آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
3 سال پیش

آشنایی با قطعات جاروبرقی

یکی از مهمترین لوازم خانگی که نقشی اساسی در زمینه بهداشت و تمیزی محیط زندگی دارد، جاروبرقی می باشد. جاروبرقی نیز مانند سایر لوازم الکترونیکی از اجزای خاصی تشکیل شده است. آشنایی با قطعات جاروبرقی امکان شناخت بهتر عملکرد دستگاه را برای شما فراهم می کند. همچنین با دانستن ویژگی های اجزای مختلف جاروبرقی، می توانید راحت تر و کاربردی تر از دستگاه خود استفاده نمایید. در این مطلب به معرفی اجزای مختلف جاروبرقی خواهیم پرداخت تا با شناخت اجزای جاروبرقی بتوانید برای رفع عیب دستگاه خود اقدام نمایید.

کاربران گرامی چنانچه نظر یا تجربه به خصوصی در مورد اجزا و قطعات جاروبرقی دارید به شما توصیه می کنیم تا در این بخش با متخصصین تعمیرگاه لوازم خانگی هوم خانه همراه باشید.

اهمیت شناخت اجزای جاروبرقی

به طور کلی هریک از قطعات اصلی جاروبرقی دارای وظیفه خاصی هستند. آشنایی با قطعات جاروبرقی و اطلاع از عملکرد هریک از اجزای آن باعث می شود تا در صورت بروز هرگونه ایراد و مشکل در دستگاه خود بتوانید ایرادات احتمالی آن را تشخیص داده و در صورت نیاز به تعویض قطعه، آن را خریداری و تعویض نمایید. در این بخش به معرفی اجزا و قطعات اصلی جاروبرقی می پردازیم. هریک از این قطعات برای کارکرد خاصی تعبیه شده اند. اجزای اصلی جاروبرقی عبارتند از:

  • موتور جاروبرقی
  • بدنه جاروبرقی
  • لوله تلسکوپی جاروبرقی
  • فیلتر جاروبرقی
  • سیم جمع کن جاروبرقی
  • لوله خرطومی جاروبرقی
  • پاکت جاروبرقی
  • برس جاروبرقی

آشنایی با موتور از مهمترین قطعات جاروبرقی

یکی از مهمترین اجزایی که در زمینه آشنایی با قطعات جاروبرقی باید به آن اشاره نمود، موتور جاروبرقی می باشد. به طور کلی موتور جهت راه اندازی تمامی وسایل الکتریکی لازم است. وظیفه اصلی موتور جاروبرقی، مکش هوا به داخل دستگاه به کمک جریان برق می باشد. موتور با ایجاد سطح فشار منفی، ذرات آشغال را به داخل دستگاه جذب می نماید. در واقع با استفاده از این قطعه می توانید ذرات موجود بر روی سطح زمین را به داخل جاروبرقی هدایت کنید. به هر اندازه که موتور جاروبرقی دارای قدرت بالاتری باشد، ذرات با مکش بیشتری به داخل جاروبرقی می روند. این روزها جاروبرقی ها با موتورها و قدرت های مختلفی موجود می باشند که شما می توانید با توجه به نیاز خود، هریک از آن ها را انتخاب نمایید.

شناخت بدنه‌ به عنوان ساختمان اصلی اجزای جاروبرقی

بدنه جاروبرقی بخشی است که در مبحث آشنایی با قطعات جاروبرقی به عنوان ساختمان ظاهری دستگاه شناخته می شود. این قسمت برخلاف سایر قسمت های جاروبرقی، با توجه به نوع مدل جاروبرقی، در رنگ ها و شکل های متنوعی ساخته می شود. بدنه جاروبرقی معمولا دارای دو بخش اصلی است. بخش اجزایی شامل موتور، سیم جمع کن، مدارهای الکتریکی، کلیدها و محفظه برس های اضافه دستگاه می باشد. بخش دیگر آن نیز شامل قسمتی است که فیلتر و کیسه زباله در آن تعبیه شده است.

آشنایی با لوله در تشریح قطعات جاروبرقی

یکی دیگر از قطعاتی که در زمینه شناخت اجزای جاروبرقی باید با آن آشنا شوید، لوله جاروبرقی می باشد. لوله از جمله اجزایی است که به طور مستقیم با ارگونومی دستگاه در ارتباط است. این بخش معمولا به گونه ای ساخته می شود که مصرف کنندگان بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند. لوله باید نه آنقدر بلند باشد که توانایی کنترل جاروبرقی را سخت کند و نه آنقدر کوتاه باشد که افراد برای استفاده از آن مجبور به خم شدن مکرر باشند. در بسیاری از مدل های جاروبرقی ها امکان تغییر اندازه لوله با توجه به نیاز مصرف کننده نیز وجود دارد. این لوله ها معمولا از جنس فلز ساخته می شوند تا از هرگونه خوردگی، شکستگی و زنگ زدگی مصون بمانند.

آشنایی با فیلتر جاروبرقی

یکی از کاربردی ترین بخش هایی که در مطلب آشنایی با قطعات جاروبرقی باید به آن اشاره نمود، فیلتر جاروبرقی می باشد. فیلتر در عملکرد صحیح جاروبرقی نقش بسیار مهمی ایفا می کند. هنگامی که دستگاه شروع به کار می کند، زباله ها با استفاده از مکش هوا به داخل دستگاه هدایت می شوند. علاوه بر این زباله ها، ممکن است گرد و خاک زیادی نیز وارد جاروبرقی شود.

اگر این ذرات گرد و خاک نتوانند از هوای مکیده شده جدا شوند، هوایی که از قسمت موتور خارج می گردد، به داخل محیط مورد نظر وارد شده و آن را آلوده می نماید. به همین دلیل در بخش خروجی هوا از کیسه، فیلتری که دارای لایه های اسفنجی فشرده است، استفاده می شود. وطیفه اصلی این فیلتر جلوگیری از رسیدن گرد و خاک به موتور و تصفیه هوای داخل دستگاه می باشد. علاوه بر این، وجود فیلتر مانند تصفیه هوا عمل کرده و مانع از ورود هرگونه گرد و خاک به داخل فضای خانه می گردد.

شناخت سیم جمع کن جاروبرقی

در زمینه آشنایی با قطعات جاروبرقی، سیم جمع کن به عنوان بخش مشترک قطعات مکانیکی و الکتریکی دستگاه شناخته می شود. قسمت الکتریکی این بخش شامل دو شاخه، سیم برق، شاخک های انتقال برق به داخل جاروبرقی و پلاتین های اتصال به برق می باشد. سیم جمع کن در هنگام خاموش بودن دستگاه، کابل برق آن را پنهان کرده و مانع از آسیب دیدگی سیم می شود. با استفاده از این قابلیت می توان سیم برق را به صورت خودکار و قرقره ای جمع نمود. همچنین در صورت نیاز به باز کردن سیم جاروبرقی، می توانید تنها با کشیدن سیم این کار را انجام دهید. سیم جمع کن جاروبرقی از جمله اجزایی است که بر روی بدنه دستگاه تعبیه شده است.

آشنایی با لوله خرطومی جاروبرقی

این بخش از جاروبرقی شامل قطعه ای شیلنگ مانند است که بسیار انعطاف پذیر می باشد. خرطوم جاروبرقی معمولا از جنس لاستیک نرم که از پلی اتیلن در آن استفاده شده است، ساخته می شود. خرطوم از جمله اساسی ترین اجزای جاروبرقی است که برای ایجاد خلاء از فشار هوا استفاده می کند. خلاء ایجاد شده باعث می شود تا ذرات گرد و خاک به داخل جاروبرقی مکیده شوند.

به طور کلی پس از شناخت اجزای جاروبرقی مانند خرطوم، بهتر است بدانید که بین میزان قدرت موتور و اندازه خرطوم باید تناسب وجود داشته باشد، در غیر این صورت ممکن است فشار زیادی به موتور وارد شود. به این معنا که اگر اندازه خرطوم کوچک باشد، توانایی رساندن هوای لازم به موتور برای خنک نگه داشتن آن را ندارد. در صورتی که هرگونه شکستگی یا سوراخ در خرطوم جاروبرقی ایجاد شود، قدرت مکندگی و کارایی دستگاه کاهش پیدا می کند.

شناخت کیسه جاروبرقی

پاکت یا کیسه یکی از قسمت های جاروبرقی است که زباله ها و مواد زائد داخل آن جمع می شوند. در جاروبرقی های مختلف این کیسه در اندازه های متفاوت ساخته می شود و ممکن است یک یا چند لایه باشد. همچنین این کیسه ها می توانند به صورت دائمی و یا یکبار مصرف نیز باشند. پاکت های یکبار مصرف پس از یک بار استفاده و در صورت پر شدن دور انداخته می شوند اما پاکت ها و کیسه های دائمی را پس از پر شدن می توان دوباره مورد استفاده قرار داد.

از جمله مزایای کیسه های یکبار مصرف این است که بسیار بهداشتی تر از کیسه های دائمی هستند. پس از آشنایی با قطعات جاروبرقی از جمله کیسه و پاکت دستگاه، باید بدانید که هر کدام از مدل های جاروبرقی دارای کیسه مخصوص به خود هستند که در هنگام تعویض کیسه جاروبرقی باید به این مورد دقت نمایید تا کیسه ای متناسب با مدل جاروبرقی خود انتخاب کنید.

آشنایی با عملکرد برس جاروبرقی

یکی دیگر از اجزایی که در بخش آشنایی با قطعات جاروبرقی باید مطرح شود، برس جاروبرقی می باشد. برس جاروبرقی قسمتی است که بر روی سطح مختلف کشیده می شود و آشغال ها را به داخل دستگاه انتقال می دهد. برس ها در هریک از مدل های جاروبرقی ها دارای اندازه ها و شکل های متنوعی هستند؛ به عنوان مثال برس مثلثی با مستطیلی که بسته به شکل آن ها می توانند برای تمیز کردن زمین، کنج ها و گوشه های دیوار و سطوح دیگر مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین برسی که مخصوص درزها تعبیه می شود، می تواند برای تمیز نمودن قسمت هایی که دسترسی به آن ها دشوار است، مورد استفاده قرار بگیرد.

نتیجه گیری از آشنایی با قطعات جاروبرقی در هوم خانه

در مطلب آشنایی یا قطعات جاروبرقی به معرفی اجزای مختلف این دستگاه پرداخته شد تا افراد بتوانند در صورت نیاز اقدام به بررسی قطعات مختلف دستگاه خود نمایند. از آنجایی که کلیه لوازم خانگی الکتریکی مانند جاروبرقی ممکن است با گذشت زمان با مشکلات مختلفی مواجه شوند، در نتیجه شناخت اجزای جاروبرقی می تواند به افراد کمک کند تا قسمت های معیوب دستگاه را شناسایی کرده و اقدام به رفع آن نماید. در صورتی که پس از شناخت هریک از این اجزا باز هم قادر به عیب یابی و رفع عیب دستگاه خود نبودید، بهتر است با تعمیرگاه مجاز Homekhane به عنوان نمایندگی تعمیرات جاروبرقی تماس حاصل نمایید. اجرای مختلف جاروبرقی به شرح زیر می باشد:

  • پاکت جاروبرقی
  • بدنه جاروبرقی
  • لوله تلسکوپی جاروبرقی
  • فیلتر جاروبرقی
  • موتور جاروبرقی
  • سیم جمع کن جاروبرقی
  • لوله خرطومی جاروبرقی
  • برس جاروبرقی

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست