی، متوجه خواهید شد که در بسیاری از مواقع رفع عیب جاروبرقی نیاز به تخصص کافی در زمینه تعمیرات دارد و نمی توان این مشکلات را به راحتی برطرف نمود. به طور کلی این جرقه ها می توانند نشان دهنده مشکلات جدی تری در دستگاه باشند و باید سریعا برطرف شوند. شناسایی دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی و برطرف کردن مشکلات دستگاه توسط افراد متخصص موجب جلوگیری از بروز خرابی های بیشتر در جاروبرقی می شود. نمایندگی تعمیرات جاروبرقی در هوم خانه به عنوان یکی از مراکز تخصصی تعمیرات لوازم خانگی، همواره آماده ارائه خدمات تعمیر جاروبرقی به مصرف کنندگان می باشد. خلاصه دلایل جرقه زدن کلکتور جاروبرقی به شرح زیر می باشد:

  • سوختن موتور جاروبرقی
  • خرابی آرمیچر
  • اتصال مدار های جاروبرقی
  • فشار زیاد به موتور جاروبرقی
  • کوتاهی زغال ها
  • وجود نوسانات برق
  • استفاده مداوم از دستگاه

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست