آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

خرابی و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی از جمله رایج ترین مشکلاتی است که اغلب مصرف کنندگان با آن مواجه می شوند و عدم توجه به این مسئله موجب قطع شدن کامل جریان برق از دستگاه خواهد شد. از آنجایی که برخی خرابی های الکتریکی و مکانیکی در جاروبرقی ممکن است علت اصلی خرابی سیم جمع کن جاروبرقی باشد، به همین دلیل لازم است ابتدا علت آن را شناسایی کرده و در نهایت اقدام به تعمیر دستگاه نمایید. در ادامه این مطلب به آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی و نحوه تمیز کردن آن خواهیم پرداخت.

کاربران گرامی؛ چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی دارید به شما توصیه می کنیم تا با به اشتراک گذاتن نظر خود در بخش دیدگاه ها در انتهای همین مقاله به گفتمان با متخصصین هوم خانه بپردازید.

اهمیت آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن جاروبرقی یکی از قطعاتی است که چندین وظیفه مهم را بر عهده دارد و خراب شدن آن می تواند مشکلات زیادی را برای دستگاه ایجاد نماید. اصلی ترین وظیفه این قطعه، جمع کردن سیم بلند جاروبرقی و هدایت آن به محفظه کوچک دستگاه می باشد. با انجام این کار علاوه بر قرارگیری سیم بلند جاروبرقی درون دستگاه، از خراب شدن کابل آن نیز جلوگیری خواهد شد.

به همین دلیل در صورت مواجهه با خرابی سیم جمع کن، اگر از دانش کافی در زمینه تعمیرات جاروبرقی برخوردار هستید، می توانید به کمک آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی، به رفع عیب دستگاه خود بپردازید. در غیر این صورت بهتر است تعمیر دستگاه خود را به افراد حرفه ای در این زمینه بسپارید. تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی از جمله مواردی محسوب می شود که با گذشت عمر دستگاه به آن نیاز می شود.

3 دلیل خرابی سیم جمع کن جاروبرقی

باز کردن بیش از اندازه سیم جاروبرقی و استفاده نادرست از دستگاه به مرور زمان موجب می شود تا این بخش از جاروبرقی دچار مشکلاتی مانند قطع برق دستگاه و عدم جریان آن در موتور و یا عدم جمع شدن خودکار سیم درون دستگاه گردد. علاوه بر این ها، بعضی از قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی ممکن است به دلایل مختلف دچار ایراداتی شود و تنها راه برطرف نمودن مشکلات، تعمیر یا تعویض این قطعات باشد. از این رو آموزش نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی می تواند به افراد در زمینه رفع عیب این قسمت از دستگاه کمک زیادی نماید. از جمله مواردی که می تواند با تعمیر به موقع سیم جمع کن در دستگاه ایجاد شود، عبارتند از:

  1. عملکرد صحیح جاروبرقی و عدم قطع جریان برق موتور
  2. جمع شدن کامل سیم های بلند جاروبرقی و ایجاد نظم بهتر در منزل
  3. جلوگیری از آسیب به سایر قطعات داخلی جاروبرقی

اگر سیم جمع کن جاروبرقی دچار خرابی شود چه مشکلاتی به وجود می آید؟

در صورتی که سیم جمع کن جاروبرقی با خرابی مواجه شود و در زمان مناسب اقدام به تعمیر آن نکنید، مشکلات زیر هر چه زودتر گریبان گیر دستگاه شما خواهند شد:

  • موتور جاروبرقی قطع شده و در نهایت دستگاه روشن نمی شود.
  • سیم جاروبرقی از جای خود خارج نشده و یا در زمان فشردن کلید آن، به داخل دستگاه جمع نمی شود.

معرفی اجزای داخلی سیم جمع کن جاروبرقی

سیم جمع کن جاروبرقی از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در ادامه آن ها را برای شما نام خواهیم برد:

  • قرقره
  • فیوز شیشه ای
  • سیم های رابط روشن و تیره
  • اهرم یا ترمز
  • پلاتین
  • حلقه های مسی
  • شاخک های فنری ثابت

مراحل آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی

پیش از انجام هرگونه تعمیرات بر روی جاروبرقی، ابتدا باید مشکل دستگاه را به طور کامل بررسی کرده و دلایل رخ دادن آن را مرور کنید تا بتوانید راهکار مناسب برای رفع عیب دستگاه پیدا نمایید. مطمئنا راهکار و نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی با تعمیر سایر قطعات دستگاه کاملا متفاوت خواهد بود. در زمینه آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی، باید چندین مرحله به صورت گام به گام انجام شود. مراحل تعمیر سیم جمع کن شامل موارد زیر می باشد.

نحوه تمیز کردن اجزای داخلی جهت تعمیر سیم جمع کن

بهترین و ساده ترین راهی که می توان در جهت رفع مشکل سیم جمع کن جاروبرقی در نظر گرفت، تمیز نمودن مسیر حرکت سیم در دستگاه می باشد. به طور کلی استفاده مکرر از جاروبرقی موجب جمع شدن گرد و خاک زیادی در آن شده و به مرور موجب مسدود شدن مسیر سیم و جلوگیری از حرکت روان آن می گردد و در نهایت باعث خاک گرفتن موتور جاروبرقی می شود.

آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی از طریق تمیز کردن آن به این صورت است که ابتدا باید مسیر حرکت سیم را با استفاده از نور چراغ قوه بررسی نمایید و به کمک لوازم مختلفی مانند مکنده های هوا و میله های باریک، گرد و خاک موجود در آن را تمیز کنید. در برخی از مواقع ممکن است مجبور به باز کردن قاب جاروبرقی باشید تا بتوانید قطعات داخلی موجود در مسیر حرکت سیم جمع کن را به طور کامل تمیز نمایید.

آموزش تعمیر قطعات داخلی سیم جمع کن جاروبرقی

لازم است بدانید که عملکرد نادرست هریک از قطعات داخلی سیم جمع کن می تواند منجر به خرابی این بخش از دستگاه شود. به همین دلیل لازم است چندین کار مهم در زمینه بررسی علت گير كردن سيم جاروبرقي و تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی انجام شود که عبارتند از:

  • ممکن است سیم های روشن و تیره موجود در قسمت سیم جمع کن جاروبرقی دچار خرابی و یا قطعی جریان برق شده باشند.
  • لذا نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی در این شرایط به این صورت است که باید سریعا اقدام به تعویض این سیم ها نمایید‌.
  • برای تعویض سیم ها باید قاب اصلی جاروبرقی را باز نموده و سیم جمع کن را از دستگاه خارج نمایید.
  • سپس می توانید سیم های جدید را جایگزین سیم های معیوب کرده و آن ها را در محل مناسب خود قرار دهید.
  • از جمله مهمترین قطعات داخلی دستگاه، پلاتین های مسی تعبیه شده در بخش سیم جمع کن جاروبرقی می باشند که وظیفه آن ها انتقال جریان برق و برقراری اتصال می باشد.
  • با گذشت زمان و استفاده مکرر از دستگاه ممکن است بر روی این پلاتین ها منافذ کوچکی ایجاد شده و یا دچار شکستگی شوند.
  • در این شرایط بهتر است پلاتین های شکسته شده با قطعات سالم جایگزین گردند و منافذ موجود بر روی بدنه آن ها نیز با استفاده از تینر و سمباده کاملا برطرف شوند.
  • در زمینه تعمیر ترمز سیم جمع کن جاروبرقی می توانید در قسمت بالای ترمز سه شیار ایجاد نمایید.
  • همچنین پس از رفع هریک از این مشکلات و خرابی ها، بهتر است تمامی قطعات را به طور کامل روغن کاری و تمیز نمایید.

فنر سیم جمع کن جاروبرقی چیست؟

فنر سیم جمع کن جاروبرقی، قطعه ای حساس و حائز اهمیت در ساختار سیم جمع کن می باشد که جهت جمع نمودن سیم را در این قطعه از جاروبرقی مشخص می کند. شما به کمک فنر سیم جمع کن جاروبرقی، سیم را به دور آن می پیچانید و سپس با حرکت دادن سیم، جهت مناسب را برای محل قرار گیری فنر مشخص می کنید. در صورتی که فنر سیم جمع کن جاروبرقی دچار آسیب شود، سیم به درستی جمع نشده و دستگاه کارایی خود را از دست می دهد.

نحوه بستن و جا انداختن فنر سیم جمع کن جاروبرقی

عدم عملکرد صحیح سیم جمع کن و علت خرابی آن می تواند مربوط به فنر موجود در آن باشد. به همین دلیل لازم است در زمینه آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی با روش جا انداختن فنر در سیم جمع کن آشنا شوید. البته ممکن است نحوه جا انداختن فنر در برندهای مختلف جاروبرقی اندکی متفاوت باشد، اما اساس کار تمامی آن ها تقریبا مشابه به یکدیگر است.

برای انجام این کار ابتدا باید سیم را به دور آن قسمت بپیچید. سپس جهت مناسب محل قرارگیری فنر با حرکت دادن سیم مشخص می گردد. البته لازم است به این نکته توجه داشته باشید که در اکثر مواقع برای تعمیر پلاتین های سیم جمع کن ممکن است نیاز به باز کردن فنر باشد و عدم تجربه و تسلط به این کار می تواند منجر به در رفتن فنر از جای خود شود.

نحوه تعمیر ترمز سیم جمع کن جاروبرقی

در صورتی که سیم را به بیرون کشیدید اما سیم ثابت نماند و دوباره به داخل برگشت، به معنای خرابی ترمز است و باید برای تعمیر ترمز سیم جمع کن جاروبرقی اقدام کنید:

  • 3 عدد شیار نازک در بالای سیم جمع کن تعبیه شده است.
  • با ایجاد شیارهایی بر روی این ناحیه ترمز سیم جمع کن جاروبرقی به درستی کار خواهد کرد.

چگونه کوک کردن سیم جمع کن جاروبرقی را انجام دهیم؟

توجه داشته باشید برای اینکه سیم توسط سیم جمع کن سریع تر جمع شود، باید به درستی آن را کوک کنید. برای این کار کافی است سه دور کامل سیم جمع کن را بچرخانید. شما با این کار می توانید باعث سریع تر وارد شدن سیم به داخل سیم جمع کن شوید.

سیم جاروقی گیر کرده، چگونه عیب یابی کنیم؟

از مهم ترین مشکلاتی که می تواند برای سیم جمع کن جاروبرقی رخ دهد، گیر کردن آن می باشد:

  • خراب شدن برخی از اجزای سیم جمع کن جاروبرقی می تواند باعث گیر کردن سیم شود.
  • ممکن است گیر کردن سیم جمع کن، به دلیل جمع شدن گرد و خاک در مسیر حرکت سیم باشد.
  • در این زمان باید با دقت این مسیر تمیز شود.
  • اگر مشکل با تمیز کردن رفع نشد، می توانید سایر بخش های سیم جمع کن جاروبرقی مانند قرقره، فیوز، شاخک های فلزی، ترمز و… را بررسی کنید.
  • خرابی شاخک های فلزی می تواند باعث گیر کردن سیم جمع کن جاروبرقی شود.
  • اگر سیم های تیره و روشن داخل سیم جمع کن جاروبرقی خراب شده باشند، باید آن ها را تعویض کنید.
  • فیوز شیشه ای سیم جمع کن جاروبرقی را بررسی کنید تا خراب نشده باشد.
  • حتما ترمز سیم جمع کن جاروبرقی را روغن کاری کنید و در صورت نیاز آن را تعمیر نمایید.
  • اگر پلاتین های مسی درون سیم جمع کن آسیب ببینند، باید تعویض شوند.

بررسی آموزش تعمیر سیم جمع کن

همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد، نحوه تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی در برخی از مواقع به راحتی قابل انجام بوده و تنها نیاز به اندکی دانش فنی و آشنایی کامل با لوازم یدکی جاروبرقی های مختلف دارد. آموزش تعمیر سیم جمع کن جاروبرقی در برندهای مختلف با یکدیگر تفاوت هایی دارد که تعمیر و یا تعویض آنها بدون تخصص می تواند منجر به آسیب جدی به سایر قطعات دستگاه شود. به همین دلیل پیشنهاد می شود در صورت نداشتن مهارت و تجربه در این زمینه با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی در تعمیرگاه مجاز مرکزی Homekhane برای تعمیر و رفع مشکلات جاروبرقی خود تماس حاصل نمایید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست