آموزش تعمیرات لوازم خانگی

آخرین بروزرسانی
4 سال پیش

آموزش تعمیرات مایکروفر

هدف اصلی ما در اینجا آموزش تعمیرات مایکروفر می باشد. و شما می توانید با مطالعه این متن، مایکروفر خود را عیب یابی کرده و آن را تعمیر نمایید چون بسیاری از این ایرادات جزئی بوده و با یک بررسی کوچک قابل تعمیر هستند. البته در مواردی که ایراد جدی تر است توصیه خواهیم کرد که تعمیر مایکروفر خود را به دست یک تعمیرکار با تجربه و حرفه ای بسپارید.

البته امکان دارد در برخی موارد نیز، مایکروفرتان دچار ایراد جدی شود و در این صورت است که باید تعمیر آن را به دست یک تعمیرکار با تجربه و حرفه‌ای بسپارید. از این رو اگر با مطالب آموزشی این مطلب موفق به تعمیر مایکروفر خود نشدید، بهتر است هر چه سریع‌تر با شماره‌ هوم‌خانه، تماس حاصل فرمایید تا تعمیرکاران ما در هوم خانه طی کمترین زمان ممکن برای تعمیر مایکروفر شما در منزل یا محل کارتان حاضر شوند.

کاربر گرامی، شما می توانید در صورت نیاز با نمایندگی تعمیرات لوازم خانگی هوم خانه تماس حاصل فرمایید، تا تعمیرکاران خبره با بررسی مشکل ماکروفر شما اقدام به تعمیر دستگاه کنند.

معرفی قطعات و آموزش تعمیرات مایکروفر

شاید آشنایی با اجزا و قطعات مایکروفر برای شما جالب باشد، به همین دلیل در این قسمت می‌خواهیم چند مورد از اجزای اصلی مایکروفر به همراه وظایف اصلی قطعات آن را به شما معرفی کنیم.

  • لامپ مگنترون

با استفاده از ترکیب 2 نیروی مغناطیسی و الکتریکی، تولید حرارت کرده و موجب گرم شدن غذای داخل مایکروفر می‌شود.

  • برد مایکروفر

تمام دستورالعمل‌ها و فرمان‌ها توسط این بخش انتخاب و به اجزای دیگر منتقل می‌شوند. همچنین قابل ذکر است که این برد دارای نمایشگر حروف و اعداد است.

  • سینی گردان مایکروفر

این سینی به طور یکنواخت در حال گردش است و موجب می‌شود میزان مشخصی از حرارت، به تمام قسمت‌های غذا برسد.

  • موتور سینی گردان

موتور سینی گردان نیز وظیفه دارد با سرعتی یک‌نواخت، سینی مایکروفر را بچرخاند.

  • فن کانوکشن

فن کانوکشن در واقع همان سیستم تهویه مایکروفر است که وظیفه آن پخش کردن هوای گرم به طور یکسان در همه نقاط داخل محفظه است و از خام یا نیم پز ماندن برخی از قسمت‌های غذا جلوگیری می‌کند.

  • بدنه مایکروفر

بدنه مایکروفر قسمتی از مایکروفر است که تمام اجزای دیگر آن را در بر گرفته است و بسته به مدل مایکروفر دارای پنل تنظیمات، تایمر هشدار دهنده و… است.

  • میکرو سوئیچ‌های مایکروفر

عامل قفل شدن درب مایکروفر همان میکرو سوئیچ‌ها هستند و با چفت شدن دقیق، موجب رسیدن جریان برق به سایر قسمت‌های دستگاه می‌شوند.

  • فیوز سرامیکی مایکروفر

فیوز سرامیکی مایکروفر قطعه‌ای است که مایکروفر را در برابر جریان برق غیر طبیعی محافظت می‌کند. در صورتی که مشکل جدی پیش آید، سوخته و موجب خاموش شدن مایکروفر می‌گردد.

  • فیوز حرارتی مایکروفر

فیوز حرارتی همان‌طور که از نامش پیدا است، در هنگامی که مایکروفر بیش از حد گرم شود یا به اصطلاح داغ کند، موجب خاموش شدن مایکروفر خواهد شد.

تعمیر قطعات مایکروفر در تهران

عملکرد صحیح و هماهنگ قطعات مایکروفر موجب می‌شود که بهترین نتیجه در پخت، گریل، یخ زدایی و… حاصل شود و اگر هر کدام از این اجزا دچار مشکل شوند، مایکروفر دیگر آن کیفیت قبلی را نخواهد داشت. عیب‌یابی و تعمیر قطعات مایکروفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید حتما به آن توجه داشته باشید. هوم خانه تعمیرات قطعات انواع مایکروفر را به صورت کاملا تضمینی انجام می‌دهد. از این رو در صورت بروز هر گونه مشکلی در مایکروفر خود، می‌توانید از خدمات فوق العاده و شبانه‌روزی این نمایندگی استفاده کنید. هوم خانه خدمات مختلف زیادی را در این زمینه ارائه می‌دهد و ما قصد داریم در ادامه مطلب، به برخی از این خدمات اشاره کنیم.

  • تعمیر برد الکتریکی مایکروفر
  • عیب یابی و تعویض فن مایکروفر
  • بررسی و تعمیر میکرو سوئیچ‌های مایکروفر
  • تعمیر و تعویض موتور گرداننده و سینی گردان مایکروفر
  • شرح مشکلات ترموستات مایکروفر
  • نحوه تعمیر و عیب یابی تایمر مایکروفر
  • جایگزین کردن مگنترون سالم با لامپ اشعه یا لامپ مگنترون مایکروفر
  • بررسی خرابی المنت مایکروفر
  • تعویض و عیب یابی دیود و خازن مایکروفر

هوم خانه، نمایندگی تعمیرات انواع مایکروفرهای ایرانی و خارجی، در شمال، جنوب، شرق و غرب تهران، شعبه‌های مختلفی دارد و برای تعمیر مایکروفر در محل کار و منزل شما، به صورت 24 ساعته آماده خدمات رسانی است.

مشکلات و ایرادات متداول مایکروفر

فراموش نکنید که آشنایی با این ایرادات در مرحله اول می‌تواند به شما کمک کند از بروز بسیاری از این ایرادات پیشگیری کنید و بتوانید برخی از این ایرادات را که جزئی هستند، به راحتی برطرف کنید. لازم است بدانید که باید برای عیب یابی و تعمیر ماکروفر خود از تعمیرکار و تکنسین متخصص این کار کمک بگیرید. شما می توانید در این زمینه با نمایندگی تعمیرات ماکروفر خود تماس بگیرید و یا از خدمات تعمیر ماکروفر هوم خانه کمک بگیرید. تکنسین های هوم خانه می توانند به شما در زمینه تعمیر ماکروفر کمک کنند.

بررسی 9 خرابی رایج ماکروفر

عیب یابی و تعمیر ماکروفر مستلزم شناسایی نوع خرابی و آسیب دیدگی آن می باشد. در این بخش از مطلب تصمیم داریم 9 خرابی رایج ماکروفر را برای شما نام ببریم. تکنسین های هوم خانه در ادامه یک به یک این موارد را برای شما عیب یابی نموده و نحوه تعمیر آن را برای شما شرح خواهند داد:

  1. روشن نشدن ماکروفر
  2. کار نکردن پنل ماکروفر
  3. بسته نشدن درب ماکروفر
  4. نچرخیدن و یا شکستگی سینی گردان ماکروفر
  5. خاموش شدن ماکروفر در حین کار کردن
  6. گرم نشدن غذا در ماکروفر
  7. نچرخیدن سینی ماکروفر
  8. کار نکردن گریل ماکروفر
  9. جرقه زدن ماکروفر

آموزش تعمیرات و رفع ایرادات و مشکلات مایکروفر

هریک از ایراداتی که در بالا ذکر شد، ممکن است زمانی برای مایکروفر شما نیز پیش آید. همان‌طور که گفتیم، هیچ ایرادی در مایکروفر بی علت نیست و با شناخت علل ایجاد مشکلات مختلف در مایکروفر و آگاه بودن به چگونگی تعمیر آن‌ها، دیگر لازم نیست با بروز هر مشکل جزئی و کوچکی، به تعمیرگاه مراجعه کنید. چون خیلی از این ایرادات به راحتی قابل برطرف شدن هستند.

به همین علت در این قسمت از آموزش تعمیرات مایکروفر می‌خواهیم دلایل بروز هر یک از ایرادات مایکروفر را به صورت جداگانه بررسی کنیم و راهنمایی‌های لازم جهت برطرف سازی این ایرادات را بیان کنیم.

دلیل روشن نشدن ماکروفر چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند موجب روشن نشدن مایکروفر شوند و این بخش از آموزش تعمیرات مایکروفر مربوط به توضیحاتی در این زمینه است. اگر زمانی مایکروفرتان روشن نشد، بهتر است مراحل زیر را انجام دهید.

  • اولین کاری که باید برای بررسی علت روشن نشدن ماکروفر انجام دهید، بررسی اتصال مایکروفر به جریان برق است. برای این کار ابتدا از سلامت پریزی که مایکروفر به آن وصل است مطمئن شوید، سپس دو شاخه و کابل مایکروفر را بررسی کنید. اگر مشکل روشن نشدن مایکروفر یکی از این عوامل است رفع مشکل امری بسیار آسان است.
  • اما و اگر مطمئن هستید که برق به مایکروفر می‌رسد، ولی باز روشن نمی‌شود به سراغ بررسی میکرو سوئیچ‌های درب مایکروفر بروید. این میکرو سوئیچ‌ها تا زمانی که کاملا چفت یا قفل نشده‌اند مانع رسیدن جریان برق به سایر قسمت‌های مایکروفر می‌شوند.
  • با استفاده از مولتی متر، سلامت میکرو سوئیچ‌ها را بررسی کنید و در صورت نیاز نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.
  • از دیگر اجزایی که در خاموش شدن مایکروفر مؤثر هستند، می‌توان به فیوز حرارتی و فیوز سرامیکی مایکروفر اشاره کرد. در بخش‌های قبلی آموزش تعمیرات مایکروفر این اجزا را معرفی کردیم. احتمال دارد فیوز ماکروفر به دلیل نوسانات برق سوخته است. در این صورت ابتدا باید دلیل نوسان برق را برطرف کنید و سپس نسبت به تعویض فیوز اقدام نمایید.
  • فیوز حرارتی نیز در مواقعی که مایکروفر داغ کرده باشد، به طور خودکار مایکروفر را خاموش خواهد کرد. در این صورت لازم است علت داغ کردن مایکروفر را بیابید. البته ممکن است خود فیوز نیز معیوب شده باشد از این رو بهتر است آن را نیز بررسی کرده تا در صورت نیاز، تعمیر یا تعویض شود.

بررسی دلیل کار نکردن پنل ماکروفر

تعمیر پنل مایکروفر یکی از مواردی است که باید در آموزش تعمیرات مایکروفر ذکر شود.

  • اگر صفحه نمایش مایکروفر روشن می‌شود، اما کلیدهای آن کار نمی‌کنند ایراد از برد الکتریکی است.
  • در اکثر موارد، برد الکتریکی قابل تعمیر است اما باید این کار را به متخصص امر بسپارید تا تعمیر برد الکترونکی ماکروفر را به درستی انجام دهد.
  • در برخی موارد نیز ممکن است کار نکردن دکمه‌های پنل به دلیل عدم عملکرد سوئیچ‌های غشایی باشد. این سوئیچ‌ها در اثر گذشت زمان ممکن است فرسوده شده باشند و شما می‌توانید با استفاده از یک مولتی متر، از سلامت این کلید‌ها مطمئن شوید.

دلیل بسته نشدن درب ماکروفر چیست؟

یکی از ایرادات مهمی که ممکن است برای مایکروفر شما پیش آید، این است که در مایکروفر باز نمی‌شود تا بتوانید غذا را از داخل آن بردارید. شاید نکاتی که در این قسمت از آموزش تعمیرات مایکروفر به آن اشاره می‌کنیم بتواند به شما در این زمینه کمک کند.

معمولا قبل از هر چیزی باید قطعاتی که در باز و بسته شدن درب مایکروفر دخیل هستند، بررسی شوند. این قطعات شامل، دستگیره درب، ضامن درب، فنر درب، کلید فنری درب مایکروفر، دستگیره متحرک، میکرو سوئیچ‌ها و قلاب‌های درب می‌شوند و احتمالا یکی از این اجزا شکسته است و باید آن را تعویض نمایید. توجه داشته باشید که باید به بررسی علت باز نشدن درب ماکروفر بپردازید تا به صورت تخصصی این ایراد را عیب یابی و تعمیر کنید.

به چه علت مایکروفر چند ثانیه پس از روشن شدن، دوباره خاموش می‌شود؟

ممکن است مایکروفر روشن شود و بعد از مدت کوتاهی دوباره خاموش گردد. این بخش از آموزش تعمیرات مایکروفر را به بررسی علت خاموش شدن ناگهانی ماکروفر اختصاص داده ایم:

  • در وهله اول مطمئن شوید جریان برق به مایکروفر می‌رسد و برق ساختمان قطع نشده است. اگر برق مایکروفر قطع نشده است باید به بررسی موارد دیگر بپردازید.
  • نکته مهمی که در این مورد باید به آن اشاره کنیم، این است که با وجود جدا شدن مایکروفر از برق، همچنان ولتاژ بالایی از برق در خازن آن وجود دارد. با احتیاط کامل دلیل خاموش شدن مایکروفر را بررسی کنید. ابتدا میکرو سوئیچ‌ها را بررسی کنید.
  • اگر هر کدام از میکرو سوئیچ‌ها خراب شده باشند، موجب خاموش شدن دستگاه خواهد شد، بنابراین لازم است آن را تعویض کنید.
  • قطعات دیگری که باید مورد بررسی قرار گیرند عبارت‌اند از، ترانس مایکروفر، محافظ حرارتی مایکروفر، ترموستات مایکروفر، و در نهایت برد اصلی آن که هر یک از آن‌ها، نقش بسیار مهمی دارند.
  • چون ساختار مایکروفر به گونه‌ای است که گاه در صورت افزایش بیش از حد حرارت و یا حفظ نکات امنیتی دیگر، یک باره خاموش می‌شود. این قطعات باید بعد از باز کردن محفظه مایکروفر به صورت دقیق بررسی شوند.
  • اگر نیاز به تعویض قطعه‌ای است، دقت کنید که از قطعات اصلی برای جایگزینی آن‌ها استفاده کنید.

به چه علت مایکروفر غذا را گرم نمی‌کند؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که اکثر افراد از تعمیرکاران مایکروفر می‌پرسند، این است که چرا مایکروفر غذا را گرم نمی‌کند؟ برای تعمیر مایکروفر در این مواقع باید چه کاری انجام دهیم؟

  • اگر  در زمان پخت غذا در ماکروویو، مواد غذایی به درستی گرم نمی شوند، اولین علتی که باید بررسی شود دیود مایکروفر است. دیود ولتاژ متناوب برق را به ولتاژ مستقیم تبدیل می‌کند و به سمت مگنترون هدایت می‌شود. اگر دیود آسیب ببیند یا سوخته باشد، برق به مگنترون نرسیده و در نتیجه، گرما تولید نمی‌شود. معمولا از ظاهر دیود می‌توانید به سوختن آن پی ببرید، اما برای بررسی بیشتر می‌توانید از یک مولتی متر استفاده کنید. اگر دیود مایکروفرتان سوخته است، به جای تعمیر بهتر است آن را تعویض کنید.
  • علت دیگر سرد بودن داخل محفظه مایکروفر، سوختن مگنترون است که عامل اصلی تولید حرارت است. لازم است به صورت تخصصی به عیب یابی و تعمیر لامپ مگنترون ماکروفر خود بپردازید.
  • در برخی موارد نیز گرم نشدن غذای داخل مایکروفر به میکرو سوئیچ‌های درب مربوط می‌شود. همان‌طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، چفت شدن میکرو سوئیچ‌ها عامل اصلی رسیدن برق به سایر قسمت‌های مایکروفر است.
  • اگر این قطعات به خوبی چفت نشده باشند مانع رسیدن جریان برق و تولید گرما می‌شوند و گاهی شاید ظاهرا فکر کنید درب مایکروفر بسته شده است، اما معیوب بودن میکرو سوئیچ‌ها مانع ورود جریان برق به مایکروفر خواهند شد.
  • معیوب بودن یا سوختن خازن نیز یکی دیگر از دلایل گرم نشدن داخل مایکروفر است که باید بررسی شود و در صورت نیاز خازن عوض شود.
  • در نهایتا اگر هیچ کدام از قسمت های ذکر شده خراب نیستند، به سراغ برد الکتریکی مایکروفر بروید.
  • برد به دلیل حساسیتی که دارد بهتر است توسط تعمیرکار بررسی شود.

چرا سینی مایکروفر نمی‌چرخد؟

بخش دیگر آموزش تعمیرات مایکروفر مربوط به مشکل عدم چرخش سینی مایکروفر می‌شود. برخی از دلایلی که می‌توانند موجب نچرخیدن سینی فر شود را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

  • قرار گرفتن و افتادن تکه‌ای از مواد غذایی در زیر سینی، یکی از دلایل نچرخیدن سینی مایکروفر است و در این صورت باید تمام قسمت‌های داخلی و مخصوصا زیر سینی آن را کاملا تمیز کنید.
  • از کار افتادن موتور گردان سینی علت دوم عدم چرخش سینی است در این حالت نیز ابتدا برق مایکروفر را قطع کنید و سپس موتور و اجزای آن را مورد بررسی قرار دهید. در برخی مواقع نیز احتمال دارد موتور به کلی نیاز به تعویض داشته باشد و بهتر است ان را تعویض کنید.
  • کوپلینگ قطعه‌ای است که نیروی موتور گردان را به سینی منتقل می‌کند خراب شدن این قطعه هم یکی دیگر از عواملی است که موجب می‌شود سینی مایکروفر نچرخد.
  • ریل کمکی سینی، هم قطعه دیگری از مایکروفر است که اگر دچار سائیدگی یا شکستگی شده باشد، می‌تواند عاملی برای عدم چرخش سینی باشد.

به چه علت مایکروفر جرقه می‌زند؟

جرقه زدن در مایکروفر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، به همین علت ما چند مورد از مهم ‌ترین دلایل را برای‌تان ذکر کرده‌ایم.

  1. قرار دادن ظرف حاوی آب در داخل مایکروفر، می‌تواند موجب پاشیده شدن قطرات آب به قسمت‌های مختلف مایکروفر شود و در نتیجه شما جرقه‌هایی را مشاهده کنید.
  2. دلیل جرقه زدن مایکروفر، انباشته شدن چربی مواد غذایی مختلف در برخی از قسمت‌های آن است.
  3. از این رو باید پس از هر بار استفاده از دستگاه، برای رسوب گیری و چربی زدایی ماکروفر اقدام کنید.
  4. اما از جمله علت‌های فنی این ایراد می‌تواند معیوب بودن پوشش هادی امواج مگنترون باشد که اگر نسبت به رفع آن اقدام نکنید، موجب آسیب رسیدن به مگنترون و در نهایت مایکروفر خواهد شد.
  5. خراب شدن دیود مایکروفر نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل ایجاد باشد.

آموزش نحوه نگهداری از مایکروفر

در ادامه نکات نگهداری از ماکروفر برای شما شرح خواهیم داد تا به کمک آن ها دیر تر نیاز به خدمات تعمیر ماکروفر داشته باشید:

  • همیشه مایکروفر را تمیز نگهدارید

بهتر است پس از هر بار استفاده از مایکروفر، آن را کاملا تمیز کنید.

  • از مایکروفر برای جوشاندن آب استفاده نکنید

به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید زیرا رطوبت و بخار حاصله از این کار، ممکن است به قسمت‌های مختلف مایکروفر آسیب برساند.

  • مایکروفر را با استفاده از یک محافظ به برق وصل کنید

زیرا نوسانات برق ممکن است به قسمت‌های مختلف مایکروفر آسیب برساند.

  • از قرار دادن خوراکی‌هایی مانند گوجه و تخم مرغ در داخل مایکروفر خودداری کنید.

در بیشتر مواقع این مواد ممکن است در داخل مایکروفر بترکند و باعث آلودگی آن شوند. اما و اگر اصرار دارید گوجه را داخل مایکروفر قرار دهید، بهتر است چند سوراخ ریز بر روی پوست آن ایجاد کنید.

  • برخی از ظروف احتمال منفجر شدن در داخل مایکروفر را دارند

برخی از ظروف شیشه‌ای و ظروف کنسرو ممکن است داخل مایکروفر بترکند در ضمن، این احتمال برای ظروفی که نسبت به میزان مواد غذایی خیلی تنگ و کوچک هستند نیز وجود دارد. بهتر است بدانید که کدام ظروف مناسب برای داخل ماکروفر می باشند.

  • تا حد امکان از ظروف مطمئن در داخل مایکروفر استفاده کنید

اگر از مقاومت ظرفی در برابر حرارت بالا مطمئن نیستید، آن را داخل مایکروفر قرار ندهید. برای مثال از به کار بردن ظروف پلاستیکی که خطر ذوب شدن دارند و یا ظروف شیشه‌ای که لب پر شده‌اند و احتمال شکستن دارند، برای این کار استفاده نکنید.

  • از داغ کردن روغن در مایکروفر و طبخ مداوم غذا های پر چرب در داخل مایکروفر خودداری کنید

در این مورد توجه داشته باشید که چربی بیش از حد مواد غذایی موجب تجمع چربی در دیواره‌های محفظه مایکروفر خواهد شد و می‌تواند موجب ایجاد جرقه در محفظه ماکروویو شود.

  • از گرم شدن سیم رابط مایکروفر جلوگیری کنید

رسیدن حرارت تولید شده توسط اجاق گاز و آبگرمکن و… به کابل مایکروفر ممکن است خطرات بسیار جدی به دنبال داشته باشد.

هوم خانه نمایندگی تعمیرات انواع مایکروفر

در مقاله‌ای که با عنوان آموزش تعمیرات مایکروفر مطالعه فرمودید، سعی کردیم اطلاعاتی درباره مایکروفر، این وسیله پر کاربرد آشپزخانه‌های امروزی به شما بدهیم.

ابتدا به بررسی برخی از قطعات سازنده مایکروفر و وظایف آن‌ها پرداختیم و سپس ایرادات متداول مایکروفر را شرح دادیم و علت بروز این ایرادات و روش‌های تعمیر آن‌ها را بیان کردیم. همچنین نکات مهمی در زمینه نحوه استفاده صحیح از مایکروفر را ذکر کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

اما و اگر با وجود مطالعه آموزش تعمیرات مایکروفر موفق به رفع ایراد آن نشدید، توصیه می‌کنیم از تجربه تعمیرکاران ماهر مایکروفر بهره بگیرید. همچنین توصیه ما به شما این است که هوم خانه را برای این منظور انتخاب کنید. هوم خانه با به کار گیری تعمیرکاران زبردست و با تجربه، آماده ارائه خدمات شبانه روزی در زمینه تعمیر انواع مایکروفر است. و از آن‌جایی که عیب یابی و تعمیرات در اسرع وقت و به صورت کاملا اصولی و تضمینی انجام می‌شوند و از قطعات کاملا اورجینال برای جایگزینی استفاده می‌شود، قطعا مراجعه به آن موجب رضایت صد در صد شما خواهد بود. همچنین بهتر است بدانید، هوم خانه نمایندگی تعمیرات انواع مایکروفر، با داشتن مجوز رسمی از اتحادیه، برای تمامی تعمیرات لوازم خانگی ضمانت 3 الی 6 ماه بی قید و شرط نیز در نظر گرفته است.

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

دیدگاهی بنویسید

دیدگاه خود را وارد کنید
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید ایمیل وارد شده صحیح نیست