آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
2 سال پیش

علائم تمام شدن ذغال جاروبرقی

ذغال های جاروبرقی، از مهم ترین قطعات داخلی این دستگاه به شمار می آیند که اگر به اتمام برسند، موتور از کار افتاده و یا جرقه می زند. هوم خانه در این مطلب تصمیم دارد به صورت تخصصی شما را با علائم تمام شدن ذغال جاروبرقی آشنا کند. همین طور می توانید در چند مرحله ساده برای تعویض ذغال های موتور جاروبرقی خود اقدام کنید. با ما همراه باشید.

کاربر عزیز، در صورتی که در مورد علائم تمام شدن ذغال جاروبرقی سوالی داشتید، می توانید آن را با تکنسین های وبسایت تعمیر لوازم خانگی هوم خانه در میان بگذارید.

اهمیت علائم تمام شدن ذغال جاروبرقی

به طور کلی نحوه تعویض ذغال های موتور جاروبرقی از جند مرحله ساده تشکیل شده است که شما می توانید از آن ها برای تعمیر دستگاه خود استفاده کنید. تمام شدن ذغال های موتور جاروبرقی با نشانه و علائمی به همراه می باشد که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. در صورتی که در انجام عوض کردن ذغال موتور جاروبرقی مهارت ندارید، با نمایندگی تعمیرات جاروبرقی خود تماس بگیرید.

توجه داشته باشید که ذغال ها نقش مهمی در رسانا بودن موتور داشته و تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی می تواند آسیب های جبران ناپذیری از جمله سوختن موتور جاروبرقی و یا از کار افتادن آن به همراه داشته باشد. به همین خاطر بررسی نشانه های تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی می تواند به شما کمک کند تا در زمان مناسب اقدامات لازم را برای تعویض ذغال موتور جاروبرقی خود انجام دهید.

4 نشانه از تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی

4 نشانه از تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی، علائمی ساده می باشند که با مشاهده هر یک از آن ها باید کار با دستگاه را متوقف کنید و اقدامات لازم را برای عوض کردن ذغال موتور جاروبرقی انجام دهید:

  1. کم شدن مکش جاروبرقی
  2. جرقه زدن موتور جاروبرقی
  3. ریپ زدن موتور جاروبرقی
  4. از کار افتادن موتور جاروبرقی

کم شدن قدرت مکش جاروبرقی یکی از نشانه های تمام شدن ذغال های موتور جاروبرقی

بعد از گذشت مدت زمانی، جاروبرقی قدرت مکش سابق را نخواهد داشت. نمی توان مکش نداشتن جاروبرقی را صرفا به عنوان تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی دانست. اما یکی از دلایل کم شدن مکش دستگاه، کوتاه شدن و یا تمام شدن ذغال های موتور جاروبرقی می باشد.

جرقه زدن موتور از علائم به اتمام رسیدن ذغال موتور جاروبرقی

یکی از اصلی ترین دلایل جرقه زدن لوازم برقی، ایجاد فاصله بین دو جسم رسانا در ساختار دستگاه می باشد. جشم رسانا وظیفه دارد تا در تماس با رسانایی دیگر، جریان برق را عبور دهد. در صورتی که فاصله ای بین آن ها ایجاد شود، برخی الکترون ها از قسمت فاصله دو جسم، مسیر خود را به صورت جرقه طی می کنند. زمانی که بین ذغال جاروبرقی و کلکتور فاصله ایجاد شود، جرقه زده می شود.

در صورتی که جاروبرقی شما در زمان روشن بودن و کار کردن، جرقه می زند، می توان آن را به عنوان نشانه تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی دانست. البته لازم است بدانید که جرقه زدن موتور جاروبرقی دلایل دیگری مانند نقص در مدار الکتریکی و سیم کشی نیز دارد که باید هر کدام به صورت تخصصی مورد بررسی قرار بگیرند.

ریپ زدن دستگاه از نشانه های کوتاه شدن ذغال جاروبرقی

زمانی که ذغال موتور جاروبرقی تمامی می شود و یا کوتاه می شود، اتصال یکسانی برقرار نخواهد شد. این مسئله می تواند به عملکرد پیوسته موتور آسیب وارد کرده و مدام باعث قطع و وصل شدن آن شود که اصطلاحا به آن ریپ زدن می گویند. شما باید برای عیب یابی جاروبرقی خود از یک تکنسین کمک بگیرید.

از کار افتادن موتور، نشانه ای برای تمام شدن ذغال های موتور جاروبرقی

از کار افتادن موتور جاروبرقی دلایل مختلفی دارد که یکی از آن تمام شدن ذغال جاروبرقی می باشد. برای بررسی ذغال ها باید دستگاه را باز کنید و در صورتی که نیاز بود آن ها را تعویض کنید. اگر مشکل از ذغال های موتور جاروبرقی نبود، باید برای عیب یابی و تعمیر موتور جاروبرقی خود اقدام نمایید.

  • در صورتی که ذغال ها در موتور گیر کنند، منجر به جرقه زدن موتور جاروبرقی می شود.
  • فرسوده شدن بلبرینگ موتور، به کلکتور آرمیچر فشار وارد نموده و در نهایت‌ موتور جاروبرقی جرقه می زند.

در صورت مواجهه با مشکل تمام شدن ذغال جاروبرقی چه کنیم؟

در زمان به تمام شدن ذغال جاروبرقی، بهتر است کار با دستگاه را متوقف کنید تا به موتور آسیبی وارد نشود، سپس برای تعویض ذغال موتور جاروبرقی اقدام نمایید. لازم به ذکر است که این کار نیاز به مهارت و تجربه دارد. اگر در این کار تسلط کافی را ندارید، حتما با تعمیرکار جاروبرقی تماس بگیرید تا از آسیب رسیدن به موتور جلوگیری شود.

برای تعویض زغال موتور جاروبرقی به چه لوازم و تجهیزاتی نیاز داریم؟

در صورتی که تصمیم دارید پس از بررسی علائم تمام شدن ذغال جاروبرقی اقدام به تعویض آن ها کنید، به لوازم و وسایل زیر نیاز خواهید داشت:

  • زغال های کربنی جدید
  • پیچ گوشتی

آموزش تعویض کردن ذغال موتور جاروبرقی

برای تعویض ذغال های موتور جاروبرقی خود می توانید از مراحل زیر کمک بگیرید:

  • سیم و دو شاخه جاروبرقی را از پریز برق جدا نمایید.
  • برای عوض کردن زغال های موتور جاروبرقی، باید در ابتدا قسمت بالای دستگاه را جدا کنید.
  • برای این کار، بخش نگهداری کابل و پوشش بیرونی را از قسمتی که موتور در آن قرار دارد، جدا نمایید.
  • چند پیچ دیگر را برای جدا کردن دو قسمت محفظه موتور باز نمایید.
  • زغال های قدیمی را از داخل موتور بیرون بکشید.
  • اول دو سیم اتصال دهنده را جدا کنید.
  • دو زغال کربنی که باید از داخل موتور به بیرون بیاورید را مشاهده خواهید کرد.
  • هر گونه پوشش پلاستیکی را از دسترس دور نمایید.
  • سرپوش براکت مانندی را که زغال را در جای خود نگه می دارد را جدا کنید.
  • حال باید زغال های نو و تازه را در جای قدیمی ها قرار دهید.
  • هر ذغال را در جای خود قرار دهید.
  • حال سرپوش براکت نگهدارنده را در جای خود محکم کنید.
  • کانکتور را وصل نمایید.
  • مجدد موتور را در جای خود قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که باید برای به اتمام رساندن مراحل تعویض زغال های موتور جاروبرقی، مجدد تمامی بخش های دستگاه را در جای خود ببندید.
  • بدنه جاروبرقی را جای گذاری کرده و سپس این دو قطعه را با پیچ ها به یکدیگر متصل کنید.

بررسی نشانه های تمام شدن ذغال موتور جاروبرقی

تمام شدن ذغال جاروبرقی با علائم و نشانه های مختلفی به همراه می باشد که ما سعی نمودیم تمامی آن ها را برای شما شرح دهیم. هم چنین مراحل تعویض ذغال موتور جاروبرقی را به صورت کامل و مرحله به مرحله برای شما آوردیم تا در صورت نیاز از آن ها استفاده کنید. به طور کلی اگر با علائم زیر مواجه شدید، باید برای عوض کردن ذغال موتور جاروبرقی خود اقدام کنید:

  1. کم شدن مکش جاروبرقی
  2. جرقه زدن موتور جاروبرقی
  3. ریپ زدن موتور جاروبرقی
  4. از کار افتادن موتور جاروبرقی

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست