آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
2 سال پیش

آشنایی با قطعات سرخ کن

آشنایی با قطعات سرخ کن
0 دیدگاه
زمان مطالعه: 5 دقیقه

قطعات سرخ کن شامل موارد مختلفی می شود که هر کدام وظیفه ای را در عملکرد مطلوب این دستگاه بر عهده دارند. شما پس از این که با اجزای سرخ کن آشنا شدید، می توانید درک بهتری از کارکرد قطعات سرخ کن داشته باشید. در ادامه هوم خانه به صورت کامل یک به یک اجزای سرخ کن را برای شما شرح داده است. با ما همراه باشید.

کاربر گرامی، چنانچه سوالی در مورد قطعات سرخ کن دارید، می توانید آن را در انتهای این مطلب با تعمیرکار هوم خانه به اشتراک بگذارید.

اهمیت شناخت قطعات سرخ کن

آشنایی با عملکرد اجزای سرخ کن و یک به یک قطعات این دستگاه، به استفاده بهتر و حرفه ای تر شما کمک خواهد کرد. لازم است بدانید که هر کدام از قطعات سرخ کن چه کاری را در عملکرد این دستگاه انجام می دهند و هر کدام چه وظیفه ای را بر عهده دارند. در این صورت در زمان عیب یابی و تعمیر سرخ کن، می توانید قطعه معیوب را شناسایی کنید و اقدامات لازم را برای رفع ایراد آن انجام دهید.

بررسی کاربرد قطعات مختلف سرخ کن

به طور کلی سرخ کن از بخش ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر یک وظیفه ای منحصر به فرد را بر عهده دارند:

  • سبد مواد غذایی
  • مخزن روغن
  • بدنه
  • المنت
  • ترموستات
  • تایمر
  • مدار الکترونیکی
  • لامپ هشدار

آشنایی با سبد مواد غذایی سرخ کن 

سبد مواد غذایی یکی از اجزای سرخ کن محسوب می شود که از جنسی از فلز دارد و از میله های استیل تهیه شده است. این قطعه کارکردی شبیه به آسانسور دارد. در ابتدا مواد غذایی ریخته شده در سبد بالا تر از سطح روغن قرار دارد، به مرور با داف شدن روغن و آزاد شدن ضامن آسانسور سبد به سمت پایین آمده و مواد غذابب به طور کامل در داخل روغن قرار می گیرند و سپس به صورت یکنواخت سرخ می شوند.

نقش مخزن روغن سرخ کن

مخزن روغن که از دیگر قطعات سرخ کن محسوب می شود، از جنس کروم با روکش تفلون تهیه شده است. البته امروزه در برخی از مدل های سرخ کن، جنس این اجزای سرخ کن از سرامیک تهیه می شود. مخزن های سرامیکی علاوه بر داشتن خاصیت ضد خش، قابلیت شستشو آسان تری نیز دارند.

در مدل های قدیمی سرخ کن، شاهد مخزن روغن هایی هستیم که در زیر خود المنت را جای داده اند. المنت در واقع به صورت پرس شده در زیر مخزن تعبیه می شد. اما به دلیل مشکلاتی که در شستشو و قطع المنت در اثر قرار دادن المنت خیش در دستگاه و روشن کردن آن به وجود آمد، مدل های بعدی از مخزن های بدون المنت برخوردار شدند.

بررسی بدنه سرخ کن

بیرونی ترین بخش سرخ کن، با نام بدنه شناخته می شود که یکی از مهم ترین قطعات سرخ کن به شمار می آید. این بخش به دلیل داشتن خاصیت عایق بودن در برابر جریان برق، از جنس پلاستیک ساخته می شود.

نقش المنت سرخ کن

المنت یکی از حیاتی ترین اجزای سرخ کن می باشد که وظیفه گرم کردن و ایجاد حرارت لازم برایسرخ کردن مواد غذایی را بر عهده دارد. المنت ها در سرخ کن های امروز در بدنه تعبیه شده اند و بر روی آن ها مخزن قرار می گیرد.

بررسی کارکرد ترموستات سرخ کن 

ترموستات به عنوان یکی دیگر از اجزای سرخ کن به شمار می آید که وظیفه کنترل دمای روغن را بر اساس درجه حرارت تنظیم شده دارد. در صورتی که ترموستات دچار آسیب شود، قطعا مشکلاتی مانند داغ نشدن روغن و یا سوختن مواد غذایی در سرخ کن رخ خواهد داد.

شناخت تایمر و مدار الکترونیکی سرخ کن

تایمر و مدار الکترونیکی از دیگر اجزای سرخ کن می باشند. تایمر وظیفه تعیین زمان پخت و مدار الکترونیکی وظیفه فرمان دادن به سایر بخش ها را بر عهده دارد. این دو بخش ربط مستقیمی به یکدیگر دارند و اگر هر کدام دچار آسیب شود، قطعه دیگر نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

آشنایی با لامپ خبر سرخ کن 

در تمامی سرخ کن ها دو نوع لامپ خبر، یکی موازی با المنت و دیگری موازی با ترموستات استفاده شده است که از اجزای سرخ کن محسوب می شوند. عملکرد این اجزای سرخ کن، اعلان داغ شدن و یا سرد شدن روغن  را می باشد. به طور معمول فرمان روشن و خاموش شدن این لامپ هشدار ها از سوی المنت، ترموستات و یا مدار الکتریکی صادر می شود.

نتیجه گیری از آشنایی با قطعات سرخ کن

تمامی قطعات سرخ کن وظیفه ای خاص و منحصر به فرد را بر عهده دارند تا در کنار یکدیگر باعث سرخ شدن و پخته شدن مواد غذایی شوند. از این رو آسیب دیدن هر یک از اجزای سرخ کن، می تواند عملکرد دستگاه را با اخلال مواجه کند. هوم خانه به صورت کامل نحوه کارکرد قطعات سرخ کن را در این مطلب برای شما شرح داد. شما با توجه به عملکرد اجزای سرخ کن، می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل، اقدام به عیب یابی و تعمیر سرخ کن نمایید.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست